جستجوی صوتی و تاثیر آن در نتایج گوگل

تاثیر جستجوی صوتی بر نتایج گوگل

جستجوی صوتی یک ابزار نسبتا جدید و کاربردی است که اگر تا به حال آن را برای سایت خود راه اندازی نکرده اید باید دست به کار شوید. در سال 2017 چیزی در حدود 35 میلیون دستگاه مجهز به جستجوی گفتاری در بین کاربران بزرگسال وجود داشت که 40 درصد از کاربران برای جستجوی صوتی از آن استفاده می کردند و جستجوی صوتی در گوگل نسبت به زمان راه اندازی آن در سال 2008 ، 35 برابر شد!

در حال حاضر ابزارهایی مثل google assistant  ، siri  ، Cortana به منظور انجام جستجوهای صوتی مورد استفاده کاربران قرار می گیرند و پیش بینی می شود که در سال 2020 ، بیش از 50 درصد جستجوها در گوگل بصورت صوتی انجام شود.

پس هر وب سایتی باید خود را با این قابلیت وفق دهد تا از درصد بالایی از جستجوها و کاربران را از دست ندهد و منجر به ارتقا رتبه وب سایت در نتایج گوگل شود.

مطلب و ویدئو پیشنهادی: 30 فاکتور موثر در رتبه بندی سایت

جستجوی صوتی چیست؟

جستجوی صوتی به کاربران امکان می دهد به جای تایپ کردن عبارات یا سوالات مدنظر خود در نوار جستجو ، اینترنت را با استفاده از صدای خود جستجو کنند. این نوع جستجو با دستیاران دیجیتال مانند گوگل هوم ، سیری و کرتانا استفاده می شود.

تکنولوژی جستجوی صوتی برای جستجو در وب از قدرت تشخیص گفتار استفاده می کند! یعنی به جای تایپ کردن از طریق صحبت کردن و ادای زبانی عبارات ، نتایج مورد علاقه خود را بدست می آورید.

توجه به جستجوی صوتی را نباید به آینده موکول کنید بلکه همین حالا باید به فکر آن باشید و بهینه سازی وب سایت شما برای نمایش داده های گفتاری و نوشتاری باید همزمان انجام شود زیرا امروزه  60 درصد از کاربران تلفن های هوشمند برای بخشی از پرس و جوهای خود از جستجوی مبتنی بر گفتار استفاده می کنند.

افزایش تمایل کاربران به جستجوی صوتی

طبق گفته های گوگل ، 41 درصد از بزرگسالان و 55 درصد از نوجوانان روزانه از جستجوی صوتی استفاده می کنند. این نه تنها نشان می دهد كه جستجوی صوتی ابزاری مهم برای افراد در جستجو و بررسی وب است ، بلكه جذابیت بیشتری برای نسل جوان دارد.

علاوه بر این ، براساس پیش بین ها، در سال 2020 ، 30 درصد از کل جستجوها بدون صفحه نمایش انجام می شود. به عبارت دیگر ، جستجوی صوتی در حال حاضر یک روش استاندارد برای مشتریان شما است. قدم بعدی بهینه سازی وب سایت و محتوای شما بر این اساس است.

گوگل گزارش می دهد که 38 درصد افراد در حین تماشای تلویزیون از جستجوی گفتاری استفاده می کنند و 23 درصد کاربران این کار را هنگام آشپزی انجام می دهد. سایر کاربران نیز بیشتر در هنگام راه رفتن یا رانندگی تمایل استفاده از جستجوی صوتی را دارند.

نه فقط در جستجوهای معمولی بلکه در تجارت الکترونیک نیز به همین منوال است و 41 درصد کاربران در سرتاسر وب از جستجوی صوتی برای خرید آنلاین استفاده می کنند.

چگونگی سئو برای جستجوی صوتی

امروز ، جستجوی صوتی محبوب تر از همیشه است ، و این می تواند تا حد زیادی بر سئوی وب سایت شما تأثیر بگذارد. اما از آنجا که جستجو با استفاده از پرس و جوهای گفتاری با جستجو با استفاده از مطالب نوشتاری متفاوت است ، شما باید سایت خود را از این نظر نیز بهینه کنید.

بروزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار در سال 2013 توسط گوگل ، نشان داد که تمرکز موتورهای جستجو بر مفهوم عبارات یا کلمات کلیدی هم معنی است و رتبه بندی سایت ها براساس نزدیکی نتایج به قصد کاربر انجام می شود. پس بسیاری از متخصصین سئو و بازاریابی ، استراتژی های خود را به این سمت سوق دادند. از طرفی پیدایش فناوری جستجوی صوتی ، قدم دیگری بود در جهت اهمیت به سئو معنایی!

افزایش جستجوهای گفتاری پیامدهای گسترده ای را برای سئو دارد. به علت اینکه صحبت کردن بسیار راحت تر از نوشتن است ، معمولا افراد در زمان جستجوی صوتی عبارات طولانی تری را استفاده می کنند و این بر زمان جستجو نیز تاثیر می گذارد.

برای مثال اگر شما عبارت سئو را برای جستجو در گوگل تایپ کنید ، امکان دارد در هنگام جستجوی صوتی از عبارت شرکت سئو سایت حرفه ای استفاده کنید.

این روند جستجو کاملا بر سئو تاثیرگذار است و نیازمند تغییراتی اساسی در نحوه نگارش محتوا ، عناوین و هدینگ ها می باشد.

بنابراین چه اقداماتی برای بهینه سازی یک وب سایت باید انجام شود تا بتواند به سازگاری سایت با تقاضای رو به رشد جستجوی صوتی و رقابت در عبارات کلیدی بیانجامد؟ پاسخ تقریبا واضح است ، انجام بهینه سازی صوتی در کنار رعایت اصول سئو متنی!

سئو سایت براساس جستجوی صوتی

محاوره ای بنویسید

بهترین راه برای قرار گرفتن در نتایج جستجوی صوتی گوگل ، نگارش متن و محتوا به زبان محاوره ای است. یعنی همانطوری که کاربران در هنگام جستجو کلمات و عبارات را تلفظ می کنند.

بهترین کلمات کلیدی متداول ترین آنها هستند. نیازی نیست حتما از کلمات تخصصی استفاده کنید ، بلکه می توانید از عبارات متداول در میان عموم مردم در زمینه فعالیت و کسب و کار خود استفاده کنید.

عبارات کلیدی طولانی علاوه بر کسب رتبه بهتر در گوگل ، برای مخاطب شما نیز قابل فهم تر است. کاربری که به سایت شما مراجعه می کند بهتر است با عباراتی مواجه شود که محاوره ای و قابل درک باشد به جای اینکه احساس کند ، محتوا توسط یک ربات نوشته شده.

هنگامی که از طریق تایپ کردن بر روی تلفن یا رایانه خود ، رستوران ها را جستجو می کنید ، ممکن است “بهترین رستوران تهران” بنویسید. این زبان رایانه است. اگر از جستجوی صوتی استفاده می کنید ، احتمالاً این سؤال را خواهید پرسید “کدام رستوران الان شام سرو می کنه؟”

نکته جالبی که در این قضیه وجود دارد این است که دایره لغات و عبارات کلیدی بسیار وسیع است و واقعا ابزاری برای تشخیص و تعیین عبارات کلیدی پرکاربرد وجود ندارد. چنین عباراتی سال به سال نیز در حال رشد هستند.

شما می توانید قصد کاربر را بر اساس نوع عبارت سؤالی که از آنها استفاده می شود ، تفسیر کنید. سوالات “چه” و “چه کسی” نشان می دهد که کاربر در مرحله تحقیق است. اگر سوالی با عبارت “کجا” می پرسند ، آنها تقریبا آماده خرید هستند.

روی پاسخهای کوتاه تمرکز کنید

یکی دیگر از جنبه های جذابی و مهم در جستجوی صوتی ، ارائه پاسخهای کوتاه به سوالات متداول است. که به طور معمول این پاسخ ها باید حدود 2 یا 3 جمله باشند که البته می تواند کمی نیز متغیر باشد.

اگرچه گوگل غالباً سؤالات گفتاری را از بدنه متون بیرون می کشد ، اما ارائه پاسخ بصورت گزیده یا سؤالات متداول ، روش ساده تر و بهتری است. دسترسی آسان کاربر به یک  بخش اختصاصی برای پاسخ به سوالات مد نظر او ، احتمال کسب رتبه بهتر برای سایت شما را افزایش می دهد.

پیاده سازی سئو محلی

یکی از محبوب ترین کاربردهای جستجوی صوتی ، یافتن مشاغل محلی است که اغلب عباراتی مانند “نزدیک من” یا “محلی” را شامل می شود.

گزارش ترندهای اینترنت در سال 2016 نشان داد که 22٪ از مردم از جستجوی صوتی برای یافتن اطلاعات محلی استفاده می کنند. این امر منطقی است و نیازی به گفتن نیست ، این یک پدیده مبتنی بر موبایل است. جستجوی صوتی باعث می شود این جستجوهای “نزدیک من” برای کاربر سریعتر و آسان تر شود.

آیا می دانید 50٪ جستجوهای محلی محلی توسط مصرف کننده منجر به مراجعه به فروشگاه در یک روز می شود؟

شما باید فکر کنید که مخاطب شما در مورد شغل ، محصولات و خدمات شما چگونه صحبت می کند.

برای مشاغل بزرگ و کوچک ، به اشتراک گذاری اطلاعاتی مانند آدرس و شماره تلفن و مکان فعالیت اهمیت زیادی دارد. گوگل یافته ها و اطلاعات بدست آمده از google business و اطلاعات تماس ثبت شده وب سایت را در پاسخ به جستجو های صوتی به کاربران ارائه می دهد.

بخش مهم دیگر سئو محلی استفاده از نشانه گذاری schema است. به زبان ساده ، كدی كه به وب سایت اضافه شده است تا آن را برای موتورهای جستجو قابل فهم تر كند. به عنوان مثال می تواند مکان جغرافیایی و ساعات کاری را دقیقا مشخص کند.

استفاده از توضیحات rich snippet

Rich snippet یک متن اضافی که گوگل به همراه URL و توضیحات متا سایت شامل عبارات کلیدی نشان می دهد ، یکی دیگر از راه های عالی برای بهبود سئوی سایت شما است. اطلاعات اضافی به موتور جستجو در فهم صوت کمک می کند که مبتنی بر هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی توانایی صوتی موتورهای جستجو را تقویت می کند و با هر بار جستجو توسط کاربران ، گوگل باهوش تر هم می شود.

در هر حال هر دو نوع روش جستجو نیاز به درک بازاریابی سئو در رابطه با کلمه کلیدی ، طول محتوا و نگارش به روشی که برای کاربر و موتور جستجو قابل فهم باشد دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *