CTR چیست و افزایش نرخ کلیک چه روش هایی دارد؟

روش افزایش نرخ کلیک ctr چیست

نرخ کلیک ctr یا clickthrough rate یکی از معیارهای میزان بازدید و اثربخشی محتوایی است که در فضای مجازی ارائه میدهید، که افزایش نرخ کلیک از دغدغه های بسیاری از مالکین سایتها و مدیران بازاریابی است. محتوا میتواند بصورت متن، تصاویر، ویدئو، تبلیغات بنری باشد. CTR مشخص میکند که چند درصد کاربرانی که محتوای شما را دیده اند روی آن کلیک کرده اند.

اگرچه کلیکهای دریافتی یکی از مهمترین بخش ها در کنسول جستجوی گوگل است، اما این مفهوم نه فقط در سئو و نتایج ارگانیک گوگل، بلکه در تبلیغات اینترنتی نیز اهمیت دارد. دستیابی به نرخ بالا نشاندهنده موفقیت سئو، تبلیغات ppc، بازاریابی شبکه های اجتماعی است.  به این دلیل که مستقیما بیان کننده تعداد کلیک دریافتی به ازای نمایش است.

در این مقاله می آموزید:

  • دقیقاً نرخ (CTR) چیست و محاسبه می شود.
  • نرخ مناسب این فاکتور چقدر باشد؟
  • چرا این مفهوم اهمیت زیادی در تبلیغات اینترنتی دارد؟
  • چه روش هایی میتواند منجر به افزایش نرخ کلیک شود؟

نرخ کلیک چیست؟

نرخ کلیک (CTR) نسبت کاربرانی است که پس از مشاهده یک لینک خاص روی آن کلیک میکنند. حالا این لینک میتواند یک تبلیغ بنری باشد، لینک سایت در نتایج جستجو باشد، تبلیغات در اینستاگرام باشد یا حتی یک لینک ارسالی در ایمیل باشد. غالبا برای سنجش یزان اثرگذاری یک کمپین بازاریابی آنلاین شامل سئو، تبلیغات شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات ppc و سایر اقدامات، از این معیار استفاده میکنند، اگرچه ctr برای هرکدام از روشهای بازاریابی متفاوت است.

همانطور که گفتیم هدف از اندازه گیری نرخ کلیک، میزان موفقیت روشی است که اجرا کرده اید و رایجترین اصطلاحی است که برای این منظور استفاده میشود. به طور کلی، هرچه CTR بالاتر باشد، میتوان گفت در جذب مخاطب موفقتر عمل کرده اید. به همین دلیل تمامی بازاریابان به دنبال افزایش نرخ کلیک هستند.

کارشناسان سئو ادعا میکنند که از حدود 12 سال پیش، ctr بر رتبه سایت در گوگل تاثیر دارد. مثلا اگر در صفحه اول نتایج، دو سایت یکی ctr 10 درصد و دیگری 15 درصد داشته باشند، وبسایت دوم احتمالا رتبه بهتری خواهد داشت، چون در جذب مخاطب موفقتر عمل کرده و از دید کاربران جذاب تر است، پس گوگل آن را در جایگاه بهتری قرار میدهد. هرچند برخی از متخصصین هم چنین اعتقادی ندارد.

نحوه محاسبه نرخ کلیک ctr

نرخ کلیک عددی است برحسب درصد و بصورت نسبت  (تعداد نمایش) / (تعداد کلیک) = CTR محاسبه میشود. مثلا اگر 100 بار یکی از صفحات سایت شما در نتایج گوگل دیده شود و 4 کاربر روی لینک سایت شما کلیک کرده باشند، این عدد معادل 4% خواهد بود. برای تبلیغات کلیکی هم به همین شکل است. تعداد کلیک تقسیم بر تعداد دفعات نمایش.

البته در بسیاری مواقع نیازی به محاسبه دستی نیست، CTR را میتوانید از طریق پنل مدیریت تبلیغات یا وبسایت خود مشاهده کنید.

برای مثال فرض کنید یک سایت برای عبارت سئو در جایگاه 5 گوگل باشد ، هر کاربری که عبارت سئو را جستجو می کند به impression(تعداد دفعات مشاهده سایت در نتایج) سایت اضافه می شود و در صورتی که کاربر از میان تمام نتایج صفحه گوگل روی این سایت نیز کلیک کند، به عنوان یک کلیک در نظر گرفته می شود. مثلا اگر 10 بار عبارت سئو در گوگل جستجو شده باشد و از این تعداد 1 کاربر روی سایت مورد نظر کلیک کرده باشد ctr صفحه برابر با 10 درصد خواهد بود.

چرا افزایش نرخ کلیک اهمیت دارد؟

اگر نرخ کلیک را بررسی نکنید، یک معیار ارزشمند بازاریابی دیجیتال را نادیده گرفته اید. با این حال، نظارت بر CTR  و در ادامه افزایش آن می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا استراتژی های انتخابی را ارزیابی کنید، مشکلات را برطرف کنید و نتایج کلی کمپین را بهبود دهید.

چرا نرخ کلیک ctr در تبلیغات اینترنتی اهمیت دارد

Ctr به چند دلیل مهم است، از جمله:

  • نشان میدهد مخاطب هدف شما کیست؟
  • نشان می‌دهد که آیا عنوان آگهی، تگ عنوان صفحه و موارد دیگر برای مردم جذاب بوده یا خیر!؟
  • CTR بینشی در مورد هدف گذاری مخاطبان و درک هدف جستجو ارائه می دهد
  • نرخ کلیک بر عملکرد تبلیغات پولی و تلاش های سئو شما تأثیر می گذارد
  • CTR امتیاز برای کیفیت محتوای ارائه شده توسط شما در پلتفرم های تبلیغاتی مانند Google Ads و Facebook است.
  • این فاکتور به شما کمک میکند بفهمید چه نوع محتوایی مورد پسند مشتریان شماست.
  • افزایش نرخ کلیک فروش و درآمد اینترنتی شما را افزایش میدهد.

طبق تحقیقات گوگل حدود 45 درصد از افرادی که محصولات را به صورت آنلاین جستجو می کنند، خرید آنلاین میکنند. این یعنی، هرچه بیشتر روی لینک خدمات و محصولات سایت شما کلیک شود، فروش بیشتری هم خواهید داشت.

Ctr خوب چقدر است؟

بسیاری از مشتریان ما و عزیزانی که در دوره های اموزشی سئوبهینه شرکت میکنند این سوال را مطرح میکنند. پاسخ ما این است که به عوامل زیادی بستگی دارد. فاکتورهایی مثل حوزه فعالیت، تعداد رقبا، کلمات کلیدی که هدف قرار داده اید، روشهایی که در کمپین تبلیغاتی آنلاین اجرا میکنید و موارد دیگر. برای مثال، اولین تبلیغ آنلاین نمایش داده شده برای AT&T در وب سایت HotWired که در سال 1994 ارائه شده توانست نرخ کلیک 44درصدی را بدست آورد (منبع: ویکیپدیا)، اما در آن زمان رقیبی وجود نداشت، تعدا وب سایتها کم بودند و محتوایی که در وب منتشر میشد محدود بود. رفته رفته با افزایش تعداد رقبا، نرخ کلیک هم کاهش یافته و شاید بتوان گفت حتی در برخی مواقع 5 درصد هم خوب و مناسب به شمار میرود.

مشاهده CTR دو رقمی در کلمات کلیدی پررقابت در نتایج جستجوی گوگل بسیار دشوار است، چون رقبا و تعداد سایتها زیاد هستند. اما مثلا به ازای نام برند شما، در صورتیکه تعداد زیادی از کاربران شما را بشناسند، غیرعادی نیست. مثلا اگر کاربران در گوگل سئوبهینه را جستجو کنند، مسلما وارد وبسایت ما میشوند و همین مسئله افزایش نرخ کلیک را به همراه دارد.

از طرفی، نرخ کلیک کمتر از 1 یا 2 درصد برای عبارات رقابتی هم غیرعادی نیست. اما طبیعتا هرچه این عدد بالاتر باشد، شما بازدیدهای بیشتری را دریافت کرده اید.

Ctr میانگین در کنسول جستجوی گوگل

در بخش performance سرچ کنسول گوگل، علاوه بر تعداد بازدید و ایمپرشن، نرخ کلیکهای میانگین نیز نمایش داده میشود. تعداد یا افزایش نرخ کلیک برای تک تک صفحات سایت و عباراتی که به ازای آنها در نتایج serp دیده می شوند سنجیده می شود و میانگین تمام آنها ، ctr میانگین را تشکیل می دهد. مثلا اگر سایتی به ازای 50 عبارت یا کلمه کلیدی در نتایج گوگل دیده شود تعداد کلیک کل بر مجموع تعداد بازدیدها به عنوان  ctr میانگین تعیین می شود. برای اینکه این درصد را افزایش دهید باید بر روی سئو کلمات کلیدی تمرکز کنید و عباراتی را در محتوا صفحات بگنجانید که جستجو و ترند بالایی دارند و کابران علاقه زیادی برای جستجوی انها دارند و سپس با روش هایی که در ادامه توضیح می دهیم افزایش نرخ کلیک را رقم بزنید.

روش های افزایش نرخ کلیک (CTR)

هنگام تلاش برای افزایش نرخ کلیک در کانال های مختلف بازاریابی دیجیتال، عوامل مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. نحوه افزایش CTR بستگی به کانال انتخابی دارد. یعنی مثلا قصد دارید افزایش نرخ کلیک در گوگل را تجربه کنید یا در شبکه های اجتماعی.

به عنوان مثال، اگر CTR پایینی در یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام یا توییتر دارید، باید روی هشتگ گذاری و انتخاب عبارات مناسب، استفاده از تصاویر و ویدئوهای جذاب تمرکز کنید. اگر قصد دارید در نتایج گوگل کلیک بیشتری دریافت کنید، باید روی تولید محتوا، سئو محتوا، استفاده از تگ عنوان بهینه کار کنید.

اگر بتوانید ctr  میانگین را به بالای 10 درصد افزایش دهید حرکت مثبت و عالی را انجام داده اید. اما برای افزایش نرخ کلیک سایت چه اقدامات و روش هایی وجود دارد؟ چگونه می توان آمار کلیک میانگین و ctr هر یک از صفحات را افزایش داد؟ پیرو انتخاب درست کلمات کلیدی ، روش هایی که باید به کار ببرید شامل رعایت اصول سئو برای هر صفحه ، درج عناوین جذاب که بتواند کاربر را متقاعد کند تا از میان نتایج روی سایت شما کلیک کند ، استفاده از کدهای نشانه گذاری ، تبلیغات کلیکی را می توان پیشنهاداتی موثر دانست.

برای افزایش غیرطبیعی ctr استفاده از ربات های جستجوگر نیز وجود دارد که اگرچه می تواند کلیک را بالا ببرد اما معایب فراوانی نیز دارد.

7 روش افزایش نرخ کلیک

سئو صفحات

اولین اقدام برای اینکه سایت یا صفحات داخلی آن در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شوند ، رعایت اصول سئو است. یعنی شما برای هر یک از صفحات سایت خود باید تمام فاکتورهای سئو را اجرا کنید. از تعیین کلمه کلیدی گرفته تا لینک سازی های داخلی و خارجی ، محتوای کاربر پسند ، چگالی مناسب کلمات ، طول متن ، سئو تصاویر و بسیاری از اقدامات دیگر.

پس از انجام تمام مراحل سئو ، می توانید امید داشته باشید که سایت در نتایج SERP گوگل نمایان شود و هرچه سئوی بهتری انجام داده باشید احتمال کسب رتبه بالاتر و افزایش نرخ کلیک ، بیشتر می باشد.

استفاده از عناوین جذاب

ضمن تمرکز روی یک یا دو کلمه کلیدی در تگ عنوان، ایده هایی برای رفع مشکل کاربر ارائه دهید. پس از اینکه شما در میان 10 یا 20 لینک اول گوگل قرار گرفتید باید خود را از سایر رقبا متمایز کنید تا کاربران با کلیک روی لینک سایت شما ، موجب افزایش CTR  شوند. یکی از روش هایی که برای این منظور به کار می رود درج عناوین جذاب و البته مرتبط با محتوای صفحه است. استفاده از عبارات توصیفی ، ارائه پروموشن در عنوان و درج عدد و رقم می تواند راهی برای جذاب کردن عنوان باشد. تگ عنوان چیست و چگونه آن را بهینه کنیم؟ اهمیت بسیار زیادی در این بحث دارد.

بهینه سازی متاتگ توضیحات

یکی از مهم ترین متاتگ های صفحه ، توضیحات یا description می باشد، زمانی که کاربر دو صفحه متفاوت یا عناوین جذاب را در نتایج می بیند ، بلافاصله اقدام به بررسی متاتگ توضیحات زیر آدرس هرکدام می نماید و هر سایتی که توضیحات کامل تر و مفیدتری برای کاربر داشته باشد شانس کلیک خود را افزایش خواهد داد. معمولا تگ دسکریپشن نباید بیشتر از 170 کاراکتر باشد و در عین حال حق مطلب را به خوبی ادا کند.

کدهای نشانه گذاری یا schema

کدهای نشانه گذاری انواع مختلفی دارند ، برخی از آنها فقط درک موتور جستجوی گوگل را افزایش می دهند و برخی دیگر علاوه بر این مورد در تصمیم گیری کاربر نیز تاثیر دارند. مثلا ستاره هایی که در کنار برخی از صفحات برای امتیازدهی استفاده می شوند نوعی از کدهای schema  هستند که موجب تفاوت دیداری یک صفحه با سایت های دیگر می شوند و علاوه بر این سیگنال های مثبتی از عملکرد سایت به گوگل می فرستند و استفاده از کدهای نشانه گذاری موجب افزایش ctr  می شود.

استفاده از تصاویر و ویدئو

استفاده از تصاویر یک راه عالی برای افزایش CTR است. بسته به کانال بازاریابی انتخابی، انواع مختلف فایل های چند رسانه ای میتوانند نرخ کلیک را افزایش دهند. اگر از تصویر و ویدئوهای جذاب در شبکه اجتماعی و برای تبلیغات ppc استفاده کنید، طبیعتا کاربران بازدید بیشتری روی تبلیغ شما خواهند داشت.

استفاده از تصاویر و ویدئو یکی از روش های افزایش نرخ کلیک

همچنین اگر در وب سایت خود و برای افزایش ترافیک از موتورهای جستجو ویدئو یا تصاویر را قرار دهید، ضمن اینکه یک عامل مثبت در رتبه بندی محسوب میشود، می تواند افزایش نرخ کلیک را از بخش جستجوی تصویر یا ویدئوی گوگل رقم بزند. همانطور که در تصویر بالا نشان داده ایم، دو بخش مجزا در نتایج وجود دارند که مربوط به نمایش ویدئوها و تصاویر هستند، که این فایلهای چندرسانه را اختصاصی نمایش میدهند.

تست های A/B را با انواع مختلف تصاویر اجرا کنید تا ببینید چه چیزی برای برند شما بهترین عملکرد را دارد.

سرعت سایت را افزایش دهید

معمولا زمانی که یک کاربر عبارتی را جستجو می کند بین 3 تا 5 لینک را برای بررسی انتخاب می کند. در صورتی که مدت زمان ورود به صفحه بیش از 3 ثانیه باشد بسیاری از کاربران صفحه را بسته و به سراغ سایت دیگری می روند. تکرار این عمل در بلند مدت سبب افت رتبه و کاهش ctr  می شود. پس حتما برای افزایش نرخ کلیک باید سرعت سایت را به حداکثر برسانید.

جهت کسب اطلاعات و آگاهی از روش های تخصصی پیشنهاد می شود: اهمیت افزایش سرعت سایت در رتبه بندی گوگل

افزایش نرخ کلیک با روش غیرطبیعی و ربات

این روش به هیچ وجه توصیه نمیشود!!! برخی از وبسایت ها جهت افزایش نرخ کلیک خود اقدام به استفاده از ربات های جستجوگر می کنند تا با افزایش ctr  رتبه خود را بهبود دهند. درست است که این نوع بازدید که بوسیله ربات های تغییر ip  انجام می شود در سرچ کنسول گوگل شمارش می شوند اما در سئو تاثیر منفی دارند. وظیفه این ربات ها این است که به ازای جستجوی عباراتی خاص بر روی یک لینک مشخص در گوگل کلیک کنند اما این تمام آنچه از بازدید مثبت انتظار می رود نیست. زمان حضور کاربر و رفتار کاربران روی سایت برای موتورهاس جستجو اهمیت دارد و گوگل با بکار بردن الگوریتم های هوش مصنوعی این بازدیدها را تحلیل می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *