سئو کلاه خاکستری چیست؟

روش و تکنیک های سئو خاکستری

اصطلاح سئو کلاه خاکستری ( gray hat seo )، بخشی از تکنیک های مورد استفاده در فرآیند بهینه سازی سایت می باشد که قصد داریم توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه کنیم. در این مطلب به دنبال پاسخ به سوالاتی مانند ، سئو کلاه خاکستری چیست؟ چه تکنیک هایی دارد؟ چه تاثیری در رتبه سایت خواهد داشت؟ روش های کلاه خاکستری ، مثبت هستند یا منفی؟

سئو کلاه خاکستری اقداماتی برای  بهبود رتبه سایت هستند که در قانونی بودن و مورد تایید بودن این روش ها در گوگل ، کمی شک و تردید وجود دارد. کلاه خاکستری ها ، نه در دسته سئو کلاه سفید قرار می گیرند و نه جز کلاه سیاه. روش های کلاه خاکستری ممکن است امروز قانونی باشند و رتبه سایت شما را بالا ببرند ، ولی در مدت زمان مثلا یک سال ، تبدیل به روش های کلاه سیاه شوند و جریمه سایت را در پی داشته باشند که در نتیجه جایگاه سایت در گوگل از دست خواهد رفت.

در مورد اینکه سئو کلاه خاکستری چیست؟ ، تصورات غلط زیادی وجود دارد ، به عنوان مثال ، برخی افراد ، خرید یا دستکاری لینک و مطالب تکراری را کلاه خاکستری می دانند ، در حالی که این مدل روشها طبق دستورالعمل های گوگل کاملا غیر  قانونی و کلاه سیاه هستند.

مقاله پیشنهادی بسیار مهم برای ارتقا رتبه سایت: روش های سئو کلاه سفید

 تکنیک های سئو کلاه خاکستری

در مجموع می توان گفت که کلاه خاکستری ، تکنیک هایی جهت ارتقای سایت هستند که از کلاه سیاه کم خطر تر هستند اما ممکن است در آینده ای نزدیک منجر به جریمه سایت شما در گوگل شوند.

درک صحیح از سئو کلاه خاکستری بسیار مهم است زیرا می تواند رتبه سایت را بدون عواقب منفی بهبود ببخشد به شرط اینکه بصورت درست از این تکنیک ها استفاده شود. مفهوم کلاه خاکستری در سئو ، بحث برانگیز است ، برخی اعتقاد دارند که این روشها ، کمرنگ شده کلاه سیاه ها هستند، اما عده ای اعتقاد دارند که اگر از تکنیک های کلاه خاکستری درست و اصولی استفاده شود می توانند در دسته کلاه سفید نیز قرار بگیرند.

در ادامه تعدادی از مهم ترین تکنیک های سئو کلاه خاکستری را توضیح می دهیم. استفاده از این روشها را درصورتی پیشنهاد می کنیم که با دقت بالا انجام شود ، در غیر این صورت نتایج مخربی برای سایت شما به همراه خواهد داشت.

خرید دامنه های منقضی شده

یکی از تکنیک های کلاه خاکستری سئو ، خرید دامنه های منقضی شده ای است که کلمات کلیدی مرتبطی با سایت شما داشته اند. یعنی وب سایت هایی که مدتی مرتبط با موضوع سایت شما فعالیت داشته اند و پس از مدتی مالک دامنه آن را رها کرده است. شما می توانید با پیدا کردن و خرید این دامنه ها و ایجاد چند صفحه به سایت خود لینک دهید. اگرچه این روش تاثیر مثبتی در سئو و رتبه سایت شما دارد ، اما افراط بیش از حد در این کار ، توسط گوگل شناسایی خواهد شد و موجب جریمه سایت می شود.

ایجاد صفحات غیرمرتبط در شبکه های اجتماعی

این روش یکی از موثرترین تکنیک های کلاه خاکستری می باشد. شما با ایجاد یک صفحه غیرمرتبط با موضوع سایت اقدام به جذب مخاطب و کاربران می کنید. مثلا می توانید صفحه ای برای حیوان خانگی خود یا تیم مورد علاقه و یا صفحه ای برای انتشار تصاویر جذاب ایجاد کنید. با افزایش تعداد کاربران ، شما می توانید به وب سایت خود لینک دهید و از این طریق بازدید سایت را افزایش دهید.

تغییر طراحی سایت

اگر فرصت و زمان زیادی برای تولید محتوای جدید ندارید ، می توانید هر چند وقت یکبار طراحی و کدهای سایت خود را کمی تغییر دهید تا گوگل تصور کند که مجتوای جدیدی به سایت اضافه شده. البته این تغییر نباید منجر به تغییر url ها شود. ریسک این روش کمی بالاست و نیاز به تخصص زیادی دارد.

دعوت از کاربران برای درج نظرات

یکی از تکنیک ها در سئو کلاه خاکستری ، استفاده از نظرات کاربران دیگر ، برای افزایش محتوای صفحات سایت است. شما می توانید علاوه بر اینکه اجازه درج نظرات به کاربران را بدهید ، با ارسال ایمیل یا قابلیت ثبت لینک برای کاربر ، آنها را دعوت به درج نظرات کنید. البته به یاد داشته باشید که لینک های ثبت شده را با تگ nofollow قرار دهید.

درج نظرات و لینک در وب سایت های دیگر

یکی از روش های دریافت بک لینک ، درج لینک در قسمت نظرات وب سایت های دیگر است. این تکنیک در عین حال که می تواند موجب افزایش اعتبار سایت شما شود ، امکان جریمه و افت رتبه را نیز در پی دارد. سعی کنید در وب سایت هایی که اتوریتی بالایی دارند در حد خیلی کم چند لینک در قسمت نظرات ثبت کنید. اما درج لینک در نظرات سایت های دیگر یا انجمن ها در صورتی که با تعداد بالا انجام شود ، نتایج منفی خواهد داشت.

 ایجاد سایت های دایرکتوری تخصصی هدفمند

شما می توانید در زمینه مرتبط با موضوع فعالیت سایت خود ، وب سایت های دایرکتوری ایجاد کنید و با درج لینک سایت های مشابه و رقیب ، پس از مدتی این سایت را پر بازدید نمایید. این روش هم یک دامنه جدید با اتوریتی بالا را برای شما ایجاد خواهد کرد و هم با لینک دادن به سایت اصلی ، موجب افزایش بازدید و بهبود رتبه آن خواهد شد.

مثلا اگر در زمینه خدمات ساختمانی فعالیت دارید ، می توانید یک وب سایت جامع برای معرفی شرکت های فعال در این حوزه ایجاد کنید.

تبلیغات در گوگل ادوردز

تبلیغات کلیکی گوگل که با نام adwords شناخته می شوند را می توان جز دسته سئو کلاه خاکستری دانست. زیرا هنوز تاثیر آنها در رتبه ارگانیک سایت در گوگل مشخص نیست. عده ای معتقدند که گوگل ادوردز با افزایش بازدید سایت ، می تواند اعتبار و رتبه سایت را بالا ببرد. اما در مقابل عده ای ، تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو را باعث افت رتبه ارگانیک سایت در نتایج جستجو می دانند.

بیشتر بدانید: گوگل ادوردز یا سئو؟ کدام یک موثرتر است!

اخبار ساختگی

بسیاری از سایت های خبری ، از لحاظ محتوای جدید دچار کمبود هستند و معمولا در بسیاری از این سایت ها ، اخبار و مطالب تکراری ارائه می شود. به همین دلیل انتشار اخبار ساختگی می تواند کمک حال سئو این سایت ها باشد. این روش نیز ریسک بالایی دارد و علی رغم اینکه می تواند بک لینک و بازدید رایگان برای سایت شما ایجاد کند ، در صورت جلب توجه بیش از حد امکان دارد پیامدهای بدی برای شما به دنبال داشته باشد.

لینک به موسسات خیریه

شما می توانید با کمک به جند موسسه خیریه و درج محتوا از نحوه همکاری خود و یا ثبت لینک به موسسات خیریه ، هم محتوای جدید تولید کنید و هم توجه کاربران را به خود جلب نمایید. با این کار هم قدم خیری برداشته اید و هم برای سایت و کسب و کار خود اقدامی در جهت افزایش بازدید انجام داده اید. البته نمی توان به طور قطع بر تاثیر مثبت این تکنیک در سئو اشاره داشت به همین دلیل این روش را جز تکنیک های کلاه خاکستری قرار می دهیم.

سئو منفی برای رقبا

انجام سئو منفی برای رقبا اگرچه غیر اخلاقی محسوب می شود ، اما یکی از روش های رقابت در اینترنت به حساب می آید. شما می توانید با اقداماتی مانند نگارش مقاله انتقادی از رقبا ، تخریب آنها ، ثبت بک لینک بی کیفیت و اسپم ، ایجاد ترافیک غیرطبیعی ، وضعیت سایت رقیب را به هم بریزید. این کار طبیعتا موجب افت رتبه رقیب شما می شود. اما ایا شما فقط همین یک رقیب را دارید؟ آیا صرف زمان و هزینه برای این کار به صرفه است؟

ترکیب عبارات کلیدی نامربوط

زمانی که شما کلمات و عبارات کلیدی نامربوط را ترکیب می کنید ، ربات های موتور جستجو را به این فکر می اندازید که شاید این عبارات مترادف یا مرتبط هستند. با این کار یک عبارت کلیدی جدید را معرفی می کنید که می توانید بواسطه آن رتبه خوبی در گوگل کسب کنید و بازدید سایت را افزایش دهید. اما این کار شدیدا دشوار است و نیاز به تخصص و تحقیق بالایی دارد.

مثلا دو کلمه سئو و درخت کاملا بی ربط هستند. ولی شما می توانید از درخت سئو برای تولید محتوایی در زمینه فاکتورها و اولویت بندی معیارهای سئو استفاده کنید.

کپی محتوا با تغییر کلمات

همه ما می دانیم که کپی مطالب از سایت های دیگر و مقالات تکراری جز دسته کلاه سیاه محسوب می شود. اما اگر تخصص و زمان کافی برای نگارش مطالب غیرتکراری را ندارید یک تکنیک جالب به شما آموزش می دهیم. شما می توانید مطالب سایر سایت ها را در فایل word کپی کنید و سپس با استفاده از گزینه replace بسیاری از کلمات را تغییر دهید ، مثلا مترادف یا هم معنی آنها را بنویسید. برای مثال ، می توانید به جای کلمه زیبا از کلمه قشنگ استفاده کنید. این کار زمانی مثبت خواهد بود که گوگل متوجه آن نشود ، اما در صورتی که تغییر کلمات را ناشیانه انجام دهید ، سایت شما را جریمه خواهد کرد. این روش یکی از بارزترین تکنیکهای سئو کلاه خاکستری است که بسیاری از وبسایت ها از آن استفاده می نمایند.

نظرات منفی بنویسید

کاربران معمولا نکات مثبت یک محصول یا سایت را می دانند. آنها به دنبال شنیدن و دیدن نکات منفی هستند. درج نظرات و تحلیل ها از نقاط ضعف و منفی ، می تواند بازدید بیشتری را برای شما به ارمغان آورد. هرچند که امکان دارد بر روی فروش محصولات و خدمات شما تاثیر منفی بگذارد.

لینک سازی زنجیره ای

در گذشته و پیش از اینکه گوگل و موتورهای جستجو به این اندازه محبوب و پر کاربرد شوند ، معمولا کاربران از طریق لینک ها میان سایت های مختلف حرکت می کردند. در حال حاضر هم می شود از این روش استفاده کرد و بصورت زنجیروار میان سایتهای مختلف لینک سازی کرد. اما لینک سازی زنجیره ای نیز در صورت پیاده سازی اشتباه و یا بیش از حد می تواند نتایج عکس داشته باشد.

لینک ادامه مطلب

هنوز در مورد قراردادن لینک ادامه مطلب نمی توان به جرات گفت که تاثیر مثبت در سئو دارد یا منفی! از یک طرف لینک ادامه مطلب کاربر را به صفحه دیگری از سایت شما منتقل می کند و موجب افزایش بازدید و زمان حضور کاربر روی سایت می شود. از طرفی چون بخشی از مطلب در دو صفحه جداگانه وجود دارد ، ممکن است برای گوگل به عنوان محتوای تکراری شناخته شود.

همانطور که دیدید ، روش های بالا را به این دلیل جز دسته سئو کلاه خاکستری قرار می دهیم که از تاثیر قطعی آنها مطلع نیستیم. نمی توان به طور قطع گفت که تاثیر مثبت دارند و یا برعکس نتیجه منفی در پی خواهند داشت.  درحالی که در کلاه سیاه و کلاه سفید تکلیف ما کاملا مشخص است. به همین دلیل است که کلاه خاکستری را نمی توان جز هیچ کدام از دسته های دیگر دانست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *