معرفی سئو سایت کلاه سیاه برای جلوگیری از جریمه گوگل

سئو کلاه سیاه چیست؟

استراتژی های سئو برای رتبه بندی سایت بسیار مفید هستند و در فعالیت های بازاریابی اینترنتی نیز کاربرد دارند. بسیاری از این تکنیک ها باعث می شوند ارتقا رتبه وب سایت شما شتاب بیشتری بگیرد و زودتر به موفقیت برسد. اما برخی از افراد تمایل دارند با استفاده از روش های سئو کلاه سیاه فرآیند بهینه سازی موتورهای جستجو را به عنوان یک جنگ در نظر بگیرند و در نتیجه برای شکست دادن رقبا دست به هر کاری می زنند، حتی اگر از روشهای متقلبانه و سیاه استفاده کنند.  اما متخصصین سئو کلاه سفید موتورهای جستجو را به عنوان شرکای خود می بینند که برای کمک به کسب و کارها و وبسایتهای معتبر در ایجاد لینک و هدایت کاربران به سایت ها راه اندازی شده اند.

در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی سئو کلاه سیاه، روشها و تکنیک هایی که شدیدا به سایت ضربه میزنند را بررسی کنیم تا شما با شناخت آنها، هرگز وبسایت خود را به خطر نیندازید و از جریمه گوگل در امان باشید. بطور کلی، اگر روش ها و تکنیکهای سئو سایت به سه دسته تقسیم شوند، می توانیم انها را با سه عبارت، کلاه سفید، کلاه خاکستری و کلاه سیاه کدبندی کنیم. روشهای متقلبانه و غیر قابل قبول برای گوگل، بلک هت یا کلاه سیاه هستند.

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه (در انگلیسی: Black Hat Seo)  تکنیک و استراتژی هایی هستند که به زبان ساده، متقلبانه و کاملا مخرب هستند و اگرچه امکان دارد در مدت زمان کوتاهی هم نتایج مثبتی در رتبه سایت داشته باشند، اما در نهایت منجر به جریمه شدن سایت در گوگل میشوند. به عنوان مثال استتار بخشی از محتوای صفحه یکی از اعمال کلاه سیاه است. زمانی اتفاق می‌ افتد که یک سایت محتوایی را به خزنده موتور جستجوی خاصی نشان می‌ دهد که با آنچه یک کاربر انسانی می‌بیند متفاوت است. یعنی دو نسخه متفاوت را به یک کاربر اینترنتی و موتورجستجو نشان می دهد.

در روش های کلاه سیاه، فرد به اشتباه یا به علت عدم آگاهی کافی یا عمدا قصد دور زدن قوانین گوگل را دارد و بجای اینکه تمرکز بر روی کسب رضایت کاربران باشد، فریب موتور جستجو درنظر گرفته می شود که کاملا اشتباه است.

اصلی ترین روش های سئو کلاه سیاه

روش های کلاه سیاه ، تکنیک هایی مغایر با قوانین موتورهای جستجو هستند که با هدف بهبود رتبه سایت انجام می شوند. این روش ها خیلی راحت منجر به جریمه سایت می شوند. به ویژه که در سالهای اخیر با تقویت و بروزرسانی الگوریتم های گوگل، شناسایی این روش ها خیلی راحت تر از قبل شده و شک نکنید اگر هریک از این روش هایی که در ادامه توضیح میدهیم را روی سایت خود اجرا کنید در مدت زمان کمی جریمه می شوید که می تواند شامل حذف یک یا چند صفحه و حتی حذف کل سایت از نتایج باشد.

مخرب ترین روش های سئو کلاه سیاه

تکنیکهای black hat یا سئو کلاه سیاه ، به چند دسته و معیار تقسیم بندی می شوند. مواردی که مربوط به سئو داخلی هستند و برخی از عوامل سئو خارجی را هدف قرار می دهند. گوگل نسبت به اقدامات کلاه سیاه بسیار حساس است و در صورت مشاهده هرکدام از این روش ها در یک دامنه ، متناسب با سطح تقلب یا خطا سایت را جریمه می کند.

مطلب پیشنهادی و بسیار مهم : علت جریمه سایت توسط گوگل

در مقاله علل جریمه سایت توسط گوگل تعداد زیادی از فاکتورهای متقلبانه و مضر را توضیح داده ایم. اما همه آنها در دسته کلاه سیاه قرار نمی گیرند. تکنیک های سئو کلاه سیاه تاثیر منفی بیشتری روی سایت دارند. پس خیلی دقیق تر این فاکتورها را توضیح خواهیم داد.

با بروزرسانی معیارهای سئو سایت در گوگل ، بسیاری از روش های قدیمی نه تنها کاربردی ندارند بلکه با تاثیر منفی در دسته بندی کلاه سیاه ها قرار می گیرند.

اگر به دنبال یک فعالیت تجاری  بلند مدت در اینترنت هستید حتما از روش های کلاه سیاه دوری کنید زیرا امکان دارد این روش های در کوتاه مدت تاثیر مثبتی روی سئو داشته باشند اما در عرض چند روز یا چند هفته منجر به حذف کامل وبسایت شما از موتور جستجو می شوند.

معرفی مخرب ترین روش های کلاه سیاه

بک لینک نخرید!

بک لینک ها از یک دامنه و سورس جدا از دامنه شما دریافت می شوند و بک لینک هایی که متناسب با قوانین گوگل نیستند تاثیرات کاملا منفی روی سئو خواهند داشت.

بسیاری از وبسایت ها برای اینکه بتوانند نظر موتورهای جستجو را جلب کنند اقدام به خرید و یا اجاره بکلینک های مدت دار می کنند. صاحبین این وبسایت ها خیال می کنند هرچه بک لینک بیشتری خریداری کنند شانس کسب رتبه های بهتر در گوگل را افزایش داده اند. در صورتی که اینگونه نیست. هر نوع بک لینک را نخرید! لینک های اسپم، بی کیفیت، فیلتر شده و بک لینک های هدفمند در رمزه روش های کلاه سیاه قرار گرفته اند. در گذشته اینگونه نبود اما زمانی که گوگل الگوریتم های بررسی لینک خود را به روز کرد در عرض 24 ساعت بسیاری از وبسایت هایی که از این روش کلاه سیاه استفاده کرده بودند را از نتایج حذف کرد.

به شما پیشنهاد میکنیم مقاله ضرروی ( روش های لینک سازی صحیح برای بهبود سئو سایت ) را برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

ثبت لینک در قسمت نظرات

این روش از دو منظر قابل بررسی است. اول برای فردی که لینک سایت خود را در قسمت نظرات یک سایت دیگر ثبت می کند و دوم برای وبسایتی که نظرات و لینک های بی ربط را در قسمت نظرات تایید می نماید.

به این نوع لینک دهی، اسپم گفته می شود که از روش های اصلی سئو کلاه سیاه است هم برای سایت اول و هم سایت دوم! مخصوصا زمانی که مطالب و عناوین دو سایت هیچ ربطی به هم نداشته باشند. گوگل را دست کم نگیرید، این مورد را به سرعت تشخیص می دهد و جریمه خواهد کرد.

کپی محتوا یا محتوای تکراری

محتوای تکراری یا duplicate content یکی دیگر از روش های سئو کلاه سیاه است که هم با کپی و سرقت مطالب از یک دامنه دیگر ایجاد می شود و هم با تکرار مطالب در صفحات یک سایت.

حتی اگر شما مطلبی را از سایت یا صفحه ای دیگر بردارید و کلمات آن را جابجا کنید و یا تغییر دهید باز هم توسط موتورهای جستجو قابل شناسایی و در حکم محتوای تکراری است. این روش به عنوان article spinning شناخته می شود و خود یکی از تکنیک های مخرب کلاه سیاه است.

تولید خودکار محتوا

همانطور که می دانید بازاریابی محتوا یکی از موفق ترین روش های بازاریابی و تبلیغات است که تاثیر بسیار مثبتی بر روی سئو نیز دارد البته به شرط اینکه اصولی و درست انجام شود. برای تولید محتوای مناسب باید زمان و انرژی مناسبی صرف شود و بسیاری از افرادی که در تولید محتوا به مشکل می خورند متاسفانه به سراغ نرم افزارها و روش های تولید خودکار محتوا می روند. تولید خودکار یا content automation یکی از روش های سئو کلاه سیاه است که برای موتورهای جستجو کاملا قابل تشخیص است و جز محتوای بی کیفیت و منجر به جریمه محسوب می شود.

محتوای پنهان cloaking

ممکن است متوجه شوید که در سایت محتوای پنهانی وجود دارد. این زمانی اتفاق می افتد که حتی یک لینک برای بازدیدکننده وب سایت نامرئی باشد، اما توسط موتورهای جستجو قابل شناسایی باشد. قبلا برخی از فونت های خیلی ریز استفاده می کردند یا حتی برای فونت و پس زمینه از یک رنگ استفاده می کردند تا کلمات دیده نشوند.

محتوای پنهان یا cloaking یکی از روش های مخرب سئو کلاه سیاه است که در این حالت ربات های جستجوگر یک متن را می بینند ولی کاربر متن و محتوایی متفاوت را مشاهده می کند. در اینکه ربات های جستجوگر تمام ساختار صفحه را بررسی و ایندکس می کنند شکی نیست و زمانی که تشخیص دهند محتوایی در صفحه به کار رفته که آنها می بینند ولی از دید کاربران مخفی و پنهان است، این کار را تخلف تشخیص می دهند.

نمایش محتوای متفاوت یا پنهان cloacking یکی از روشهای کلاه سیاه

کوچک کردن بخشی از محتوا ، قراردادن محتوا با فونت سفید در پس زمینه سفید و لینک های مخفی غیرقابل مشاهده توسط کاربر همگی از روشهای cloaking محسوب می شوند.

مخفی کردن شامل فریب دادن نمایه ساز موتور جستجو است تا فکر کند چیز دیگری است و در نتیجه مجبور به ارسال داده های نادرست به کاربران شود.

ساخت صفحات doorway

صفحات Doorway صفحاتی در وب هستند که فقط با هدف بهبود ترافیک وب سایت ها بصورت هدفمند طراحی و ساخته شده اند به گونه ای که برای عبارات یا کلمات کلیدی خاصی به کاربر ارائه می شوند و علاوه بر اینکه جز روش های سئو کلاه سیاه محسوب می شوند دارای محتوای اسپم و بی ارزش برای کاربران هستند.

صفحات doorway علاوه بر ایجاد ترافیک مضر برای وبسایت، کاربر را از نتیجه جستجو مایوس می کند. مثلا فرض کنید شما با لینکی مواجه شده اید یا صفحه ای را جستجو کرده اید که در نتایج با عنوان (خرید کفش زنانه با تخفیف) قابل مشاهده است اما زمانی که وارد صفحه می شوید با عنوان و محتوایی در رابطه با کفش مردانه مواجه می شوید، در این وضعیت شما سایت را بلافاصله ترک می کنید و این موجب افت رنک وبسایت مربوطه می شود.

استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط یکی دیگر از ترفندها است، به خصوص زمانی که با ترفندهای ذکر شده در بالا ترکیب شود. با استفاده از این کلمات کلیدی می توانید ترافیک را از چندین منبع به یک وب سایت هدایت کنید، حتی برخی از آنها لینک های باکیفیتی هستند.

اسپم کردن کلمات کلیدی

افراط در استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در متن یکی دیگر از این روشهاست. این روش شامل تعداد زیادی کلمات کلیدی در محتوا است که آن را غیرقابل خواندن می کند. آیا تا به حال پستی را دیده اید که به طور مکرر تبلیغی را با کلمات خاصی نمایش دهد؟ بدیهی است که این وب سایت در تلاش برای بهبود رتبه است. این یکی از اقداماتی است که بسیاری از برای بهبود رتبه  خود انجام می دهند.

ممکن است کاربر متوجه نشود که صفحه حاوی متن نامرئی، تگ عنوان و متا تگ است، اما مرورگر این کار را می کند. اگر یک پست حاوی یک کلمه کلیدی به طور مکرر باشد، گوگل می تواند فیلتری را برای کاهش رتبه و یا بدتر از آن، مسدود کردن سایت قرار دهد. دستیابی به چگالی کلمه کلیدی ایده آل می تواند بسیار پیچیده باشد، اما پیروی از یک قانون کلی این کار را آسان می کند.

طبق آمار بدست آمده از تحلیل گران وب سایت ها، بهترین چگالی برای عبارات کلیدی در یک صفحه بین یک تا 2.5 درصد از کل محتواست. استفاده افراطی و بیش از حد یکی از روش های کلاه سیاه است که هرچند در گذشته استفاده می شد اما امروزه منسوخ است.

سایر روش های سئو کلاه سیاه

همچنین صفحات دارای رفتار مخرب مانند فیشینگ، ویروس ها، تروجان ها و سایر بدافزارها، مزارع لینک، دستکاری لینک، ریدایرکت های اشتباه، ایجاد زیردامنه هایی و بسیاری دیگر از روش ها هستند که جز کلاه سیاه ها به حساب می آیند.

استفاده از یک صفحه فرود بیش از حد بهینه شده نیز یک تکنیک سئو کلاه سیاه است. که مشابه داشتن یک صفحه فرود قانونی نخواهد بود. در این مورد، از هر روشی برای اصلاح بیش از حد یک محتوای با کیفیت و سپس استفاده از آن برای هدایت افراد به آن وب سایت استفاده می شود. این به معنای افزودن تمام روش های قبلی در فضای دیجیتال گفته شده است.

اگر می خواهید وب سایت خود را توسعه دهید، مطمئن شوید که از این موارد اجتناب می کنید، استراتژی های بازاریابی و سئو خود را عاقلانه انتخای کنید و به رقابت غیراخلاقی فکر نکنید. سعی کنید راه هایی برای بهبود شرافتمندانه رتبه سایت در نتایج ارگانیک گوگل بیابید.

پاسخ سوالات متداول:

سئو کلاه سیاه چیست؟

کلاه سیاه یا Black Hat تکنیک هایی در سئو هستند که از متکی به فریب موتور جستجو می باشند و قصد دور زدن قوانین با هدف ارتقا رتبه سریع در نتایج جستجو را دارند

مخرب ترین روش های کلاه سیاه کدامند؟

اصلی ترین روشهای کلاه سیاه که تاثیر مخربی بر سایت دارند؛ کپی محتوا، لینک سازی اسپم، خرید بکلینک، محتوای پنهان، اشباع صفحات با کلمات کلیدی، تولید خودکار محتوا، صفحات فرود بیش از حد بهینه شده و…

گوگل چه برخوردی با روش های کلاه سیاه دارد؟

پاسخ کاملا واضح است، سایت شما را جریمه و از نتایج حذف میکند. حتی اگر در مدت کوتاهی هم رتبه بهتری در نتایج کسب کنید، اما خیلی سریع پس از شناسایی سایت شما به عنوان سایت متقلبی که روش های کلاه سیاه را اجرا کرده، جریمه میشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *