mobile-first indexing چیست و چه نقشی در رتبه سایت دارد؟

mobile-first indexing چیست و چه نقشی در رتبه سایت دارد

موبایل فرست یا نمایه سازی اول تلفن همراه یکی از اقدامات گوگل به منظور بهبود نمایش نتایج به کاربران است که اولویت اصلی رتبه بندی را نسخه موبایل میداند نه دسکتاپ. یعنی طبق الگوریتم mobile-first indexing مهم این است که سایت شما در موبایل چگونه نمایش داده میشود و اگر تفاوتی بین آنچه در تلفن همراه نمایش داده میشود با آنچه در دسکتاپ کامپیوتر نشان داده میشود تفاوت وجود داشته باشد، گوگل نسخه موبایل را ملاک رتبه بندی قرار میدهد.

پس باید چه کار کرد؟ سردرگمی زیادی برای مدیران سایتها، مالکین کسب وکارهای آنلاین و افراد سئوکار در مورد این موضوع وجود دارد. آیا باید چیزی را تغییر دهید؟ نسخه موبایل نیاز به بهینه سازی دارد؟ اگر سایت شما با موبایل سازگار باشد، کافیست؟

ضروری است که به نسخه موبایل سایت خود توجه ویژه ای داشته باشید ، زیرا در آینده نه چندان دور ، رتبه بندی براساس نسخه موبایل انجام می شود و سایت های سازگار با موبایل در بالای لیست نتایج جستجو قرار می گیرند.

در این مقاله به توضیح mobile-first indexing  ، اصول آماده سازی سایت و سازگار شدن با این الگوریتم و نقشی که در رتبه بندی گوگل دارد، می پردازیم و در پایان شما می آموزید که چه اقداماتی را برای سئو و بهبود سایت خود باید انجام دهید.

Mobile-first indexing چیست؟

مفهوم نمایه سازی اول موبایل یا موبایل فرست را میتوان از نام آن تشخیص داد. به این معنی است که نسخه تلفن همراه وب سایت شما آنچیزی است گوگل مبنایی برای تعیین رتبه صفحات سایت در نتایج خود قرار میدهد. این الگوریتم به دلیل افزایش تعداد کاربران موبایلی ارائه شده. چون در سالهای اخیر افزایش استفاده از تلفنهای همراه هوشمند رشد داشته و طبیعتا جستجو در گوگل با این ابزارها بیشتر شده تا جاییکه طبق آخرین آمار افرادی که از موبایل برای پیدا کردن محصولات و خدمات مدنظر خود در گوگل استفاده میکنند، از کاربرانی که از لپتاپ یا کامپیوترهای شخصی کمک میگیرند، پیشی گرفته.

توجه: اگر به قسمت performance سایت خود در کنسول جستجوی گوگل مراجعه کنید، در بخش devices سه گزینه mobile , desktop , tablet مشخص شده که میزان بازدید سایت شما در هر نسخه را نشان میدهد. اگر دقت کنید میبینید که بازدیدکنندگان موبایلی تعداد بیشتری از دو گزینه دیگر دارند.

اگر سایتی نسخه سازگار با موبایل نداشته باشد، اگرچه که نسخه ی دسکتاپ در فهرست بندی گوگل نمایش داده میشود، اما فقدان طراحی سازگار با موبایل می ‌تواند بر رتبه آن سایت تاثیر منفی بگذارد، و سایتی با تجربه کاربری بهتر در تلفن همراه به طور بالقوه بازدید بیشتر و رتبه بهتری نسبت به رقبا کسب خواهد کرد.

اما اگر نسخه موبایل شما و دسکتاپ یکی باشند( تمامی بخشها، محتوا، لینکها، منو، فوتر سایت و تصاویر یکسان باشند)  و سایت کاملا با اصول سئو موبایل سازگار باشد، سایت کاملا ریسپانسیو بوده و در تلفن همراه بدون ایراد و تاخیر بارگزاری شود، مشکلی از این بابت ندارید.

توصیه های گوگل جهت سازگاری سایت با mobile-first indexing

با توجه به اهمیتی که mobile-first indexing در رتبه و سئو سایت دارد، باید سایت خود را آماده کنید تا با این الگوریتم سازگار شود و نه تنها از رقبای خود در نتایج عقب نیفتید، بلکه به کمک این روشها رتبه سایت را ارتقا دهید.  برای این کار چه مرجعی معتبرتر و قابل اعتناتر از خود گوگل.

توصیه های گوگل برای سازگاری با mobile-first indexing و آماده سازی سایت

این مقاله از جدیدترین اطلاع رسانی گوگل در رابطه با mobile-first indexing استخراج شده و شامل توصیه هایی است که خود گوگل برای بهبود عملکرد سایت ها ارائه داده است. روشهایی که در ادامه مطرح میشود، اصلا عجیب و غریب نیستند، شاید در حال حاضر هم سایت شما ریسپانسیو بوده و نسخه های یکسانی را به کاربران نمایش دهد، اما محض احتیاط، بررسی موارد زیر را پیشنهاد میدهیم تا مطمئن شوید که سایت شما به خوبی برای mobile-first indexing اماده سازی شده.

اما، گوگل چه توصیه هایی در این زمینه دارد؟ در ادامه هر آنچه که گوگل از شما می خواهد را تشریح می کنیم:

همچنین مطالعه مقاله ویژگی طراحی سایت سازگار با موبایل به شما کمک خواهد کرد تا وبسایت خود را هرچه بیشتر و بهتر بر mobile-first indexing منطبق نمایید.

اطمینان از دسترسی Googlebot  به محتوای سایت

در نمایه سازی اول موبایل ، گوگل اطلاعات سایت شما را از نسخه موبایل دریافت می کند ، بنابراین مطمئن شوید که Googlebot می تواند محتوای کامل و کلیه منابع موجود در آن را مشاهده کند. به موارد زیر حتما توجه داشته باشید.:

  • متاتگ ها در نسخه موبایل

شما باید از همان متاتگ هایی که برای نسخه دسکتاپ استفاد می کنید در نسخه موبایل نیز استفاده نمایید. اگر شما در نسخه موبایل از متاتگ های متفاوتی مثل nofollow یا noindex استفاده کنید ، خزنده گوگل در شناسایی محتوا با مشکل مواجه خواهد شد و نمی توانید رتبه خوبی کسب کنید.

  • بارگیری تنبل (lazy load) در نسخه موبایل

طبق توصیه هایی که در مقاله جدید گوگل جهت آماده سازی سایت برای mobile-first indexing ارائه شده ، بارگذاری تنبل در نسخه موبایل بیش از نسخه دسکتاپ اهمیت دارد و می توان جهت افزایش سرعت سایت از آن استفاده کرد. اما باید از بارگزاری تنبل برای محتوای ابتدایی که موجب تعامل کاربر با سایت شما می شود خودداری کنید.

به عنوان مثال اگر پس از بارگزاری اولیه سایت ، در نسخه دسکتاپ سایت ، 10 تصویر به کاربر نشان داده شود و در نسخه موبایل فقط 2 تصویر را نمایش داده می شود. در این وضعیت 8 تصویر دیگر در نتایج جستجو ایندکس نخواهند شد و googlebot آنها را نادیده می گیرد.

  • دقت به مسدود کردن دسترسی گوگل

در برخی سایت ها ، عدم توجه به دسترسی گوگل بات به بعضی از لینک ها یا صفحات در نسخه موبایل مشکلاتی را ایجاد می کند. امکان دارد صفحه ای در نسخه دسکتاپ در دسترس خزنده گوگل باشد اما ربات گوگل به همان صفحه در نسخه موبایل دسترسی نداشته باشد. حتما به تنظیمات فایل robots.txt دقت کنید.

به عنوان مثال ، مسدود کردن  فایل های .css مانع از بررسی صفحات شما توسط Googlebot می شود ، که می تواند به رتبه بندی صفحات شما در جستجو آسیب برساند. به همین ترتیب ، مسدود کردن URL تصاویر باعث می شود که تصاویر از دسترسی googlbot خارج شوند.

اطمینان از یکسان بودن نسخه دسکتاپ و موبایل

اگر نسخه موبایل شما محتوای کمتری نسبت به نسخه دسک تاپ دارد ، باید حتما نسخه موبایل خود را به روز کنید تا محتوای اصلی صفحه با آنچه کاربران در دسکتاپ می بینند یکسان باشد. طبق mobile-first indexing فقط از محتوای نمایش داده شده در نسخه موبایل برای فهرست بندی و رتبه بندی سایت در نتایج جستجو استفاده می شود. اگر محتوای متفاوت و کمتری در نسخه موبایل نسبت به دسکتاپ نمایش داده شود ، در زمان بررسی صفحه توسط خزنده گوگل ، رتبه سایت با افت مواجه خواهد شد و نمی تواند اطلاعات کاملی از صفحه بدست آورد.

  • یکسان بودن متاتگ عنوان و هدینگ ها

از عناوین یکسانی در هر دو نسخه استفاده کنید. تغییر عنوان صفحه در نسخه موبایل به معنی از دست دادن جایگاه در رتبه بندی و تاثیر منفی بر رتبه سایت خواهد بود.

تگ های هدینگ یکسانی در هر دو نسخه استفاده شود. لینک ها و تصاویر قابل مشاهده برای کاربران یکسان باشد. هیچ بخشی از محتوا نباید در موبایل پنهان شود و کدهای js و css هردو نسخه مشابه یکدیگر باشند.

  • یکسان بودن تگ Hreflang

اگر از rel=hreflang برای زبان سایت خود استفاده میکنید( معمولا سایتهای بین المللی و چندزبانه، چند تگ Hreflang برای نسخه های مختلف دارند)  hreflang مربوط به url های موبایل  باید به نسخه موبایل کشور یا انواع زبان شما اشاره کند و URL های دسکتاپ باید به نسخه های دسکتاپ اشاره کنند.

  • داده های ساختاریافته

شما باید نشانه گذاری داده های ساختار یافته یکسانی را در نسخه موبایل و دسکتاپ سایت قرار دهید. از افزودن داده های ساختاریافته غیرضروری در صورتی که به محتوای خاص یک صفحه مربوط نیست، خودداری کنید.

بررسی تصاویر و ویدئوها

اطمینان حاصل کنید که تصاویر و فیلم های موجود در نسخه موبایل سایت کاملا بهینه و با بهترین حجم و فرمت بارگزاری شده اند. برای این منظور باید به نکات زیر توجه کنید:

  • کیفیت تصویر

یکی از نکات مهم در آماده سازی برای mobile-first index این است که از تصاویری که بسیار کوچک هستند یا وضوح پایینی دارند در نسخه موبایل استفاده نکنید. ممکن است تصاویر کوچک یا با کیفیت پایین در لیست جستجوی تصاویر در گوگل درج نشوند.مثلا اگر تصویری در نسخه دسکتاپ ، کاملا واضح نمایش داده می شود اما در نسخه موبایل وضوح و کیفیت آن تغییر کند و کاهش داده شود ، تاثیر منفی در رتبه سایت شما خواهد داشت. یعنی با همان کیفیتی که در دسکتاپ به کاربر نمایش داده می شود در موبایل نیز باید با همان وضوح قابل مشاهده باشد ، کوچک یا بی کیفیت نباشد.

  • تگ Alt تصاویر

تگ alt که به منظور درک بهتر موتورهای جستجو از تصویر استفاده می شود باید کاملا معنی دار و مرتبط با محتوای صفحه باشد. خالی گذاشتن این تگ یا غیر مرتبط بودن آن با محتوا تاثیر منفی در رتبه سایت خواهد داشت.  همچنین باید دقت کنید که این تگ در نسخه موبایل نیز درج شده باشد و نه فقط در نسخه دسکتاپ.

  • url متفاوت تصاویر در موبایل و دسکتاپ

اگر سایت شما از URL های متفاوتی برای نمایش تصاویر در دسکتاپ و موبایل استفاده کند ، بدون شک شاهد افت رتبه و کاهش ترافیک سایت خواهید شد. دلیل این امر این است که URL های تصاویر موجود در نسخه موبایل برای سیستم نمایه سازی گوگل جدید هستند و مدتی طول می کشد تا URL های تصویر جدید به درستی درک شوند. پس به منظور جلوگیری از کاهش ترافیک سایت آدرس تصاویر در هر دو نسخه باید کاملا یکسان باشد.

  • نشانه گذاری ویدیو

طبق توصیه های گوگل جهت آماده سازی سایت برای mobile-first indexing ، اگر نسخه دسک تاپ سایت از داده های ساختار یافته  schema.org برای نشانه گذاری ویدئو های بارگزاری شده استفاده می کند ، حتما نسخه موبایل هم باید این نشانه گذاری  را با اطلاعات و تگ یکسان داشته باشد. در غیر این صورت سیستم ایندکس ویدئوی گوگل در به دست آوردن اطلاعات مربوط به ویدئو دچار مشکل می شود و آن را در لیست نتایج نمایش نخواهد داد.

  • مکان ویدئو و تصویر در صفحه

مطمئن شوید که ویدئو ها و تصاویر در موقعیت مکانی مناسبی در نسخه موبایل نمایش داده می شوند. موقعیت بد ویدئو یا تصاویر در نسخه موبایل در هنگام نمایش، بر تجربه کاربری سایت در موبایل تاثیر منفی دارد که می تواند آثار منفی بر رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل نیز داشته باشد.  مثلا اگر یک عکس یا ویدئو در نسخه دسکتاپ در مکانی مناسب قابل رویت باشد اما در نسخه موبایل و با تغییر نحوه نمایش سایت ، در مکانی نامناسب بارگزاری شود و کاربران برای مشاهده آن با مشکل مواجه شوند ، تاثیر بسیار بدی در ایندکس آن در نتایج گوگل خواهد داشت.

چون نسخه موبایل معمولا محتوا ، تصاویر و ویدئو ها را براساس ترتیبی که درج شده اند بصورت عمودی نمایش می دهد و اگر قبل از یک ویدئو یا تصویر مهم چندین لینک تبلیغات یا محتوای جانبی وجود داشته باشد ، مکان ویدئو یا تصویر به پایین صفحه در موبایل خواهد رفت و کاربر برای مشاهده آن با مشکل مواجه می شود.

در این حالت ، ممکن است این صفحه توسط الگوریتم های گوگل به عنوان صفحه فرود ویدئو تلقی نشود ، در نتیجه این ویدیو در جستجو نشان داده نشود.

Mobile-first index  مسیری طولانی را طی کرده است و اجرای نهایی آن در مراحل پایانی به سر می برد. طی چند ماه آینده فقط نسخه موبایل اولویت رتبه بندی سایت ها خواهد بود و سایتهایی که امتیاز و عملکرد بهتری در تلفن های همراه داشته باشند ، رتبه های برتر گوگل را از آن خود می کنند.پس کاملا به این موضوع توجه داشته باشید!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *