الگوریتم مرغ مگس خوار و تغییرات 90درصدی نتایج با hummingbird

معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار و تغییرات نتایج گوگل

پس از اینکه موتورجستجوی گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را معرفی کرد 90 درصد نتایج جستجو درگیر تغییرات شد، که دلیل این تغییرات ناشی از بروزرسانی hummingbird  یا همان مرغ مگس خوار را می توان در تاثیرات پررنگی که در جستجوی معنایی، صوتی، محلی و نمودار دانش گوگل داشته است، یافت.

این الگوریتم یک حرکت بزرگ به سمت تقویت جستجوی معنایی است. با hummingbird به طرز بی نظیری درک گوگل در جستجوی عبارت کلیدی به ویژه عبارات طولانی افزایش یافته است و خیلی بهتر این عبارات را تحلیل می کند و متناسب با هدف کاربر بهترین نتیجه را نمایش می دهد.

بروزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یکی از جدی ترین اقدامات گوگل برای بهبود رتبه بندی نتایج از سال 2001 بوده است. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی دقیق این الگوریتم ، تاثیر آن در نحوه انجام سئو، فاکتورهای رتبه بندی سایتها و توضیح روشهایی که سایت را با این استانداردهای الگوریتم مطابقت میدهد، بپردازیم.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟

در اواخر سپتامبر سال 2013 گوگل از الگوریتم مرغ مگس خوار  با اعلام رسمی رونمایی نمود و گفت چنین الگوریتمی وجود دارد. این در حالیست که از چندی قبل از این تاریخ استفاده از hummingbird را در ارائه نتایج جستجو به کاربران در دستور کار قرار داده بود. باتوجه به تاثیر مثبتی که الگوریتم های پنگوئن و پاندا در رتبه بندی سایت ها و تعیین کیفیت آنها داشتند ، انتظار تاثیر منفی از الگوریتم مرغ مگس خوار نمی رفت. زیرا پس از امتیازدهی و تعیین اعتبار وب سایت ها در نتایج جستجو ، این الگوریتم می توانست به افزایش دقت گوگل در ارائه نتایج اختصاصی به هر کاربر بهترین وب سایت های متناسب با عبارات جستجو شده را به افراد نشان دهد. مرغ مگس خوار موجب تقویت نمودار دانش گوگل  و بهبود جستجوی محلی شد و این موضوع به تایید کامل رسیده است.

اگرچه میتوان مرغ مگس خوار را یک بروزرسانی نامید، اما در حقیقت این الگوریتم فراتر از یک بروزرسانی معمولی میباشد و درواقع یک نسخه اصلاح شده از فاکتورهای رتبه بندی گوگل بوده است و دقیقا به همین دلیل تغییرات جدی و گسترده ای را در نتایج و رتبه بندی سایتها داشت.  با معرفی hummingbird درک رباتها از معنای عبارت جستجو شده بیشتر شد و این یعنی، اهمیت محتوای باکیفیت، اهمیت استفاده از عبارات محاوره ای در محتوا، درک ارتباط میان کلمات کنار هم در یک عبارت، تشخیص هدف کاربر از جستجو و معرفی مرتبط ترین و بهترین صفحات وب براساس جستجوی کاربران در گوگل.

چرا مرغ مگس خوار منجر به تغییرات نتایج جستجو شد؟

با معرفی این الگوریتم در همان زمان یعنی سال 2013 ، مت کاتز که از مدیران ارشد گوگل بود، اعلام کرد 90درصد نتایج جستجو تغییر خواهد کرد. بصورت شفافتر، در حالیکه آن زمان 3.5 بیلیون جستجو در روز توسط گوگل پردازش میشده، میتوان گفت 3.15 بیلیون آن دستخوش تغییرات شده است. طبیعتا امروزه این آمار و ارقام بسیار بالاتر هستند. اما مرغ مگس خوار گوگل چرا تا این حد موجب ایجاد تغییرات شد؟ بر چه جنبه هایی از نتایج تاثیر گذاشت؟

البته مرغ مگس خوار به معنای انقراض همه عوامل رتبه بندی کلاسیک نیست، بلکه چارچوب جدیدی است که بر روی فاکتورهای قبلی تاثیر گذاشته است.  بسیاری از سئوکارها این واقعیت را زیر سوال برده اند که مرغ مگس خوار بر 90 درصد جستجوها تأثیر گذاشته است، به این دلیل که متوجه تغییری در ترافیک و رتبه بندی نشده اند.

مقاله مهم در رابطه با : نقش الگوریتم پاندا در رتبه بندی گوگل

تاثیر الگوریتم مرغ مگس خوار hummingbird در نتایج جستجو serp

اگر بخواهیم دلیل این تغییرات عمده و 90 درصدی بر نتایج را بیان کنیم، باید ببینیم این الگوریتم بر کدام جنبه ها تاثیرگذار بوده. تاثیر در نمودار دانش گوگل، جستجوی معنایی، جستجوی صوتی و محلی، 4 بخشی هستند که با رونمایی از مرغ مگس خوار گوگل درگیر تغییرات شده اند.

تقویت نمودار دانش گوگل

جهت درک بهتر هدف راه اندازی الگوریتم مرغ مگس خوار ، باید با دو ویژگی موتور جستجوی گوگل که بیشترین تاثیر را از این الگوریتم می گیرند بهتر بشناسید: جستجوی معنایی و نمودار دانش ، جستجوی محلی و صوتی!

یک سال قبل از انتشار Hummingbird ، گوگل نمودار دانش خود را راه‌اندازی کرد: knowledge graph جمع آوری یک پایگاه داده قوی و مجموعه ای از نتایج جستجو است که برای ارائه پاسخهای سریع و دقیق به سؤالات کاربران درباره افراد ، مکانها و بسیاری از اطلاعات دیگر طراحی شده است. در یک تعامل دو جانبه مرغ مگس خوار موجب تقویت نمودار دانش گوگل می شود و گراف دانش نیز باعث ارائه نتایج دقیق بواسطه این الگوریتم به کاربر خواهد شد.

جستجوی معنایی

جستجوی معنایی تلاش می کند تا نتایج SERP متناسب با جستجو و سوالات کاربران در اینترنت را فراتر از معنی هر کلمه کلیدی و در حد فهم قالب یک عبارت یا جمله منطبق کند، از این نظر الگوریتم مرغ مگس خوار تا حد کمی به الگوریتم Bert شباهت دارد. مثلا اگر عبارت گل زیبا را جستجو کنید ، گوگل به شما تصاویری از گُل را نمایش می دهد در جایی که این کلمه می تواند گِل نیز خوانده شود.

پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب را مطالعه کنید: درباره الگوریتم BERT چه می دانید؟

این یکی از فناوری های روز مبتنی بر هوش مصنوعی می باشد که موجب تسلط روز افزون گوگل در تشخیص معنا و ارائه بهترین نتایج بر مبنای جستجوی معنایی می گردد.

جستجوی معنایی موضوعی پیچیده است ، بنابراین مثال دیگری از نحوه عملکرد این سایت را ذکر می کنیم. تصور کنید که یک کاربر گوگل این عبارت را بصورت نوشتاری یا صوتی جستجو کند: بهترین مکان های چین. گوگل با جستجوی این عبارت مراکز مهم تفریحی و جاذبه های گردشگری این کشور را نمایش می دهد که نمادی از جستجوی معنایی این موتور جستجوست.

یکی از اهداف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار ، ترجمه معنایی عبارات به مفهوم واقعی آنهاست تا در نهایت جستجویی استاندارد انجام شود.

جستجوی صدا و صوت

به روزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار توانسته گامی بلند در جهت ارتقای جستجوی صوتی بردارد و تحولی در سئو ایجاد نماید. تنها چند سال پس از رونمایی از این الگوریتم ، گوگل با بهبود درک ربات های خود در تشخیص زبان طبیعی ، جستجوی صوتی را توسعه داد. در این شرایط می توان گفت که زبان کاربر و زبان محاوره ای با نوشتاری هیچ تفاوتی برای گوگل ندارد و قادر به تشخیص عبارات و کلمات در زبان های مختلف و همیطور در شرایط محاوره ای می باشد.

مقاله پیشنهادی بسیار مهم برای ارتقا سایت در سال 2020: جستجوی صوتی و تاثیر آن در نتایج گوگل

تاثیر در نتایج جستجوی محلی

یکی دیگر از تاثیرات الگوریتم مرغ مگس خوار در جستجو و سئو محلی است و موجب افزایش دقت نتایج و نمایش نزدیک ترین نتایج به کاربر شده است. مثلا زمانی که فردی در تهران عبارت وکیل در شیراز را جستجو می کند ، نتایج نزدیک و مشابهی با فردی که در شیراز فقط عبارت وکیل را جستجو می کند می بیند. مثال دیگری که می توان برای تاثیر مرغ مگس خوار در جستجوی محلی زد ؛ اگر شما عبارت مدرسه را جستجو کنید نتایج آن با زمانی که عبارت مدرسه در ونک را سرچ می کنید کاملا متفاوت است.

از تاثیرات دیگر hummingbird در سئو محلی می توان به موارد زیر نیز اشاره داشت: نمایش بیشتر وب سایت هایی که در یک موقعیت جغرافیای حضور دارند به کاربران همان منطقه. حضور مداوم لینک سایت در باکس جستجوی محلی در همان منطقه ای که کاربر جستجو می کند.

رابطه سئو و الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار مانند بعضی از الگوریتم های دیگر ماهیت جریمه ای ندارد تا  در صورتی که شما دستورالعمل های خاصی را رعایت نکردید سایت شما را حذف یا جریمه کند ، فقط شما برای کسب ترافیک بیشتر و افزایش بازدید کنندگان سایت خود ، باید قابلیت های جستجوی معنایی ، محلی گوگل را در نظر بگیرید.

اگر وب سایت شما افت ترافیک یا رتبه ای را تجربه کرده است که فکر می کنید با Hummingbird گره خورده است ، پیشنهاد می کنیم به لیست کاملی از به روزرسانی های گوگل نگاهی بیندازید. چه بسا معلوم شود عامل تغییر برای وب سایت شما به روزرسانی دیگری مانند Panda یا Penguin بوده است.

الگوریتم مرغ مگس خوار یک تهدید نیست بلکه یک فرصت برای سئو سایت شماست.

رابطه بین سئو و الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

عملی ترین کاری که مدیران وب سایت ها در سئو برای انطباق با خواست مرغ مگس خوار می توانند انجام دهند ، اطمینان از انعکاس زبان طبیعی و محاوره ای در محتوای سایت است.

وب سایت هایی که به طرزی ماهرانه پاسخ به متداول ترین سؤالات کاربران را شناسایی و منتشر می کنند می توانند کاندید انتخاب توسط گوگل به عنوان منابع مرتبط و معتبر برای موضوعات خاصی باشند. هنگامی که محتوای سایت با هدف جستجوگر منطبق باشد ، نه تنها موقعیت خوبی در نتایج کلی و محلی خواهد داشت ، بلکه می تواند در یک موقعیت ویژه یا جعبه پیشنهاد گوگل قرار بگیرد. امروزه موتور های جستجو خدمت به کاربران را اولویت اول رتبه بندی نتایج serp قرار داده اند و اگر می خواهید رتبه خوبی کسب کنید ، سلایق و تمایلات کاربران انسانی را در نظر بگیرید نه موتور های جستجو!

بهینه سازی محتوا و صفحات سایت برای مرغ مگس خوار کار سختی نیست. این اقدامات را برای سازگاری سئو سایت با مرغ مگس خوار انجام دهید:

محتواهایی با طول متنوع تولید کنید

می دانیم و شنیده ایم که استراتژی تولید محتوای طولانی نقش زیادی در سئو و بهبود رتبه سایت دارد. اما اگر هر پستی که منتشر می کنید یک هیولای 3000 کلمه ای باشد، ممکن است به مذاق همه کاربران و خوانندگان سایت شما خوش نیاید. البته تمرکز بر کیفیت محتوا اولویت دارد، اما سعی کنید محتواهایی تولید کنید که از نظر طول متن متنوع باشند، برخی طولانی برخی کوتاه. که بتوانید به سلایق تمامی کاربرانی که وارد سایتتان میشوند پاسخ مثبت دهید.

تولید محتوای بصری

متون طولانی میتواند اطلاعات خوبی به کاربران دهد. اما گاهی اوقات کاربران تمایل ندارند یک متن یا مقاله طولانی را مطالعه کنند. پس چه باید کرد؟ محتوای بصری مثل تصاویر، ویدئو و اینفوگرافیک ها میتوانند خیلی راحت در مدت زمان کمتری حجم بالایی از اطلاعات را به کاربر منتقل کنند. این همان انطباق با هدف جستجوی کاربر است که الگوریتم مرغ مگس خوار از شما میخواهد.

اینفوگرافیک ها، ویدیوها و حتی عناصر بصری ساده مانند نمودارها می توانند چاشنی مورد نیاز را به محتوای شما اضافه کنند. علاوه بر این، آنها اغلب به راحتی قابل بررسی هستند، می توانند ایده های بسیار پیچیده را به طور موثر نشان دهند و کمی رنگ به سایت شما بیاورند.

از زبان مناسب استفاده کنید

برخی از سایتها به دلیل عدم آشنایی کاربران عمومی با اصطلاحات و کلمات کلیدی تخصصی ، کمتر از چنین کلماتی استفاده میکنند. این مسئله دقیقا نقطه مقابل، استفاده از عبارات محاوره ای و قابل فهم برای کاربران است. شما باید در محتوای سایت تعادل ایجاد کنید و همواره از زبان مناسب استفاده کنید. محتوایی که ارائه میدهید، باید همزمان شامل اصطلاحات تخصصی و کلمات محاوره ای باشد تا مرغ مگس خوار متوجه موضوع ارائه شده و توصیه سایت شما به کاربرانی که در آن مورد جستجو کرده اند، باشد.

پیاده سازی نشانه گذاری schema

پیاده سازی نشانه گذاری schema به معناشناسی بهتر گوگل و الگوریتم مرغ مگس خوار کمک میکند. این کار کمک میکند رباتهای گوگل درک بهتری از محتوا و ماهیت صفحات وب داشته باشند. البته به گفته گوگل اسکیما تاثیری در رتبه سایت ندارد، اما به نظر میرسد اما آنطور که پیداست نشانه گذاری  schema میتواند در افزایش نرخ کلیک و درک بهتر گوگل از هر صفحه وب تاثیر مستقیمی داشته باشد و باتوجه به اینکه گوگل سعی دارد بهترین و مرتبط ترین نتایج را به هر کاربر نمایش دهد، میتوان به تاثیر بالای اسکیما در رتبه و بازدید سایت اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر مقاله تاثیر نشانه گذاری schema بر سئو را مطالعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *