وقتی رقبا از برند سایت شما سوء استفاده میکنند چه باید کرد؟

محافظت از برند سایت و جلوگیری از سوء استفاده رقبا

برخی از افراد یا رقبا از برند و نام سایت های قدیمی و معتبر سوء استفاده میکنند تا بازدید و مشتری بیشتری را از موتورهای جستجو بدست آورند. برای مثال سایتی مشابه با حوزه فعالیت شما راه اندازی می شود و برند شما را در عنوان و توضیحات صفحه اصلی درج میکند. یا در گوگل ادوردز، تبلیغاتی با نام برند خود و وب سایتهایی کاملا متفاوت از دامنه سایت خودتان را مشاهده میکنید.

برای مقابله با چنین اقداماتی و جلوگیری از بهره برداری های غیر قانونی از برند سایت باید به کاربران و موتورهای جستجو نشان دهید که برند اصلی فقط و فقط شما هستید و بقیه لینکها یا تبلیغات قصد دارند با به کار بردن نام سایت شما کاربران را فریب داده و بازدید غیرطبیعی دریافت کنند. در این مطلب چند استراتژی و روش موثر برای مقابله با سرقت نام تجاری وب سایت را توضیح میدهیم که امیدواریم به صاحبین وب سایتهایی که دچار چنین مشکلی شده اند کمک نماید.

برند یا نام تجاری سایت، یک سرمایه ارزشمند و معرف کسب و کار شماست. مسلما سوء استفاده از برند اصلا برای شما خوشایند نیست و امکان دارد هرچه سرمایه گذاری و هزینه برای ارتقای برند سایتتان انجام داده اید از درست برود. مخصوصا زمانیکه برند شما شناخته شده و جذب مشتری به واسطه جستجوی برند در نتایج گوگل یکی از روشهای ورود مشتریان به سایت شماست.

انواع سوء استفاده از برند در فضای مجازی

سوء استفاده از برند در اینترنت بیداد می کند. اما بسیاری از شرکت ها این مشکل را نادیده می گیرند. اما زمان آن رسیده است که شرکت ها از آسیب هایی که سوء استفاده از برند ایجاد می کند آگاه شوند.

طبق اعلام انجمن بین المللی علائم تجاری، شرکت ها به طور متوسط 22 درصد از فروش احتمالی خود را به دلیل نقض علائم تجاری و سوء استفاده رقبا از دست می دهند و اینترنت این پتانسیل را دارد که آسیب های بسیار بیشتری هم در این حوزه وارد کند.

نام برند شما در اینترنت 10ها برابر بیشتر از دنیای واقعی مهم است. در دنیای واقعی، شما یک شرکتف مرکز یا فروشگاه واقعی دارید که مشتریان می‌توانند از آن بازدید کنند. در اینترنت، برند شما تنها چیزی است که دارید.

انواع روش های سوء استفاده رقبا از برند شما

Hacker Stealing Data with Binary Data Technology Abstract

رایج ترین انواع سوء استفاده رقبا از برند در اینترنت عبارتند از:

  •  استفاده غیرمجاز از لوگوها و تصاویر
  •  استفاده از متن پنهان و قابل مشاهده
  •  استفاده غیرمجاز از نام یا محصول یک شرکت در متاتگ‌ها
  • دزدی نرم افزار، موسیقی و ویدئو.
  •  توزیع یا فروش غیرمجاز کالاهای مصرفی، مانند کالاهای تقلبی (به عنوان مثال، سایتی که ساعت های رولکس تقلبی می فروشد).
  • استفاده مستقیم نام شرکت در سایت رقیب. ( یا راه اندازی یک سایت جدید با برند شرکت دیگری)
  • پست های گروه های خبری منفی و انتشار اخبار منفی علیه یک برند

روش های جلوگیری از سوء استفاده از برند سایت

متاسفانه از 4 ژوئن 2019، گوگل محدودیت‌هایی را که باعث می‌شد سایتها از پیشنهاد کلمه کلیدی با برند رقیب منع شوند را لغو کرد. تنها شرط باقی مانده این است که رقبای شما نتوانند از نام برند تجاری سایت شما در تبلیغات خود استفاده کنند.

به عنوان مثال، هوندا می‌تواند زمانی که کاربری عبارت «تویوتا» را جستجو می‌ کند، درصورتیکه قصد سوء استفاده داشته باشد در نتایج و در تبلیغات ادوردز دیده شود (طبیعتا هوندا یک برند معتبر هست و هرگز چنین کاری نمیکنه! ). در سال‌های اخیر برخی از شرکت‌ها از گوگل یا شرکت رقیب شکایت کرده‌اند و گفته‌اند که این عمل نوعی نقض مالکیت برند است.

عدم امکان گزارش دهی چنین تخلفی به گوگل، باعث ایجاد سردرگمی برای صاحبین برندهای معتبر و قدیمی شده است. پس چاره کار چیست؟

خوشبختانه 4 روش برای رفع این مشکل وجود دارد که میتوانید به آنها متوسل شوید و جایگاه برند، مشتریان و بازدید سایت خود را حفظ نمایید.

مالک برند سایت خود باشید

تبلیغات کلیکی یا سئو سایت براساس برند همیشه منطقی به نظر نمیرسد، اما یک روش خوب برای محافظت از برندتان و جلوگیری از سوء استفاده رقبا از نام سایت شماست. سعی کنید در کمپین های تبلیغاتی آنلاین خود به ویژه در گوگل ادوردز از برند خود در عنوان لینکها استفاده کنید. همچنین در سئو، در متاتگ تایتل صفحات برند سایت درج شود. در رپورتاژهایی که از سایت های معتبر میگیرید، از انکرتکست برند سایت برای لینکسازی استفاده کنید. شبکه های اجتماعی و قدرت بالای آنها در بازاریابی اینترنتی را فراموش نکنید و از طریق اینستاگرام، فیسبوک و لینکدین به کاربران نشان دهید که وبسایت اصلی برند موردنظر کدام است.

بطور واضح تر، باید از تمامی کانالهای بازاریابی آنلاین مخصوصا ، بازاریابی موتورجستجو، بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو و تبلیغات شبکه های اجتماعی همزمان بهره ببرید تا کاربران را متوجه کنید که برند و وبسایت اصلی را بشناسند.

به ویژه در ادوردز گوگل، سعی کنید بیشترین نرخ پیشنهادی برای نرخ کلیک به ازای جستجوی برند را پیشنهاد دهید تا سایت شما همیشه در بالای نتایج و به عنوان اولین لینک نمایش داده شود.

تماس با رقیبی که از برند شما استفاده کرده

قبل از هر اقدامی، مهم است که با رقیبی که از کلمات کلیدی برند شما استفاده کرده تماس بگیرید و از او بخواهید تبلیغات را حذف کند یا تغییر دهد. ممکن است فکر کنید این کار اتلاف وقت است و قطعا با مخالفت و عکس العمل منفی مواجه خواهید شد. شاید این روش بهترین راه باشد تا بصورت مسالمت آمیز و بدون نیاز به شکایت حقوقی مشکل برطرف شود. خیلی از مواقع فرد خاطی مطلع نیست که از برند شما استفاده کرده و ممکن است تبلیغات توسط خود او انجام نشده باشد و توسط یک آژانس تبلیغات اینترنتی ثبت شده باشد که حقیقت را به مالک سایت موردنظر نگفته باشد تا از این طریق ورودی سایت را از طریق موتور جستجو افزایش دهند و به نوعی به تعهد خود عمل کرده باشند.

طبق تجربه سئوبهینه و مشاورین ما دارند، مشاهده شده که خیلی از این نوع تبلیغات با سوء استفاده از برند سایتهای دیگر بدون اطلاع رقیب و توسط یک آژانس تبلیغاتی انجام شده اند و با یک تماس با رقیب اصلی از طریق وبسایت مشخص شده، تبلیغات اصلاح شده اند.

در نهایت اگر صحبت راهگشا نبود، خیلی راحت میتوانید به مراجع قانونی شکایت کنید.

شکایت به موتورهای جستجو

این گزینه فقط در صورتی قابل اجرا است که برند شما دارای نماد تجاری باشد.

می‌توانید برای جلوگیری از استفاده همه تبلیغ‌کنندگان رقیب از برند سایتتان، یک شکایت علامت تجاری ارسال کنید.

اگر مالکیت لوگو و علامت تجاری را دارید و آن را ثبت رسمی کرده اید میتوانید با ترجمه رسمی مدارک یک گام هوشمندانه برای جلوگیری از سوء استفاده از برند سایت خود بردارید.

برای ثبت شکایت در گوگل می توانید از طریق این لینک اقدام کنید البته با vpn  اینکار را انجام دهید.

نکاتی برای ثبت شکایت نماد تجاری

  • شکایات را با آدرس ایمیل صاحب علامت تجاری ارسال کنید
  • تمام اسناد را جمع آوری و به انگلیسی ترجمه کنید
  • شماره ثبت علامت تجاری
  • نام صاحب علامت تجاری
  • اسکرین شات از آگهی(های) رقبایی که از نام برند شما سوء استفاده کرده اند.
  • فهرستی از تمام وب سایت هایی که مجاز به استفاده از علامت تجاری شما هستند (در صورت وجود)

شناساندن نام سایت به گوگل

حتما نام اصلی سایت خود را برند اصلی قرار دهید. اطلاعات و سیگنالهای ارسالی از سمت سایت شما جهت جمع آوری در نمودار دانش گوگل باید برند شما را دقیقا معرفی کند. حساب کاربری اینستاگرام، حساب کاربری لینکدین، فیسبوک، توئیتر و یوتیوب را عینا برند سایت قرار دهید و آدرس این صفحات را در سایت خود درج نمایید. اگر یک سایت وردپرسی دارید، در قسمت تنظیمات نام سایت را عینا نام برند قرار دهید. همچنین برای تسریع در شناخت برند سایت توسط گوگل، افزونه yoast seo  را نصب کنید و در قسمت نام سازمان برند و در قسمت تصویر لوگو برند خود را قرار دهید.

شما باید سعی کنید اطلاعات کامل و دقیقی را برای قرار گرفتن در google knowledge graph ارسال کنید تا با جستجوی برند شما در گوگل، بلافاصله آدرس سایت، شبکه های اجتماعی، صفحه درباره ما و… به همراه لوگو و تصاویر نمایش داده شود.

این اقدامات منجر می شود که به ازای جستجوی برند سایت در گوگل، سایت شما در رتبه اول نتایج و بالاتر از سایر سایتها قرار بگیرد. در مقاله تاثیر سئو در ارتقای برند و برندینگ سایت شما نکات جالبی مطرح شده که قطعا شما را به توجه بیشتر به سئو سایتتان ترغیب مینماید.

یکی دیگر از روشهایی که میتواند سایت شما را به ازای جستجوی برند به لینک اول گوگل برساند، استفاده از انکرتکست برند است. از سایر صفحات به صفحه اصلی و بک لینک هایی که از سایر سایتها دریافت میکنید، متن لینک را نام برند قرار دهید.

در نهایت جهت پیشی گرفتن از رقبا پیشنهاد میکنیم مقاله چگونه وب سایت رقبا را بررسی کنیم؟ را مطالعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *