کنیبالیزیشن چیست و چگونه از cannibalization جلوگیری کنیم؟

کنیبالیزیشن چیست و چگونه از cannibalization جلوگیری کنیم؟

آیا می‌دانستید که حتی خود شما امکان دارد موقعیت سایتتان را بدون اینکه متوجه شوید تهدید کنید؟ یکی از بدترین اتفاقات برای سایت، پدیده کنیبالیزیشن (در انگلیسی cannibalization) است که معنی تحت الفظی آن به فارسی همنوع خواری میباشد. درواقع وقتی چندین URL دارید که برروی کلمه کلیدی و هدف جستجوی یکسانی متمرکز هستند، در معرض خطر زیادی برای کنیبالیزیشن قرار می‌ گیرید، در این شرایط دو یا چند صفحه مشابه ایجاد کرده اید که در یک عبارت خاص با هم رقابت می کنند، در نتیجه خزنده موتور جستجو در تشخیص صفحه اصلی به ازای آن عبارت کلیدی خاص ناموفق خواهد بود.

اهمیت ایجاد محتوای باکیفیت و همچنین استفاده از عناوین جذاب، کلمات کلیدی مرتبط یا لینک های جذاب، چیزی است که همیشه در بهینه سازی و سئو سایت مورد توجه قرار می گیرد.

با این حال، باید بدانید که این اقدام به تنهایی برای به دست آوردن نتایج مورد انتظار کافی نیست. اگر قبلا هرگز در مورد کنیبالیزیشن در سئو نشنیده باشید، امکان دارد بصورت ناخواسته چنین وضعیتی را برای سایت خود ایجاد کنید. پس یکی از اصطلاحاتی که باید در سئو و تولید محتوا در نظر داشته باشید همین cannibalization است زیرا گوگل در بررسی و رتبه بندی هیچ وب سایتی از آن غافل نمی شود. پس این اصطلاح را اینجاد بررسی میکنیم، دلایل تاثیرات منفی کنیبالیزیشن بر سئو سایت و اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع آن را بیان مینماییم.

کنیبالیزیشن چیست؟

این اصطلاح به URL های مختلفی در یک دامنه اطلاق می شود که برای جستجو با هم رقابت می کنند، یعنی به جای تقویت یکدیگر و رقابت با سایر سایتها، مانع یکدیگر می شوند که نتیجه آن کاهش اقتدار صفحات سایت و سردرگمی گوگل است. دقیقا همان چیزی است که هیچ کدام از ما دوست نداریم برای سایتمان اتفاق بیفتد.

البته، مهم است که در نظر داشته باشید که کنیبالیزیشن بسیار فراتر از تمرکز بر یک کلمه کلیدی است، زیرا دو صفحه را می توان با کلمات کلیدی مختلف هم ارائه کرد درحالیکه در نتایج جستجو به یک شکل عمل میکنند. یک مثال ساده، فرض کنید دو صفحه در یک دامنه وجود دارند. عنوان اولی روش های بازاریابی آنلاین و دومی متدهای بازاریابی بصورت آنلاین باشد، اگرچه تفاوت هایی در عناوین وجود دارد، اما در حقیقت هردو به یک سوال یکسان پاسخ میدهند.

روش تشخیص

یکی از روش هایی که میتوانید تشخیص دهید آیا صفحات سایت شما درگیر کنیبالیزیشن شده اند یا خیر، این است که سرچ کنسول گوگل را بررسی کنید. ابتدا وارد قسمت performance (در نسخه جدید search results) شوید. تصویر زیر مراحل بررسی و تشخیص صفحات همنوع را نشان میدهد.

روش تشخیص کنیبالیزیشن در صفحات سایت

در ادامه گزینه new را کلیک و query  را انتخاب کنید. از باکس نمایش داده شده مطابق مرحله 4 تصویر، گزینه Exact query را انتخاب نمایید. یک عبارت کلیدی را وارد کنید، و سپس در قسمت pages مشاهده کنید که به ازای جستجوی این عبارت کدام صفحات نمایش داده میشوند، اگر تعداد دفعات نمایش حداقل دو مورد از آنها بسیار زیاد بود باید در محتوای صفحات تجدیدنظر کنید.

چگونه cannibalization بر سئو تأثیر منفی می گذارد؟

پس از درک معنای این اصطلاح، احتمالا این سوال در ذهن شما مطرح میشود که چرا باید از کنیبالیزیشن جلوگیری کنیم؟ چون صددرصد تاثیر منفی بر سایت شما دارد. بدون شک، کنیبالیزیشن نیروی بالقوه را تقسیم می کند، اثربخشی را کاهش می دهد و درک کاربران و هم خود گوگل را از تفاوت میان صفحات یک دامنه با اختلال مواجه میکند.

تاثیر منفی cannibalization بر سئو، رتبه و بازدید سایت

  • از دست دادن اتوریتی و اعتبار

این واقعیت که صفحات در رقابت با یکدیگر هستند، معادل تقسیم اتوریتی، تقسیم لینکهای دریافتی و در نتیجه کاهش قدرت محتوا و موقعیت ارگانیک صفحه در نتایج گوگل است.

  • سردرگمی گوگل و کاربر

هنگامی که موتور جستجو بیش از یک URL را پیدا می‌کند که برای هدف جستجوی یکسانی رقابت می‌کنند، به طور کامل متوجه نمی‌شود که کدام URL برای رتبه بندی مناسب تر است و کدام یک باید به کاربر نشان داده شود.

از طرف دیگر، ممکن است دو صفحه از وب سایت شما به کاربر نمایش داده شود که هردو مطالب یکسان با نوع نگارش متفاوتی را به او ارائه دهند، این مسئله در نهایت باعث بد شدن تصویر برند شما و کاهش اعتماد کاربر به سایت می شود.

  • مصرف بیش از حد Crawl Budget

هر چه تعداد صفحات بیشتر باشد، زمان بیشتری برای خزیدن گوگل در سایت صرف می شود. ایجاد صفحات تکراری، با محتوای یکسان و بی کیفیت، باعث میشود که گوگل از سایر صفحات مهم سایت شما بازدید نکند یا خزش در دوره های زمانی طولانی تری اتفاق بیفتد. جلوگیری از کنیبالیزیشن علاوه بر بهبود محتوا، Crawl Budget بسیار کمتری مصرف می کند.

چطوری مانع ایجاد کنیبالیزیشن در سایت شویم؟

همانطور که میبینید کنیبالیزیشن اصطلاحی است که شاید تا به حال کمتر به آن توجه کرده باشید و وب سایت شما را شدیدا درگیر کرده باشد و در نتیجه افت رتبه و کاهش بازدید سایت در نتایج را در پی داشته. برخی افراد خیال میکنند هرچقدر که محتوا و مقالات مرتبط بیشتری تولید کنند، رتبه بهتری کسب خواهند کرد و اتوریتی دامنه بالاتر میرود. در حالیکه، گوگل و سایر موتورهای جستجو این نظر را ندارند. چیزی که گوگل می‌خواهد این است که هر سوال یا جستجوی کاربر که معنای یکسانی دارد با یک مقاله در سایت شما پاسخ داده شود.

برای جلوگیری از کنیبالیزیشن، توصیه می کنیم صفحه ای را انتخاب کنید که بیشترین اعتبار را دارد و آن را به صفحه فرود کاربران تبدیل کنید. همچنین ایده خوبی است که بطور کل یک لندینگ پیج جدید برای این کلمه کلیدی ایجاد کنید و سایر صفحات مشابه را حذف کنید.

صفحات مشابه که از نظر معنایی محتوای یکسانی دارند را یکی کنید یا از تگ کنونیکال برای مشخص کردن صفحه اصلی به خزنده گوگل استفاده کنید. (توضیحات مربوط به آدرس و تگ canonical چیست؟ را مطالعه کنید)

یکی دیگر از اقداماتی که میتواند مانع کنیبالیزیشن شود، این است که پس از شناسایی صفحات همنوع در کنسول جستجوی گوگل، از بخش removal صفحه ای که اولویت کمتری دارد را حذف نمایید.

توجه کنید که اگر قصد برجسته کردن یکی از صفحات را به عنوان پیج اصلی دارید، به کمک robots.txt دسترسی خزنده موتور جستجو به صفحات ثانویه را ببندید و حتی الامکان این صفحات را دور از چشم کاربران مخفی نمایید.

در نهایت تاکید میکنیم کنیبالیزیشن را نادیده نگیرید و هر زمان که می توانید در وب سایت خود از وقوع آن اجتناب کنید. شما نمی خواهید با خودتان رقابت کنید، اینطور نیست؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *