مقایسه تفاوت های لینک follow و nofollow

مقایسه لینک های follow و nofollow در سئو

برای مقایسه لینک های follow  و لینک nofollow  و تفاوت آنها از نظر گوگل و تاثیری که در سئو و رتبه بندی سایت ها دارند باید درک درستی از مفهوم و کارکرد لینکهای فالو و نوفالو داشته باشیم. تگ  rel = “nofollow” یکی از ساده ترین برچسب های HTML است که استفاده به موقع از آن می تواند به تقویت سئو بیانجامد. لینک های No follow مفهوم جدیدی نیستند و حدود 15 سال پیش به مفاهیم وب و سئو اضافه شده اند.

اگر به عملکرد وب سایت خود در موتورهای جستجو اهمیت می دهید  دانستن اینکه چه موقع باید از لینک های no follow  و چه وقت از لینک follow  باید استفاده کنید ضرورت زیادی دارد.

لینک follow  چیست؟

برای اینکه دقیقا بتوانیم تفاوت لینک follow و nofollow را توضیح دهیم ابتدا باید هرکدام از این دو مفهوم و عملکرد آنها را تشریح کنیم.  پیوندهای follow  که با نام لینک dofollow نیز شناخته می شوند ، وضعیت معمول یک لینک است که می تواند بخشی از اعتبار ، رنک ، اتوریتی یک صفحه را به صفحات دیگر منتقل نماید. در مفهوم link juice ، اینگونه تحلیل می شوند که لینک های follow  انتقال دهنده ویژگی های خوب و بد به سایت هدف هستند که تاثیر کاملا مشهودی در سئو و رتبه بندی سایت در نتایج serp  دارند.

لینک  nofollow چیست؟

لینک های  nofollow پیوندهایی هستند که با برچسب rel = “nofollow”  در صفحه درج می شوند. این لینک ها تاثیری در انتقال اعتبار یک صفحه یا سایت به صفحه ای که به آن لینک می دهند ندارند و عملا در کاهش یا افزایش پیج رنک یا پیج اتوریتی هیچ تاثیری ندارند. همچنین موجب بهبود یا افت رتبه url  هدف در نتایج جستجوی گوگل نمی شوند.

برداشت گوگل از لینک nofollow  اینگونه است که صفحه ای یک صفحه دیگر را پیشنهاد می دهد اما با قاطعیت و صد در صد محتوای آن را تایید نمی کند.

روش های افزایش رنک سایت را مطالعه کنید : افزایش پیج رنک گوگل pagerank

در ظاهر لینک های follow  و  nofollow  یک شکل هستند و یک جور عمل می کنند ، اما با مشاهده کد صفحه و تگ ها مشخص می شود کدام یک فالو و کدام نوفالو هستند و تفاوت دارند.

لینک no follow چیست

گوگل در ابتدا برچسب nofollow را در سال 2005 برای مبارزه با هرزنامه نظر معرفی کرد. زمانی که کاربری بر روی یک نوشته یا پست نظری را منتشر می کند و به سایت خود لینک می دهد ، این لینک بصورت nofollow  ثبت خواهد شد و یک امتیاز منفی برای سایت محسوب نمی شود. امروزه بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس برای این نوع لینک ها ، تگ نوفالو را از پیش تعریف کرده اند و جای نگرانی برای شما باقی نمی گذارند.

در مدت کوتاهی پس از گوگل نیز ، یاهو ، بینگ و چند موتور جستجوی دیگر نیز تگ nofollow را به رسمیت شناختند. البته تفسیر nofollow بین موتورهای جستجو تا حدی متفاوت است.

تفاوت لینک های follow  و nofollow

علاوه بر تفاوت ساختاری که لینک های فالو و نوفالو دارند که مربوط به همان تگ rel=nofollow  می شود و نوع عملکرد آنها را تعیین می کند ، این دو از نظر انتقال پیج رنک ، تغییر در اتوریتی سایت هدف و تاثیر انکرتکست لینک داده شده تفاوت های آشکاری با هم دارند.

تفاوت لینک های follow و no-follow

تفاوت follow  و nofollow در انتقال پیج رنک

طبق فرآیند لینک جویس که قبلا توضیح داده ایم PageRank  فقط از طریق لینک های follow  منتقل می شود ، نه از پیوندهای no-follow . زمانی که شما از سایتی بک لینک می گیرید ، اگر آن لینک follow  باشد ، بخشی از پیج رنک سایت به وب سایت شما منتقل می شود و ارزشمند است. اما در صورتی که نوفالو باشد هیچ گونه امتیاز مثبت یا منفی برای پیج رنک سایت شما نخواهد داشت.

مطالعه این مقاله شدیدا توصیه می شود: روش های لینک سازی صحیح برای بهبود سئو سایت

تغییر در پیج اتوریتی

پیج اتوریتی و دامین اتوریتی دو فاکتور مهم دیگر هستند که ارتباط مستقیمی با بک لینک های دریافتی یک دامنه دارند. لینک های follow  در مقایسه با لینک nofollow  این قدرت را دارند که اتوریتی یک صفحه را به سایت لینک گیرنده منتقل کنند. اگر سایت پیج اتوریتی بالایی داشته باشد منجر به تغییر مثبت در سایت شما می شود ولی اگر اتوریتی پایین باشد ، تاثیر منفی خواهد داشت.

تاثیر انکرتکست

می دانیم که گوگل اهمیت زیادی برای انکرتکست قائل است و خزنده های گوگل متن لینک را دقیق بررسی می کنند و طبق آن و نوع لینک به یک سایت امتیاز و رتبه می دهند. انکرتکست تاثیر زیادی در ارتقای جایگاه یک سایت به ازای همان کلمه کلیدی دارد. اما اگر بک لینک no-follow  ثبت شده باشد ، ربات های گوگل به انکرتکست بی توجه خواهند بود و فقط برای کاربران به عنوان یک معرفی کوچک از لینک مشخص شده خواهد بود.

بک لینک های no follow چگونه در سئو تاثیر دارند؟

در مقاله اهمیت بک لینک در سئو این موضوع را شفاف ارائه کردیم. طبق اعلام گوگل ، لینک های نوفالو عملا تاثیری در پیج رنک ندارند. البته برخی هنوز معتقدند که برخی از پیوندهای nofollow  تاثیر اندکی درانتقال  PageRank دارند.

اما چرا در بسیاری از مقالات به اهمیت بک لینک های no follow  در سئو اشاره شده است؟ چرا با اینکه گوگل از عدم تاثیر آنها در رتبه بندی گفته ، اما برای سئو مهم هستند؟ دو دلیل کاملا منطقی می توان بیان کرد.

تاثیر لینک های no follow در سئو سایت

لینک سازی طبیعی

بک لینک های طبیعی برای گوگل اهمیت زیادی دارند. طبق بروزرسانی الگوریتم های گوگل ، خرید و ثبت بک لینک های بی کیفیت و غیر طبیعی با جریمه مواجه خواهند شد و الگوریتم های گوگل به راحتی متوجه خرید بک لینک می شوند. اگر تمام لینک ها 100٪ “dofollow” یا نزدیک به این عدد باشند گوگل آن را به عنوان تقلب یا دستکاری عمدی می شناسد. برای همین درصد مناسب برای لینک های فالو باید بالای 60 اما کمتر از 85 درصد باشد. پس باید تعداد لینک فالو در مقایسه با لینک no follow  در تعادل باشد.

برای چک کردن تعداد لینک های follow در مقایسه با nofollow برای هر سایت یا صفحه وب ، می توانید از سایت majestic استفاده نمایید و تفاوت تعداد آنها را ببینید.

جهت افزایش اطلاعات شما: بک لینک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

افزایش بازدید سایت با لینک no follow

لینک های nofollow اگرچه اتوریتی و رنک صفحه را منتقل نخواهند کرد اما این خاصیت را دارند که کاربران را به سمت سایت شما روانه کنند و این یعنی افزایش بازدید و ترافیک بیشتر. تنها فاکتور موثر در سئو ، لینک ها نیستند و یکی دیگر از فاکتورها تعداد و حجم بازدید طبیعی از یک سایت است که به کمک بک لینک نوفالو تامین خواهد شد.

بواسطه لینک های nofollow  ، کاربرانی که مطالب یا لینک سایت شما را می بینند می توانند به آن مراجعه کنند و این فرآیند موجب تسریع در دسترسی شما به کاربران و مشتریان هدف می شود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *