بازنویسی و تغییر عنوان صفحات در نتایج جستجوی گوگل

علت تغییر عنوان صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل

یکی از اتفاقاتی که به ویژه طی هفته های اخیر مالکین سایت ها را کلافه کرده ، بازنویسی یا تغییر عنوان سایت یا صفحات و محصولات در نتایج گوگل بوده است. آیا گوگل دچار اشتباه شده؟ چرا متاتگ عناوین در نتایج تغییر میکند و متفاوت از عنوانی که تعیین کرده اید نوشته میشود؟ دلیل گوگل برای این تغییرات چیست؟ چگونه میتوانیم عنوان موردنظر خود را در نتایج نیز نمایش دهیم؟ در این مطلب به دنبال پاسخ به چنین سوالاتی هستیم.

گوگل اعلام کرده که کمی قبل تر، حدود 80 درصد از عناوین انتخابی شما را نمایش میداده که این عدد امروز به نزدیک 87درصد رسیده است. ما پیش تر در مقاله انتخاب عنوان مناسب صفحات سایت 30 درصد سئو است، نکات مهمی را در مورد نحوه انتخاب صحیح عنوان توضیح داده ایم.

بطور کلی در مواردی که گوگل تصمیم می گیرد عنوان تعیین شده توسط شما را هنگام نمایش در نتایج تغییر دهد، استفاده از عناوین بد، نامناسب و یا تکراری است و به همین دلیل متن بهینه را جایگزین میکند که در بسیاری موارد موجب افت رتبه صفحه و نارضایی مدیران کسب و کارها و وبسایتها به علت کاهش بازدید و مشتریان آنها شده است. این مسئله حتی برای متاتگ توضیحات نیز اتفاق می افتد، اما چون متاتگ دیشکریپشن یا توضیحات تاثیر زیادی در رتبه سایت ندارد، کمتر مورد توجه قرار میگیرد. برای تغییر این نوع رفتار گوگل راهکارهایی وجود دارد که توضیح می دهیم که میتوانید هم برای متاتگ عنوان و هم توضیحات در دستور کار قرار دهید.

دلیل و هدف گوگل برای تغییرات چیست؟

طبق گفته مدیران گوگل: ما در مواردی که سیستم تعیین می کند عنصر عنوان ممکن است صفحه ای را به خوبی توصیف نکند ، از متن یا عباراتی متفاوت از متاتگ عنوان استفاده کرده ایم. برخی صفحات دارای عنوان خالی هستند. برخی از عناوین یکسان و تکراری بوده اند. برخی از عناوین هیچ ارتباطی به موضوع صفحه ندارند. برخی از عنوان ها برای فریب کاربر نوشته شده اند. همچنین این شرکت دلایل دیگری را برای عدم استفاده از تگ عنوان شما ذکر کرده:

  • عناوین نیمه خالی (“| نام سایت”)
  • عناوین منسوخ (“روش های سئو 2019 – نام سایت “)
  • عناوین نادرست (“تهران، پایتخت کشور فرانسه – نام سایت”)
  • عناوین کوتاه یا خیلی بلند
  • عناوین تکراری در دو یا چند صفحه

اگر گوگل متن یا عبارتی را در متاتگ عنوان تغییر دهد، قطعا اهدافی همچون افزایش نرخ کلیک، جذب و رضایت کاربر و ارتباط بیشتر عنوان با محتوای صفحه را با در نظر گرفتن عدم تکراری بودن کلمات موجود در عنوان صفحه، را دنبال میکند. اما چون در بسیاری از صفحات و سایتها مشاهده شده که در صورت نامناسب بودن عنوان ، تگ H1 را قرار میدهد، که باعث افت رتبه ناخواسته نیز شده.

الگوی گوگل در تغییر و بازنویسی عنوان صفحات سایت

الگوی بازنویسی عناوین در حال حاضر با قطعیت مشخص نیست. گاها گوگل به آخر عنوان نام سایت یا موضوع فعالیت را اضافه میکند. گاهی تگ h1 را قرار میدهد. برای برخی صفحات عبارات قبل یا بعد کاما یا جداکننده را حذف میکند. حتی از نظر تئوری امکان دارد در آینده گوگل بخشی از متن صفحه را گرفته و در عنوان قرار دهد. تمام این موارد مربوط به اهمیت تجربه کاربری و محتوای باکیفیت میشود که تاثیر پررنگی نیز در رتبه سایت دارند و در بسیاری از مقالات سئو به آن اشاره کرده ایم.

این تغییر و بازنویسی عنوان در نتایج گوگل زمانی عجیب تر میشود که حتی مشاهده شده که گوگل عنوان یک صفحه را از محتوا یا عنوان یکی دیگر از صفحات سایت گرفته و قرار داده است.

اگر به صفحاتی از سایت خودتان که عنوان آنها در نتایج گوگل تغییر کرده دقت کنید، یکی از رایج ترین این الگوها را می بینید، که اکثرا هدینگ 1 به عنوان تگ تایتل نیز درج شده. یا اگر با افزونه yoast seo عنوانی دو بخشی را قرار داده بودید، احتمالا فقط یک بخش نمایش داده میشود. در برخی موارد ، گوگل فقط عنوان صفحه را به گونه ای تغییر می دهد که نام دامنه یا نام تجاری در انتهای نتیجه جستجو نشان داده شود.

اما توصیه گوگل در این مورد چیست؟

“بر ایجاد بهترین عنوان تمرکز کنید. زیرا این متاتگ اهمیت زیادی برای موتور جسجتجو دارد. ” گوگل به متخصصین سئو توصیه کرده، “مطالب و محتوایی که در یک صفحه منتشر کرده اید را با عنوان انتخابی ما مطابقت دهید و تشابه آنها را بسنجید. تغییراتی که ایجاد کرده ایم علاوه بر جلوگیری از عناوین بی کیفیت و تکراری و اشباع از کلمه کلیدی، تا حد زیادی برای جبران مسائلی است که امکان دارد مدیران سایت متوجه نشوند که عناوین صفحات سایت آنها چنین مشکلاتی دارد. ”

البته گوگل اعلام کرده که کماکان تغییرات برای عناوین بهتر ادامه دارد. زیرا با تغییراتی که تا حال حاضر ایجاد شده بسیاری از وبسایت ها و فروشگاه های اینترنتی دچار مشکلات فراوانی شده اند.

روش های جلوگیری از بازنویسی و تغییر عنوان در نتایج

بطور قطع نمیتوان گفت که همواره میتوانید عنوان موردنظر خود را به گوگل تحمیل کنید، زیرا الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل، با درک بالا بهترین عنوان متناسب با صفحه و مرتبط با عبارات جستجو شده توسط کاربران را نمایش میدهند. اما حتما به یاد داشته باشید:

  • عنوان طولانی ننویسید
  • عنوان تکراری ننویسید
  • عنوان عمومی یا خیلی کلی ننویسید
  • از تکرار کلمات کلیدی بپرهیزید

روش های جلوگیری از بازنویسی و تغییر عنوان در نتایج گوگل

گوگل، الگوریتم هایی دارد که طوری طراحی شده اند که بهترین عناوین ممکن را ارائه دهند. اما رعایت موارد بالا به شما کمک میکند که تغییر کمتر یا هیچ تغییری در عنوانی که تعیین کرده اید را شاهد باشید. همچنین استفاده از ابزارهایی مثل yoast یا rank math به سایتهای وردپرسی در انتخاب عنوان کمک میکنند.

آیا عناوین بهتر می شوند؟

زمان نشان خواهد داد که آیا این تغییرات واقعاً باعث بهبود وضعیت گوگل شده است یا خیر.طبق تحقیقات و مشاهدات انجام شده می توان گفت که نسبت به ماه قبل، عناوین شکل بهتری به خود گرفته اند و به نظر می رسد در حال ارتقا هستند. دکتر پیت مایرز از Moz اخیراً یک مطالعه موردی بزرگ در مورد بازنویسی عنوان منتشر کرده است ، اما نمی توان گفت گوگل چه زمانی این تغییرات را انجام داده است و چه زمانی داده های مورد مطالعه از آن استخراج شده است.

توصیه جان مولر به متخصصین سئو و مالکین سایت ها

بسیاری از سئو کاران هنوز از انجام چنین تغییرات گسترده ای از گوگل راضی نیستند، حتی اگر تنها 20 درصد از عناوین دستخوش تغییر شده باشند( که البته در حال حاضر 13درصد است) و با این توضیحات قانع نمیشوند. خیلی دشوار است که در رابطه با دلایل گوگل برای این تغییرات و الگوی بازنویسی عنوان در نتایج به جمع بندی قاطعانه ای رسید. ممکن است این تغییرات موقتی و فقط برای آزمایش یا مقایسه سایت ها با هم باشند. در عین حال امکان دارد که این بازنویسی ها شروع یک تغییرات عمده و گسترده تر باشد. اما به نظر نمیرسد جای نگرانی برای سئوکاران وجود داشته باشد.

به گفته جان مولر مدیر وبمسترهای گوگل، عناوین مهم هستند، در سئو اهمیت دارند و به عنوان عامل رتبه بندی استفاده می شوند. اما ، قطعاً فقط یک عامل رتبه بندی هستند و نمی توان گفت وقتی که برای تغییر عنوان صفحات سایت صرف میکنید، بهترین استفاده ممکن از زمان است.

پس خیلی هم نگران نباشید. میتوانید انرژی و زمان خود را روی فاکتورهای مهمتری نیز بگذارید و موفقیت بیشتری کسب کنید.

در نهایت توجه کنید که اگر عنوان صفحه اصلی سایت شما تغییر کرده، حتما اقدامات لازم برای تغییر آن را انجام دهید. زیراصفحه اصلی مهمترین صفحه وبسایت شماست و نحوه سئو صفحه اصلی سایت HOMEPAGE را حتما بیاموزید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *