گوگل بات چگونه صفحات سایت را بررسی می کند؟

معرفی گوگل بات و نحوه بررسی سایت توسط googlebot

زمانی که نام گوگل بات شنیده می شود، بسیاری از افراد خیال می کنند که با یک ربات سخت افزاری طرف هستند. در صورتی که googlebot یک برنامه نرم افزاری است که توسط گوگل جهت بررسی ، مقایسه و رتبه بندی سایت ها طراحی شده است.

وقتی صحبت از موتورهای جستجو می شود ، اصطلاحات و عبارات زیادی وجود دارد که می شنوید. در ابتدای یادگیری سئو بسیاری از این اصطلاحات برای شما ناشناخته و مبهم هستند. یکی از این اصطلاحات googlebot است.

هدف ما از این مقاله آشنایی شما با گوگل بات و نحوه بررسی و ایندکس سایت می باشد. یادگیری این مفهوم اهمیت زیادی دارد زیرا تاثیر بسزایی در درک مفهوم سئو و رتبه بندی سایت ها در گوگل خواهد داشت.

هدف انتشار این مقاله ، ارائه پاسخ های مناسب به سوالات زیر است:

گوگل بات چیست؟

Googlebot چگونه به سایت دسترسی پیدا می کند؟

آیا می توان عملکرد آن را کنترل کرد؟

گوگل بات چگونه کار می کند؟

googlebot چیست؟

Googlebot  نام خزنده وب گوگل است که با نام هایی مثل ربات ، خزنده و عنکبوت گوگل شناخته می شود.

همه این اصطلاحات به معنای یک چیز است: یک ربات نرم افزاری که وب را جستجو می کند، تمام لینک های موجود در یک صفحه وب را بررسی می کند، تغییرات و بروزرسانی ها را دنبال خواهد کرد و در نهایت برای رتبه بندی سایت ها تصمیم گیری می کند. در حقیقت آن را می توان مغز گوگل دانست، جایی که تمام اطلاعات وب سایت ها را ذخیره سازی می کند. موتورهای جستجوی دیگر نیز چنین نرم افزاری با اسامی متفاوت دارند.

گوگل بات به دو نوع یا دسته تقسیم می شود.یک نوع آن جهت بررسی صفحات سایت در نسخه دسکتاپ و دیگری خزنده نسخه موبایل سایت است.

هر وب سایت توسط Googlebot Desktop و Googlebot Smartphone بررسی خواهد شد. با این حال ، هر دو نوع خزنده توسط فایل robots.txt  بصورت یکسان قابل کنترل هستند و نمی توانید بصورت مجزا برای هرکدام در فایل robots.txt دستورات جداگانه ای تعریف کنید.

نکته مهم: اولویت گوگل برای رتبه بندی سایت ها، سئو و بهینه سازی نسخه موبایل سایت ها است که بررسی آن توسط خزنده موبایل گوگل بات انجام می شود.

کنترل google bot با فایل robots.txt

شما بوسیله ایجاد یک فایل robots.txt در سایت خود می توانید به خزنده گوگل دستور دهید که چه صفحاتی را بررسی کند و چه مطالب  یا لینکهایی را ایندکس ننماید.

چه شما سایت خود را در کنسول جستجوی گوگل ثبت کرده باشید یا خیر، گوگل بات دیر یا زود به سایت شما سر خواهد زد. به شرط اینکه دسترسی آن را از طریق فایل robots.txt یا قسمت تنظیمات وردپرس مسدود نکرده باشید.

اما علاوه بر تنظمیات robots.txt که مربوط به کنترل دسترسی یا عدم دسترسی خزنده به کل یا بخشی از سایت شماست ،می توانید اقداماتی انجام دهید که گوگل بات با سرعت بیشتری سایت را بررسی و ایندکس نماید. این اقدامات بخش حیاتی از فرآیند بهینه سازی و سئو سایت هستند که در انتهای مطلب این روش ها را توضیح خواهیم داد.

پیشنهاد می کنیم جهت افزایش اطلاعات مطالعه نمایید: اهمیت فایل robots.txt در عملکرد سایت

چرا گوگل بات اهمیت دارد؟

اکنون که جواب سؤال “Googlebot چیست؟” را می دانید ، به این نکته می پردازیم که چرا این خزنده وب اهمیت زیادی دارد.

گوگل محبوب ترین و پرکاردترین موتور جستجو در دنیاست و مدیران و مالکان سایت ها در تلاش هستند که سایت خود را به صفحات بالای نتایج جستجوی گوگل برسانند. به همین دلیل بیشتر تمرکز سئو روی ارتقا رتبه در گوگل است.

اما گوگل چگونه تلاش ها و اقدامات شما در فرآیند سئو را می بیند؟ جواب مشخص است: به کمک googlebot

بدیهی است ، این خزنده مسئول یافتن و بررسی تمام صفحات سایت شما و اطلاع رسانی به گوگل در مورد کیفیت، سئو ، بروزرسانی و وضعیت آنها است و به همین دلیل است که اهمیت زیادی دارد.

برای اینکه بدانید خزنده گوگل چگونه سایت شما را می بیند از لینک روبرو استفاده کنید: شبیه سازی سایت توسط ربات موتور جستجو ) خیلی راحت آدرس هر صفحه ای که موردنظر شماست را در این ابزار وارد کنید و نتیجه را مشاهده نمایید)

گوگل بات چگونه کار می کند؟

در طول یک روز یا هفته ، گوگل بات چندین بار به یک سایت مراجعه می کند. البته هرچه فعالیت سایت و تولید محتوا بیشتر باشد ، تمایل googlebot برای بررسی نیز بیشتر خواهد شد. توسعه الگوریتم های رتبه بندی گوگل موجب شده که به صورت آنی تغییرات را رصد و بررسی می کند.

گوگل بات با استفاده نقشه سایت و لینک های داخلی اقدام به بررسی صفحات می کند. هر زمان که با مطلب جدید روبرو می شود آن را ایندکس می کند و اگر در صفحات قدیمی تغییر یا بروزرسانی انجام شود، آن را در نحوه نمایش سایت در نتایج و رتبه صفحه اعمال خواهد کرد.

برای اینکه ببینید خزنده گوگل چند بار در طول روز به سایت شما سر می زند می توانید از قسمت crawl  در کنسول جستجوی گوگل آمار مورد نظر را مشاهده کنید. تعداد بازدید ها در طول روزهای مختلف یکسان نیست.

اقدامات سئو برای رابطه بهتر سایت با ربات گوگل

سؤال بعدی این است که چگونه مطمئن شوم که این ربات می تواند سایت من را بررسی و ایندکس کند؟  توضیح خواهیم داد که چه اقداماتی باید انجام دهید تا googlebot رابطه دوستانه تری با سایت شما داشته باشد.

اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای موتورهای جستجو قابل مشاهده است. با استفاده از تنظیمات در داشبورد وردپرس خود می توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

از لینک nofollow کمتر برای لینک دهی به صفحات دیگر سایت خود استفاده کنید زیرا این نوع لینک به خزنده گوگل دستور می دهد که لینک مشخص شده نیازی به بررسی ندارد.

نقشه xml سایت را ایجاد کنید. نقشه سایت شامل لیستی از تمام صفحات و اطلاعات کلیدی در مورد آنها است که کاملا برای googlebot قابل فهم و واضح می باشد. نقشه سایت کمک می کند که خزنده گوگل به راحتی مسیر خود را در سایت شما بیابد و بتواند تعداد بیشتری از صفحات را بررسی کند. اگر از وردپرس استفاده می کنید به راحتی می توانید با نصب افزونه yoast seo  یک نقشه سایت داینامیک ایجاد کنید.

از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید. چندین ابزار مختلف برای مدیریت نحوه ایندکس سایت در گوگل را شامل می شود. مثلا می توانید robots.txt  را مدیریت کنید ، نقشه سایت را ثبت نمایید ، برخی صفحات را از نتایج حذف کنید. موارد خطا و ایرادات را ببینید. همه این موارد مربوط به چگونگی و نحوه تعامل سایت با گوگل بات می شوند.

یکی از اقداماتی که موجب می شود گوگل بات تعداد دفعات بیشتری به سایت شما مراجعه کند ، تولید و انتشار مستمر محتواست. هرچقدر که در یک دوره زمانی نسبتا طولانی در طول روز تعداد مقالات و صفحات بیشتری منتشر کنید، این خزنده ارتباط بهتری با سایتتان خواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *