تاثیر جستجوی معنایی در سئو و رتبه بندی گوگل

تاثیر جستجوی معنایی در سئو و رتبه بندی سایت ها در گوگل

یکی از مفاهیمی که در سال های اخیر تاثیر زیادی در سئو و نحوه رتبه بندی گوگل داشته ، جستجوی معنایی یا semantic search می باشد. برای اینکه توضیح دهیم جستجوی معنایی چیست؟ و چگونه تکنیک های سئو را دستخوش تغییر کرده و چگونه در نحوه رتبه بندی سایت ها تاثیر گذاشته ، نیاز است تغییرات الگوریتم های گوگل را کمی مرور کنیم.

اکثر مالکین وب سایت ها و کسب و کارها می دانند که سئو بخش جدایی ناپذیر بازاریابی آنلاین آنهاست ، حتی اگر شناخت دقیق و تخصصی از سئو نداشته باشند. از اوایل سال 2000 ، گوگل ، اقداماتی درجهت تاثیر بیشتر تجربه کاربری در سئو و رتبه بندی سایت ها انجام داد و بروزرسانی الگوریتم های رتبه بندی خود را آغاز کرد.

در گذشته سئو ، براساس تعداد کلمات کلیدی و درج دقیق عبارات انجام می شد اما امروزه منعطف تر و طبق عبارات هم معنا و مترادف عمل می کند.

در نتیجه ، وب مسترها و متخصصین سئو تحقیقات گسترده ای در مورد کلمات کلیدی انجام می دهند و تلاش می کنند تا عبارات کلیدی را هدفمند در متن قرار دهند. یعنی برخلاف گذشته که برای گوگل می نوشتیم ، امروزه برای درک بهتر و رضایت کاربران محتوا را تولید می کنیم. در این حالت محتوای محاوره ای و حول عبارات کلیدی طولانی تر می تواند موفقیت بیشتری را رقم بزند.

در نتیجه بروزرسانی الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل ، به جای اشباع محتوا با کلمه کلیدی ، کاربردی بودن و جذاب بودن محتوا برای کاربران در اولویت قرار گرفت. هوش مصنوعی موجب ارتقای رفتار انسانی ربات های گوگل شد و با شناخت بهتر هدف و رفتار کاربران سایت ها رتبه بندی شدند.

در ادامه با رونمایی از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل ، نحوه رتبه بندی سایت ها دستخوش تغییرات زیادی شد و وب سایت هایی که به جای استفاده از عبارات کلیدی بطور مستقیم ، معنا و مفهوم را هدف قرار دادند رتبه بهتری کسب کردند.

نتایج مثبت جستجوی معنایی

در نتیجه جستجوی معنایی ، تغییراتی در روش های سئو به وجود آمده که بیشتر مربوط به محتوا و نحوه نگارش مطالب سایت می شود. این مفهوم ، صفحات سایت ها را به سمت زبان محاوره ای سوق داده است. همچنین تعداد کلمه کلیدی در صفحه تاثیری در کسب رتبه بهتر ندارد. گوگل بر ارائه سریع و دقیق نتایج به کاربران تمرکز کرده تا جایی که با جستجوی عبارات ناقص یا املای نادرست نیز نتایج دقیقی را ارائه می دهد.

دیگر لازم نیست کلمات یا عبارات دقیقاً مطابقت داشته باشند و عینا تکرار شوند ، فاکتور مهم در رتبه بندی ، میزان انطباق با جستجوی معنایی می باشد.

شما باید در محتوایی که تولید می کنید ، نیت و هدف کاربر را ملاک قرار دهید. مثلا اگر در رابطه با سئو می نویسید ، باید بدانید کاربری که به شما مراجعه می کند جهت بهبود رتبه سایت است. پس عبارت کلیدی بهبود رتبه سایت ، هسته اصلی محتوای فرضی شما می باشد.

جهت مطالعه بیشتر در زمینه بهبود تجربه کاربری و ارتقا رتبه سایت ، پیشنهاد می کنیم مقاله تجربه کاربری چیست و چگونه سئو باعث رضایت کاربر می شود؟ را مطالعه نمایید.

جستجوی آسان تر و سریع

در نتیجه جستجوی معنایی ،  کاربران وب جستجوی سریع و آسان تر را تجربه می کنند و نتایج مرتبط را با دقت بیشتری مشاهده می کنند.

در گذشته ، کاربران مجبور بودند برای یافتن صفحه وب مورد نظر خود چندین عبارت و کلمه متفاوت رد در چند مرحله جستجو کنند. به همین دلیل در سئو باید ذکر دقیق کلمات و عبارات کلیدی که توسط کاربران جستجو می شد ، با تعداد بالا در محتوا رایج بود.

اما جستجوی معنایی با برداشتن تمرکز از روی کلمات خاص یا اصطلاحات ، دستیابی به اطلاعات موردنظر را برای کاربران آسان تر کرد. تاثیر این عملکرد در تغییر استراتژی های سئو در چند سال اخیر به وضوح قابل مشاهده است.

محتوای روان و بهتر

هدف از بروزرسانی هر الگوریتم بهبود تجربه کاربران از جستجو در گوگل است. با بروزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار ، نتایج جستجوی ارائه شده به کاربران براساس نزدیک ترین صفحات به  قصد و هدف کاربر ، رتبه بندی می شوند.

در حال حاضر کاربران ، همانطور که صحبت می کنند ، عبارات و کلمات را در گوگل جستجو می کنند و این موتور جستجو نیز با استفاده از هوش مصنوعی مفهوم و معنای عبارات را تحلیل و نتایج را ارائه می دهد.

با تأکید کمتر بر کلمات کلیدی خاص و اصطلاحات رسمی ، وب سایت ها مجبورند برای اینکه در رتبه بهتری قرار بگیرند ، محتوای بهتر و روان تری از حیث نگارشی را ارائه دهند. استفاده از عبارات عجیب و غریب برای کاربران و گوگل اهمیتی ندارد.

برای تولید محتوای با کیفیت بالا ، نویسنده باید تحقیقات کامل تری در مورد موضوعات موردنظر انجام دهد و به روشی بنویسد که مطالب به زبان محاوره ای نزدیکتر و به راحتی قابل خواندن باشند.

با مطالعه مقاله گوگل چه محتوایی را دوست دارد؟ اطلاعات دقیقی در این رابطه کسب کنید.

نتایج باکیفیت تر با جستجوی معنایی

با سئو معنایی ، صفحات نتایج جستجو محل نمایش مطالب با کیفیت بالاتر شده به گونه ای که هرچه کیفیت محتوا بیشتر باشد ، در رتبه بهتری قرار می گیرد.

برای نمونه یکی از نتایج جستجوی معنایی ، نمایش پاسخ به سوالات در نتایج جستجو به کاربر است بدون اینکه نیازی به کلیک روی لینک یا سایت خاصی باشد. گاهی اوقات عبارتی را جستجو کرده اید که با لیستی از سوالات و پاسخ آنها در صفحه اول گوگل روبرو شده اید ، این نتیجه همین جستجوی معنایی است. این پاسخ ها توسط گوگل جمع آوری شده و در نتایج جستجو (SERP) نمایش داده می شوند. که البته این نوع نتایج برای وب سایت های باکیفیت تر نمایش داده می شود.

سئو برای کاربران

هدف جستجوی معنایی ، ایجاد بیشترین ارزش برای کاربران وب و برآورده نمودن دقیق نیازهای آنان است . پس در فرآیند سئو باید زمان بیشتری صرف بهینه سازی محتوای وب سایت شود تا ارزش و کاربرد محتوا برای کاربران بالا باشد.

از تاثیرات semantic search این است که اکثر استراتژی های سئو به سمتی رفته که رضایت کاربران تامین شود. زیرا گوگل رفتار کاربران را ملاک رتبه بندی قرار می دهد ، اگر یک سایت بازدید مناسبی داشته باشد و مدت زمان حضور کاربران روی آن بالا باشد و همچنین کاربر ورودی به سایت از تعداد صفحات بیشتری بازدید کند، از دید گوگل مستحق کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو است.

تأکید کمتر بر کلمات کلیدی

همانطور که اشاره کردیم ، با ظهور جستجوی معنایی ، تعداد کلمات کلیدی در یک متن هیچ ارزشی ندارد. مهم این است که محتوا چقدر با هدف اصلی کاربر تطابق دارد. روزهایی که وب سایت ها صفحات خود را از کلمات کلیدی اشباع می کردند و هر صفحه باید نسبت خاصی از کلمات کلیدی به کل کلمات را رعایت می کرد ، گذشته اند. با کمرنگ شدن تاثیر کلمات کلیدی ، کاربردی بودن و نزدیک بودن محتوا به اهداف کاربر اهمیت پیدا کرده است.

انعطاف پذیری بیشتر در جستجوی معنایی

فاصله گرفتن از تطابق کامل عبارات کلمات کلیدی ، نویسنده یا متخصص سئو و تولید محتوا ، انعطاف بیشتری در نگارش محتوای صفحه دارد. همچنین استفاده از عبارات جایگزین ، کلمات کلیدی طولانی ، کلمات مترادف lsi این امکان را می دهد که یک صفحه به ازای عبارات بیشتری در نتایج جستجو دیده شود.

این انعطاف پذیری به نویسنده کمک می کند ، تا از عبارات بیشتر و غنی تری در محتوا استفاده کند و بدون ترس از تاثیر تعداد کلمه کلیدی اصلی در رتبه بندی ، عبارات متنوع ، مرتبط و مترادف را به کار ببرد و نه تنها رتبه بهتری در گوگل کسب کند ، بلکه به ازای عبارات متفاوت در راستای موضوع اصلی که کاربران جستجو می کنند در نتایج گوگل ظاهر شود.

در نهایت این سوال مطرح می شود که ، آیا وب سایت شما براساس اصول جستجوی معنایی سئو شده است؟  اگر اینطور نباشد به احتمال زیاد ، جایگاه خود را در گوگل از دست می دهید و به رتبه های پایین تر تنزل می کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *