پیج رنک گوگل چیست؟ روش افزایش pagerank چیست؟

الگوریتم پیج رنک چیست و روش افزایش pagerank گوگل

گوگل تاکید فراوانی بر افزایش پیج رنک سایت برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو دارد و بسیاری از متخصصین سئو page rank را یک فاکتور حیاتی در ارتقا رتبه سایت و بهبود شرایط در لیست نتایج serp و پیشی گرفتن از رقبا می دانند. این فاکتور ارتباط مستقیمی با تعداد بکلینکهای دریافتی و لینکهای خروجی صفحه دارد. اگرچه معیارهای کیفی دیگری مثل ساختار سایت و تجربه کاربری نیز بر کاهش یا افزایش PR موثر هستند. شما هم به عنوان مالک سایت یا یک فرد علاقه مند به سئو ، شما باید از اهمیت پیج رنک گوگل و روش های بالا بردن آن مطلع باشید. پیج رنک عامل موثر در رتبه بندی و سئو سایت است که یک معیار مهم برای قضاوت در مورد اعتبار وب سایت شماست.

به دلیل اهمیتی که پیج رنک در رتبه سایتها داشته و خواهد داشت، شرایطی جهت خرید و فروش لینک به وجود آمد، اما از آنجا که گوگل همواره سعی کرده با روشهای متقلبانه که سعی در دستکاری آمار و ارقام دارند، مقابله کند، با رونمایی از الگوریتم پنگوئن جلوی این کار را گرفت. پس روشهایی که بصورت طبیعی موجب افزایش pagerank میشوند، اهمیت پیدا کردند. در این مطلب صفر تا صد هرآنچه درباره پیج رنک باید بدانید و روشهای افزایش آن را توضیح میدهیم.

الگوریتم پیج رنک (pagerank) چیست؟

PageRank الگوریتمی برای رتبه بندی صفحات وب است. اگرچه در خیلی از مقالات ذکر شده که این فاکتور بر اساس تعداد و کیفیت لینک های دریافتی صفحه، بالا میرود، اما در حقیقت به متغیرهای بیشتری بستگی دارد که در ادامه توضیح میدهیم. پیج رنک توسط مهندسان پیشگام گوگل لری پیج و سرگئی برین در سال 1998 توسعه یافت و اولین اقدام موتور جستجو برای ارزیابی سطح قدرت یک صفحه وب بود.

پیج رنک یک معیار عینی است که با اهداف ذهنی جستجوگران همسو می شود: هرچه منابع بیشتری به یک صفحه اشاره کنند، اطلاعات موجود در آن صفحه ارزشمندتر است و احتمال بازدید کاربران از آن بیشتر میشود.

Pagerank ، یک سیستم رتبه بندی گوگل است که ارتباط نزدیکی با دامین اتوریتی  دارد ، که امتیازی بین 1 تا 10 را به وبسایت اختصاص می دهد. دامنه های جدید ( اخیرا خریداری شده ) معمولا دارای N/a یا 0 PR هستند. 1 ضعیف ترین و 10 بهترین امتیاز در سیستم رتبه بندی گوگل است. پیج رنک به طور مستقیم یا غیرمستقیم با کیفیت سایت و بک لینک های دریافتی مرتبط است. هرچه سایتهای بیشتری به شما اعتماد داشته باشند و به سایتتان لینک دهند ، سایت شما از نظر گوگل اعتبار بیشتری خواهد داشت. البته نه به این معنی که شما شروع کنید به ساختن لینک های زیاد ، بی کیفیت و اسپم!  مدنظر ما لینک های معتبر و باارزش هستند.

آیا پیج رنک جز معیارهای رتبه بندی گوگل است؟

PageRank  که به اختصار pr نوشته میشود، معیار اصلی گوگل برای تصمیم گیری در مورد رتبه یک سایت در صفحه نتایج جستجوست و آن را میتوان یکی از الگوریتمهای گوگل دانست که با اختصاص یک عدد به هر صفحه وب، اعتبار آن صفحه را مشخص مینماید.

به طور معمول Googlebot، که وظیفه خزیدن در وب را دارد، معیارهای متفاوتی برای ارزیابی کیفیت وبسایت دارد. لینکهای دریافتی، لینکهای خروجی، طول محتوا، سرعت صفحه، عمر دامنه سایت، بهینه بودن سایت براساس استانداردهای گوگل و بسیاری از فاکتورهای دیگر که همگی موجب میشوند، گوگل اعتبار و رتبه نهایی یک سایت در نتایج را تعیین کند. همه این موارد در پیج رنک سایت تاثیر دارند.

از روزهای اول پیدایش مفهوم رتبه بندی گوگل، پیج رنک یکی از فاکتورهای رتبه بندی بوده و کماکان نیز هست و بالا بودن این فاکتور یعنی رتبه بهتر در نتایج، زیرا افزایش می یابد که اصول سئو را رعایت کرده باشید، به درستی لینکسازی داخلی و خارجی را انجام داده باشید و عملکرد سایت نسبت به وبسایتهای رقیب بهتر باشد.

چگونه محاسبه می شود؟

فرمول اصلی محاسبه PageRank بصورت زیر تعریف شده است، البته این فرمول فقط با در نظرگرفتن وضعیت لینکها محاسبه میشود که مربوط به سالها قبل و آغاز پیدایش این مفهوم بوده است. در سالهای اخیر با بروزرسانی الگوریتمهای گوگل، معیارهای کیفی زیادی ایجاد شده اند که تاثیر بیشتری از معیارهای کمی دارند. مثلا در افزایش پیج رنک معیارهای کیفی مثل تجربه کاربری، کیفیت محتوا و موارد دیگر نیز تاثیر دارند. حتی از سال 2004 به بعد هم تغییراتی در الگوریتمها به وجود آمد که لینکهای بالای صفحه ارزش بیشتری از لینکهای پایین صفحه دارند.

فرمول نحوه محاسبه pagerank

در هرحال آشنایی با فرمول زیر، ضرری ندارد.

PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))

  • A صفحه تجزیه و تحلیل شده است.
  • T1…Tn صفحاتی هستند که به صفحه تحلیل شده اشاره می کنند.
  • C تعداد لینکهایی است که در صفحه A قرار می گیرد.
  • d یک عامل میرایی است که مربوط به احتمال ترک کردن یک صفحه توسط کاربر است (معمولاً 0.85 تنظیم می شود).

هنگامی که صفحات به سایر صفحه ها لینک میدهند، پیج رنک خود را توزیع می کنند. به عنوان مثال، صفحه A دارای امتیاز PageRank 5 است و به صفحات B و C پیوند می دهد. جدا از سایر لینکهایی که صفحات B و C ممکن است داشته باشند، صفحات B و C  معادل 85٪ از امتیاز صفحه A (4.25) را در مجموع دریافت می کنند. اگر صفحه B به صفحه D لینک دهد، امتیاز PageRank D شامل 85٪ امتیاز B خواهد بود.

چرا باید پیج رنک PR را بهبود بخشید؟

PageRank در مورد توانایی ایجاد لینک سایت است و به طور مداوم ایجاد محتوای ارزشمند برای دریافت لینک با کیفیت بالا را در اولویت قرار می دهد.  پیج رنک تنها یکی از الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل است، اما تنها عاملی نیست که در رتبه بندی SERP نقش دارد.

اگرچه از دید بسیاری از متخصصین افزایش پیج رنک تاثیری در بازدید و ترافیک سایت ندارد، اما این فاکتور نشان از اعتبار و قدرت سایت می دهد و ثابت شده که در حال حاضر هم سایتهایی که p بالاتری دارند، رتبه بهتری در نتایج دارند.  پس اهمیت دارد به آن توچه داشته باشید و PR   را بهبود دهید.

باید با برنامه ریزی دقیق و استفاده از تمام ابزارهای ممکن پیج رنک سایت را افزایش دهید. وب مسترهای با تجربه در کسب و کارهای آنلاین مزایای پیج رنک را بیشتر می دانند همچنین بسیاری از شرکت ها جهت تبلیغات خود در فضای مجازی مایلند بنرهای خود را در وبسایت هایی که پیج رنک بالایی دارند ثبت کنند. اگر دقت کرده باشید هزینه تبلیغات در سایت هایی که PR بالاتری دارند بیشتر است.

پیح رنک گوگل امتیازی است که میزان اهمیت صفحه را مشخص می کند که براساس بک لینک های کسب شده و کیفیت صفحه مشخص می گردد و این کاملا درست است که بگوییم صفحاتی که پیج رنک بهتری دارند در جایگاه بهتری در گوگل قرار می گیرند.

روش های افزایش پیج رنک گوگل

همانطور که گفتیم دیگر برخلاف گذشته، صرف پول به تنهایی نمی تواند موجب افزایش پیج رنک شود، زیرا الگوریتمهای جدید گوگل مثل پنگوئن جلوی خریدو فروش لینک را گرفته اند.  اما با کمی زمان و استراتژی منطقی می توانید حتی بدون صرف هزینه ، موقعیت خود را در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) بهبود بخشید. در ادامه موثرترین روش هایی که در افزایش و ارتقای پیج رنک گوگل تاثیر دارند را بیان می کنیم.

بهترین روش های افزایش پیج رنک سایت pr

بهبود UX سایت

طبق مطالعه ای که توسط SEMrush در رابطه با فاکتورهای موثر در سئو منتشر شده ، چهار عامل برتر میزان بازدید سایت ،  زمان حضور کاربران روی سایت ، تعداد صفحاتی که هر کاربر بازدید می کند و bounce rate  است. هر چهار مورد مستقیما با بهبود تجربه کاربری ux ، ارتباط دارند. اگر استفاده از وب سایت شما آسان و لذت بخش باشد و اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهد ، بازدید کننده بیشتری خواهید داشت ، که مدت بیشتری در سایت شما خواهند ماند و صفحات بیشتری را بازدید می کنند ، و این باعث افزایش پیج رنک گوگل می شود.

محتوای منحصر به فرد و سئو شده

اول از همه جهت افزایش پیج رنک ، مهمترین مرحله ایجاد یک محتوای منحصر به فرد خوب برای سایت یا وبلاگ است. موتورهای جستجو عاشق محتوای باکیفیت و منحصر به فردی هستند که بطور مرتب نیز بروزرسانی شود که این موضوع مهم را در بروزرسانی محتوای قدیمی مفصل توضیح داده ایم. محتوای جدید ، سایر وب مسترها را علاقه مند به لینک دادن به سایت شما می کند. علاوه بر این ، تاکید گوگل بر تولید محتوا به عنوان یکی از ضروری ترین ابزار سئو سایت ، ما را مجبور می کند جهت کسب رتبه بهتر اقدام به نگارش مطالب جدید و اشتراک گذاری آنها در شبکه های اجتماعی و سایر وبسایت ها نماییم.

افزایش دادن پیج رنک با جستجوی صوتی

طبق تحقیقاتی که توسط comScore انجام شده، از سال 2020 جستجوی صوتی کاربران افزایش یافته است. مطمئن شوید که جمله ها و عباراتی که می نویسید محاوره ای و روان باشد تا در جستجوی صوتی در آینده سایت شما هم دیده شود. اینکار موجب میشود رتبه بهتری در نتایج بدست آورید که منجر به ترافیک باکیفیت بیشتری میشود.

سرعت صفحه خود را بهبود بخشید

گوگل در سالیان اخیر اهمیت سرعت صفحه تلفن همراه را به عنوان یک عامل رتبه بندی در نظر گرفته است و اگرچه می گوید بروزرسانی سرعت تنها چند درصد در رتبه سایت تاثیر دارد اما جهت افزایش پیج رنک صفحه حتما باید به آن دقت داشته باشید. سرعت بالاتر بطور غیرمستقیم میتواند pr را افزایش دهد، زیرا در تجربه کاربری موثر است و شرایط حضور کاربر روی سایت را تسهیل میکند.

 از تگ و هدینگ h1  و h2 استفاده کنید

اگر به صورت کلی بخواهیم فرآیند افزایش پیج رنک را توضیح دهیم ، می توان مراحل را اینگونه تعریف کرد ، بررسی و یافتن کلمات کلیدی ، تولید محتوای جدید ، اشتراگ گذاری مطلب ، کسب بک لینک! اما تمام این موارد خود زیرشاخه های فراوانی دارند. یکی از نکات ضروری در نگارش پست ها ، توجه به هدینگ ها و تگ های متن است که در سئو داخلی سایت دقیقا تمام این موارد را توضیح داده ایم و پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه نمایید.

هدینگ های h1  و h2 و تگ های صفحه درگ خزنده های گوگل را افزایش می دهند و برای اینکه پسج رنک بهتری دریافت کنید لازم است که در گوگل دیده شوید. استفاده از متاتگ ها به صورت درست می تواند ضامن حضور شما در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو و افزایش بازدید سایت باشد.

 نقش بک لینک در افزایش پیج رنک

همان طور که از اهمیت بک لینک در سئو مطلع هستید باید بگوییم که مهمترین فاکتور در افزایش پیج رنک سایت ، لینک های ورودی برای آن دامنه خاص هستند. در واقع ، موفقیت در کسب PR بالاتر گوگل به تعداد پیوندهای ورودی به یک صفحه وابسته است. دقت کنید که تمام بک لینک ها باارزش نیستند ، اگر از سایتهایی با پیج رنک پایین لینک دریافت کنید به طبع آن Page rank سایت شما نیز پایین می آید و در مقابل کسب بک لینک از وبسایتهایی با PR بالا موجب افزایش پیج رنک می شود.

روش های لینک سازی صحیح را حتما مطالعه کنید تا از با پرهیز از روشهای غلط خود را به دردسر نیندازید!

بک لینک قوی باعث افزایش پیج رنک سایت

ساخت لینک بصورت follow

تگ nofollow که در سال 2005 معرفی شده، ازانتقال پیج رنک جلوگیری می‌کند. مدیران وب‌سایت‌ها می‌توانند از nofollow برای جلوگیری از سئوی منفی از هرزنامه‌هایی که به عنوان مثال به صفحه‌ای با نظرات باز ختم می‌شوند، استفاده کنند. ممانعت از دنبال کردن لینک ها توسط خزنده ها به این معنی است که آنها در تعیین PageRank و قرار گرفتن در SERP در نظر گرفته نمی شوند. پس دقت کنید که در ساخت بک لینک برای سایت خود لینکهای follow دریافت کنید.

به عنوان مثال، سایتی با امتیاز PageRank  معادل 5 ، به 10 صفحه لینک داده است، 8 مورد از آنها بصورتnofollow  و دئو مورد لینک follow هستند. این بدان معنی است که هر صفحه یک دهم امتیاز صفحه ارجاع دهنده (0.425 با توجه به ضریب میرایی) را کسب میکند. اما در حقیقت اینطور نیست، صفحاتی که لینک no follow دارند، هیچ اعتباری را دریافت نمیکنند.

از وبلاگ نویسان بخواهید که به شما لینک دهند

خیلی مفید است که مطالبی بنویسید که دیگر سایتها و وبلاگ نویسان آن را منتشر کنند یا به آن لینک دهند. مقالات تخصصی و با ایده های جدید می تواند بهترین ابزار برای متقاعد کردن دیگران جهت لینک دادن به سایت شما باشد. مثلا خیلی جالب است که مقاله ای در رابطه با افزایش پیج رنک بدون تاثیر دریافت بک لینک بنویسید و روش های دیگری را به کاربران معرفی کنید. بدون تردید چنین مقاله های با ایده های جدید محبوب بسیاری از مخاطبان خواهد شد.

لینک های خراب را برطرف کنید

یک پیشنهاد عالی برای افزایش اعتبار سایت نزد موتورهای جستجو و افزایش پیج رنک حذف لینک های بی اعتبار و خراب است. می توانید از افزونه هایی مانند Broken link checker برای وردپرس یا وب سایت های بررسی لینک های شکسته استفاده کنید تا تمام لینک های خراب را شناسایی کرده و آنها را برطرف کنید. همچنین می توانید از ابزار سرچ کنسول گوگل برای پیدا کردن تمام لینک ها و صفحات شکسته و از تغییر مسیر 301 برای اصلاح آنها برای اصلاح آنها استفاده نمایید.

افزایش پیج رنک با لینک سازی داخلی قوی

نگاهی به سایت ویکی پدیا کنید! استراتژی لینک سازی داخلی این سایت را مشاهده نمایید و از آن پیروی کنید که بدون شک یکی از بهترین نمونه ها برای لینک سازی داخلی صفحات سایت است. هنگامی که در مورد پیوند داخلی صحبت می کنیم ، بدان معنی است که شما باید از پست جدید به پست قدیمی با اطمینان از به کار بردن انکرتکست درست لینک دهید. برای مثال همین مطلبی را که در حال مطالعه هستید در نظر بگیرید و لینک های داخلی که ما به سایر صفحات وبسایت خود داده ایم را بشمارید!

در مجموع روش های بسیاری دیگر وجود دارد ، که می توانید انجام دهید اما بیشتر به منظور افزایش پیج رنک بک لینک به شما کمک می کند. سعی کنید در ساخت بک لینک ها یک روال مستمر و منظم را پی بگیرید و در هر هفته یا ماه میزان مشخصی لینک باکیفیت دریافت کنید. می توانید از ابزارهای آنلاین آنالیز سئو استفاده کنید تا ببینید که تعداد و کیفیت بک لینک های سایت چقدر است و می توانید از امروز هدفی را جهت ثبت بک لینک های بیشتر تعیین کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *