ارزیابی کیفیت یا ارزش بک لینک در سال 2022
نحوه ارزیابی و شناسایی بک لینک با ارزش یکی از سوالات متداول مطرح شده توسط کاربران است که قصد داریم در این مطلب به آن پاسخ دهیم. از روز اول، بک لینک بخشی جدایی ناپذیر فاکتورهای رتبه بندی سایتها و صفحات وب در موتورهای جستجو بوده است. در واقع، هرچه بک لینکهای بهتری دریافت کنید شانس صعود صفحه هدف در نتایج گوگل بیشتر خواهد بود.
البته نحوه تأثیرگذاری بک لینک ها در رتبه بندی در طول زمان تکامل یافته است. قبلاً، داشتن تعداد زیادی لینک که به یک صفحه اشاره می کردند برای کسب رتبه بالا در SERP کافی بود. اما، به لطف بروزرسانی های گوگل، که بیشتر تحت تاثیر الگوریتم پنگوئن بوده، تاکید لینکسازی از کمیت به کیفیت و ارزش بک لینک ها تغییر کرده است.
نکته مهم: دقت کنید که کیفیت و ارزش بک لینک اولویت گوگل برای تاثیرگذاری مثبت آن در رتبه سایت شماست. اگر 50 لینک باکیفیت دریافت کنید خیلی بهتر از زمانیست که 100 لینک برای سایت خود دریافت کنید که 50 مورد با ارزش و 50 مورد ضعیف و بی کیفیت باشند.
کیفیت و ارزش بک لینک چیست؟
در اصول سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، بک لینک با ارزش به لینک dofollow در بدنه متن یک صفحه ای از یک وب سایت باکیفیت بالا اشاره دارد که به موضوع سایت شما مرتبط است و به صفحه ای در وب سایت شما اشاره می کند. باکیفیت ترین بک لینک ها از کلمات کلیدی مرتبط در انکرتکست لینک ها استفاده می کنند.
البته به خاطر داشته باشید که کیفیت بک لینک کاملا نسبی ارزیابی می شود. بنابراین یک لینک می تواند بدون داشتن همه آن ویژگی ها با کیفیت باشد. در واقع، بسیار نادر است که سایت شما لینکی داشته باشد که بیش از چند معیار را برآورده کند.
ارزش لینک مهم است زیرا مستقیما در رتبه سایت شما تاثیر دارد.
در روزهای اولیه، زمانی که گوگل سعی می کرد بهترین صفحات را برای نمایش در نتایج جستجو تعیین کند، نگاه کردن به تعداد لینکهایی که به یک صفحه اشاره می کردند بسیار مفید بود. با این حال، استفاده از تعداد بک لینک ها، موجب میشد که سئوکارها با ساخت بک لینک های انبوه رتبه یک سایت را به سرعت بهبود دهند. روش هایی مثل خرید بک لینک، لینکهای پنهان، لینکهای خودکار و سایر روش هایی که امروزه اکثر آنها مورد تایید گوگل نیستند.
برای جلوگیری از چنین روشهایی ، گوگل به روز رسانی پنگوئن خود را برای جریمه کردن سایت هایی که تشخیص داد از روش های لینکسازی غیرطبیعی استفاده می کنند، معرفی کرد. برای ارزیابی ارزش بک لینک ها میتوانید از معرفی 10 ابزار بررسی بک لینک سایت کمک بگیرید.
معیار ارزش بک لینک در سال 2022
کماکان در سال 2022 میلادی هم بک لینک بسیار مهم است. اما امروزه چگونه ارزش لینک ها را تعیین می کنیم و کدام معیارها نشاندهنده ارزش بالای بک لینک هستند؟ یکی از سوالات متداولی که بسیاری از کاربران از ما می پرسند در رابطه با نحوه ارزیابی و تعیین کیفیت بک لینک است. در این توضیحات ، چند روش مطمئن برای ارزیابی ارزش و میزان اعتبار سایتی که قصد دریافت بک لینک از آن را دارید و مهم ترین معیارهای ارزش گذاری را بیان می کنیم.
بارها گفته شده و در مقالات مختلف خوانده اید که بک لینک برای بهبود رتبه بندی در موتورهای جستجو بسیار مهم است.
اما همه لینکها از نظر ارزش و اعتبار برابر نیستند. تا جاییکه برخی از آنها می توانند به سایت شما آسیب بزنند. چندین عامل وجود دارد که ارزش واقعی یک بک لینک را تعیین می کند.
فرض کنید شما به تازگی چند بک لینک ثبت کرده اید. چگونه می خواهید متوجه شوید که آیا به اندازه کافی ارزشمند هستند یا خیر!؟
وقتی قصد خرید یا ثبت بک لینک از دامنه جدیدی را دارید ، ارزیابی ارزش و اعتبار دامنه ، اولین اقدامی است که باید انجام دهید.
چند فاکتور و روش را برای ارزیابی میزان ارزش بک لینک توضیح می دهیم و در صورت رعایت به راحتی می توانید رتبه و بازدید سایت خود را افزایش دهید.
همچنین مطالعه مقاله ( بهترین روش های ساخت بک لینک باکیفیت ) ، به شما در جهت دریافت بک لینک های ارزشمند رایگان کمک خواهد کرد.
چند لینک از یک دامنه
دریافت چند بک لینک از یک دامنه ، ارزش زیادی دارد. مثلا فرض کنید شما یک لینک در سایت دیگری ثبت کرده اید. اگر مجددا از همان سایت لینک دیگری به یکی از صفحات سایت شما داده شود ، ارزش آن بسیار بیشتر خواهد بود.
برای مثال ، اگر از یک دامنه معتبر ، 10 بک لینک به سایت شما داده شود نسبت به وقتی که از 10 دامنه متفاوت ، ده لینک بگیرید ، ارزش بیشتری از دید گوگل دارد. پس سعی کنید وب سایت های مرتبط با موضوع سایت خود را بیابید و از آنها بیش از یک لینک بگیرید. رپورتاژ می تواند ابزار مناسبی برای این کار باشد.
اگر در سایت ahrefs وارد شوید، در قسمت بررسی تعداد بک لینک ها از منوی سمت راست ، می توانید تعداد دامنه هایی که به یک سایت لینک داده اند را مشاهده کنید. ( تصویر زیر)
رتبه دامنه (DR) ، دامین اتوریتی (DA) ، امتیاز اتوریتی (AS)
سه فاکتور رتبه دامنه (DR) و دامین اتوریتی (DA) و امتیاز اتوریتی (AS) که به ترتیب توسط سایت های ahrefs ، moz و semrush مشخص می شوند ، فاکتورهای به منظور ارزیابی ارزش بک لینک هستند.
اگرچه سه نام متفاوت دارند ، اما اساسا اعتبار یک دامنه را محاسبه می کنند. هر سه براساس سیستم امتیازدهی صفر تا 100 طراحی شده اند و اعتبار سایت را براساس امتیاز میانگین کل بک لینک های دریافت شده مشخص می کنند.
ولی برای ارزیابی ارزش لینکی که قصد دارید ثبت کنید ، بهتر است هر سه فاکتور را برای دامنه مورد بررسی کنید.
برای مثال ، اگر DR بالا باشد ، دریافت لینک از سایت موردنظر منطقی است و اگر امتیاز DR کم باشد ، دامنه ای که قصد دریافت بک لینک از آن را دارید، خود بک لینک های بی کیفیت و بی ارزشی دریافت کرده است.
معمولا وب سایت های قدرتمند و معتبر ، امتیاز DR بالاتر از 70 دارند.
اگرچه این سیستم امتیازدهی ، بطور مستقیم مورد تایید و توجه گوگل نیست ، اما می تواند نشانه ای از اعتبار و ارزش دامنه های مختلف است و نشان می دهد که بازدید بالایی دارد و مورد اعتماد کاربران اینترنتی است.
کسب لینک از یک سایت بزرگ با DR 90+ می تواند تاثیر زیادی در رتبه سایت شما داشته باشد.
Spam score پایین
امتیاز هرزنامه یا spam score ، که توسط وب سایت moz ، اندازه گیری می شود ، میزان بی اعتبار بودن یک دامنه را نشان می دهد، هرچه یک سایت امتیاز هرزنامه بالاتری داشته باشد ، ارزش آن کمتر است و اگر تعداد زیادی بک لینک از دامنه های با spam score بالا دریافت کنید ، احتمال جریمه سایت شما وجود دارد.
طبق اعلام سایت moz ، اگر امتیاز اسپم بین 1 تا 30 درصد باشد ، دریافت بک لینک از دامنه مورد نظر بلامانع است. امتیاز 31 تا 60 درصد وضعیت متوسط را نشان می دهد و به شرط بالا بودن دامین اتوریتی و سایر فاکتورها باید تصمیم گیری کنید. اما اگر 61 تا 100 درصد ، را نشان دهد ، دریافت بک لینک از دامنه موردنظر کاملا بی ارزش است. در مقاله کاهش spam score سایت نکات خوبی توضیح داده شده است.
ترافیک طبیعی سایت
حتما در زمان ثبت بک لینک ، سعی کنید از دامنه هایی که ترافیک و بازدید طبیعی بالایی دارند ، لینک بگیرید. با استفاده از ahrefs یا semrush می توانید با ساخت یک اکانت کاربری رایگان ، هر دامنه ای که میخواهید را بررسی کنید.
اگر سایتی دارای ترافیک طبیعی بالایی باشد ، یا به ازای عبارات کلیدی مختلفی در گوگل جستجو و بازدید شود ، ارزش بک لینک گرفتن از آن بیشتر است. همچنین هرچقدر عبارات کلیدی که به ازای آنها جستجو می شود به عبارات کلیدی سایت شما نزدیکتر باشد ، باز هم ارزش دامنه را بالاتر خواهد برد.
طبیعتا بک لینک در چنین سایتی ، مستقیما در رتبه سایت شما تاثیر ندارد، اما چون بازدید قابل قبولی دارد ، امکان مراجعه تعاد بیشتری کاربر از طریق لینک ثبت شده به سایت شما وجود دارد.
آیا تطابق دقیق انکرتکست مضر است؟
در رابطه با انکرتکست سوالات زیادی پرسیده می شود، که در فضای ساختمان پیوند مشاهده می کنم متن لنگر را احاطه کرده است.
بسیاری از افراد برای بالا بردن رتبه سایت به ازای یک عبارت کلیدی ، از همان عبارت مرتبا به عنوان انکرتکست بک لینک دریافتی استفاده می کنند. برخی ، این کار را یک روش لینک سازی غیرطبیعی و عاملی در جهت جریمه سایت می دانند.
به نظر شما حق با کدام دسته است؟
نکته اینجاست ، که هرکدام از روش های لینک سازی که بیش از حد تکرار شود و از حد تعادل خارج شود ، توسط گوگل غیرطبیعی شناخته می شود. پس وقتی بیش از حد از یک انکرتکست استفاده کنید ، طبیعی نیست.
اگر برای یک وب سایت کوچک یا یک صفحه از وبلاگ ، 100 بک لینک با یک انکرتکست دریافت کنید ، گوگل مشکوک خواهد شد. اما اگر همین 100 لینک را با تصاویر ، انکرتکست های متنوع ، نقل قول یا روش های دیگر ایجاد کنید ، فوق العاده است. مثلا ما در بالای همین مقاله به صفحه اصلی سایت با کلمه سئو لینک داده ایم، ولی برای انکرتکست لینک بعدی مثلا از کلمه بهینه سازی سایت استفاده میکنیم.
تجزیه و تحلیل رقبا: ایجاد شکاف رقابتی با بک لینک
بک لینک هایی که سایت شما دریافت کرده و رقبا ندارند ،بسیار با ارزش هستند. زیرا ، لینک های معتبری هستند که فقط به شما اختصاص دارند و اعتبار آنها بین سایر رقبایی که در حوزه فعالیت سایت شما وجود دارند، تقسیم نمی شود. به شما در دریافت بازدید بیشتر نسبت به رقبا کمک می کند.
حال عکس این قضیه را تصور کنید ، رقبای شما بک لینک های با ارزشی دارند که سایت شما ندارد! پس چه باید کرد؟ با تحلیل بک لینک رقبا ، لینک های با ارزش دریافت شده آنها را بیابید و سایت خود را تقویت کنید.
در مقاله چگونه وب سایت رقبا را بررسی کنیم؟ روشهای استخراج بک لینک رقبا و شناسایی نقاط قوت آنان را توضیح دادیم.
ارزش بالای بک لینک در متن
همه مواردی که تا الان توضیح دادیم ، مهم هستند. اما دریافت بک لینک از متن یک فاکتور حیاتی است. شما باید سعی کنید بک لینک هایی دریافت کنید که از متن صفحه باشند. مانند رپورتاژ ، یا پست مهمان! زیرا گوگل با الگوریتم های هوش مصنوعی ارتباط میان عبارات و کلمات یک خط جمله یا پاراگراف را درک می کند و زمانی که شما از دل یک متن بک لینک دریافت می کنید به دلیل ارتباط کلمات ، ارزش بیشتری دارد.
مثلا فرض کنید ، وب سایت شما در زمینه فروش پوشاک فعالیت دارد. اگر مقاله ای در یک سایت دیگر در مورد جنس پوشاک نوشته شود و با استفاده از انکرتکست نام برند شما به صفحه اصلی سایتتان لینک دهد ، تاثیر زیادی در بازدید ، رتبه و اعتبار سایت شما دارد.
اما باید توجه داشته باشید:
مقاله مورد نظر کیفیت لازم را داشته باشد.
محتوا از نظر طول و تعداد کلمات به اندازی کافی باشد و نه فقط چند خط یا پاراگراف محدود!
مقاله مورد نظر از نظر معنا ، مفهوم ، زمینه و محتوا کاملا به سایت شما مرتبط باشد.
به تعداد زیادی دامنه متفاوت لینک نداده باشد.
چه میزان ارزش اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی دارد.
و در پایان! هدیه سئوبهینه به شما: ابزار ساخت بک لینک رایگان و باکیفیت
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.