متاتگ توضیحات چیست و چگونه آن را بهینه کنیم؟

متاتگ توضیحات چیست و چگونه آن را بهینه کنیم

متاتگ توضیحات به دلیل اینکه خلاصه یا چکیده ای از آنچه در یک صفحه وب ارائه شده را بیان مینماید، باید در زمان انتشار محتوای جدید مورد توجه قرار بگیرد. تگ توضیحات که به آن تگ دیسکریپشن یا description tag هم گفته میشود، برای هر صفحه وبسایت به عنوان بخشی از قطعه جستجو در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نمایش داده می‌ شود و به منظور ارائه ایده به کاربر از محتوای موجود در صفحه و نحوه ارتباط آن با جستجوی آنها نقش تعیین کننده ای دارد.

بهینه سازی و انتخاب اصولی متاتگ توضیحات تاثیر زیادی در سئو و بازدید سایت در موتورهای جستجو دارد. البته به گفته گوگل تگ توضیحات مهم ترین عامل رتبه بندی سایت ها نیست ، اما بصورت غیر مستقیم می تواند به افزایش نرخ کلیک کمک نماید. معمولا کاربران پس از مشاهده عنوان یک سایت در گوگل ، به متاتگ توضیحات توجه می کنند و در تصمیم گیری آنها تاثیر دارد. اگرچه گوگل بیشتر بر اساس عنوان و هدینگ و محتوای نگارش شده در صفحه تصمیم به رتبه بندی یک سایت می گیرد ، اما توضیحات متا به درک بیشتر خزنده های گوگل کمک می کند.

جهت تقویت و بهینه سازی سایت خود حتما مطالعه نمایید: مهم ترین تگ های صفحه که در سئو تاثیر دارند

متاتگ توضیحات meta description چیست؟

متاتگ یا برچسب توضیحات ( meta description ) یکی از تگ های مهم html در صفحات وب است که توضیحی از آنچه در صفحه مورد نظر درج شده ارائه می دهد. این توضیحات در نتایج جستجو در زیر عنوان اصلی صفحه نمایش داده می شوند.

در گذشته گوگل به توضیحات متا بیشتر توجه داشت. اما امروزه در صورتی که این تگ به درستی ثبت نشود ، گوگل بصورت خودکار بخشی از محتوای اصلی را به عنوان description  قرار می دهد. حتی طبق بررسی های انجام شده ، نشان می دهد که در بیش از 65درصد وب سایت ها ، گوگل دو خط از پاراگراف اول متن را در نظر می گیرد ، حتی اگر متاتگ توضیحات به درستی و با طول مناسب درج شده باشد. تگ هدینگ: چگونه از تگ های h1 تا h6 استفاده کنیم را نیز مطالعه کنید.

نحوه افزودن متاتگ توضیحات در وردپرس

از آنجا که بسیاری از افراد از وردپرس برای طراحی سایت خود استفاده میکنند، ضروری دیدیم که افزودن متاتگ توضیحات در وردپرس را توضیح دهیم. شما به دو صورت میتوانید این کار را انجام دهید. با اضافه کردن قطعه کد مربوط به تگ توضیحات در هر صفحه یک روش نسبتا سخت است. روش ساده تر استفاده از افزونه هایی مثل yoast seo  است که به شما اجازه میدهد برای هر صفحه بصورت اختصاصی تگ عنوان و توضیحات را درج کنید. در تصویر زیر مکان افزودن متاتگ توضیحات در افزونه یوست در وردپرس نشان داده شده است.

نحوه افزودن متاتگ توضیحات در وردپرس

به جز yoast  ، پلاگین کاربردی دیگری نیز مثل rank math هم برای افزودن این تگ به شما کمک میکند. البته دقت کنید فقط یکی از این افزونه ها باید فعال باشد.

چرا گوگل گاهی اوقات متاتگ توضیحات را تغییر میدهد؟

این اتفاق بسیار زیاد اتفاق می افتد. یکی از سوالاتی که بسیاری از کاربران از ما می پرسند این است که چرا گوگل از متاتگ توضیحاتی که من برای صفحه قرار داده ام استفاده نکرده و قطعه محتوای متفاوتی را نمایش میدهد؟

گاها گوگل ، متاتگ درج شده توسط مدیر سایت را نادیده می گیرند و متن های متفاوتی را در زمان نمایش صفحه در نتایج جستجو نشان میدهد. نکته اول این است که گوگل تشخیص میدهد چه محتوای به جستجوی کاربر نزدیکتر است، همچنین این اتفاق برای تگ های غیربهینه از نظر گوگل اتفاق میافتد. در ادامه توضیح میدهیم که چگونه این تگ را بهینه کنید. اما بطور کلی به یاد داشته باشید، از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی بپرهزید و خیلی طولانی ننویسید و سعی کنید از عبارات lsi و مرتبط بیشتری استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید: کلمات کلیدی lsi

چرا متاتگ توضیحات در سئو اهمیت دارد؟

در این مطلب که توسط تیم سئوبهینه ارائه شده سعی می کنیم مهم ترین نکاتی که باید در درج متاتگ توضیحات رعایت کنید را بیان نماییم. به چند دلیل می توان اهمیت تگ description در سئو را نشان داد.

اولین دلیل افزایش CTR یک سایت در SERP است. شواهدی وجود دارد که توضیحات متا که به خوبی نوشته شده و بهینه سازی شده اند به طور مستقیم موجب افزایش نرخ کلیک سایت در موتورهای جستجو شده اند.

اهمیت متاتگ توضیحات در سئو و رتبه سایت

دومین دلیل افزایش ترافیک سایت است. با افزایش CTR سایت از طریق بهینه سازی اصولی تگ description ، بازدید و ترافیک بیشتری دریافت می کنید.

همچنین ایجاد توضیحات متا که به خوبی سئو شده باشد و به موضوع صفحه ارتباط نزدیکی داشته  ، برای کاربران جذاب و بهینه باشد، با افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت ، اعتبار سایت شما را در گوگل بالا برده و موجب بهبود سئو و رتبه سایت در گوگل خواهد شد.

تاثیر غیرمستقیم در رتبه سایت

اگرچه گوگل در سپتامبر 2009 اعلام کرد که نه توضیحات متا و نه کلمات کلیدی متا در الگوریتم های رتبه بندی گوگل برای جستجوی وب نقشی ندارند. با این حال، متاتگ توضیحات می تواند بر نرخ کلیک صفحه (CTR) در نتایج گوگل تأثیر بگذارد، که بصورت غیر مستقیم در بهبود رتبه سایت تاثیر دارد. زیرا یکی از فاکتورهای رتبه بندی توجه گوگل به جذابیت صفحه برای کاربران است و سایتهایی که در جذب کاربران موفقتر عمل میکنند، رتبه بهتری خواهند داشت. شما میتوانید با استفاده از متاتگ توضیحات چکیده ای دقیق از آنچه در همان صفحه ارائه شده را به کاربر ارائه دهید، هرچه جذابتر بنویسید، موفقیت بیشتری در جذب کاربر خواهید داشت.

از آنجایی که تگ توضیحات تأثیر غیرمستقیم بر رتبه بندی نتایج جستجو دارند و به ویژه به دلیل اینکه می توانند به طور قابل توجهی بر رفتار کاربر تأثیر بگذارند، پس در سئو اهمیت دارند و باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشید.

اهمیت تگ توضیحات در اشتراک گذاری صفحه در شبکه اجتماعی

یکی دیگر از دلایل اهمیت متاتگ توضیحات به اشتراک گذاری صفحات در شبکه های اجتماعی مربوط میشود. زمانیکه قصد دارید به یک صفحه را مثلا در فیسبوک لینک دهید، این تگ به عنوان معرف صفحه نمایش داده میشود. اگر این تگ را قرار ندهید، شبکه اجتماعی بصورت پیش فرض بخشی از محتوای پاراگراف اول محتوا را نمایش میدهد که امکان دارد قطعه مناسبی انتخاب نشود و نتواند هدف محتوا را به خوبی به کاربر نمایش دهد.

نحوه انتخاب بهینه متاتگ توضیحات

باتوجه به دلایلی که برای اهمیت این تگ بیان شد، برای انتخاب بهینه و اصولی متاتگ توضیحات شما همیشه باید اطلاعات خود را به روز کنید و به مقالات گوگل و نکاتی که مدیران این شرکت در سخنرانی ها ، توئیت ها و مطالب خود بیان می کنند توجه داشته باشید. در رابطه با متاتگ توضیحات نیز همینطور است. سابقه تغییر در سلیقه موتورهای جستجو در طول و نحوه ثبت description در نتایج جستجو این حقیقت را تایید می کند.

بسیار اتفاق افتاده که باتوجه به عبارت یا کلمه جستجو شده ، گوگل یک خط انتخابی از محتوای صفحه را جایگزین تگ description  کند. که در این حالت دسکریپشن نمایش داده شده به کاربر با آنچه شما ثبت کرده اید تفاوت دارد. این امر به این علت که متاتگ توضیحات بسیار کوتاه و مختصر است و گوگل از دید خود بهترین عبارت را به مخاطب شما پیشنهاد می دهد.

برای اینکه حتما آنچه را که شما ثبت می کنید توسط کاربران دیده شود ، باید طول مناسب را رعایت کنید ، با تحقیق در مورد عبارات کلیدی ، مهم ترین کلمات را در توضیحات درج کنید و خاص و جذاب بنویسید. در ادامه نحوه انتخاب متاتگ توضیحات مناسب برای سئو را گام به گام تشریح کرده ایم.

طول متاتگ توضیحات چقدر باشد؟

این تگ از نظر فنی می‌تواند هر طولی داشته باشد، اما گوگل معمولاً حدود 155-160 کاراکتر را نمایش میدهد. معمولا 8 تا 10 کلمه این طول کاراکتر را ایجاد میکند. بهتر است متاتگ توضیحات را به همین تعداد کاراکتر محدود کنید اما تلاش کنید که به اندازه کافی توصیفی باشد. به خاطر داشته باشید که طول بهینه بسته به شرایط مختلف و هدف صفحه موردنظر متفاوت خواهد بود و هدف اصلی شما باید ارائه ارزش و متقاعد کردن کاربران برای دریافت کلیک بیشتر باشد.

در مورد نتایج جستجو تحقیق کنید

صرف نظر از صنعتی که در آن فعالیت می کنید ، ابتدا باید نتایج جستجو را تحلیل کنید. بفهمید رقبای شما چه کاری انجام می دهند. نتایج serp را همیشه به صورت دوره ای ، ماهیانه یا هفتگی بررسی کنید.

باتوجه به سایت هایی که رتبه بهتری دارند می توانید متوجه شوید که چه نوع تگ description  باید برای صفحات خود قرار دهید. چه عبارات کلیدی را استفاده می کنند و برند خود را چگونه معرفی می کنند. مثلا این کار را برای 10 رتبه اول گوگل انجام دهید و نتایج بدست آمده را مقایسه و تفسیر کنید.

مشتریان خود را بشناسید

بررسی کنید که جامعه آماری هدف شما ، بیشتر از چه عبارات و کلماتی برای دستیابی به محصولات و خدمات مشابه شما استفاده می کند. به چه نوع عبارات و کلمات توصیفی علاقه بیشتری دارند. در نتیجه می توانید از این دسته از کلمات در متاتگ توضیحات استفاده کنید و از تاثیر بالای آن در سئو بهره مند شوید. برای مثال عباراتی که در توصیف محصولات یک شرکت تولید در و پنجره به کار می برد بسیار متفاوت از محصولات لبنی می باشد.

در هر صنعتی ، باتوجه به شرایط موجود ، نوع عبارات و کلمات انتخابی و الگوهایی که برای متاتگ توضیحات انتخاب می شود کاملا متفاوت است.

استفاده از خصوصیات برند در meta description

هر برند دارای ویژگی ها و خصوصیات مختص به خود است. برند هر سایت ، باید شامل عبارات و جملات منحصر به فرد باشد تا مخاطب را جذب کند. حتما در متاتگ description صدای برند خود را به گوش مشتری برسانید.

پس با انتخاب کلمات کلیدی مناسب ، بررسی رقبا ، درج عبارات محبوب در بین مشتریان و استفاده از ویژگی های خاص برند خود یک متاتگ توضیحات مناسب و موثر در سئو را ایجاد کنید.

کلمات کلیدی مورد نظر مخاطب شما حتما باید در توضیحات متا ظاهر شود. اگر دقت کرده باشید زمانی که یک عبارت را در گوگل جستجو می کنید ، همان عبارات یا کلمه کلیدی در متاتگ توضیحات هر سایت بولد و پررنگ تر نمایش داده می شوند.

کاربران در اینترنت به دنبال سایت هایی می گردند که بهترین اطلاعات ، خدمات و محصولات را به آنها ارائه کنند. پس اگرعبارات موجود در description  سایت شما جذاب و متفاوت باشد می تواند موجب جذب کاربران و افزایش نرخ کلیک شود.

توضیحات متا را خاص کنید

توضیحات متای عمومی و عبارات تکراری نمی تواند ضامن موفقیت سئو سایت باشد. شما باید جملاتی را برای متاتگ توضیحات انتخاب کنید که مشابهت کمی با سایت های رقیب داشته باشد. خاص بودن متاتگ توضیحات هم از نظر موتورهای جستجو و هم از دید کاربران تاثیر زیادی در سئو دارد.

متاتگ توضیحات عملکرد تبلیغاتی دارند. کاربران را از گوگل به یک وب سایت می کشانند، پس باید بصورت هوشمندانه، جذاب و خاص باشند.البته به این معنی نیست که از کلمات کلیدی اصلی و مرتبط با موضوع صفحه غافل شوید و فقط از عبارات جذاب استفاده کنید.

بروزرسانی توضیحات متا در محتوای قدیمی

هنگامی که در وب سایت محتوای قدیمی دارید ، در کنار بروزرسانی محتوای صفحه، تغییر توضیحات متا با رعایت اصول ذکر شده در این مقاله می تواند موجب ارتقای محتوا در نتایج گوگل شود و یک راهکار خوب برای افزایش بازدید در سئو محسوب می شود. گاها در متاتگ توضیحات اطلاعات و آمار ارقام یا سال و ماه بیان میشود که نیاز است با تغییرات زمان، بروزرسانی شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *