لینک nofollow چیست و چرا در سال 2022 اهمیت دارد؟

لینک nofollow چیست و اهمیت آن در سال 2022 برای سایت

در این مقاله به یکی از سوالات متداول شما که لینک nofollow چیست است پاسخ میدهیم و متوجه خواهید شد که این نوع لینک در سال 2022 چه تاثیر فوق العاده ای در جایگاه سایت شما در نتایج موتورهای جستجو دارد. در نهایت می آموزید که چگونه و چه مواقعی از لینک نوفالو استفاده کنید و این تگ چه ویژگی دارد و مقایسه ای از تفاوت های لینک های nofollow و Dofollow ارائه خواهیم داد.

لینک های nofollow  مفهوم جدیدی در  سئو نیستند و حدود 15 سال از پیدایش آنها می گذرد. از نظر ظاهری نیز برای کاربران تفاوتی با لینک فالو ندارند. فقط در ساختار کدنویسی html با یک تگ برای درک ربات و خزنده های موتور جستجو مشخص شده اند.

اگر به عملکرد وب سایت خود در موتورهای جستجو و سئو اهمیت می دهید ، دانستن اینکه چه موقع باید و چه زمانی نباید از پیوندهای nofollow استفاده کنید اهمیت زیادی دارد.

لینک nofollow چیست؟

تگ یا برچسب  rel = “nofollow” یکی از ساده ترین و متداول ترین برچسب های HTML است که اولین بار در سال 2005 برای جلوگیری از هرزنامه ارائه شد که با تگ گذاری هایی با علامت rel = “nofollow” ایجاد شد.

تگ nofollow به موتورهای جستجو مثل گوگل، می گوید که آن لینک را نادیده بگیرند. از آنجایی که لینک های نوفالو تاثیری در افزایش یا کاهش PageRank ندارند، احتمالاً بصورت مستقیم بر رتبه سایت در نتایج گوگل نیز بی تاثیر هستند. اما این تمام ماجرا نیست! این نوع لینکها امروزه و در سال 2022 میتوانند رتبه سایت را بصورت غیرمستقیم تحت تاثیر قرار دهند که در ادامه به تشریح چگونگی این موضوع می پردازیم.

از دید بسیاری از متخصصین سئو ، لینک های Nofollow هم ارزش زیادی دارند. اگرچه تاثیری در پیج رنک یا دامین اتوریتی ندارند ، اما توسط ربات های خزنده گوگل مورد توجه قرار می گیرند. آنها معتقدند ، سایتی که هیچ یا تعداد کمی بک لینک nofollow داشته باشد در معرض جریمه های گوگل قرار می گیرد. همچنین سایت ها می توانند جهت جلوگیری از هرزنامه و ارتباط با سایت های اسپم از لینک نوفالو استفاده کنند.

معنی nofollow چیست؟

همانطور که گفتیم Nofollow یک ویژگی است. ویژگی rel رابطه بین صفحه ای که لینک در آن قرار دارد و صفحه ای که لینک به آن اشاره می کند را مشخص می کند. شما تعیین میکنید که هر لینک یا صفحه ای چگونه توسط موتورهای جستجو بررسی و مشاهده شود. این تگ هم  از جمله دستورات برنامه نویسی است که برای مدیریت و کنترل ارتباط صفحات وب با رباتهای خزنده طراحی شده.

معنی لینک nofollow چیست و به ربات جستجوگر چه میگوید

طبق دستورالعمل گوگل، لینکهایی که با این ویژگی یا تگ علامت گذاری شده اند به طور کلی دنبال نمی شوند. وقتی شما از این تگ استفاده میکنید، در واقع به ربات گوگل اعلام میکنید که این لینک را دنبال یا بررسی نکن! به این معنی که این لینکها مورد تایید صددرصدی شما نیستند و فقط یک صفحه دیگر را به کمک آنها معرفی کرده اید. خوب در این صورت چه اتفاقی می افتد؟ فرض کنید در صفحه ای 5 لینک وجود داشته باشد که دو تای آنها نوفالو باشند، خزنده گوگل لینک دیگر را بررسی میکند، وارد صفحه هدف میشود، اما دو لینک nofollow  را بدون بررسی باقی میگذارد و وارد آن لینکها نمیشود. پس در این صورت هیچ اعتباری هم از صفحه مبدا به صفحه ای که لینک دریافت کرده منتقل نمیشود، مگر اینکه آن لینک بصورت معمولی یا فالو باشد.

چگونه لینک nofollow را تشخیص دهیم؟

تشخیص لینک نوفالو از روی ظاهر امکانپذیر نیست، برای اینکه متوجه شوید چه لینکی با تگ nofollow درج شده، میتوانید از شورت کات ctrl+u استفاده کنید. با فشار دادن این دکمه ها روی کیبورد ، سورس کد صغحه به شما نمایش داده میشود و در ادامه میتوانید با استفاده از ctrl+f در صفحه rel=nofollow را جستجو کنید که هرجا چنین برچسبی درج شده بود، لینکی که این تگ را دارد نوفالو میباشد.

ساختار آن هم مشابه نمونه زیر است:

<a href=”adres site ya safhe” rel=”nofollow”>matn link</a>

چه نوع لینک هایی نوفالو هستند؟

بطور کلی هر لینکی که تگ nofollow داشته باشد، از این نوع است. اما لینکهایی که از منابع زیر دریافت میشوند قطعا نوفالو هستند:

  • لینک از بخش نظرات
  • لینک های شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک
  • لینک های دریافتی از فروم ها و انجمن ها
  • برخی از سایتها و خبرگزاری ها

همچنین شبکه ها و وبسایت های اجتماعی مثل youtube, quora ,wikipeida, reddit  غالبا این نوع لینک را میدهند.

نکته: باتوجه به اینکه الگوریتم های مقابله با لینکسازی غیرطبیعی گوگل، سخت گیری زیادی در مورد خرید بک لینک دارند، اگر قصد خرید لینک را دارید، حتما آن را بصورت nofollow درج کنید!

چطور لینک های nofollow سایت خود را ببینیم؟

برای مشاهده و مقایسه تعداد لینک های فالو و نوفالو باهم چندین ابزار مختلف وجود دارند. وب سایت ahrefs یکی از آنهاست. همچنین سامانه semrush. اما بهترین و جالب ترین سایت برای مشاهده نسبت و ترکیب لینکهای دریافتی وب سایت majestic است که از طریق لینک https://majestic.com/ میتوانید وارد شوید و با وارد کردن آدرس سایت خود وضعیت لینکهای دریافتی را ببینید. در قسمت پایین صفحه مطابق عکس زیر ترکیب نوع لینکها نمایش داده میشود. این ابزار برای زمانی است که شما میخواهید لینکهای دریافتی سایت خود را آنالیز کنید.

تشخیص و مشاهده لینک nofollow

اما اگر بخواهید لینک های داخلی یک صفحه از سایت خودتان را تحلیل کنید و متوجه شوید چند مورد از آنها nofollow  و کدام یک follow  هستند میتوانید از ابزار آنالیز لینک های داخلی استفاده کنید. این ابزار هم کاملا رایگان است. روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

مقایسه تفاوت لینک نوفالو با فالو

از نظر ساختار برنامه نویسی تنها تفاوت فنی بین آنها این است که یک لینک نوفالو دارای یک تگ nofollow میباشد.

اما به عنوان یک کاربر، از حیث ظاهری تشخیص تفاوت بین لینک nofollow و dofollow غیرممکن است. می‌توانید روی پیوند nofollow کلیک کنید، آن را کپی کنید و مانند هر لینک دیگری در وب یا شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

با این حال، وقتی صحبت از سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو از دید متخصصین سئو و سئوکار می شود، تفاوت زیادی بین لینک های nofollow و dofollow وجود دارد.

آن تفاوت این است:

لینک  Dofollow یا همان فالو که لینک سازی معمولی است، مستقیما رتبه سایت را از طریق افزایش اعتبار صفحه و انتقال linkjuice به سایت هدف تحت الشعاع قرار میدهد، درحالیکه نوفالو بصورت غیرمستقیم و با انتقال کاربران و در نتیجه افزایش طبیعی بازدید صفحه این کار را میکند. احتمالا اینکه یک سایت به دلیل دریافت لینک follow از جانب گوگل جریمه شود بیشتر است، اما لینک های nofollow ریسک کمتری دارند. البته شما باید اصول سئو سایت، تجربه کاربری و محتوای باکیفیت را رعایت کرده باشید، تا کاربری که از طریق این لینکها وارد سایت شما میشود مدت زمان قابل قبولی روی سایت باشد.

با این اوصاف به نظر می رسد که در سال 2022 لینک های nofollow تاثیر فوق العاده ای در رتبه سایت دارند.

لینک nofollow چه تاثیری در سئو دارد؟

همانطور که اشاره کردیم ، لینک نوفالو هیچ اعتبار و اتوریتی را به صفحه مقصد منتقل نمی کند. اما آیا برای صفحه مبدا نیز کاملا بی تاثیر است؟ در جواب باید گفت خیر. nofollow مثل سایر لینکهای خروجی ، به همان اندازه پیج رنک و پیج اتوریتی صفحه را کاهش می دهد. اما تگ نوفالو چگونه سئو را تحت تاثیر قرار می دهد؟ این سوال از چند جنبه قابل بررسی و پاسخگویی است.

با قاطعیت می توان گفت که لینک های nofollow حتما به سئو سایت شما کمک می کنند. گرچه بیشتر مزایایی که دارند غیرمستقیم هستند اما در نهایت به بهبود رتبه ، اعتبار و اطمینان گوگل از سایت شما منجر خواهند شد.

برای آنالیز لینک های داخلی هر صفحه از وب سایت خود و مشخص شدن اینکه چه تعداد لینک فالو و چه تعداد no follow دارید از ابزار رایگان بررسی لینک های داخلی استفاده کنید.

به تنوع بک لینک کمک می کند

ساخت بک لینک یکی از چالش برانگیزترین اقدامات در سئو خارجی محسوب می شود و به لینک سازی جنبه طبیعی تری می بخشد. بسیاری از لینک هایی که از شبکه های اجتماعی ، فروم ها و رپورتاژ اگهی دریافت می شود ، nofollow هستند.

استفاده از انواع روش های لینک سازیی ، تنوع لینکهای دریافتی را بیشتر می کند.

نسبت بالایی تعداد لینک های فالو به nofollow می تواند جریمه گوگل را به دنبال داشته باشد زیرا نشانه ای از ساخت و دریافت بک لینک های غیرطبیعی است.

در انتقال کاربر به سایت تاثیر دارند

اگرچه این پیوندها در انتقال اتوریتی و پیج رنک به سایت شما تاثیری ندارند، اما در هرحال می توانند منجر به انتقال کاربران از سایت دیگری به وبسایت شما شوند و افزایش بازدید سایت شما را به دنبال خواهد داشت. هرچه بازدید و ترافکی بیشتری کسب کنید و کاربران بیشتری را جذب نمایید ، سیگنال های مثبتی از معتبر و ارزشمند بودن مطالب و محتوای سایت خود به گوگل می دهید و این موضوع در بلندمدت رتبه سایت را بهبود خواهد داد.

طبق مقاله 15 فاکتور اصلی رتبه بندی گوگل در سال 2022 ، میتوان متوجه شد که با افزایش ترافیک ورودی به سایت میتوان محبوبیت سایت را به گوگل نشان داد که تاثیر به سزایی در رتبه سایت شما دارد. در ادامه با ترفندهای سئو و تجربه کاربری باید کاری کنید که کاربر مدت زمان بیشتری روی سایت بماند، که البته این موضوع بحث دیگریست و مربوط به این مقاله و لینک nofollow نمیشود.

از سایت در مقابل جریمه گوگل محافظت می کنند

یکی از دلایلی که می تواند منجر به جریمه سایت توسط موتورهای جستجو شود، لینک سازی غیرطبیعی و دریافت بک لینک انبوه است. زمانی که شما اقدام به خرید لینک در فوتر یا سایدبار یک سایت می کنید ، این لینک در تمام صفحات تکرار خواهد شد و کاملا توسط گوگل به عنوان یک لینک ساختگی و غیرطبیعی قابل شناسایی است.

لینک nofollow با ایجاد تناسب در تعداد انواع لینک ها ، دید گوگل نسبت به بک لینک های دریافتی و سایت شما را تعدیل می کند و می تواند از جریمه شدن سایت شما جلوگیری کند.

پس در لینکسازی خارجی برای صفحات سایت کاملا دقت کنید و درج لینک nofollow را فراموش نکنید. معمولا پیشنهاد می شود به نسبت مساوی از هردو نوع بک لینک ها استفاده شود.

به ارتقای برند سایت کمک می کند

یکی از نکات مهم در مورد تگ nofollow این است که معمولا با ذکر برند صفحه هدف ثبت می شوند.یعنی نام سایت یا برند وبسایت هدف به عنوان انکرتکست قرار داده می شود. در این شرایط ساخت بکلینک های زیاد با انکرتکست نام برند می تواند در معرفی و ارتقای یک برند تاثیر مثبتی داشته باشد.  بدون اینکه از اثرات منفی لینکسازی غیرطبیعی متضرر شویم.

برعکس لینکهای نوفالو که افزایش غیرطبیعی آنها احتمال جریمه را بالا می برد ، لینکهای نوفالو تاثیر منفی ندارند ( اگرچه که تاثیری نیز در افزایش اتوریتی نیز نخواهند داشت).

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *