بازطراحی سایت بدون از دست رفتن رتبه گوگل

نحوه بازطراحی سایت بدون از دست رفتن رتبه در گوگل

همه ما می دانیم که قضاوت از روی ظاهر اشتباه است، اما این قانون در مورد وب سایت صدق نمی کند! برای کمک به رشد کسب و کار خود، سایت شما باید جذاب، زیبا و قابلیت استفاده آسان باشد. ممکن است پس از مدتی فعالیت متوجه شوید که سایت شما چنین ویژگی هایی ندارد و نیاز به بازطراحی دارد.

ایجاد تغییرات کوچک در یک وب سایت بسیار رایج است. افزودن و حذف تصاویر یا متن ممکن است تأثیر قابل توجهی بر عملکرد، رتبه سایت و سئو نداشته باشد. اما چگونه می توان وب سایت خود را به طور کامل بدون از دست دادن رتبه در گوگل، مجددا بازطراحی کرد؟

بازطراحی معمولاً شامل تغییراتی در معماری است و این می تواند به طور قابل توجهی بر سئو سایت شما تأثیر بگذارد.

این واقعیت که وب سایت خود را تغییر می دهید به این معنی نیست که شما می خواهید تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی، رتبه سایت و و سئو را کنار بگذارید، پس برای جلوگیری از افت رتبه و کاهش نرخ کلیک سایت و حفظ موقعیتی که به دست آورده اید، چند روش ساده وجود دارد که به شما توضیح میدهیم.

آیا سایت شما به طراحی مجدد نیاز دارد؟

از همان ابتدا، باید در نظر داشته باشید که چه زمانی و چرا نیاز به بازطراحی وب سایت خود دارید. ممکن است تحت تاثیر یکی از دلایل زیر باشد:

❎ اگر زمان زیادی از طراحی اولیه سایت شما میگذارد، بهتر است که در نظر داشته باشید که رفتار کاربران تغییر می کند و روندهای طراحی وب به روز میشود، پس نیاز دارید مجددا سایت خود را طراحی کنید.

❎ ریسپانسیو نیست: امروزه 60 درصد از ترافیک سایتها از دستگاه های تلفن همراه ناشی می شود، پس طراحی واکنش گرا قطعا ضروری است. علاوه بر این، گوگل به سایت هایی که ریسپانسیو هستند نه تنها رتبه بهتری میدهد، بلکه سایت های غیر ریسپانسیو را جریمه میکند. آیا می خواهید در مکان های بالای نتایج جستجو باشید؟ پس ریسپانسیو نبدون سایت دلیل خوبی برای طراحی مجدد است. ویژگی طراحی سایت سازگار با موبایل را توضیح دادیم، بررسی کنید آیا سایت شما این ویژگی ها را دارد یا خیر؟!

❎ تغییر برند: اگر شرکت شما تغییری در برند سازمانی، لوگو، پالت رنگ یا هر مفهوم تصویری دیگری داشته است، نباید وب سایت را فراموش کنید. اگرچه ممکن است تغییرات جزئی باشند.

❎ بهینه سازی ساختار و معماری سایت: اگر کاربران شما نمیتوانند به راحتی بخش های مختلف سایت را پیدا کنند یا از صفحات داخلی بازدید کنند، مطمئناً باید قابلیت استفاده و تجربه کاربری را بهبود ببخشید. پس زمان خوبی برای بازطراحی سایت شماست.

❎ برنامه نویسی یا قالب بد: اگر از این مشکل رایج رنج می برید، بهتر است سایت را برای یک درمان کامل آماده کنید. به خصوص اگر از سیستم برنامه نویسی قدیمی یا قالبهای اماده وردپرس استفاده میکنید.

🔴 در صورت نیاز به دریافت مشاوره سئو رایگان کلیک کنید!

بازطراحی چگونه بر سئو و رتبه گوگل تاثیر می گذارد؟

در نظر داشته باشید که اگر فرآیند بازطراحی سایت را به خوبی تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی نکنید، به رتبه سایت در گوگل و در کل سئو آن ضربه میزند.

🔵معمولا این موارد در بازطراحی به سئو آسیب میزند:

تغییر ساختار لینک سازی داخلی: تغییر معماری مبتنی بر ارائه تجربه کاربری بهتر است. گاهی اوقات وقتی معماری تغییر می کند، آدرس های اینترنتی نیز تغییر می کند. باید مراقب بود که از ایجاد لینک های شکسته، چه داخلی و چه خارجی جلوگیری شود. لینک های شکسته می توانند بر رتبه شما تأثیر بگذارند.

تغییر مسیرها که بر زمان بارگذاری تأثیر می گذارد: معمولاً پس از بازطراحی سایت باید از تغییر مسیرها(ریدایرکت آدرس قدیمی به آدرس جدید) استفاده کنید. گاهی اوقات، ممکن است آنقدر تغییر مسیر داده باشید که بر بارگذاری سایت تأثیر بگذارد. به گفته گوگل، هر چه سایت سریعتر بارگذاری شود، برای رتبه بندی بهتر است.

تغییر محتوا: یکی از مهمترین ایراداتی که امکان دارد رخ دهد، تغییر حجم زیادی از محتواست. نه فقط محتوای متنی، بلکه تصاویر و ویدئوها چون در گوگل ایندکس میشوند و دارای متاتگ هستند، تغییر آنها منجر به افت رتبه میشود.

تغییر متاتگ صفحات: تغییر عنوان، هدینگها و سایر متاتگ های صفحه، یکی دیگر از عوامل رایج تغییر رتبه سایت پس از بازطراحی است.

ابزارهای کاربردی برای سئو قبل از بازطراحی سایت

اگر قصد بازطراحی سایت را دارید ابزارهای اساسی را که در این فرآیند به آن نیاز دارید بشناسید:

✔️ Google Analytics. یکی از شناخته شده ترین ابزارها در دنیای دیجیتال مارکتینگ. در طول فرآیند طراحی مجدد، این ابزار به برخی از آمارهایی که برای ارزیابی وب سایت خود نیاز دارید کمک می کند.

✔️ کنسول جستجوی گوگل: اگر وب سایت جدیدی ایجاد کرده اید، فراموش نکنید که سایت خود را در فهرست موتور جستجو درج کنید. گاهی اوقات صفحات بصورت خودکار ایندکس می شوند، اما بهتر است خودتان این کار را انجام دهید. بهترین ابزار برای ایندکس صفحات در نتایج، google search console است.

✔️ ابزار تست سرعت صفحه گوگل PageSpeed ​​به عنوان بخشی از ابزارهای گوگل، به شما کمک می کند تا کل سایت خود را ارزیابی و نقاط ضعف را پیدا کنید. با این ابزار سرعت و عملکرد سایت در موبایل و دسکتاپ ارزیابی میشود.

✔️ ابزارهای دیگری که می توانند متحدان عالی برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی موقعیت وب سایت شما باشند Streaming Frog، Ahrefs و Majestic هستند.

اگرچه برخی ازآنها نیاز به خرید اشتراک دارید، اما امکان استفاده از نسخه آزمایشی رایگان آنها نیز وجود دارد.

مراحل بازطراحی بدون آسیب به سئو و رتبه سایت

بازطراحی با مراقبت از سئو می تواند پیچیده باشد، اما غیرممکن نیست. بطور کلی طراحی مجدد به سه مرحله اصلی تقسیم میشود.

مراحل بازطراحی سایت با رعایت اصول سئو

مرحله پیش از طراحی، حین طراحی و پس از اتمام طراحی! این سه مرحله در مجموع شامل 6 اقدام میشوند که توضیح داده ایم:

مرحله 1. تجزیه و تحلیل ترافیک برای هر صفحه از سایت

در این مرحله باید تمام اطلاعات مربوط به ترافیک دریافتی هر صفحه وب را تجزیه و تحلیل کنید. منابع ترافیک، سطح ترافیک در هر صفحه و هر عنصری که ممکن است بر رتبه تأثیر بگذارد را در نظر بگیرید.

علاوه بر تجزیه و تحلیل ترافیک، باید این پارامترهای دیگر را نیز در نظر بگیرید:

برای این مرحله Google Analytics بسیار مفید خواهد بود.

همچنین میتوانید سئو را به خوبی آنالیز کنید تا نقاط ضعف سایت را بشناسید و آنها را در بازطراحی بهبود دهید. برخی از نکات قابل بهبود عبارتند از توضیحات متا، URL ها، کلمات کلیدی و عناوین. می توانید از ابزارهایی مانند Screaming Frog برای آسان کردن کار خود استفاده کنید.

مرحله 2. URL ها را اولویت بندی کنید

پس از انجام تجزیه و تحلیل، باید شروع به اولویت بندی URL های وب سایت خود کنید. مشاهده کنید که چه URL هایی بهترین نتایج ترافیکی، رتبه و مهمترین کلمات کلیدی را دارند.

ایجاد این لیست از URL ها به شما کمک می کند تا بدانید کدام صفحاتی هستند که تامین کننده حجم بیشتری از بازدیدهای سایت هستند و همچنین مشخص کنید کدام صفحات برای سایت و طراحی مجدد مهم هستند.

مرحله 3. شناسایی و مرتب سازی بک لینک ها

سئو بدون بک لینک یک فرآیند ناقص است. در این مرحله اطلاعات لینک های ورودی سایت جمع آوری می شود. با لیست URL هایی که در مرحله قبل ایجاد شد، باید بررسی کنید که هر کدام دارای چه لینک های ورودی، با چه کیفیت و نرخ ورودی هستند.

چه لینک هایی دارید و چگونه می خواهید آنها را حفظ کنید؟ یا در صورت تغییر مسیر، باید آنها را به روز کنید.

مرحله 4. لینک های داخلی و خروجی سایت

به غیر از بک لینک ها، باید لینک های داخلی سایت را نیز در نظر بگیرید. هم لینک های بین صفحات و هم لینکهایی که از سایت خارج میشوند.

با استفاده از این اطلاعات، می توانید تجزیه و تحلیل کنید که آیا حفظ لینک مذکور عاقلانه است یا اینکه چه تغییراتی را باید در آن ایجاد کنید.

مرحله 5. بازطراحی را شروع کنید

هنگامی که وب سایت خود را به طور کامل آنالیز کردید و نیازهای خود را مشخص کردید، نوبت به طراحی مجدد می رسد!

این توصیه ها را جدی بگیرید:

اگر مجبور به تغییر مسیر آدرس صفحات هستید، بررسی کنید که درست عمل میکند.

دقت کنید که توضیحات متا، عناوین و کلمات کلیدی با محتوا مطابقت دارند.

اگر URL ها را ایجاد کرده یا تغییر داده اید، مطمئن شوید که آنها کوتاه و قابل درک هستند.

مراقب ایندکس شدن صفحات جدید و به طور کلی همه مواردی که دستخوش تغییر شده اند باشد.

توجه کنید که همه چیز در مرورگرها و دستگاه هایی که مخاطبان هدف شما از آنها وارد سایت شما می شوند به درستی کار می کند.

در زمان بازطراحی دسترسی گوگل به سایت را موقتا قطع کنید، این کار به کمک تغییرات در فایل robots.txt  امکانپذیر است.

زیرا در زمانی که اطلاعات را از سایت قدیمی به وب سایت جدید اضافه می کنید، ممکن است گوگل متوجه شود که محتوا در حال تکرار است و سایت جدید ممکن است شما را جریمه کند.

در صورتی که با این اصطلاحات آشنایی ندارید، می توانید نسخه جدید وب سایت خود را در یک پوشه جداگانه در هاست ایجاد کنید، سپس با تکمیل طراحی نسخه قدیمی را حذف کرده و جدید را جایگزین کنید.

اگرچه این روش از نظر فنی خیلی جالب نیست، اما برای مبتدیان گزینه ای مناسب است. فقط سعی کنید در کوتاه ترین زمان ممکن این کار را انجام دهید.

فراموش نکنید که گوگل تغییر مسیرها را جدی می گیرد. آنها را خوب بررسی کنید.

هنگام طراحی مجدد وب سایت خود هرگز نباید از تغییر مسیرها غافل شوید. چه در حال انتقال یا حذف صفحات باشید، در صورت تغییر هر URL، فراموش نکنید که آدرس های قدیمی را به آدرس جدید ریدایرکت کنید.

مرحله 6. نظارت و ارزیابی سئو پس از بازطراحی

مرحله آخر نظارت بر عملکرد صحیح وب سایت است. مانیتورینگ برای یافتن هر گونه خطا و رفع ایرادات احتمالی.

چه چیزی را باید بررسی کنیم؟

  • معیارهایی که در قبل از بازطراحی مشخص کرده بودیم
  • هیچ صفحه تکراری وجود ندارد
  • خطاهای احتمالی در تغییر مسیرها
  • کل سایت به درستی کار کند
  • کلیه معیارهای سئو و مقایسه با وضعیت قبلی

می توانید از ابزارهایی مثل Google Analytics و Screaming Frog استفاده کنید. و اگر به ابزاری مانند AHREFS دسترسی دارید، بسیار مفید خواهد بود.

اگر توانایی کافی برای بازطراحی حرفه ای سایت را ندارید، یک متخصص طراحی سایت استخدام کنید!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *