سئو url و آدرس صفحات سایت

سئو url صفحات سایت و اهمیت آن در افزایش رتبه

در ادامه تشریح یکی از 200 فاکتور مهم در رتبه بندی سایت ها به سراغ سئو url صفحات سایت یا بهینه سازی آدرس صفحه می رویم. Uniform Resource Locator که در اختصار با url شناخته می شود آدرس منحصر به فرد برای شناسایی و نمایش یک فایل ، صفحه ،مطلب ، مقاله ، تصویر و یا ویدئو در اینترنت می باشد و غیرممکن است که دو آدرس کاملا یکسان وجود داشته باشند. برای بسیاری از افراد ، یک URL فقط یک آدرس متفاوت برای نمایش یک صفحه خاص در وب می باشد در صورتی که برای متخصصین سئو سایت ، url اطلاعات و ویژگی هایی فراتر از آدرس صفحات و وبسایت ها است. آدرس هر صفحه علاوه بر اینکه نام و شناسنامه آن صفحه به شمار می رود می تواند اطلاعاتی کامل درباره محتوا ، هدف ایجاد و دسته بندی مخاطبان را به موتورهای جستجو و کاربران ارسال نماید.

رعایت 11 نکته مهم در سئو url

به منظور ایجاد یک ساختار مناسب برای url  و آدرس صفحات 11 اصل و فاکتور ضروری زیر را رعایت کنید. در سئو url خوانایی ، استفاده از عبارت کلیدی ، کاهش ریدایرکت صفحات ، پرهیز از آدرس های داینامیک ، حذف علائم و نمادها ، بزرگ و کوچک بودن حروف به کار رفته در آدرس ، گواهینامه ssl جز نکته های کلیدی هستند که هم مورد توجه موتورهای جستجو قرار می گیرد و هم به درک بیشتر مخاطب و بازدیدکنندگان صفحه کمک می نماید.

حتما توجه کنید که یک url  بی نقص باید دربرگیرنده تمام ویژگی ها و اصولی که ذکر خواهیم کرد باشد تا یکی از الزامات موفقیت سایت و ارتقای آن در گوگل را برآورده نمایید. از آنجا که سئو url  تاثیر مستقیمی در دریافت بک لینک ، اصول لینک سازی داخلی ، قابلیت اشتراک گذاری و انتشار مطالب ، درک موتور جستجو ، بهبود تجربه کاربری و بسیاری از عوامل دیگر دارد باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید.

اهمیت خوانایی در سئو url صفحه

اگر شما نمی توانید کلمات موجود در URL را بخوانید ، یقینا موتورهای جستجو هم نمی توانند. عدم خوانایی url یک مشکل بزرگ است زیرا موتورهای جستجو می دانند که کاربران قبل از کلیک بر روی هر لینک ابتدا URL ها را می خوانند ، تا متوجه شوند که محتوای صفحه در چه ارتباطی است. موتورهای جستجو نمی توانند URL های نا خوانا را درک کنند و حتی امکان دارد آنها را ایندکس هم نکنند. ربات های خزنده کلمات به کار رفته در URL ها را بررسی می کنند همانطور که مطالب و محتوای موجود در صفحات سایت را می خوانند. این فرآیند به موتور جستجو کمک می کند تا محتوای صفحه را بهتر درک کنند.

جهت درک اهمیت این موضوع برای مثال دو آدرس زیر را در نظر بگیرید:

آدرس بهینه : http://yourdomain.com/seo/

آدرس غیر بهینه: http://yourdomain.com/4577&87f?05l

در آدرس اول شما به راحتی متوجه می شوید که صفحه در ارتباط با سئو صحبت می کند ، اما در آدرس دوم هیچ درکی از محتوای صفحه نخواهید داشت. برای گوگل نیز به همین شکل است و یقینا اگر دو صفحه بالا ساختار و محتوای یکسانی داشته باشند و به غیر از url تمام اصول سئو سایت در هردو رعایت شده باشد ، به دلیل رعایت خوانایی در سئو url صفحه اول رتبه و جایگاه بهتری خواهد داشت و امکان دارد که آدرس دوم حتی در نتایج جستجو دیده نشود.

استفاده از خط فاصله با جای آندرلاین

اگر قصد دارید کلمات را در URL جدا کنید ، به جای آندرلاین از خط تیره استفاده کنید. گوگل در این مورد بسیار دقیق عمل می کند. الگوریتم های گوگل برای خواندن hyphens یا همان خط فاصله نوشته شده است و تشخیص آندرلاین برای گوگل مشکل است. اگر می خواهید در بزرگترین موتورهای جستجوی جهان رتبه بالایی کسب کنید ، باید طبق قوانین آنها در تمام فاکتورها مخصوصا سئو url عمل کنید.

نشانی اینترنتی صحیح: http://adresesite.com/seo-url

آدرس اینترنتی اشتباه : http://adresesite.com/seo_url

حتما باید از خط فاصله میان کلمات url استفاده شود

محتوای مهم در شاخه های اصلی

یکی از قابلیت هایی که url  ها دارند ، ایجاد صفحات بصورت زیرشاخه ای از صفحات بالاتر می باشد. مهم ترین صفحات و محتوای سایت خود را باید در شاخه های اصلی یا بالاتر قرار دهید زیرا زیرشاخه ها از دید موتورهای جستجو قدرت و اعتبار کمتری نسبت به آدرس های اصلی دارند و این ویژگی url  را در رتبه بندی صفحات لحاظ می کنند

برای درک بیشتر ، دو آدرس زیر را در نظر بگیرید:

قدرت بیشتر: http://yourdomain.com/seosite

قدرت کمتر: http://yourdomain.com/categ/subcateg/seosite

 url  فارسی یا انگلیسی؟

زبان url  فارسی باشد یا انگلیسی در دو حوزه قابل بررسی است. زمانی که شما فارسی می نویسید طبیعتا کلمات کلیدی شما نیز به زبان فارسی هستند پس برای اینکه در سئو URL از عبارت کلیدی در آدرس صفحه استفاده کنید آزادی عمل بیشتری دارد ولی اگر آدرس را به زبان انگلیسی بنویسید قابلیت خوانایی آن توسط موتور جستجو و اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی بالاتر می رود. برای مثال در اینستاگرام ، به هیچ وجه نمی توان به یک url  فارسی لینک داد. هرچند که هردو مزایا و معایبی برای سایت های فارسی زبان دارند اما پیشنهاد ما استفاده از آدرس انگلیسی است.

استفاده از حروف کوچک در url انگلیسی

در سئو url  انگلیسی حتما باید حروف کوچک را در آدرس صفحه به کار ببرید. استفاده از حروف بزرگ نه تنها باعث سردرگم شدن کاربران و موتور های جستجو می شود ، بلکه دو آدرس یکسان که فقط از نظر حروف بزرگ و کوچک متفاوت هستند ، دو صفحه جدا برای گوگل محسوب می شوند و موجب ایجاد محتوای تکراری و جریمه شدید سایت می شود

این آدرس را در نظر بگیرید : yourdomain.com/SEO ، استفاده از حروف بزرگ برای کلمه SEO  اشتباه است و باید حتما با حروف کوچک نوشته شود.

URL های بد را با Robots.txt از دسترس خارج کنید

با مسدود کردن دسترسی موتورهای جستجو به URL های مشکل دار یا ناقص و با محتوای ضعیف و جلوگیری از ایندکس اینگونه از صفحات در گوگل در عین حال که جلوی جریمه شدن سایت خود را می گیرید می توانید موجب بهبود سئو آن نیز شوید. فایل robots.txt مجموعه دستوراتی است که شما به موتورهای جستجو می دهید و این امکان را می دهد که صفحات دلخواه شما را در نتایج حذف یا ارائه نماید.

مقاله پیشنهادی جهت افزایش اطلاعات شما در این زمینه : اهمیت فایل robots.txt در عملکرد سایت

استفاده از URL های Canonical

صفحات و وبسایت های داینامیک گاهی اوقات می توانند به طور تصادفی محتوای تکراری ایجاد کنند و این نه مورد نظر شماست و نه مطلوب موتورهای جستجو. به همین دلیل باید از تگ canonical برای مشخص کردن url  اصلی استفاده کنید

مثلا اگر آدرس صفحه مدنظر شما website.com/behinesazi/ است و به صورت خود آدرسی مثل website.com/4556h5/ ایجاد شده که به همین محتوا ختم می شود شما باید با استفاده از rel = “canonical” آدرس اصلی را برای گوگل تعیین کنید.

همچنین اگر موتورهای جستجو بصورت اتفاقی یک صفحه را با دو آدرس بشناسند ( مثلا در حالتی که صفحه اول سایت شما هم با http  و هم با https در گوگل ایندکس شده ) با استفاده از تگ کانونیکال می توانید این اشتباه را برطرف کنید و با ریدایرکت یک آدرس بر دیگری ، url  اصلی ار مشخص نمایید. این مطلب در رابطه با ریدایرکت Ip به آدرس مورد نظر نیز صدق می کند.

 تاثیر مثبت favicon در سئو url

نماد کوچک favicon در کنار آدرس اینترنتی  سایت در یک مرورگر مزایای زیادی دارد. موتورهای جستجو مانند بینگ ، یاهو و گوگل به سایت هایی که فاوآیکون دارند علاقه بیشتری نشان می دهند و این در سئو و رتبه وبسایت تاثیر مثبتی دارد. همچنین استفاده از favicon موجب به بیشتر چشم آمدن آدرس سایت در مرورگر و نتایج serp می شود و به شناخت و ارتقای برند کمک می کند.

استفاده از favicon در سئو url صفحه

 تغییر مسیر url 301 سایت

اگر به هر دلیلی مجبور هستید آدرس یک صفحه را تغییر دهید ، به یاد داشته باشید صفحه ای را حذف می کنید که گوگل آن را از قبل ایندکس کرده و یا سایر سایت ها به این آدرس لینک داده اند و حذف اینگونه صفحات کاملا اشتباه است. درواقع شما نمی خواهید با حذف و تغییر url  قدیمی ، موتور جستجو صفحه ای با رتبه بالا را از نتایج حذف کند. برای جلوگیری از ایk اتفاق به سادگی با اضافه کردن یک تغییر مسیر 301 از URL قدیمی خود به URL جدید ، اقدام نمایید.

استفاده از کلمه کلیدی در آدرس

جهت تحقق یکی دیگر از فاکتورهای سئو url حتما از کلمه کلیدی اصلی صفحه در آدرس سایت خود استفاده کنید. حتی باید سعی کنید که این کلمه یا عبارت در ابتدای آدرس قرار بگیرد. اهمیت این موضوع به دلیل همان افزایش درک خزنده های گوگل از محتوای صفحه بواسطه url  است که در مورد اول همین مقاله نیز توضیح دادیم.

در صورت امکان ، کلمه کلیدی یا عبارت هدف دقیق خود را در URL خود وارد کنید. انجام این کار معمولاً در صفحه اصلی دشوار است ، اما باید در صفحات خدمات یا مقالات وبلاگ خود آسان باشد.

جهت مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود: اصول انتخاب کلمه کلیدی صفحات سایت

 تاثیر htpps در سئو url سایت

این سوال برای بسیاری از کاربران مطرح شده که آیا نسخه https  در رتبه بندی سایت تاثیر دارد؟ در پاسخ باید گفت بله! یکی از معیارهای موثر در سئو url  استفاده از گواهینامه ssl  است که امنیت سایت را افزایش داده و موجب افزایش اطمینان گوگل و سایر موتورهای جستجو از یک دامنه می شود و طبیعتا جایگاه بهتری را برای صفحات سایت رقم خواهد زد.

تاثیر مثبت https در سئو url

8 پاسخ
  1. امیر
    امیر گفته:

    سلام. در نتیجه ی آنالیز سایت من آمده که : (از آندرلاین در آدرس صفحات استفاده کرده اید)
    خب آدرس ها که یکی دوتا نیستند پس من url حاوی آندرلاین رو چطور پیدا کنم؟
    لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • seobehine
      seobehine گفته:

      سلام . وقت بخیر
      این کار بخشی از سئو هست که باید وقت بذارید و آدرس ها رو اصلاح کنید. بعد از اینکه url رو اصلاح کردید حتما باید آدرس قدیمی رو به جدید ریدایرکت کنید.
      البته گاهی اوقات ابزارهای آنالیز سایت ، اشتباه می کنن. ما حدود 10 تا از صفحات سایت شما رو بررسی کردیم به نظر نمیاد از این نظر مشکلی داشته باشه

      پاسخ
  2. سعید
    سعید گفته:

    سلام ، منظورتون از اول ادرس یو ار ال ، بعد از اسلش هیت ؟ و سئوال بعدی اینکه ، ایا اسلش بعد از اتمام یو ار ال لازم است یا خیر ، ممنون

    پاسخ
    • seobehine
      seobehine گفته:

      باسلام. سوال اولتون واضح نیست. لطفا دقیق تر بفرمایید. پاسخ سوال دوم : اجباری برای استفاده از اسلش در پایان آدرس صفحات نیست. می توانید استفاده کنید یا حذف کنید.

      پاسخ
  3. hani
    hani گفته:

    سلام گفتین که هرچقدر کوتاه تر باشه بهتره اما برای مثال من محصولم کیف پول زنانه هست
    رقبا به این صورت زدن خانه » زنانه » کیف » کیف پول زنانه
    بهتره که من چطور url بزنم؟

    پاسخ
    • seobehine
      seobehine گفته:

      سلام. این موردی که مثال زدید به url مربوط نمیشه، مسیر راهنما یا breadcrumbs هست که دو فاکتور کاملا متفاوت هستن

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *