میزان تاثیر سن دامنه سایت در سئو

اهمیت عمر دامنه سایت در سئو و رتبه گوگل

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند سن سایت تاثیر مستقیمی در سئو دارد ، در مقابل برخی بر این باورند که عمر دامنه سایت اهمیتی  در بهبود رتبه وبسایت در نتایج جستجوی گوگل ندارد.در این مطلب به شما توضیح می دهیم که چرا سن دامنه در بهینه سایت برای موتورهای جستجو تاثیر دارد و چگونه یک سایت قدیمی تر رتبه بهتری در گوگل کسب می کند.

به طور کلی 3 نوع طرز تفکر را می توان برای تاثیر سن یا زمان ثبت دامنه در سئو یا رتبه بندی نتایج گوگل ، مطرح نمود.

اول اینکه ، عمر دامنه به هیچ وجه نمی تواند یک فاکتور رتبه بندی سایت باشد.

برخی معتقدند ، سن سایت اگرچه که یک فاکتور در سئو محسوب می شود اما تاثیر بسیار کمی در میان صدها فاکتور مهم دارد.

و بسیاری از کارشناسان سن دامنه را یکی از تاثیر گذارترین عوامل و فاکتور های سئو و رتبه بندی سایت ها می دانند.

نظر شما چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که سن نقش مهمی در بالا بردن رتبه سایت شما به ازای کلمات کلیدی در موتورهای جستجو را دارد.

قبل از مطالعه کامل این مطلب پیشنهاد می کنیم با عمر سایت خود یا دامنه ای که قصد خرید آن را دارید با این ابزار متوجه شوید: ابزار رایگان تعیین عمر دامنه

اهمیت عمر دامنه در رتبه بندی گوگل

گوگل به این دلیل که یک سایت مدت بیشتری فعالیت داشته و محتوای بیشتر ( البته با رعایت اصول سئو و باکیفیت ) منتشر کرده ، اعتماد بیشتری نسبت به آن دامنه دارد.

برخی معتقدند که سن دامنه یک عامل بزرگ و تاثیر گذار در سئو نیست ، اما در حقیقت این تفکر کاملا اشتباه است. گوگل به مرور زمان سایت های باکیفیت را فیلتر می کند و همیشه به دنبال ارائه بهترین نتایج به کاربران خود است. اگر سایتی کیفیت لازم را از نظر فاکتورهای سئو نداشته باشد ، دوام زیادی در گوگل نخواهد داشت. پس اگر سایتی مدت طولانی در حال فعالیت بوده یعنی نکات مثبت و باارزشی از دید ربات ها و الگوریتم های گوگل دارد. پس نسبت به یک سایت نوپا ، در اولویت و مورد اعتماد گوگل است.

دامنه ای که سن 2-4 سال را دارد ، از سایتی که  1-2 سال از زمان ثبت آن میگذرد ، می تواند رتبه بهتری در فهرست نتایج کسب کند. البته به یاد داشته باشید که سن سایت ، تنها یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو می باشد. برای مثال فرض کنید که دو سایت تمام اصول سئو را مشابه یکدیگر رعایت کرده باشند ، اما یکی 5 سال و دیگری 1 سال سن دارند ، به نظر شما کدام یک رتبه بهتری به ازای یک عبارت کلیدی مشترک در گوگل بدست می آورد!؟

چرا گوگل به دامنه های قدیمی علاقه مند است؟

مانند اکثر پاسخ های ارائه شده توسط گوگل ، این پاسخ برای بعضی ها کمی مبهم به نظر می رسد.

مت کاتس ، یکی از مدیران گوگل  در پاسخ به این سوال از عباراتی مانند “خیلی نگران نباشید” استفاده می کند و “تفاوت دامنه ای که شش ماه عمر دارد را در مقابل دامنه ای که یک سالاز زمان ثبت آن می گذرد را زیاد نمی داند.

اما اختلاف زیادی میان یک دامنه فعال و با پیشینه خوب که 10 سال است فعالیت مداوم داشته با یک وبسایت یک ساله وجود دارد و در این شکی نیست.

یکی از سؤالات مربوط به سئو که اغلب در انجمن های اینترنتی مطرح می شود این است که سن ثبت و عمر دامنه سایت برای سئو چقدر مهم است و چرا گوگل به دامنه قدیمی تر علاقه دارد؟ نکاتی که در این سوال باید در نظر گرفته شوند:

سایتهایی که به خوبی تثبیت شده و دارای دامنه قدیمی هستند ، اعتبار بیشتری برای موتورهای جستجو و کاربران دارند.

بسیاری از اسپمر ها دامنه هایی جدید را ثبت می کنند و پس از مدتی که توسط گوگل به عنوان اسپم شناخته می شوند آن را رها می کنند و سراغ دامنه دیگری می روند. پس گذشت مدت زمان طولانی از ثبت دامنه ، نشان از عدم اسپم بودن سایت است.

اهمیت پیشینه دامنه در سئو

آیا فقط بالا بودن سن دامنه مهم است؟ در جواب باید گفت خیر. در شرایطی بالا بودن سن دامنه می تواند بی اثر یا حتی تاثیر منفی در سئو داشته باشد. مانند موارد زیر:

دامنه ای که مدت طولانی ثبت شده اما مورد استفاده قرار نگرفته است یا دامنه پارک شده است.

دامنه هایی که سن بالایی دارند اما از بدو ثبت بر روی دامنه دیگری ریدایرکت شده اند.

دامنه های اسپم و یا دامینی که در گذشته مورد استفاده غیر قانونی و یا انتشار مطالب و محتوای غیر اخلاقی داشته ، به هیچ وجه نمی تواند آینده روشنی داشته باشد.

پس از علاوه بر عمر دامنه ، پیشینه و سوابق آن نیز در سئو تاثیر دارد. گوگل از وب سایت های غیراخلاقی و غیر قانونی متنفر است. همچنین اگر دامنه ای را خریداری می کنید که در گذشته برای ip  ایران فیلتر بوده ، هرچند که سن زیادی هم داشته باشد ، اما تاثیرات منفی در سئو خواهد داشت.

دامنه های قدیمی ممکن است به دلیل سوابق گذشته خود قدرت بیشتری داشته باشند ، مثلا به دلیل تعداد بک لینک ها و یا پیشینه خوب در انتشار محتوا. اما اگر به دنبال تغییر برند سایت هستید ، استفاده از دامنه هایی که قبلا برند و زمینه فعالیت متفاوتی داشته اند ، پیشنهاد نمی شود.

سئو دامنه جدید و کم سن

اما با تمام این احوال ، اگر شما یک سایت جدید راه اندازی کرده اید ، نباید دلسرد شوید. سئو و سایر فاکتورهای رتبه بندی ، این خلاء را برای شما پر خواهند کرد.

در بسیاری اوقات دامنه های قدیمی دارای قدرت و اتوریتی بیشتری هستند ، زیرا زمان بیشتری برای به دست آوردن لینک های ورودی داشته و صفحات بیشتری را در لیست نتایج گوگل ، ایندکس کرده اند.

پس شما باید پس از راه اندازی سایت جدید ، به شدت روی تولید محتوای عالی و برندینگ ، دریافت بک لینک های معتبر ، افزایش اتوریتی دامنه ، رعایت اصول و فاکتورهای سئو تمرکز کنید تا نسبت به رقبای خود ، محبوبیت بیشتری در گوگل و سایر موتورهای جستجو بدست آورید.

پیشنهاد می شود حتما مطلب کاربردی مقابل را مطالعه نمایید: تاثیر انتخاب نام دامنه در سئو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *