لینک سازی داخلی اصولی مورد تایید گوگل

اصول لینک سازی داخلی مورد تایید گوگل

ایجاد پیوند و لینک سازی داخلی یک فاکتور ضروری برای درک بهتر کاربران و ربات های موتور جستجو از محتوای صفحه است که کاربرد زیادی در ایندکس صفحات جدید، افزایش اتوریتی کلی دامنه، حرکت بازدیدکننده و خزنده گوگل در سایت دارد. لینکسازی محتوا را هم برای کابر و هم ربات ها قابل فهم تر میکند و از طرفی موجب افزایش بازدید صفحات می شود.

در این مطلب سعی داریم بصورت اختصاصی به تشریح اهمیت و استراتژی های ساخت لینک های داخلی یا internal links بپردازیم و اصولی را بیان می کنیم که باید هنگام ساخت این نوع لینکها حتما رعایت کنید تا رتبه صفحات سایتتان در نتایج بهتر شود، اعتبار تمامی صفحات و در نهایت کل دامنه افزایش یابد. همچنین چگونگی تاثیر این فاکتور مهم در سئو سایت را متوجه خواهید شد، تا جاییکه هیچ کدام از متون و مقالات منتشر شده در سایت خود را بدون لینک داخلی رها نمیکنید.

لینک سازی داخلی چیست؟

مفهوم لینک سازی داخلی internal link building به آن از دسته از لینک هایی اطلاق می شود که میان صفحات داخلی یک سایت ایجاد می شوند و نه به سایت و دامنه خارجی! از دید متخصصین گوگل یکی از 200 فاکتور اصلی در سئو می باشد که جز موثرترین آنها نیز هست. لینک سازی داخلی درست و اصولی موجب بهبود شرایط رتبه بندی سایت می شود و در مقابل اشتباه در این فرآیند مضرات فراوانی را به همراه دارد.

لینکهای داخلی، هایپرلینک هایی هستند که به صفحاتی در همان دامنه اشاره می کنند. لینک سازی داخلی با لینکهای خارجی و بک لینک متفاوت است. لینکهای خارجی یا بک لینک ها از دامنه ای به صفحه ای از سایت یا دامنه متفاوت اشاره دارند. لینک های داخلی نه فقط به خزنده های گوگل، بلکه تمام موتورهای جستجو کمک میکنند تا با بررسی یک صفحه چندین صفحه دیگر که از این صفحه به آنها لینک داده شده را ببینند، بررسی کنند و در صورت امکان ایندکس نمایند. اگرچه قدرت لینک داخلی در حد و اندازه لینکهای خارجی نیست، اما در هرصورت تاثیر چشمگیری در سرعت و چگونگی ایندکس صفحات در گوگل و رتبه سایت در نتایج جستجو دارند و هر محتوایی که در وبسایت خود منتشر میکنید، حتما باید اصول لینکسازی داخلی را رعایت کرده باشد.

اصولا هرچقدر صفحه محتوای بیشتری داشته باشد، لینکهای درون متن نیز بیشتر هستند. البته به یاد داشته باشید که در سئو و تولید محتوا، همیشه کیفیت در اولویت است. زمانی افزایش محتوا و لینکها موثر است که کاربردی باشد، یعنی برای بازدیدکنندگان ارزشمند باشد. لینکهای داخلی هر صفحه ای از سایت خود را به کمک ابزار آنالیز لینک های داخلی تجزیه تحلیل کنید.

مهم ترین نکات در لینک دهی میان صفحات داخلی

لینک دهی میان صفحات داخلی یک سایت آنقدر هم که فکر می کنید آسان نیست. بسیاری از افراد خیال می کنند همین که صفحات مختلف را با متن های تکراری یا به صورت نامنظم به یکدیگر لینک کنند نتیجه مثبتی دارد که این تصور کاملا اشتباه است. ضمن ایجاد یک ساختار کاربرپسند از لینکها، باید به گونه ای عمل کنید که دسترسی خزنده به تمام صفحات میسر باشد.

قبل از اینکه مهم ترین نکات در لینک سازی داخلی را بیان کنیم به این موارد دقت کنید!  لینک های داخلی به کاربر کمک می کنند که از یک صفحه سایت به صفحه ای دیگر از همان دامنه منتقل شوند ، پس باید دو صفحه در یک حوزه بحث کنند ، همچنین لینکدهی داخلی موجب انتقال اتوریتی و اعتبار صفحات به یکدیگر می شود ، کاربر براساس انکرتکست یا متن لینک تصمیم می گیرد که روی آن کلیک کند یا خیر ، لینک های فالو برای صفحه مقصد اعتبار می آورد ، هیچ صفحه ای نباید بدون لینک ورودی باشد در غیر این صورت به آن orphan page  یا صفحه یتیم می گویند ، مهم ترین پیوندها لینک های بالای صفحه هستند!

اما چگونه این موارد را باید اجرا و برآورده کرد؟ مهم ترین نکات لینکسازی میان صفحات داخلی چیست؟

لینک سازی داخلی از صفحات ضعیف به قوی

اولین نکته ای که باید به آن اشاره کنیم و حتما شما نیز در لینک سازی داخلی موظف هستید آن را اجرا کنید ، توجه به قدرت و اعتبار صفحات است. اولا شما باید سعی کنید تمام اتوریتی تمام صفحات را موازی افزایش دهید. دوم اینکه توجه داشته باشید که همیشه از صفحات ضعیف تر به صفحات قوی تر لینک دهید، عکس این عمل موجب افت شدید صفحات اصلی سایت شما می شود. یعنی در این حالت لینک دهی از پایین به بالا و از زیرشاخه ها به صفحات اصلی خواهد بود.

لینک سازی داخلی به صفحات اصلی سایت

توجه ویژه به صفحات اصلی

یکی از نکات مهم که در لینک دهی از صفحات ضعیف به قوی باید رعایت کنید ، توجه زیاد به صفحات اصلی و مهم سایت است. خانه، صفحه فروشگاه، محصولات، صفحه خدمات، ثبت سفارش و حتی برخی از لندینگ پیج هایی که در تبدیل کاربر به مشتری نقش دارند را در اولویت قرار دهید. لندینگ پیج ها همان صفحات اصلی و مهم در دامنه شما هستند که هدف شما ورود بیشتر کاربران به این صفحات است. پس باید سعی کنید لینک های بیشتری نسبت به سایر مطالب برای صفحات فرود خود ایجاد نمایید. معمولا صفحه اصلی(خانه) بیشترین لینک را از سایر صفحات دریافت میکند زیرا کاملترین و جامع ترین محتوا، چکیده و هدف فعالیت وبسایت را ارائه میدهد و زمانیکه کاربر به این صفحه مراجعه میکند با کسب و کار شما آشنایی کاملی پیدا خواهدکرد.

انکرتکست ( متن لینک )

در هر لینکی که می دهید یک عنوان یا متن برای کلیک وجود دارد که به آن anchor text  یا متن لینک گفته می شود. این متن باید در عین حال که کوتاه و مختصر باشد ، می بایست شامل عبارت کلیدی صفحه مقصد بوده و جنبه خبری یا توصیفی نیز داشته باشد. توجه داشته باشید که برای یک صفحه خاص فقط از یک نوع انکرتکست استفاده نکنید ، زیرا امکان دارد از نظر گوگل ، تقلب و لینک سازی غیرطبیعی به شمار رود. معمولا 60 درصد از انکرتکست شامل کلمه کلیدی و 40 درصد بقیه را با لینک تصویر یا عبارات ترکیبی با واژه کلیدی اصلی استفاده کنید.

اهمیت انکرتکست مناسب در لینک سازی داخلی

انکرتکست صرفا نباید فقط کلمه کلیدی باشد، میتواند عنوان صفحه هدف یا یک عبارت توصیفی باشد. اگر از تصویر برای لینک سازی داخلی استفاده میکنید، عنوان تصویر و متاتگ alt با موضوع صفحه لینک گیرنده مطابقت داشته باشد.

عدم استفاده از انکرتکست یکسان برای دو صفحه متفاوت

هرگز در یک صفحه(متن) به دو صفحه متفاوت با انکرتکست یکسان لینک ندهید. یعنی دو صفحه ای از سایت شما که محتوا و url متفاوتی دارند، نباید انکرتکست یکسانی داشته باشند. این مسئله باعث سردرگمی بازدیدکنندگان میشود. همچنین امکان دارد که خزنده گوگل را به اشتباه بیاندازد. اگرچه طبق گفته برخی از متخصصین این حوزه، اگر دو صفحه با انکرتکست یکسان در یک صفحه مشخص شده باشند، گوگل لینک اول را در نظر میگیرد و به لینک دوم اهمیتی نمی دهد.

پس حتما به یاد داشته باشید که از یک متن لنگر کاملا یکسان برای لینک سازی داخلی و هدف قرار دادن دو صفحه متفاوت که url های مجزایی دارند استفاده نکنید. هر صفحه باید با یک متن متفاوت از سایرین لینک دریافت کند. البته نه به این معنی که در تمام صفحات سایت، انکرتکست آن صفحه یکسان باشد، بلکه منظور در یک محتوای خاص است.

اهمیت لینک اول در صفحه

حال وضعیتی را در نظر بگیرید که از یک محتوا دوبار به یک صفحه لینک داخلی داده اید. یعنی مثلا ما از این متن به صفحه اصلی سایت خودمان یک بار با سئو سایت و بار دیگر با کلمه انجام خدمات سئو لینک داده ایم، به نظر شما آیا کار مثبت و متفاوتی انجام شده؟ طبق تحقیقات انجام شده ، مهم ترین لینک در هر صفحه اولین آنهاست. پس در لینک سازی داخلی باید اولین پیوند را به صفحه اصلی یا یکی از لندینگ پیج های سایت خود بدهید.

نکته ! اگر در یک صفحه دوبار به صفحه دیگری با دو متن مختلف لینک دهید ، تنها لینک اول و انکرتکست آن توسط موتور جستجو بررسی می شود و لینک دوم هیچ اعتباری ندارد مگر برای کاربران!

لینک سازی داخلی به کمک تصویر

در بسیاری از وبسایت های تحلیل و آنالیز لینک های سایت ، بخشی به عنوان لینک تصویر وجود دارد. لینک تصویر ، پیوندهایی هستند که کاربر با کلیک روی تصویر وارد صفحه جدید می شود. پیشنهاد می شود درصدی از تعداد لینک سازی داخلی ، مخصوصا برای صفحات مهم و کلیدی را به این روش اختصاص دهید. مثلا اگر به قسمت سایدبار سایت سئوبهینه دقت کنید، تصویری قرار دارد که شما را دعوت به دریافت پروپوزال رایگان آنالیز سایت میکند، با کلیک روی آن به صفحه هدفی منتقل میشوید که ما روی تصویر قرار داده ایم، این همان لینک سازی داخلی به کمک تصاویر است.

ارتباط موضوعی

اگر شما دو صفحه داخلی با محتوای کاملا بی ربط را به هم لینک دهید برای خزنده گوگل کاملا بی معنا و فاقد اعتبار خواهد بود و آن را نادیده خواهد گرفت. ضروری است که صفحاتی که ارتباط موضوعی دارند را به یکدیگر مرتبط نمایید تا هم کاربران در ادامه مطالعه یک مطلب به صفحه مرتبط بعدی منتقل شوند و هم برای موتورهای جستجو قابل فهم باشد.

لینک سازی داخلی فقط بصورت follow!

لینک های follow  و nofollow  تفاوت اصلی که دارند این است که لینک های فالو بخشی از اعتبار صفحه را به صفحه جدید منتقل می کنند اما در نوفالو اینگونه نیست. پس خیلی واضح است که در لینک سازی داخلی حتما باید در تمام پیوندها از لینک follow  استفاده کنید. یعنی اگر شما به صفحه ای از سایت خودتان لینک نوفالو بدهید، پس بطور قطع آن را تایید نمیکنید و سهوا این سیگنال را به گوگل ارسال میکنید که محتوای ارائه شده اعتبار زیادی ندارد و حتی مورد تایید خود ناشر که شما هستید نیز نیست.

استفاده از لینک nofollow  در لینک سازی داخلی میان صفحات یک دامنه شدیدا اشتباه است!

استفاده از لینک follow در لینک دهی داخلی

لینک سازی داخلی برای تمام صفحات

یک اصطلاح پرکاربرد در سئو به نام orphan pages وجود دارد که به صفحاتی اطلاق می شود که هیچ گونه لینکی از صفحات داخلی سایت دریافت نکرده اند. در پیشنهاداتی که بسیاری از ابزار سئو می دهند ، این صفحات را مشخص می کنند و از شما می خواهند به از چند صفحه دیگر سایت به آنها لینک دهید. هیچ صفحه ای از سایتتان را بدون لینک داخلی رها نکنید. به این معنی که هم محتوای خود صفحه لینک داخلی داشته باشد و نیز خود صفحه موردنظر از حداقل دو یا سه صفحه از همان دامنه لینک دریافت کرده باشد.

تاثیر لینک سازی داخلی بر سئو

لینک ها چه داخلی باشند و چه خارجی ، تاثیر زیادی در سئو سایت دارند و این اهمیت بر هیچ کسی پوشیده نیست. اما لینک سازی داخلی به این دلیل که کاملا و صددرصد در اختیار مالک سایت است ، تاثیر و اهمیت بیشتری نیز برای موتورهای جستجو دارد. لینک سازی اشتباه موجب افت رتبه سایت می شود و عکس آن افزایش رنک را به دنبال دارد.

مهمترین کاربرد لینک داخلی در سئو، ارزش آنها در انتقال کاربران به سایر صفحات سایت است. لینک سازی داخلی یک استراتژی فوق العاده عالی برای معرفی صفحات جدید به کاربران نیز هست.

اما مهم ترین تاثیراتی که در سئو دارد را می توان در چند عبارت بیان نمود:

  • افزایش بازدید از صفحات داخلی
  • افزایش زمان حضور کاربران روی سایت
  • انتقال کاربران به سمت صفحاتی که هدف شماست
  • بالا بردن اعتبار تمامی صفحات داخلی
  • درک بالاتر ربات های گوگل از محتوای صفحات
  • تقویت جایگاه لندینگ پیج های سایت
  • افزایش دامین اتوریتی در نتیجه بالابردن اتوریتی میانگین صفحات
  • ایندکس سریعتر صفحاتی که اخیرا منتشر شده اند

مطلب فوق العاده مهم در زمینه لینک های داخلی و خارجی : روش های لینک سازی صحیح برای بهبود سئو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *