لندینگ پیج چیست و چگونه یک صفحه فرود موثر ایجاد کنیم؟

صفحه فرود چیست و چگونه لندینگ پیج مناسب ایجاد کنیم

اگر صاحب کسب و کار آنلاین هستید، باید بدانید که چگونه لندینگ پیج یا صفحات فرود خوبی برای وب سایت خود ایجاد کنید و از کاربردهای آن مطلع باشید. این مفهوم یک استراتژی بازاریابی آنلاین برای جذب مشتریان و ترافیک هدفمند به سایت شما است. هر وبسایتی میتواند از یک یا چند صفحات لندینگ داشته باشد. چنین صفحاتی، جایگاه ویژه ای در فرآیند سئو دارند و برای اینکه بتوانید فروش و درآمد اینترنتی خود را افزاش دهید باید همواره مورد توجه شما باشند. ابتدا این مفهوم برای مباحث بازاریابی و مارکتینگ شناخته شد که با هدف افزایش تبدیل نرخ تبدیل مورد توجه قرار گرفت. به مرور زمان و با پیدایش سئو، اهمیت زیادی از دید متخصصین این حوزه پیدا کرد. در این مقاله، نحوه ایجاد یک صفحه فرود و نکات مهمی در مورد نحوه بهینه سازی آن را یاد خواهید گرفت.

صفحه فرود چیست؟

صفحه فرود معنی فارسی کلمه انگلیسی landing page  است، یک صفحه وب استاتیک که بر جذب مشتری ها از طریق یک اقدام خاص تمرکز دارد. لندینگ پیج می تواند یک صفحه مستقل باشد که به سایت اصلی شما لینک می دهد یا می تواند بخشی از وب سایت خودتان باشد.

تمرکز یک صفحه فرود می تواند بسته به نوع کسب و کار شما متفاوت باشد. متداول ترین صفحات فرود افراد را تشویق می کند تا برای یک دوره آزمایشی رایگان، خبرنامه های هفتگی ثبت نام کنند یا محصولاتی را به سبد خریدها و لیست مورد علاقه خود اضافه کنند.

چرا وبسایت شما به لندینگ پیج نیاز دارد؟

صفحه اصلی یک وب سایت معمولی می تواند مملو از منوها، پست ها، پیوندها، نوارهای کناری و موارد دیگر باشد. داشتن یک صفحه فرود برای کسب و کار شما مفید است زیرا تمرکز روی یک اقدام ساده است: تبدیل کاربر به مشتری!

برای مثال، همانطور که صفحه اصلی وبسایت سئوبهینه را به پایین اسکرول می کنیم، تمام توجه بر روی یک ارزش پیشنهادی واضح و فراخوان برای اقدام متمرکز می شود. ما کاربران را تشویق می کنیم که از خدمات دریافت پروپوزال آنلاین ما به منظور تحلیل و بررسی سئو سایت خود استفاده کنند.

صفحه فرود با ایجاد انگیزه برای اقدام اصلی که می خواهید کاربران انجام دهند، نرخ پاسخ بازدیدکنندگان را افزایش می دهد. به طور متوسط، نرخ تبدیل 2.35٪ است و 10٪ شرکت های برتر سه تا پنج برابر این نرخ را تجربه میکنند.

تلاش‌های بازاریابی، هزینه ‌های تبلیغات و رسانه‌های اجتماعی شما نتایج بهتری به همراه خواهد داشت، اگر آنها را در صورت لزوم به یک صفحه فرود بسیار مؤثر هدایت کنید.

ویژگی های لندینگ پیج مناسب

حال که با کلیات این مفهوم آشنا شدید بهتر است بدانید ویژگی های لندینگ پیج مناسب چیست؟ و چه عواملی در طراحی مناسب این نوع از صفحات نقش دارند. به صورت قاطع نمی توان گفت که تمامی ویژگی های لندینگ پیج ها یکسان و از یک الگوی خاص طبعیت می کنند زیرا این صفحات به دنبال جذب مخاطب بیشتر هستند و همانطور که می دانید رفتار کاربران و مخاطبین و در کل انسان ها قابل پیش بینی نیست و سلایق فردی در این زمینه نقش دارند.

اما مهم ترین عواملی که با توجه به تجربه و مقالات علمی مطرح شده اند را برای شما تشریح می کنیم.

جامع باشد

نکته اول قابل بیان در ویژگی های یک لندینگ پیج مناسب ، جامع بودن آن است. یعنی زمانی که کاربر وارد این صفحه می شود هم بخواند ، هم ببنید و هم به راحتی برای برطرف نمودن نیاز خود اقدام کند. پس می توان نتیجه گرفت که این صفحه یا صفحات باید جامع باشند و بتوانند بخش ها و مطالب ( نه فقط متن ) سایت را پوشش دهند.

دارای عناوین جذاب باشد

همانگونه که در سئو نیز اهمیت دارد، استفاده از عناوین جذاب یکی از مهم ترین ویژگی های لندینگ پیج هاست. عناوینی که هم برای موتور های جستجو و هم برای کاربران و وبسایت های دیگر مورد پسند باشند. تفاوت از سایر رقبا و صفحات دیگر در این راستا اهمیت دارد. نه تنها عنوان اصلی، بلکه هدینگ ها و سایر متاتگهای قابل مشاهده توسط کاربر باید جذاب و هدفمند باشند.

مطلب پیشنهادی مرتبط با انتخاب عنوان : روش های انتخاب عنوان مناسب سئو چیست؟

طراحی ویژه و متفاوتی داشته باشد

معمولا در اکثر صفحات سایت از یک الگوی طراحی یکسان استفاده می شود ، مثلا صفحات بلاگ سایت شما معمولا همگی یک طرح شبیه به هم دارند. اما برای لندینگ پیج اینگونه نیست و باید طراحی ویژه و متفاوتی داشته باشد.

اهمیت طراحی زیبا در صفحه فرود چیست؟

Cta  را فراموش نکنید

CTA  یا دکمه CALL TO ACTION  یکی از راه های کمک به کاربر برای پاسخگویی سریع به نیاز های او می باشد.

دکمه فراخوان یا اقدام می تواند شامل ارتباط تلفنی ، ارسال ایمیل ، فرم ثبت درخواست و موارد مشابه باشد.

که باید با یک رنگ متمایز از صفحه تعیین شود تا کاربران بتوانند به راحتی آن را مشاهده کنند. اگر وب سایت های بزرگ و معتبر را بررسی کنید می بینید که در لیندینگ پیج های آنها و یا حداقل صفحه اول وبسایت یک دکمه CTA  قرار دارد که معمولا با رنگ سبز ، آبی و یا قرمز مشخص شده است.

دکمه فراخوان کاربر را به سمت اقدامی که هدف طراح سایت است سوق می دهد اما نه با زور و اجبار ، بلکه با بیانی دوستانه و صمیمی و درجهت بهبود پاسخگویی و رفع نیاز مخاطب!

فرم اشتراک و ثبت درخواست

فرم اشتراک و ثبت درخواست یکی از روش های استفاده از CTA  در صفحات سایت است.

اما اهمیت ایجاد فرم اشتراک و ثبت درخواست در لندینگ پیج چیست؟

این کار ضمن جمع آوری لیست ایمیل و اطلاعات تماس مخاطبان شما ، امکان برقراری ارتباط ، ارسال خبرنامه و اعلام تخفیفات و پروموشن ها را به مشتریان قدیمی را فراهم می آورد.

دارای تصاویر و ویدئو

در وضعیت جدید رتبه بندی گوگل ، نقش و اهمیت ویدیو و تصاویر افزایش یافته است و موتورهای جستجو علاقه زیادی به این فاکتور های در یک سایت پیدا کرده اند. برای اینکه لندینگ پیج مناسبی را داشته باشید که کاربران زیادی را جذب کند باید از اسلایدشو ، ویدیو ها و تصاویر جذابی در صفحه استفاده کنید.

آیا می دانید؟ چگونگی بهینه سازی تصاویر سایت

ارائه دهنده پیشنهادات ویژه به کاربران

یکی از راهکار هایی که در landing page ها استفاده می شود و می تواند جز ویژگی های مناسب آنها قلمداد شود ارائه پیشنهادات ویژه به کاربر می باشد. با این کار زمانی که یک کاربر وارد سایت می شود در بخشی از صفحه یک پیشنهاد ویژه ، تخفیف و یا پروموشن خاصی به وی ارائه می شود.

استفاده از دکمه های انتشار محتوا

هدف از ایجاد لندینگ پیج ها چیست؟ بی شک غیر از بیشتر دیده شدن نیست. یکی از راهکار هایی که موجب بیشتر دیده شدن صفحه می شود بازنشر آن در سایت های دیگر و یا شبکه های اجتماعی می باشد. برای این منظور شما می توانید دکمه های انتشار مطلب در رسانه های اجتماعی مثل فیسبوک ، لینکدین و توئیتر را در پایین مطلب قرار دهید و کاربران در صورتی که از آن صفحه خوششان بیاید آن را بازنشر می دهند و از این طریق افراد بیشتری صفحه شما را بازدید می کنند.

اهداف طراحی لندینگ پیج چیست؟

اهداف ایجاد و طراحی لندینگ پیج چیست؟ پاسخ به این سوال از چند منظر قابل بررسی است که هرکدام را توضیح می دهیم اما به صورت چکیده باید گفت هدف اصلی صفحات فرود یا لندینگ کاربر ، افزایش بازدید و ترافیک سایت است. یعنی هر اقدامی که در این زمینه صورت می گیرد برای بیشتر و بهتر دیده شدن کسب و کار شما است.

اهداف طراحی و ایجاد لندینگ پیج چیست؟

افزایش بازدید و نرخ تبدیل

مهم ترین هدف لندینگ پیج ها افزایش بازدید سایت است. هرچقدر که بازدید بیشتری انجام شود و کاربران مدت زمان بیشتری را روی سایت سپری کنند شانس کسب درآمد و فروش و ارائه خدمت افزایش می یابد. البته بازدید و ورود هرچه بیشتر کاربران اولین هدف است و تبدیل این کاربران به مشتری اهمیت بیشتری دارد. شما باید سعی کنید نرخ تبدیل را افزایش دهید تا در نتیجه فروش و درامد بیشتری کسب کنید.

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر : با این روش ها بازدید سایت خود را افزایش دهید

فروش، ارائه خدمات، دانلود

بسیاری از سایت ها که به منظور فروش آنلاین محصولات و یا ارائه آنلاین خدمات ایجاد شده اند ، لندینگ پیج های خود را بر مبنای فروش مستقیم به مشتری طراحی می کنند. در این حالت کاربر با ورود به صفحه با یک کلیک می تواند اقدام به بررسی محصول ، مطالعه ویژگی ها ، استعلام قیمت و خرید آن نماید. همچنین دانلود یک برنامه، موزیک یا ویدئو نیز هدفی است که میتوانید داشته باشید.

افزایش فروش از طریق افزایش بازدید

انتشار محتوا و اطلاع رسانی

از دیگر اهداف ایجاد یا طراحی لندینگ پیج نشر مطالب و محتوا می باشد.

معمولا وب سایت های علمی، خبری، فرهنگی و هنری از انتشار محتوا با استفاده از صفحات خاص اقدام به انتشار محتوا می کنند و با این روش بازدید سایت را افزایش می دهند.

پس می توان صفحه فرود را ابزار انتشار محتوا دانست که یکی از اهداف اصلی ایجاد آن نیز به شمار می رود.

از اهداف دیگر ایجاد این صفحات اطلاع رسانی است که بر اساس اخبار و مطالب روز اطلاعات مورد نظر به کاربران داده می شود

کلیک کردن مخاطب بر روی لینکی خاص

در برخی از اهداف مطرح شده برای ایجاد لندینگ پیج ، می توان به نیت طراح برای اینکه کاربر ورودی روی لینک خاصی کلیک کند اشاره کرد. مثلا از شما خواسته می شود که به یک مطلب امتیاز دهید یا برای کسب درآمد اینترنتی لینک خاصی را مطالعه کنید. و به عنوان مثالی دیگر ، از شما درخواست می شود که در صورتی که روی یک لینک مشخص کلیک کنید به شما اعتبار آنلاین و یا تخفیف ویژه داده می شود.

نقش لندینگ پیج در سئو چیست؟

از آنجا که یکی از فاکتور های گوگل در رتبه بندی سایت ها بررسی رفتار کاربران بر روی سایت می باشد می توان نتیجه گرفت که لندینگ پیج با توجه به تمام ویژگی ها و اهدافی که در طراحی آن لحاظ می شود می تواند موجب افزایش رضایت کاربری شود و همین مورد به نگه داشتن مخاطبان بر روی سایت در مدت زمان طولانی و مناسب کمک خواهد کرد.

وقتی که لندینگ پیج جامع و کامل و دارای اطلاعات مهم برای مخاطب شما باشد و یا بتواند مشکل و یا نیاز وی را برطرف نماید دیگر نگرانی شما از موفقیت سئو در چیست؟

زمانی که صفحات فرود خود را با در نظر گرفتن مواردی که ذکر کردیم ارائه دهید بی شک در افزایش ترافیک ، سئو ، فروش و درآمد بیشتر و بازاریابی آنلاین موفق خواهید بود.

با توجه به مواردی که مطرح کردیم حالا شما می توانید به این سوال خیلی دقیق پاسخ دهید که لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟

نقش لندینگ پیج landing page در سئو

چگونه یک صفحه فرود با نرخ تبدیل بالا ایجاد کنیم؟

برای ایجاد صفحه فرود، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • هدف خود را مشخص کنید
  • یک ارزش پیشنهادی بنویسید
  • یک فراخوان برای اقدام (CTR) ایجاد کنید
  • سایت ساز یا CMS مانند وردپرس را انتخاب نمایید
  • تم یا قالب مناسب و با امکانات کاملی انتخاب کنید
  • محتوای صفحه را ایجاد نمایید

هرکدام از این مراحل را گام به گام توضیح میدهیم.

هدف خود را مشخص کنید

بسته به نوع کسب و کارتان، باید تصمیم بگیرید که کدام اقدام برای لندینگ پیج شما موثرتر است.

هدف نهایی شما چیست؟ آیا می خواهید بازدیدکنندگان خرید کنند، برای اشتراک ماهانه ثبت نام کنند یا یک برنامه دانلود کنند؟

برای رسیدن به هدف اصلی، باید آن را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید. می توانید افراد را تشویق کنید تا برای یک دوره آزمایشی رایگان 30 روزه ثبت نام کنند، یک کتاب الکترونیکی رایگان، یک خبرنامه هفتگی یا کوپن تخفیف دریافت کنند.

به عنوان مثال، صفحه فرود Spotify به شما می گوید که ثبت نام کنید و از نسخه رایگان آن استفاده کنید. با این حال، بین آهنگ ها تبلیغاتی خواهید شنید. اگر می‌خواهید یک تجربه شنیداری روان داشته باشید، باید در برنامه ‌های برتر آنها مشترک شوید.

مخاطبان خود را بشناسید و همیشه آنها را در ذهن داشته باشید. کاربر هدف خود و رفتار آنها را تجزیه و تحلیل کنید. کاربر معمولی را تعریف کنید و خود را جای او بگذارید. چه چیزی نیاز دارید؟

صفحه ای که ایجاد میکنید باید روی بهینه سازی برای هدف افزایش نرخ تبدیل تمرکز کند.

یک ارزش پیشنهادی واضح بنویسید

در مرحله بعد، باید در مورد مزایای انجام یک اقدام خاص شفاف باشید. با جملاتی مانند “راه حل بهتر برای شما” یا “پیشنهاد شگفت انگیز برای شما” ممکن است کمی کاربر را سردرگم کنید. کاملا واضح بنویسید که چه ارزشی را به او ارائه میدهید.

مختصر، قوی و خاص باشید. پیام باید واضح باشد. در صورت لزوم، به گونه ای که با ارزش پیشنهادی اصلی سازگار باشد، یک شعار ساده اضافه کنید.

به عنوان مثال به Spotify برگردیم. آنها از شعار “موسیقی برای همه” با اضافه شدن “میلیون ها آهنگ” استفاده می کنند. شما نیازی به کارت اعتباری ندارید. پیشنهاد ارزشمند Spotify این است که موسیقی را برای همه فراهم کند. مزایایی که دارد مجموعه وسیع آهنگ های آن است و اینکه می توانید به صورت رایگان به آنها گوش دهید.

ایجاد یک فراخوان برای اقدام (CTA)

هر صفحه فرود باید یک فراخوان برای اقدام قابل مشاهده، واضح و قابل درک داشته باشد. این عنصر کلیدی است که بازدیدکنندگان را به مرحله بعدی یا اقدام مورد نیاز راهنمایی می کند.

چه یک دکمه باشد یا یک فرم، آن را در سایت برجسته کنید تا به راحتی قابل کلیک باشد. از رنگ های روشن بر خلاف رنگهای اصلی به کار رفته در سایت استفاده کنید.

شما باید متنی کاربردی که کوتاه و واضح باشد، با اندازه فونتی که به اندازه کافی قابل مشاهده باشد، اضافه کنید.

اطمینان حاصل کنید که هر تصویر یا عنصر طراحی که اضافه می کنید، از فراخوان اصلی پشتیبانی می کند و حواس کاربر را از آن منحرف نمی کند.

در اینجا برخی از نمونه های متداول CTA آورده شده است:

  • اشتراک در خبرنامه ما
  • مقالات بیشتر را بخوانید
  • شروع کنید
  • هم اکنون خریداری کنید
  • آزمایش رایگان

Google Analytics را برای ردیابی تبدیل ها تنظیم کنید

Google Analytics یک راه عالی برای سنجش میزان تحقق اهداف صفحه فرود شما است. با مشاهده نرخ تبدیل می توانید عملکرد خود را ردیابی کنید.

این ابزار دارای یک سیستم گزارش دهی است که می تواند به فرآیند کمک کند، مانند:

  • گزارش‌های تبدیل بلادرنگ که در آن می‌توانید نحوه واکنش کاربران به صفحه فرود خود را مشاهده کنید.
  • گزارش تبدیل در زمان واقعی از Google Analytics.
  • نمای کلی تبدیل که دارای معیارهای مرتبط با تحقق هدف و نرخ تبدیل هدف است.
  • بررسی اجمالی تبدیل Google Analytics
  • ویژوالایزر تبدیل چند کاناله که اطلاعاتی را در مورد مسیرهایی که تبدیل ها از آنجا آمده است نشان می دهد.
  • ویژوالایزر تبدیل بین کانالی گوگل آنالیتیکس

تست A/B برای صفحه فرود

اگر چند نسخه از صفحات فرود دارید، می توانید آنها را با یک ابزار تست A/B محک بزنید. می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام طرح ها را حفظ کنید.

Google Optimize یک ابزار تست A/B دارد که با Analytics یکپارچه شده است و به شما امکان می دهد چندین نسخه از یک صفحه وب را اجرا کنید. راه اندازی سریع و آسان است و تستها را می توان تنها با چند کلیک شروع کرد.

رنگ و موقعیت دکمه‌ها را تغییر دهید یا از فراخوان‌های مختلف استفاده کنید و ببینید آیا می‌توانید تبدیل ‌های بیشتری دریافت کنید. علاوه بر این، اگر بازدیدکنندگان خود را از دست می‌دهید، Google Optimize می‌تواند به شما کمک کند تا با کاوش بیشتر در داده‌های Analytics خود، علت را کشف کنید.

همچنین اگر از وردپرس استفاده می کنید، می توانید از یک افزونه رایگان مانند A/B Testing برای وردپرس استفاده کنید.

چگونه در وردپرس یک صفحه فرود ایجاد کنیم؟

با سیستم مدیریت محتوای وردپرس، می توانید یک صفحه فرود مستقل به صورت رایگان ایجاد کنید. این پلتفرم جدا از اینکه یک راه حل سریع و آسان برای طراحی سایت است، به منظور ایجاد صفحات زیبا و با نرخ تبدیل بسیار بالا نیز بهینه شده است.

لازم نیست از صفر شروع کنید، زیرا قالب‌های سفارشی حرفه ‌ای طراحی شده برای شما آماده است. وردپرس همچنین سازگار با سئو است، بنابراین لازم نیست نگران رتبه پایین در SERP باشید.

علاوه بر قابلیت هایی که در هرکدام از قالبهای وردپرس برای ایجاد cta وجود دارد، افزونه های رایگانی هم هستند که میتوانید نصب کنید و به راحتی این قابلیت را به وبسایت وردپرسی خود اضافه نمایید.

مراحل ایجاد صفحه فرود در وردپرس

برای ایجاد صفحه فرود با وردپرس مراحل زیر را باید دنبال کنید:

وردپرس را راه اندازی کنید و سپس یک قالب روی سایت خود نصب نمایید. برای وردپرس، ویرایشگرهای حرفه ای طراحی شده که به شما امکان انتخاب چیدمان صفحات را میدهد و شما قادر خواهید بود صفحه فرود خود را سفارشی کنید و دکمه ها، تصاویر یا متن CTA را با چند کلیک و به سادگی ایجاد نمایید.

پیش نمایش سایت خود را روی دسکتاپ و موبایل ببینید، مطمئن شوید که چیدمان برای هر دو عالی است.

هنگامی که از نتایج راضی بودید، روی انتشار کلیک کنید تا صفحه فرود شما راه اندازی شود.

ایجاد لندینگ پیج با ویرایشگر گوتنبرگ

وردپرس مرتبا بروزرسانی میشود و افزونه ها و قابلیت های جدید به آن اضافه میشود. گوتنبرگ یکی از پرکاربردترین ویرایشگرهایی است که بسیاری از کاربران وردپرس از آن استفاده میکنند. برای اینکه بتوانید با این ویرایشگر یک لندینگ پیج حرفه ای بسازید مراحل زیر را دنبال کنید.

در داشبورد وردپرس خود، ماوس را روی ساخت صفحه جدید ببرید و افزودن را انتخاب کنید. یا فقط می توانید صفحه اصلی خود را ویرایش کنید.

روی دکمه + در گوشه سمت چپ بالای ویرایشگر بلوک کلیک کنید. عناصر طراحی صفحه فرود خود را وارد کنید: عنوان، قالب، متون و دکمه ها.

صفحه فرود را منتشر کنید و به کنترل پنل خود بازگردید.

ماوس را روی Appearance نگه دارید و Customize را انتخاب کنید. Home Page Settings را انتخاب کرده و Static Page را انتخاب کنید. صفحه فرود را به عنوان صفحه اصلی تنظیم کنید. مطمئن شوید که یک صفحه وبلاگ برای پست های خود ساخته اید.

نکات اضافی برای صفحه فرود حرفه ای:

هنگامی که صفحه فرود خود را راه اندازی کردید، می توانید مطمئن باشید که تبدیل کاربر به مشتری را ایجاد خواهید کرد. در اینجا چند نکته در مورد اقدامات بعدی وجود دارد:

نتیجه گیری نهایی

لندینگ پیج صفحه ای در یک سایت یا یک صفحه وب مستقل است که برای تبدیل بازدیدکنندگان به انجام یک اقدام دلخواه، مانند خرید یا ارسال اطلاعات تماس، در نظر گرفته شده است و برای هر کسب و کاری ضروری است.

می توانید با استفاده از یک مولد صفحه فرود مانند WordPress چنین صفحاتی را ایجاد و اجرا کنید. فقط مطمئن شوید که یک هدف مشخص، یک پیشنهاد ارزش مستقیم و واضح و یک فراخوان قانع کننده برای اقدام دارید.

برای سنجش موفقیت و اثرگذاری صفحه ایجادشده و بررسی عملکرد آن، استفاده از Google Analytics یا ابزار تست A/B را پیشنهاد میدهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *