10 خطای فنی رایج در سایت و نحوه برطرف کردن آنها

10 خطای فنی رایج در سایت و نحوه برطرف کردن آنها

طبق تجربه و موارد متعددی که مشاهده کرده ایم، در بسیاری از سایت های خطاهای فنی رایج و یکسانی وجود دارد که مانع اصلی کسب رتبه خوب در نتایج و حتی ایندکس شدن سایت در فهرست موتورهای جستجو به شمار میروند. این مشکلات فنی در ایجاد ارتباط مناسب میان صفحات وب و خزنده های گوگل اختلال ایجاد میکنند و رفع آنها بر تمام اقدامات دیگر اولویت دارد. خطاهایی که اگرچه تاثیر منفی زیادی در سئو دارند، اما کمتر به آنها توجه میشود. اگر محتوای خوبی تولید میکنید، بک لینکهای باکیفیت دریافت میکنید و وبلاگ فعالی دارید، اما رتبه جالبی در گوگل کسب نمیکنید، قطعا و بدون شک، سایت یا فروشگاه اینترنتی شما از مشکلات فنی رنج میبرد. در این مقاله با 10 مورد از مهمترین آنها آشنا خواهید شد.

حل برخی از این مشکلات دشوارتر از سایرین است، اما اگر بتوانید تقریباً همه آنها را برطرف کنید، شانس بیشتری برای کسب رتبه بهتر از رقبای خود در جستجو خواهید داشت. سایت خود را بررسی کنید و هرکدام از این 10 خطا را مشاهده کردید بلافاصله برطرف نمایید تا ارتقا رتبه شما شروع شود.

معرفی خطاهای فنی رایج در سئو سایت

هدف سئو ایجاد یک وب سایت بهینه از نظر سرعت، عملکرد، محتوا، کاربرد و تجربه کاربری است تا در نهایت سایت رتبه مناسبی در گوگل بدست آورد. اما بعضا اشتباهات عمدا یا سهوا ایجاد میشود. در این میان رایج ترین اتفاق، رخ دادن اشتباهات و خطاهای فنی است که بیشترین ضربه را به سایت می زند. 10 مورد از رایج ترین خطاهایی که مرتکب میشوید را گوشزد میکنیم و روشهای برطرف کردن خطا را توضیح میدهیم. همچنین پیشنهاد میدهیم 7 اشتباه وحشتناک در سئو سایت که نباید مرتکب شوید را نیز مطالعه نمایید.

  1. ساختار بد سایت

خزنده موتور جستجو یک ربات است که اگرچه هوشمندسازی شده، اما مشابه انسان عمل نمیکند، بلکه طبق برنامه ریزی از پیش تعیین شده حرکت میکتد. وقتی وارد وبسایت شما میشود باید مسیر حرکت واضح و مناسبی داشته باشد تا بتواند سایت را به خوبی و کامل بخزد و ایندکس نماید. به همین دلیل توصیه اکید می ‌شود که یک ساختار سایت کاملاً منظم داشته باشید که شامل مسیرهای دایرکتوری واضح و ساختار لینکسازی داخلی خوب باشد. گوگل به طور مداوم عناصری را به الگوریتم خود اضافه می کند که قابلیت استفاده وب سایت ها را ارزیابی می کند.

مهم نیست که سایت شما 50 یا 5000 صفحه دارد، مهم این است که اطلاعات را در دسته ها یا زیر شاخه ها سازماندهی کنید. همه منوهای ناوبری باید به صورت روشمند ساخته شوند و هرگز نباید بیش از سه کلیک بین صفحه ای که کاربر در آن حضور دارد با هر صفحه دیگری در سایت شما فاصله داشته باشند. این اقدام منجر به ایجاد یک وب سایت کاربر پسند می شود که توسط موتورهای جستجو به راحتی قابل خزیدن خواهد بود.

ساختار خوب فاکتوری است که همیشه برای وب سایت شما مهم خواهد بود. همانطور که الگوریتم گوگل در حال تکامل است، بهتر می تواند وضعیت سایت شما را از نقطه نظر UX تعیین کند. به همین دلیل، بسیار مهم است که معماری سایت را در اسرع وقت اصلاح کنیم.

  1. URL های غیربهینه

URL های غیر بهینه آنهایی هستند که به صورت پویا توسط CMS تولید می شوند یا حاوی کاراکترهای خاص یا پارامترهای غیرمتعارف هستند. از طرف دیگر URL های سازگار با سئو حاوی کلمات کلیدی هستند و خواندن و درک آنها برای موتورهای جستجو و کاربران آسان است. از آنجایی که بسیار مهم است که سایت خود را تا حد امکان برای فهرست بندی و رتبه بندی بهینه کنید، داشتن URL های سازگار با سئو بسیار مهم است.

نمونه ای از URL بد https://seobehine.ir/vlog.php?id=7

نمونه ای از URL مناسب (آدرس همین صفحه) https://seobehine.ir/common-website-technical-errors

آدرس صفحات سایت را بررسی کنید اگر URL های شما در حال حاضر وضعیت بدی دارند، باید این مشکل را برطرف کنید. بهترین راه حل برای این کار این است که مرحله قبل را دنبال کنید و مطمئن شوید که در وب سایت شما در مرحله طراحی، یعنی زمانی که برای اولین بار سایت خود را ایجاد می کنید، به درستی ساختار urlها تعریف شده است. حتی اگر این مشکل در زمان طراحی به وجود آمده باشد جای نگرانی نیست. باتوجه به CMS که استفاده می‌کنید (وردپرس در این مورد بهترین است)، می‌توانید «الگوهای url» را تغییر دهید که این تغییرات در کل سایت اعمال میشوند. اگر نه، برنامه نویس شما می تواند URL های پویا را با استفاده از فایل “htaccess” بازنویسی کند. توجه کنید که حتما بعد از اصلاح ساختار آدرس صفحات، آدرسهای قدیمی را به آدرس جدید ریدایرکت کنید.

فایل htaccess چیست؟ این یک فایل پیکربندی است که توسط وب سرورهای آپاچی استفاده می شود و فایل های متنی هستند.

قرار است در فایل htaccess چه چیزی بنویسیم؟ یک سری عبارات منظم برای تفسیر URL ورودی و ایجاد یک URL خروجی قابل تفسیر برای کاربران و خزنده های موتور جستجو.

مانند اصلاح ساختار سایت، این اقدام نیز برای عملکرد بهتر و رتبه وب سایت شما مهم خواهد بود. و با به‌روزرسانی‌های الگوریتم ‌های آتی بیشتر از این هم خواهد شد.

  1. عدم استفاده صحیح از متاتگ عنوان

برچسب‌های عنوان احتمالاً مهم‌ترین عاملی هستند که می‌ توانند بر سئو تأثیر بگذارند. با قرار دادن کلمات کلیدی مورد نظر خود در تگ عنوان، در اصل به گوگل (و کاربران خود) اجازه می دهید که بدانند آن عبارات با محتوای صفحه شما مرتبط هستند. بسیاری از سایت ها از این مزیت استفاده نمی کنند و در نتیجه به اندازه کافی رتبه بالایی ندارند.

استفداه از کلمات کلیدی در عنوان صفحه فهم ربات گوگل را از محتوای صفحه بیشتر میکند و متوجه میشود که برای چه عبارتی سایت را رتبه بندی کند. الگوریتم گوگل در تشخیص “ارتباط بین کلمات” مرتبا بهتر شده است. در نتیجه، بسیار بعید است که صفحه سؤالات متداول شما، برای مثال، رتبه خوبی برای یکی از عبارات مهم جستجوی شما کسب کند.

مهم است که قبل از بهینه سازی برچسب های TITLE یک تجزیه و تحلیل کامل کلمات کلیدی انجام دهید. هنگامی که دانستید برای چه عباراتی می خواهید رتبه بندی کنید، می توانید صفحات مربوطه را در وب سایت خود انتخاب کنید و عنوان آنها را بهینه سازی کنید. اگر محتوایی ندارید که به آن عبارات مرتبط باشد، اما فکر می کنید وب سایت شما باید برای آنها رتبه کسب کند، بهتر است به جای تلاش بی فایده برای بهینه سازی کلمات کلیدی در صفحاتی که با آن اصطلاحات مرتبط نیستند، صفحات مرتبط جدیدی ایجاد کنید. با انجام این کار، مطمئن می شوید که محتوای سایت شما با هدف جستجو مطابقت دارد و بهترین تجربه کاربری ممکن را ارائه می دهد.

از آنجایی که برچسب ‌های عنوان همیشه یک عامل مهم رتبه بندی بوده‌اند، متاسفانه جزء دائمی تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، مانند اشباع صفحه با کلمات کلیدی، بوده‌اند. در نتیجه، گوگل در تشخیص تکنیک‌های اسپم کارآمد شده است و در بررسی کلمات کلیدی موجود در صفحه هوشمند عمل میکند. اگرچه گوگل اخیراً تغییرات جزئی در نحوه مشاهده برچسب ‌های عنوان در نتایج جستجو انجام داده است، اما کاملا واضح است که تگ عنوان هنوز یک سیگنال مهم برای رتبه ‌بندی کلمات کلیدی است.

  1. سایت/صفحات وب بسیار آهسته بارگذاری می شوند

سرعت بارگذاری وب سایت عاملی است که مستقیماً بر رتبه آن تأثیر می گذارد. پایین بودن سرعت سایت، می‌تواند بر نرخ پرش، نرخ تبدیل و تجربه کاربری نیز تأثیر منفی بگذارد.

راه‌های زیادی برای افزایش سرعت وب‌سایت وجود دارد، مانند فشرده ‌سازی کدهای جاوا اسکریپت و CSS، بهینه‌سازی تصاویر و استفاده از کش مرورگر. بهترین روش این است که از ابزار Google PageSpeed ​​Insights بازدید کنید و عملکرد سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید.

سرعت سایت با پیچیده تر و بزرگتر شدن وب اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. گوگل در سال 2010 به طور رسمی عملکرد وب را به الگوریتم خود اضافه کرد و تا به امروز همچنان یک سیگنال رتبه بندی مهم است.

  1. محتوای تکراری بین صفحات سایت

بسیاری خیال میکنند که محتوای تکراری فقط به معنی کپی از سایتهای دیگر است. اگر محتوای مشابهی را از URL های مختلف سایت خود ارائه می دهید، محتوای تکراری در نظر گرفته می شود. یکی دیگر از خطاهای فنی رایج که در سایتها ایجاد میشود و ناخوشایند است زیرا موتورهای جستجو در تصمیم گیری برای ایندکس کردن صفحات، تشخیص صفحه اصلی و امتیازدهی به صفحات (اعتماد، اعتبار، لینک جویس و غیره) دچار مشکل میشوند. معمولا خیلی اتفاق می افتد که دو صفحه سایت شما با آدرس متفاوت محتوای یکسانی داشته باشند، که معمولا بصورت ناخواسته اتفاق می افتد و گاهی به دلیل باگ های قالب های وردپرسی ایجاد میشود و حتی شاید شما از آن خبر نداشته باشید.

برای رفع این مشکل، باید مهم‌ترین آدرس‌های اینترنتی با محتوای تکراری را انتخاب کنید و از تگ “rel=canonical” استفاده کنید که به URL اصلی که باید ایندکس شود اشاره دارد. این تگ به موتور جستجو می‌گوید که اگرچه ممکن است چندین صفحه با آن محتوا وجود داشته باشد، اما یکی از آنها اصلی است و باید ایندکس شود و سایر موارد را نادیده بگیر.

همانطور که گوگل در ایندکس/رتبه بندی صفحات بهتر و بهتر می شود، همچنان مهم است که مطمئن شوید مشکلات محتوای تکراری شما برطرف شده است تا بیشترین “اعتماد” را برای سایت خود به دست آورید.

  1. سوء استفاده از لینکهای داخلی

لینکهای داخلی پیوندهایی در وب سایت شما هستند که از هر صفحه به صفحات دیگر منتهی می شوند. آنها به کاربران و موتورهای جستجو اجازه می دهند تا در وب سایت شما حرکت کنند. همچنین می‌توانید برای کلمات کلیدی خاص (آنهایی که در انکرتکست یا عنوان لینک استفاده می‌کنید)، اعتبار را به صفحات دیگر منتقل کنید.

اگرچه لینک سازی داخلی خوب به سئو کمک می کند، مهم است که در موقعیت “اسپم” قرار نگیرید. فقط به صفحات مرتبط پیوند دهید تا به تجربه کاربر کمک کند و پیوندها را با کلمات کلیدی بیش از حد بهینه نکنید زیرا نتیجه معکوس دارد.

تکرار بیش از حد انکرتکست برای یک صفحه، درج لینک های غیرمرتبط با محتوا، تکرار بیش از حد لینک ( معمولا برای صفحه اصلی سایت خیلی اتفاق می افتد) جز خطاهای فنی رایج هستند که خواسته یا ناخواسته در سایت خود ایجاد میکنید.

  1. عدم استفاده از 301 Redirections

ریدایرکت های 301 زمانی استفاده می شود که شخصی به صفحه ای در سایت شما لینک می دهد که دیگر وجود ندارد یا اشتباه است. اگر شخصی از طریق آن لینک از سایت شما بازدید کند، به جای صفحه خطا، یک صفحه مرتبط در سایت به او نشان داده می شود. این به تجربه کاربر کمک می کند و می تواند نرخ پرش را کاهش دهد.

عدم استفاده از ریدایرکت 301 برای تغییر مسیر جز خطاهای فنی رایج در سایت

شما می توانید با ابزار گوگل وبمسترها یک اکانت ایجاد کنید و لیستی از صفحاتی را در سایت خود بیابید که گوگل مانع از ایندکس آنها شده. در بسیاری از موارد، ارزش آن را دارد که آن URL ها را به سایر صفحات مرتبط در سایت خود هدایت کنید. توجه به این نکته ضروری است که بسیاری از تغییر مسیرها می توانند به عملکرد وب سایت شما آسیب بزنند. اگر آن محتوا دیگر وجود نداشته باشد و بک لینک قابل توجهی به URL قدیمی لینک داده نشود، گاهی اوقات صفحه 404 نمایش داده شود هم اشکالی ندارد.

مانند بسیاری از خطاهای فنی رایج موجود در این لیست، این مورد نیز بر قابلیت استفاده وب سایت شما تأثیر می گذارد، حتی در آینده با تکامل الگوریتم گوگل اهمیت آن افزایش می یابد.

  1. طراحی وب غیر ریسپانسیو

سایت‌هایی با طراحی واکنش‌گرا یا ریسپانسیو، آنهایی هستند که به طور خودکار با اندازه دستگاهی که یک کاربر خاص استفاده می‌کند تنظیم می‌شوند. افزایش روزافزون دستگاه های تلفن همراه در بازار دلیل کافی برای داشتن عملکرد خوب در این دستگاه ها است و در این میان سایت های غیر ریسپانسیو و ناسازگار با موبایل قطعا رتبه خوبی نخواهند داشت.

وب سایت خود را در نسخه های موبایل و تبلت چک کنید و ببینید آیا به خوبی نمایش داده میشود؟ هیچ بخشی از صفحه حذف نمیشود؟ محتوا به خوبی قابل رویت است؟ تصاویر در ابعاد صحیح نمایش داده میشوند؟

گوگل اخیرا اعلام کرد که نباید از سایت های قدیمی غافل شد و بر اهمیت به روز رسانی سایت با محتوای جدید تاکید کرد. از آنجایی که افراد بیشتری وب را در دستگاه های تلفن همراه مشاهده می کنند، بسیار مهم است که سایت شما در موبایل جذاب و کامل به نظر برسد و به درستی نمایش داده شود.

  1. جلوگیری از ایندکس صفحات با فایل ROBOTS.TXT

فایل robots.txt تنها به این منظور وجود دارد که به موتورهای جستجو بگوید کدام صفحات در سایت شما نباید ایندکس شوند. به طور کلی، بهتر است به آنها اجازه ندهید از مناطقی از سایت شما بازدید کنند که هیچ ارزشی در نتایج جستجو ندارند. برای مثال صفحه ورود به سایت نباید در نتایج گوگل ایندکس شود و به کمک ROBOTS.TXT به گوگل اعلام میکنید که آن را نادیده بگیرد. ولی متاسفانه درج دستورات اشتباه در این فایل عدم ایندکس کردن کل دایرکتوری ها، جاوا اسکریپت، CSS و حتی تصاویر را به همراه دارد. بعضی هم آگاهانه تصاویر را به دلیل حجم بالایی که دارند از ایندکس خارج میکنند که کار اشتباهی است چون ممکن است با مسدود کردن این نوع فایل‌ها، تعداد زیادی از مشتریان بالقوه را از دست بدهید.

ایراد در فایل robots.txt یکی از خطاهای رایج فنی در سئو است

همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که اگر گوگل اجازه ایندکس کردن یک صفحه را نداشته باشد، نمی تواند تشخیص دهد که آیا آن صفحه اعتبار را به صفحات دیگر در سایت شما منتقل می کند یا خیر. بنابراین اگر به صورت داخلی از یک صفحه مسدود شده به صفحات دیگر لینک می دهید، آن لینک هیچ ارزشی نخواهد داشت.

این یکی از رایج ترین خطاهای فنی در سایت است. شما باید دسترسی موتور جستجو به سایت خود را به خوبی مدیریت کنید و فقط صفحات بی ارزش و کم اهمیت را از نتایج خارج کنید.

پس از به‌روزرسانی جستجوی تصویر گوگل در سال 2013، که شامل تصاویر با وضوح بالا در نتایج جستجو می ‌شد، تغییراتی در نحوه نمایش نتایج جستجوی تصویری به وجود امد. از آنجایی که تعداد کاربرانی که در جستجوی تصاویر هستند همچنان در حال افزایش است، هنوز هم ارزش دارد که به آنها اجازه دهیم تا به امید مشاهده تصاویر باکیفیت به سایت ما سر بزنند.

  1. خطاهای 404 و تغییر مسیر 302

خطاهای Soft 404 به موتورهای جستجو می گوید که صفحه ای در سایت شما وجود دارد در حالی که وجود ندارد. تغییر مسیر 302 به موتورهای جستجو می گوید که یک صفحه در سایت شما به طور موقت جابجا شده است. هر دو می توانند ایندکس صحیح وب سایت شما را برای موتورهای جستجو دشوار کنند.

با ابزاری مانند Screaming Frog یک بررسی کامل از نحوه خزیدن وب سایت خود انجام دهید و به دنبال نتایجی بگردید که کد HTTP آنها 302 است. سپس می توانید تصمیم بگیرید که آیا صفحه واقعاً باید به طور دائم با یک 301 هدایت شود یا خیر. برای 404 ها، به سادگی می توانید صفحه خطای 404 سفارشی خود را بسازید تا برای هر صفحه ای که وجود ندارد ظاهر شود و کد HTTP 404 را برگرداند.

اینها جز خطاهای رایجی هستند که بسیاری از مدیران سایت ها آگاهانه یا ناخواسته در سایت خود ایجاد میکنند.  از آنجایی که این موارد را می توان مسائل مربوط به قابلیت استفاده در نظر گرفت، میتوان با انجام سئو تکنیکال آنها را برطرف کرد.

به نظر شما چه خطاهای فنی دیگری وجود دارد که رتبه و سئو سایت را شدیدا تحت تاثیر قرار میدهد!؟

2 پاسخ
  1. جواد میرزایی
    جواد میرزایی گفته:

    من سایتم همین مشکلات رو داره میتونید درستش کنید برام ؟!!

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *