پدیده سندباکس گوگل sandbox

پدیده سندباکس گوگل و تاثیر در سایت های جدید

پدیده سندباکس گوگل sandbox به فرآیندی اشاره دارد که مانع از کسب رتبه خوب وب سایت های جدید در نتایج گوگل می شود که یک دوره زودگذر در ابتدای راه اندازی سایت است و موجب می شود حتی اگر همه فاکتورهای سئو را به درستی انجام داده باشید هم  سایت شما در نتایج جستجوی گوگل رتبه مناسبی پیدا نمی کند. البته خود google هرگز سندباکس را تایید نکرده و رسما تفکر وجود چنین پدیده ای را غلط می داند ، اما بسیاری از متخصصین سئو اطمینان دارند که در بهینه سازی سایت های جدید برای ارتقا رتبه در گوگل ، یک الی سه ماه هیچ بهبود یا تغییر جایگاهی مشاهده نمی شود.

معنی لغوی سندباکس ، زمین بازی ماسه ای مخصوص کودکان است که محیطی امن برای بازی آنها تحت کنترل والدین می باشد. گوگل هم همین رفتار را وب سایت های نوپا انجام می دهد و تا مدت زمانی مشخص ( معمولا یک تا سه ماه ) آنها را تحت نظر دارد.

در این مقاله نظرات تخصصی از افرادی همچون مت کاتس  و جان مولر از مدیران گوگل را جهت معرفی بهتر سندباکس ، نحوه خروج از این وضعیت و عوامل موثر در ایجاد این پدیده را می توانید مطالعه کنید.

تاریخچه مختصر سندباکس گوگل

در سال 2004 ، وب مسترها و متخصصین سئو متوجه شدند که یا وجود تلاش زیاد و رعایت اصول سئو ، وب سایت های جدید و تازه راه اندازی شده ، رتبه خوبی در گوگل کسب نمی کنند.

درواقع سایت های جدید توسط گوگل ایندکس شده اند ، اما در جستجوی کلمات کلیدی هیچ جایگاهی حتی در 10 صفحه اول گوگل هم ندارند در حالی که همان سایت ها در موتور جستجوی بینگ و یاهو طی یک زمان ، رتبه خوبی بدست آورده اند.

یکی از دلایل سندباکس این است که گوگل می خواهد محتوای معتبر و باکیفیتی را در اختیار کاربران خود قرار دهد و منطقی به نظر می رسد که به سایت های جدید ، اعتماد کاملی نداشته باشد. حتی در برخی از سایت ها مدت زمان خروج از سندباکس تا 9 ماه به طول انجامیده تا اعتماد کامل گوگل را بدست آورند.

برخی از افراد ، اعتقاد داشتند که گوگل از سندباکس برای متقاعد کردن وب سایت ها به ثبت تبلیغاتی پولی ppc استفاده می کند تا از این راه کسب درآمد کند.

در سال 2014 ، سندباکس گوگل موج دیگری از توجهات را به خود جلب کرد آورد  و به عقیده عده ای این بار این پدیده به علت مقابله با روش های کلاه سیاه خودنمایی کرد.

اما آنچه مسلم است پدیده سندباکس گوگل واقعا وجود دارد و تمام سایت ها قبل از اینکه به رتبه های بالای گوگل برسند این دوره را جهت اعتماد گوگل پشت سر گذاشته اند. البته مفهوم دیگری نیز تحت عنوان ماه عسل گوگل نیز مطرح شده است.

پدیده ماه عسل گوگل honeymoon

علاوه بر این ، بسیاری از کارشناسان سئو شدیدا بر این باورند که گوگل رفتار کاربران را در الگوریتم های رتبه بندی خود از طریق نرخ کلیک ، زمان ماندگاری کاربر و سایر معیارها تحت نظر دارد و این اطلاعات را تجزیه و تحلیل می کند.

یکی از نظریه های دیگر سئو در این زمینه مربوط به پدیده ماه عسل گوگل ، یا honeymoon است. بسیاری از متخصصین اعتقاد دارند که در یک دوره کوتاه گوگل برای بررسی میزان کیفیت مطالب سایت و بازخوردهایی که از کاربران می گیرد سایت جدید را به رتبه های برتر ارتقا می دهد و رفتار کاربران را در مواجهه با آن تحلیل می کند.

نظر گوگل در مورد اثر سندباکس چیست؟

جان مولر یکی از متخصصین گوگل اعلام کرده:  ما واقعا چیزی به نام سندباکس که بسیاری از متخصصین در سال های اخیر ذکر کرده اند نداریم. تعدادی از الگوریتم های گوگل هستند که وضعیت سایت در مقابل وب سایت های قدیمی را چک می کنند ، در ابتدا وقتی وب سایت جدیدی مشاهده می شود ، گوگل آن را دقیق تحلیل می کند تا متوجه شود آن را در چه رتبه ای قرار دهد.

رئیس سابق پروژه وب اسپم گوگل ، مت کاتس ، نیز مطلب مشابه ای را ذکر کرده است. او گفته: خیلی نگران اثر سن دامنه در رتبه سایت خود نباشید. تفاوت بین دامنه ای که شش ماه عمر دارد با یک دامنه یک ساله اصلاً زیاد نیست.

نظر متخصصین گوگل در رابطه با اثر سندباکس

چه عواملی باعث sandbox می شود؟

مطالب تخصصی و منحصر به فرد ، اعتبار سایت و میزان اعتماد کاربران و موتورهای جستجو ، فاکتورهای کیفی در رتبه بندی سایت هستند. همچنین تعداد و کیفیت بک لینک ها و صدها فاکتور دیگر نیز وجود دارند. پایین بودن امتیاز سایت در هر یک از این بخش ها ، می تواند دلیل  قرار گرفتن سایت در سندباکس باشد و جلب اعتماد گوگل معمولا مدت زمانی برای بهبود این فاکتورها را دربرمی گیرد.

مقاله پیشنهادی بسیار مهم: مدت زمان رسیدن سایت به صفحه اول گوگل

در اینجا لیستی از عواملی که مانع از کسب رتبه مطلوب وب سایت های جدید در گوگل می شود را ذکر کرده ایم.

کمبود محتوا

کم بودن محتوا و صفحات سایت می تواند عاملی جهت قرار گرفتن در سندباکس گوگل باشد. برای اینکه گوگل کاملا متوجه فعالیت و موضوع وب سایت شما شود نیاز است که اطلاعات بیشتری در قالب محتوا و مقالات ارائه دهید. با افزایش تعداد صفحات باکیفیت و نوشته های خوب می توانید خود را به گوگل اثبات کنید.

ضعف سیگنال های دریافتی از کاربران

همانطور که اشاره کردیم ، بسیاری از سیگنال های سئو که براساس میزان و نحوه بازدید کاربران می شوند ، مانند CTR ، bounce rate و dwell time ، در تصمیم گیری گوگل تاثیر زیادی دارند. طبیعتا سایت های تازه تاسیس ، نرخ بازدید کمتری نسبت به وب سایت قدیمی دارند و این مسئله موجب دور ماندن انها از صفحه اول گوگل می شود.

مهم ترین سیگنال دریافتی از کاربران CTR یا نرخ کلیک است. اگر به دنبال افزایش ctr هستید ، این مقاله به شما کمک زیادی خواهد کرد: روش های افزایش نرخ کلیک سایت

عدم وجود بک لینک های با کیفیت

بک لینک ها یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی سایت ها هستند و در عین حال عاملی جهت خطا و جریمه سایت نیز محسوب می شوند. سایت جدید ، تعداد بک لینک دریافتی کمی دارد و همین موجب پیج رنک پایین و عدم اعتماد کامل گوگل به سایت است. رابطه مستقیمی بین لینک های دریافتی و رتبه سایت در گوگل وجود دارد.

نکته اینجاست ، که بصورت طبیعی شما در یک ماه قادرید نهایتا 10 -20 بک لینک دریافت کنید و اگر با روش های اشتباه و خرید بک لینک خیلی فوری تعداد آنها را افزایش دهید یا لینک بی کیفیت بگیرید ، نه تنها حرکت مثبتی نکرده اید بلکه احتمال جریمه سایت توسط گوگل نیز خواهد بود.

آیا می دانید؟ : بک لینک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

رقابت بالا در صنعت

بی تردید ، رقابت در صنعت های مختلف براساس عبارات کلیدی و تعداد وب سایت های رقیب متفاوت است. هر سایت یا صفحه ای که موضوعی متناسب با وبسایت شما داشته باشد یک رقیب برای شماست.

بنابراین در کلمات کلیدی که رقابت بالا برای کسب رتبه وجود دارد ، تلاش شما برای ارتقا رتبه باید بیشتر باشد  و در مدت زمان طولانی تری به هدف خود خواهید رسید. از طرفی به علت حضور سایت های قوی و قدیمی تر ، سایت شما مدت زمان بیشتری در سندباکس قرار می گیرد تا اعتماد و نظر مثبت گوگل را جلب نماید.

راهکار خروج سریعتر از سندباکس گوگل

ایجاد یک وبسایت یا برند جدید همیشه با چالش هایی همراه بوده است. اما راهکارهایی هم برای خروچ سریعتر از سندباکس وجود دارد. برای مثال می توان به تاثیر بالای شبکه های اجتماعی اشاره کرد. هرچند که مت کاتس و بسیاری از مدیران گوگل گفته اند که شبکه های اجتماعی تاثیری در سئو ندارند ، اما رسانه هایی مثل لینکدین و اینستاگرام توانایی ارجاع تعداد زیادی از کاربران را به طور طبیعی به سایت شما دارند.

مجموعه ای از مقالات را در وبلاگ های مرتبط منتشر کنید.

با افراد خبره در صنعت خود مصاحبه کنید و در سایت خود منتشر نمایید.

ایمیل مارکتینگ و ارسال مطالب سایت با ایمیل برای تعداد زیادی از کاربران نیز می تواند راهکاری جهت تسریع خروج از سندباکس باشد.

مقالات تحقیقاتی در رابطه با موضوع فعالیت سایت خود با آمار و ارقام دقیق منتشر کنید.

به لینک سازی طبیعی توجه ویژه ای داشته باشید. بهترین روش های لینک سازی صحیح و اصولی را بدانید.

زمان خروج از سندباکس  به عوامل مختلفی وابسته است. قطعاً نمی توان یک یا دو فاکتور را به طور خاص مطرح کرد. ولی بدون شک هرچه سئو محتوا ، لینک  ، فهرست ها ، افزایش سیگنال شبکه های اجتماعی ، سئو محلی ، سئو تکنیکال و موارد دیگر را رعایت کنید خیلی سریعتر سندباکس گوگل را پشت سر می گذارید.

امیدواریم با مطالعه این مطلب دید خوبی نسبت به سندباکس و علل ایجاد چنین پدیده ای بدست آورده باشید. از نظرات و پیشنهادات شما جهت بهبود این مقاله با کمال میل استقبال می کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *