فایل htaccess چیست و چه کاربردی دارد؟

ایجاد فایل htaccess مناسب برای سئو

فایل htaccess  یکی از ابزارهای حیاتی تاثیر گذار در سئو به شمار می رود که یک پرونده پیکربندی وب سرور آپاچی برای بهبود و بهینه سازی ساختار ، آدرس ها ، محتوا و در نهایت تعامل بهتر با موتورهای جستجو است. شما می توانید از htaccess برای تغییر مسیر یا ریدایرکت ، تغییر http  به https  ، مدیریت دسترسی کاربران و بسیاری از موارد دیگر استفاده کنید.

اصلاح ساختار و محتوای htaccess نه تنها در سئو تاثیر مثبت دارد بلکه مشکلات جدی و خطرناکی که بر عمکلرد سایت تاثیر منفی دارند را نیز برطرف می کند.

به سراغ پوشه اصلی هاست سایت خود بروید ، در آنجا این فایل را با نام htaccess. مشاهده خواهید کرد. در صورتی که موجود نبود خیلی راحت با فرمت txt آن را ایجاد کنید و آپلود نمایید. دستوراتی که در ادامه کاربردهای فایل htaccess ارائه داده ایم می توانید بنا به خواست و نیاز خود ، از هرکدام استفاده نمایید.

کاربردهای فایل htaccess

در این مطلب  ، تمرکز ما بر روی معرفی فایل htaccess  و نحوه ساخت و بهینه سازی آن برای کمک به سئو سایت است. دقیقا خواهیم گفت که این فایل چه کاربردهایی دارد و برای دستیابی به وضعیت مطلوب چه تغییراتی باید در محتوای htaccess اعمال شود.

پرونده .htaccess می تواند مکمل مهمی در جهت اهداف سئو باشد: امکان ایجاد و سئو  URlهای مطلوب ،  تغییر مسیر 301 ، رفع صفحه خطای 404 ، بهبود بارگزاری و افزایش سرعت وب سایت بخشی از قابلیت های فایل htaccess در سئو هستند.

توجه: فایل htaccess  بسیار حساس می باشد و کوچکترین تغییراتی عملکرد سایت و سئو را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم تا حد امکان از دستکاری غیر اصولی آن بپرهیزید و حتما قبل از بهینه سازی و هر تغییری یک نسخه پشتیبان از آن تهیه کنید تا در صورت هرگونه اشتباهی فایل پشتیبان را جایگزین نمایید.

ایجاد url های بهینه

یکی از کابردهای فایل htaccess انجام تنظیمات مربوط به سئو url  ها است که تاثیر زیادی در آدرس بهینه صفحات سایت دارد. برای حذف پسوندهایی مثل /index یا  .php که گاهی در آخر url  ها ظاهر می شوند باید برای بهینه سازی دستورات زیر را به این فایل اضافه کنید.

RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule ^(.*)$ $1.php [L,QSA]

این دستور کمک می کند که عبارات اضافه و بی فایده از آدرس صفحات حذف شوند و url  ها قابل درک تر برای گوگل و به ذهن ماندن آسان تر برای کاربران شوند.

فعال سازی قابلیت keep-alive

Keep-alive  روشی است که در آن از tcp جهت اتصال http بدون نیاز به ایجاد یک اتصال جدید به سرور استفاده می کند.

فعال کردن اتصال Keep-Alive یکی از کاربرد هایی است که امکان برقراری ارتباط ثابت با سرور را می دهد و به جای بارگزاری مجدد اتصال ، هر بار که صفحه نیاز به بارگزاری دارد ، برقرار می شود. کاهش زمان لود وب سایت که به خوبی توسط گوگل سنجیده می شود و در سئو و رتبه بندی سایت در گوگل تاثیر زیادی دارد. دستور زیر را درون فایل htaccess قرار دهید:

<ifModule mod_headers.c>    Header set Connection keep-alive</ifModule>

تنظیمات دوره انقضای کش

با این تنظیمات ، مدت زمان انقضای حافظه پنهان ( کش ) مرورگرهای بازدید کننده شما افزایش یافته و  امکان ذخیره سازی پرونده ها و فایل های استاتیک در مرورگر فراهم می شود و زمانی که در آینده کاربر مجدد به سایت شما رجوع کند دیگر زمانی صرف بارگزاری و دانلود فایل های قبلی نخواهد شد و سرعت سایت و رضایت کاربری افزایش می یابد که در نتیجه آن اعتبار و امتیاز بیشتری از گوگل دریافت می کنید. با استفاده از کد زیر فایل htaccess  را به این قابلیت مجهز نمایید:

<FilesMatch “\.(php|html|htm|txt|html5|jpg|png|js|css)$”>
Header set Cache-Control “max-age=604800”
Header set last-modified “Tus May 15 13:00:00 EDT 2012”
</FilesMatch>
<FilesMatch “\.(pl|cgi|spl|html)$”>
Header unset Cache-Control
Header unset Expires
Header unset Last-Modified
FileETag None
Header unset ETag
Header unset Pragma
</FilesMatch>

دقت داشته باشید که در قسمت fileematch باید فرمت تمام فایل هایی که در سایت خود استفاده کرده اید را درج کنید. مثلا اگر از تصاویر gif  استفاده می کنید حتما در میان فرمت های بالا فرمت gif نیز قرار دهید.

حذف یا اضافه کردن اسلش در آخر آدرس

در برخی از موارد قرار گرفتن یا نگرفتن اسلش ( علامت / ) در آخر آدرس url می تواند برای موتورهای جستجو ابهام ایجاد کند و یا باعث به وجود آمدن محتوای تکراری شود. پس باید تمام آدرس ها یا با اسلش درج شوند یا تمامی آنها بدون / باشند. پس با کمک ویرایش htaccess  می توانید این مشکل را حل کنید:

RewriteEngine OnRewriteBase /RewriteRule ^(.*)/$ /$1 [L,R=301]

طبق این دستور تمام اسلش ها از آخر url  صفحات حذف می شود.

ریدایرکت www  به آدرس بدون www

آدرس صفحات با www یا بدون www  تاثیر زیادی در سئو ندارد ، مگر اینکه موجب ایجاد خطا در تشخیص توسط گوگل و محتوای تکراری شود. پس باید به همان شکلی که آدرس سایت را در سرچ کنسول گوگل ثبت کرده اید ، در فایل htaccess نیز همانگونه باشد. مثلا با دستور زیر می توانید www  را به آدرس بدون www  ریدایرکت کنید.

RewriteEngine OnRewriteBase /RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.(.*)$ [NC]RewriteRule ^(.*)$ http://%1/$1 [R=301,L]

طبق بررسی های انجام شده ، به اثبات رسیده که آدرس های بدون www برای کاربران جذابیت و در ذهن آنها ماندگاری بیشتری دارد.

فشرده سازی gzip در فایل htaccess

Gzip علاوه بر اینکه یک فرمت فایل است ، روشی است برای فشرده سازی فایل ها جهت انتقال راحت و سریع تر در شبکه. با فشرده سازی gzip امکان ارسال و دریافت اطلاعات از طریق سرور افزایش می یابد و همین امر در بهبود سرعت سایت نقش پررنگی را ایفا می کند.

دستور زیر را به htaccess اضافه کنید تا به صورت خودکار فشرده سازی gzip انجام شود.

AddOutputFilterByType DEFLATE text/html text/plain text/xml application/xml application/xhtml+xml text/javascript text/css application/x-javascript
BrowserMatch ^Mozilla/4 gzip-only-text/html
BrowserMatch ^Mozilla/4.0[678] no-gzip
BrowserMatch bMSIE !no-gzip !gzip-only-text/html

فعال سازی فشرده سازی gzip در فایل htaccess

برطرف کردن خطای 404

بسیاری از صفحات محذوف ، لینک های شکسته و یا آدرس های اشتباهی که توسط خود شما یا سهوا ایجاد شده اند می توانند بازدید سایت را با افت چشمگیری مواجه کنند. پس مناسب است زمانی که کاربران با چنین صفحات 404 روبرو می شوند یک صفحه از پیش تعریف شده برای راهنمایی آنان قرار داده شود. ایجاد یک صفحه خطای 404 سفارشی سازی شده اجازه می دهد تا کاربرانی که به صفحات حذف شده یا ناموجود رسیده اند به صفحات قابل دسترس سایت ارجاع داده شوند که این نوع صفحه 404 از نظر گوگل بسیار ارزشمند و ضروری است. برای این منظور خط زیر را در فایل htaccess اضافه نمایید.

ErrorDocument 404 /error.html

ریدایرکت 301 با فایل htaccess

در مطلب مربوط به ریدایرکت 301  و اهمیت و تاثیر آن در سئو روش های تغییر مسیر 301 را دقیق تر توضیح داده ایم که پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه نمایید. اما به اختصار بگوییم که با دستور زیر می توانید این کار را به درستی انجام دهید:

Redirect 301 address/relative/ http://www.yourdomain.com/address/absolute/

البته به جای موارد بالا باید آدرس قدیمی و جدید وبسایت یا صفحات سایت خود را بنویسید.

همچنین اگر نام دامنه را می خواهید تغییر دهید بدون اینکه محتوای سایت تغییری نداشته باشد دستور زیر را در فایل htaccess  قرار دهید.

Options +FollowSymLinks
RewriteEngine on
RewriteRule (.*) https://damanejadid.com/$1 [R=301,L]

کنترل دسترسی به فایل ها و پوشه ها

یکی دیگر از کاربردهای htaccess  کنترل دسترسی به فایل یا پوشه های خاصی از سایت می باشد تا دسترسی کاربران را به آنها مدیریت کرد. این فرآیند کمی پیچیده است و مانند موارد بالا با یک یا دو دستور قابل دستیابی نیست. پس ترجیحا آن را در یک مقاله جداگانه توضیح خواهیم داد. همچنین به کمک htaccess  می توان دسترسی ip  های خاصی را نیز به سایت محدود کرد. مثلا اگر متوجه شدید از یک آی پی خاص چند بار تحت حمله هکر قرار گرفته اید ، به راحتی می توانید آن ip  را بلاک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *