آیا برجستگی کلمات کلیدی یک فاکتور رتبه بندی است؟

برجستگی کلمات کلیدی چیست و چه تاثیری در رتبه سایت دارد

یکی از روش هایی که برای افزایش درک کاربران و ربات ها از محتوای صفحه استفاده می شود، برجستگی کلمات کلیدی با روش های مثل بولد کردن، درج در خط اول محتوا یا نوشتن آن با رنگ متفاوت ، درج در هدینگها و عناوین زیرشاخه، استفاده از عنوان تصاویر صفحه است. اما آیا این اقدامات که با نام برجسته کردن عبارت کلیدی شناخته می شوند واقعا جز عوامل موثر در رتبه بندی هستند؟ و اگر اینگونه است چه میزان تاثیر دارند؟

ما ادعا میکنیم، بله ، کاملا موثر است. اما بیایید نظر برخی از کارشناسان و مدیران گوگل را بررسی کنیم و اطلاعات و تجارب بدست آمده در این رابطه را بخوانیم.

برجستگی کلمه کلیدی یکی از بهترین روشهایی است که به گوگل سیگنال می دهد که محتوای صفحه در مورد چیست. در این روش کلمه کلیدی هدف را در پاراگراف اول محتوای صفحه قرار میدهند تا هم کاربر و هم خزنده های موتور جستجو درک بهتری از آنچه در صفحه ارائه شده داشته باشند. سایر عوامل رتبه بندی نیز در مقاله 15 فاکتور اصلی رتبه بندی گوگل در سال 2022 توضیح داده شده اند.

اهمیت برجستگی کلمات کلیدی در رتبه و بازدید سایت

هدف سئو فقط ظاهر شدن در بالای نتایج جستجو نیست، بلکه این است که جستجوگران را وادار به کلیک بر روی لینک سایت شما در مقابل وبسایت رقبا کند که برجستگی کلمات کلیدی می توانند به تحقق این هدف کمک کنند و به این یکی از دلایل اهمیت این روش است.

اکنون به این فکر کنید که بازدیدکنندگان شما با ورود به صفحه چه کاری انجام خواهند داد. آنها به احتمال زیاد ابتدا به جای خواندن کلمه به کلمه، محتوا را بصورت کلی مرور میکنند.  پس با در نظر گرفتن این موضوع، باید کلمات کلیدی و هدف را بصورت برجسته و کاملا در دید کاربر قرار دهید.

از کلمه کلیدی برای اولین پاراگراف یا حتی در اولین جمله در صورت امکان استفاده کنید. با این کار به کاربر تضمین میدهید که مقاله یا مطلب مناسبی را پیدا کرده است، در صورتیکه در این امر ناموفق باشید، کاربر پس از چند ثانیه صفحه را ترک میکند.

در ادامه نیز همانطور که به نوشتن محتوا ادامه می دهید، مطمئن شوید که از کلمه کلیدی دوباره در عنوان ها استفاده می کنید، و در هر جای دیگری احتمالاً چشم خواننده در حین مرور یک صفحه به آن بر خواهد خورد.

منظور از برجسته کردن کلمات کلیدی چیست؟

منظور این است که از کلمات کلیدی اصلی در مکان هایی که جلوی چشم کاربر به هنگام ورود به صفحه است استفاده شود. پاراگراف اول، متاتگ عنوان و توضیحات، زیرنویش تصاویر، بولد کردن کلمه در محتوا، تغییر رنگ، آندرلاین کردن کلمه ، روشهایی برای برجسته کردن کلمات هستند که قابلیت مشاهده آن توسط کاربر را افزایش میدهد. برای مثال، ما برجستگی کلمات کلیدی را بولد کرده ایم یا از همین عبارت در هدینگ ها و تگ عنوان صفحه استفاده شده که این موارد از مصادیق برجسته کردن کلمات هستند.

این تکنیک کاملا مغایر با یکی از پرکاربردترین تکنیک های روزنامه نگاریست. اگر به اخبار یا مطالب منتشر شده در جراید، خبرگزاری ها و روزنامه ها دقت کنید، گاها در پاراگراف اول مطلبی ارائه می شود که کاملا با آنچه اصل محتوا به آن می پردازد متفاوت است و پاراگراف اول فقط برای جلب توجه مخاطب نوشته شده. این تکنیک در سئو کاملا رد میشود زیرا هم کاربر و هم رباتهای گوگل را گیج و سردرگم میکند.

در سئو تاکید میشود که بدون ابهام، بدون فریب مخاطب و بطور مستقیم محتوا ارائه شود. اما چیزی که در این مطلب به دنبال آن هستیم این است که آیا برجسته کردن کلمات کلیدی در رتبه سایت تاثیر دارد؟ چرا و چگونه؟

متخصصان سئو توصیه می کنند از کلمه کلیدی مورد نظر یک صفحه، هرچه زودتر و در بالای محتوا استفاده کنید تا از امتیاز مثبت سیگنال رتبه بندی معروف به برجسته بودن کلمه کلیدی بهره مند شوید.

برجستگی کلمه کلیدی با رتبه های بالاتر همبستگی مثبت دارد. هر چه کلمه کلیدی به ابتدای عنوان و متن نزدیکتر باشد، برجستگی بیشتری دارد. گفته می شود که استفاده از یک کلمه کلیدی با برجستگی کمتر شانس رتبه های برتر صفحه به ازای آن کلمه کلیدی را کاهش می دهد.

هنگام جستجو در گوگل، معمولاً نتایجی را می بینید که در آن کلمه کلیدی که جستجو کرده اید ، عینا در ابتدای عنوان صفحه ظاهر می شود و این یعنی تاثیر مثبت این روش در رتبه سایت.

آیا این روش توسط گوگل تایید شده است؟

شواهدی که از برجستگی کلمه کلیدی به عنوان یک عامل رتبه بندی حکایت دارند ، به سال 2011 باز می گردد، زمانیکه که مت کاتس یکی از کارمندان و مدیران سابق گوگل، این مسئله را بیان کرد.

او در مورد چگونگی استفاده گوگل از کلمات کلیدی هنگام خزیدن رباتها در وب بحث کرده است. البته به صاحبان سایت هشدار می دهد که در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی نکنند، زیرا تعداد بیشتر کلمات لزوما بهتر نیست.

مکانیسم موتورهای جستجوی مدرن یا حداقل گوگل به این صورت است که کلماتی که در پاراگراف اول محتوا ذکر میشوند، توجه گوگل را بیشتر جلب میکنند. دفعه بعد و در پاراگراف های دیگر که آن کلمه تکرار میشود، درک گوگل نیز بیشتر میشود.

بنابراین، یکی دو بار اول که کلمه ای را ذکر می کنید، کاملا به رتبه سایت شما کمک میکند. اما برجستگی کلمه کلیدی به این معنی نیست که در یک پاراگراف یا خط اول، 7 یا 8 بار آن را تکرار کنید. حتی در کل متن تکرار بی رویه تاثیر منفی دارد.

از سال 2011 تغییرات زیادی در سئو انجام شده است، اما رفتار گوگل در مورد برجستگی کلمات کلیدی یکسان است.

نظر جان مولر در این مورد چیست؟

شواهد جدیدتری از جان مولر مدیر وبمسترهای گوگل وجود دارد که در سال 2021 در یکی از جلسات پرسش و پاسخ خود به این موضوع پرداخته است. به گفته مولر:

«من توصیه می‌کنم، اگر چیزی هست که می‌خواهید به ما (گوگل) بگویید که صفحه شما در مورد آن است، آن را تا حد امکان قابل مشاهده کنید. بنابراین آن را فقط به عنوان ذکر یک کلمه در پایین محتوا قرار ندهید.

از کلمه کلیدی در عناوین استفاده کنید، از آن در هدینگ ها استفاده کنید، از آن در عنوان‌های زیرشاخه خود استفاده کنید، زیرنویس‌ های تصاویر نیز مکان مناسبی برای برجسته کردن کلمات است که درک خزنده موتورجستجو و حتی کاربران را بالا میبرد.

نظر جان مولر مدیر گوگل در مورد برجستگی کلمات کلیدی

مولر ادامه میدهد: بنابراین این بهترین روشی است که باید انجام دهید. شما نمیتوانید کلمه کلیدی اصلی را بعد از 2000 کلمه برای اولین بار ذکر کنید و انتظار داشته باشید که گوگل متوجه شود صفحه در حول آن کلمه یا عبارت صحبت میکند. شما واقعا باید مطمئن شوید که اطلاعاتی که به ما میگوید این صفحه در مورد چیست، تا حد امکان واضح باشد، به طوری که وقتی کاربران به آنجا می‌روند، به این نتیجه برسند که: بله، به صفحه درست رسیدم!

مولر در مورد برجستگی کلمه کلیدی از دیدگاه تجربه کاربری به نکته بسیار خوبی اشاره می کند: ما به این موضوع پرداخته ‌ایم که برجستگی کلمه کلیدی بر سئو تأثیر می‌ گذارد و حتی بر تجربه کاربری نیز تأثیر میگذارد، اکنون میخواهیم توضیح دهیم که چگونه بر نرخ کلیک نیز موثر است.

او توصیه میکند مهم ترین کلمه کلیدی خود را در عناوین، سرفصل‌ها، زیرعنوان‌ها و بدنه اصلی محتوا مشخص کنید.

برجستگی کلمه کلیدی یک عامل رتبه بندی گوگل

گوگل بارها و بارها تاکید کرده است که استفاده از یک کلمه کلیدی در ابتدای یک محتوا از نقطه نظر سئو، بهتر از زمانی است که برای اولین بار در پایین صفحه ظاهر شود.

اگر می خواهید شانس خود را برای بهبود رتبه بندی به ازای یک کلمه کلیدی خاص به حداکثر برسانید، آن را در پاراگراف مقدمه خود قرار دهید. از کلمه کلیدی زودتر استفاده کنید، اما زیاد از آن استفاده نکنید، در غیر این صورت ممکن است با استفاده بیش از حد کلمات کلیدی با مشکل جدی و جریمه گوگل مواجه شوید.

یکی دیگر از مقالات مهمی که به شما کمک میکند، طول محتوای ایده آل برای مطالب سایت چقدر است؟ است که پیشنهاد میکنیم حتما آن را مطالعه نمایید.

عناوین صفحات نه تنها یکی از فاکتورهای مهم سئو و رتبه بندی سایتها هستند، بلکه می توانند بر نرخ کلیک از نتایج جستجوی ارگانیک نیز تأثیر بگذارند. این دلیل دیگری است که مکان کلیدواژه اهمیت ویژه ای دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *