تاثیر مثبت لینک خروجی سایت در سئو

لینک خروجی چیست و چگونه در سئو سایت تاثیر دارد

در این مطلب قصد داریم تاثیر لینک های خروجی ( outbound link ) صفحه در سئو را توضیح دهیم و بررسی کنیم که آیا لینک های خروجی سایت در رتبه بندی تاثیر مثبت دارند یا منفی؟ و چگونه باید از آنها در جهت سئو سایت استفاده کرد. فضای مجازی پر از لینک هایی است که وب سایت ها و صفحات وب را به هم وصل می کند و شما هم در وب سایت خود برای لینکدهی به سایر صفحات و وب سایت های دیگر ، از لینک های داخلی و خروجی استفاده کرده اید. در مقالات و مطالب زیادی در رابطه با روش های لینک سازی ، دریافت بک لینک و اهمیت آنها در سئو توضیح داده ایم. حال قصد داریم به طور ویژه به تاثیر لینک های خروجی در سئو و اهمیت آن در رتبه بندی سایت در گوگل بپردازیم.

جهت مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود: روش های لینک سازی صحیح برای بهبود سئو

لینک خروجی چیست؟

لینک های خروجی یا outbound links به لینک هایی گفته می شود که از سایت شما به دامنه و وبسایتی دیگر داده می شود و  بازدید کنندگان را از صفحات وب سایت شما به سایت های دیگر در اینترنت هدایت می کند.

زمانی که شما از دامنه دیگری لینک دریافت می کنید ، به آن بک لینک می گوییم و عکس این عمل را ساخت لینک های خروجی می نامیم.

تمام لینک هایی که شما به صفحات اجتماعی خود مثلا در اینستاگرام یا فیسبوک می دهید ، جز outbound links هستند.

هر لینک خروجی از صفحه تاثیر به مراتب بیشتری نسبت به لینکهایی داخلی  در سئو دارد که می تواند مثبت یا منفی باشد. زیرا موتورهای جستجو معتقدند که آنچه دیگران درباره یک سایت می گویند از آنچه یک دامنه در رابطه با خود می گوید اهمیت بیشتری دارد. پس باید در ثبت این نوع لینک ها دقت بیشتری داشته باشید.

لینک های خروجی مطابق تمام لینکها ، به دو صورت follow  و nofollow  هستند. که البته چون هر دو نوع لینک ، بخشی از اتوریتی صفحه سایت شما را کسر می کنند ، تفاوت چندانی را برای ثبت لینک خروجی ندارند.

حتما این مقاله را مطالعه نمایید: مقایسه تفاوت های لینک follow و nofollow

لینک های خارجی چگونه در سئو تاثیر دارند؟

درج لینک خروجی به یک سایت مرتبط و یا لینکی که بتواند اطلاعات مهم و کاربردی را به کاربران بدهد می تواند مثبت و کاملا به سئو یک وب سایت کمک نماید. مانند تمام روش های لینک سازی ، افراط در ثبت لینکهای خروجی نیز مضر است و می تواند به اعتبار صفحه ضربه بزند و اتوریتی دامنه را کاهش دهد.

معمولا لینکهای خروجی به مطالب و وب سایتهای معتبر و معروف داده می شوند.

طبق توصیه بسیاری از وبمسترها و همچنین ابزارهای بهینه سازی سایت مثل yoast ، استفاده از لینک خروجی تاثیر مثبتی در سئو دارد. اما به شرط اینکه در راستای محتوای صفحه مورد نظر باشد ، وبسایت هدف اتوریتی قابل قبولی داشته باشد ، اطلاعات موجود در صفحه هدف مورد تایید و به روز باشد. سعی کنید در هر صفحه از بیش از یک لینک خروجی استفاده نکنید.

در ادامه توضیح می دهیم که چرا لینک های خارجی در سئو تاثیر دارند و می توانند موجب بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل شوند.

کمک به خزنده گوگل برای درک بهتر

یکی از تاثیرات مثبت لینک های خروجی در سئو ، افزایش درک خزنده های موتور جستجو از محتوای صفحه می باشد. مثلا فرض کنید شما مطلبی را در مورد سئو و بهینه سازی سایت منتشر کرده اید و در متن به یک وب سایت تحلیل و بررسی سایت ، لینک می دهید ، این کار به ربات های گوگل کمک می کند که خیلی بهتر هدف صفحه را درک کنند. درواقع یکی از اهداف لینک سازی نیز همین است و می تواند ارتباط میان صفحات را نشان دهد.

برای مثال ما در این صفحه لینکی به صفحه ای از یک دامنه دیگر که در رابطه با آنالیز لینک های سایت ، لینک داده ایم که توصیه می کنیم برای تحلیل وضعیت لینکهای داخلی و خروجی سایت خود استفاده نمایید.

درصورتی که خزنده های موتورهای جستجو بتوانند هدف و موضوع یک صفحه را بهتر درک کنند ، به ازای جستجوی عبارات کلیدی مرتبط و lsi  شانس بیشتری برای قرار گرفتن در رتبه های بالا را دارید و لینک سایت شما در موقعیت های بیشتری به کاربران نشان داده می شود.

ایجاد صفحات مرجع برای کاربران

از کاربردهای دیگری که لینک های خروجی دارند ، ایجاد یک صفحه معتبر و قابل اتکا برای کاربران است. زمانی که شما یک محتوای جامع در رابطه با موضوعی خاص تولید می کنید و به یک یا دو صفحه خارجی دیگر لینک می دهید ، برای کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود یک صفحه مرجع ایجاد کرده اید که بواسطه آن می توانند به مطالب و اطلاعات تخصصی بی شماری دسا یابند. به این صورت هم بازدید بیشتری دریافت می کنید و میزان بازگشت کاربران به سایت شما نیز بیشتر خواهد بود.

سایتهایی که اطلاعات جامعی را به مخاطبان خود ارائه می دهند ، امتیاز بهتری را در تجربه کاربری کسب می کنند که یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل می باشد.

افزایش اعتبار و ارزش صفحه

اگر گوگل تشخیص دهد که سایت شما ، مفید و برای کاربر پرکاربرد است ، پس از گذشت مدتی و افزایش میزان رجوع کاربران به صفحات سایت شما ، اعتبار و ارزش بیشتری برای سایت شما قائل می شود و مطمئنا سایت را در رتبه های بهتری در نتایج جستجو قرار خواهد داد.

از دیگر مزیت های لینک های خارجی که در سئو نیز موثر است ، جلب توجه وب سایت هایی است که به آنها لینک داده اید. با این کار وبسایت های هدف ، با علاقه بیشتری مطالب شما را پیگیری می کنند و به احتمال زیاد پس از مدتی می توانید با آنها تبادل لینک داشته باشید.

3 پاسخ
  1. حسین بیگدلی
    حسین بیگدلی گفته:

    سلام .دست خوش برای این مقاله خوب .
    آقا یک سوال داشتم . من داخل صفحه محصول سایتم . می‌خوام فروشگاه های مختلف که این محصول رو دارند لینک بدم مثل ترب . به نظرتون لینک ها رو چطوری بدم خوبه که سایتم هم لطمه نزنه .
    لینک های این گونه سایت هارو چک می کردم به زیر دامنه یا صفحه دیگه لینک می دادند و از آن جا به سایت مقصد ریداریک می شود .
    ممنون میشوم جواب بدین .؟

    پاسخ
    • seobehine
      seobehine گفته:

      باسلام. بله ، میتونید با ساخت ساب دامین ، مثل سایت ترب یا سایتهایی مشابه ، کاربر رو ابتدا به صفحه مربوط به محصول در ساب دامین و سپس با ریدایرکت به سایت اصلی ارجاع بدید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *