معرفی الگوریتم دزد دریایی برای مقابله با سرقت در اینترنت

معرفی کامل الگوریتم دزد دریایی و نحوه مقابله با سرقت در گوگل

الگوریتم دزد دریایی ( google pirate ) در سال 2012 برای مقابله با سرقت محتوا ، ویدئو و تصاویر یا حتی نرم افزارهای قفل شکسته ارائه شد و اما هدف آن چیست ؟ مقابله با وبسایتها یا افرادی که قوانین کپی رایت را نقض می کنند. سالهاست که در حوزه رسانه و سرگرمی ، چنین قانونی وجود دارد و مالکیت بر اثر به عنوان یکی از حقوق اصلی ناشر یا تولیدکننده درنظر گرفته می شود و هر فردی که این قانون را نقض کند با جریمه های سنگین مواجه خواهد شد. البته الگوریتم دزد دریایی در سال 2014 بروزرسانی شد و از آن تاریخ مجددا تغییرات و آپدیت های بیشتری را به خود دیده است.

متاسفانه در اینترنت که نظارت کمتری بر فعالیت وبسایت ها وجود دارد و امکان نقض حق مالکیت محصول یا محتوا راحت تر اتفاق می افتد ، حقوق بسیاری از ناشرین ، وبسایت ها و تولید کنندگان در خطر است و امکان دارد کسب درآمد و کسب و کار آنها را تحت شعاع قرار دهد.

با مطالعه این مقاله علاوه بر آشنایی کامل با الگوریتم دزد دریایی و اهمیت آن، به پاسخ سوالات زیر نیز می رسیم:

اگر ویدئو یا تصویر یا محتوای از سایت شما بدون اجازه روی سایت دیگری منتشر شود چه باید کرد؟

اگر محصول (مثل ویدئو یا نرم افزار و..) بصورت رایگان روی وبسایت دیگری برای دانلود قرار داده شود چه کنیم؟

چگونه مالکیت خود بر تولیدات یا محصولات ارائه شده در اینترنت را ثبت کنیم؟

الگوریتم دزد دریایی چیست ؟

مطابق اکثر الگوریتم های مهم گوگل که با حرف P شروع می شوند ( مانند پاندا panda ، کبوتر pigeon ، پنگوئن penguin ) اگوریتم دزد دریایی pirate نیز با حرف p شروع می شود و به نظر می رسد انتخاب نام الگوریتمهای گوگل براساس تفکری خاص انجام شده است. البته دزد دریایی در بررسی متن و محتوای نوشتاری کمی شبیه به پاندا عمل می کند. پیشنهاد می کنیم لینک نقش الگوریتم پاندا در رتبه بندی گوگل را برای آشنایی بیشتر مطالعه نمایید.

گوگل با راه اندازی الگوریتم دزد دریایی ، تمامی حقوق یک ویدئو ، کلیپ ، مقاله ، صوت با تصویر را متعلق به وب سایت اصلی که آنها را منتشر کرده می داند و درصورت مشاهده کپی برداری غیرقانونی و بدون مجوز ناشر اولیه ، آنها را از نتایج حذف خواهد کرد. در این مقاله دقیقا به شما توضیح می دهیم که دزد دریایی گوگل چگونه محتوای دزدی را شناسایی و جریمه می کند. همچنین نکاتی راجع به روش های جلوگیری از سرقت محتوای سایت را بیان می کنیم.

دزد دریایی گوگل چیست و چرا ارائه شده

طبق آخرین بروزرسانی الگوریتم دزد دریایی ، می توان با قاطعیت گفت که گوگل وب سایت هایی که قانون حق مالکیت دیجیتال را نقض کرده اند جریمه کرده و افت رتبه خواهد داد. از مهم ترین نکاتی که در الگوریتم pirate به چشم می خورد ، این است که اگر نام فیلم ، تصویر یا نرم افزار خاصی که حق کپی رایت آن طبق dmca تعریف شده باشد را جستجو کنید ، در سمت راست صفحه نتایج لینک وب سایت قانونی برای خرید یا دانلود قرار داده شده است.

یکی دیگر از اقداماتی که گوگل با بروزرسانی دزد دریایی انجام داده ، محدود کردن دسترسی به سایت هایی است فیلم ها یا نرم افزارهای رایگان را به کاربران ارائه می دهند.

قانون DMCA چیست ؟

DMCA مخفف عبارت Digital Millennium Copyright Act  و یک قانون کپی و حق مالکیت اثار دیجیتالی ایالات متحده آمریکاست که در سال 1998 تصویب شده است. این قانون حق تولید و انتشار فناوری ، دستگاه ها ، ویدئو ، نرم افزار را برای سازنده یا مولف به رسمیت می شناسد و با افراد یا شرکتهایی که قصد سو استفاده یا سرقت چنین آثاری را داشته باشند برخورد می کند. قانون DMCA کمک زیادی به مدیران سایتهایی که محتوا ، ویدئو و تصاویر جدید را ارائه می دهند نموده و از سرقت آنها توسط وب سایت های سو استفاده گر جلوگیری می کند. همچنین شرکت هایی که اقدام به طراحی نرم افزار می کنند ، می توانند با وجود DMCA هیچ نگرانی از بابت ارائه رایگان نرم افزارها یا تولیدات خود در سایت های دیگر نداشته باشند.

قانون dmca و تاثیر آن در بروزرسانی الگوریتم دزد دریایی

این قانون باعث می شود ، اگر فردی نرم افزار یا ویدئو یا فایلی را بصورت رایگان روی سایت خود قرار داده باشد که نسخه اصلی آن متعلق به فرد یا شرکت دیگری است ، با ارائه مدارک و شواهد معتبر به گوگل اطلاع داده و سریعا وبسایت وی از نتایج حذف شود. حتی بسیاری از سایتها که زحمت زیادی برای تولید و سئو محتوا می کشند با این قانون به هدر نرفتن زحمات خود مطمئن هستند.

نتایج بروزرسانی الگوریتم دزد دریایی

دزدی یا سو استفاده یک مشکل اساسی در اینترنت است. اگرچه شرکت هایی مانند وارنر ، سونی و دیزنی برای حفاظت از تولیدات خود اقدامات فراوانی را انجام می دهند ، اما دارای قدرت و کنترل کافی در اینترنت نیستند. این وظیفه برعهده موتور جستجوی قدرتمند گوگلل است که دسترسی به سایت های سارق را محدود کند تا نه تنها شرکت های بزرگ ، حتی شرکت های کوچک نیز از سرقت و سو استفاده از تولیدات در امان باشند.

مثلا فرض کنید ، شما یک نرم افزار یا ویدئو را طراحی کرده اید و به ازای هربار دانلود آن توسط کاربران هزینه دریافت می کنید ، اما اگر محصول شما بصورت رایگان روی وب سایتی قرار بگیرد ، مسلما درآمد شما نیز کاهش خواهد یافت. پس باید هرچه زودتر وبسایت سارق از دسترس کاربران خارج شود. بهترین راه برای اینکار ، حذف آن از نتایج جستجو توسط گوگل است و این موتور جستجو با راه اندازی و بعدا بروزرسانی و تقویت الگوریتم دزد دریایی امنیت کاربران و وب سایت هایی که برای ارائه و تولید محصولات و محتوای جدید زحمت کشیده اند را تضمین کرده است.

نتایج طراحی و بروزرسانی الگوریتم دزد دریایی

اما نتاایج بروزرسانی الگوریتم دزد دریایی چیست ؟ در نتیجه راه اندازی این الگوریتم چه تغییراتی در نتایج جستجو به وجود آمده است؟

دو نتیجه مهم اعمال این الگوریتم را توضیح می دهیم:

جریمه سایت های خاطی و ناقض DMCA

الگوریتم دزد دریایی به عنوان ابزار اصلی گوگل برای مقابله با سرقت محتوا ( شامل متن ، ویدئو ، تصویر ، نرم افزار و هرگونه فایلی که حق مالکیت دارد) شناخته می شود. اگر به گوگل گزارش شود که سایتی قانون DMCA را نقض کرده و تعداد این گزارش ها زیاد باشد ، وب سایت موردنظر از نتایج جستجو حذف می شود. باتوجه به اینکه اصلی ترین منبع بازدید و ورودی سایتها از گوگل است ، با حذف سایت عملا دسترسی به آن میسر نیست. چنین جریمه ای ابتدا بر روی صفحات اعمال می شود و درصورت تکرار موجب حذف کامل دامنه سایت از نتایج خواهد شد.

تقویت قانون DMCA

احترام به قانون نه تنها موجب برقراری عدالت و نظم در هر حوزه ای می شود ، بلکه به تقویت همان قانون کمک خواهد کرد. دزدی یک جرم است. چه سرقت یک خودرو باشد یا سرقت محتوا و کپی کردن بدون ذکر منبع اطلاعات یک سایت. البته الگوریتم دزد دریایی بیشتر به کمک وب سایت هایی که خدمات یا محصولاتی را با دریافت هزینه ارائه می دهند ، آمد و مانع از انتشار و ارائه چنین محتوا و محصولاتی بصورت رایگان روی وب سایت های دیگر شده است. مثلا بسیاری از وب سایتها که نرم افزارهای قفل شکسته را بصورت رایگان ارائه می دادند ، با گزارش شرکتهایی سازنده ورژن اصلی نرم افزار ، از نتایج گوگل حذف شدند.

بهبود نتایج ارائه شده

با حذف وبسایتهای خاطی ، سایت ها و صفحاتی که محتوای منحصربه فرد و کاربردی ارائه می دهند در رتبه های بهتری قرار می گیرند و این دسترسی کاربران به نتایج متنوع را بهبود می دهد. گوگل همواره در تلاش است با بهبود نتایج جستجو ، بهترین پیشنهادات را به کاربران ارائه کند و الگوریتم دزد دریایی در این مسئله موثر بوده است. تمام تلاش سئو نیز بهبود عملکرد ، نمایش ، محتوا و وجهه یک سایت در نتایج جستجوست.

طبق یک مقاله تحقیقاتی که با همکاری دانشگاه های برکلی و بریتیش کلمبیا ارائه شده ، گوگل روزانه بیش از 2 میلیون گزارش و درخواست حذف url های خاطی که قانون مالکیت دیجیتال را نقض کرده اند دریافت می کند. و چیزی در حدود 97 درصد این درخواست ها توسط گوگل پیگیری می شوند.

همواره در بروزرسانی الگوریتم های گوگل ، نتایج تغییرات زیادی داشته و رتبه وبسایت ها تغییر کرده ، اما همیشه این بروزرسانی ها به نفع سایت های خوب ، بهینه و سئو شده بوده است. مهم ترین تغییرات الگوریتمی گوگل را از لینک تاریخچه بروزرسانی الگوریتم های گوگل مطالعه کنید تا زمان دقیق تغییرات رتبه بندی نتایج را بدانید.

گزارش محتوای دزدی به گوگل

گوگل به کاربران اجازه می دهد کالاهای تقلبی ، محتوای سرقت یا کپی شده را گزارش داده و از نتایج گوگل حذف کنند.

Google Ads قبلاً تبلیغ چنین صفحاتی را منع کرده است و اجزه تبلیغات محصولات یا صفحات تقلبی که حاوی یک علامت تجاری یا برند هستند که با علامت تجاری دیگری مشابهت دارد یا قابل تشخیص نیست و یا سعی دارد با تقلید از ویژگی های یک برند خود را به عنوان محصول اصلی جا بزند، را نمی دهد.

نحوه ثبت گزارش و درخواست حذف محتوا در گوگل براساس قانون dmca

جهت دریافت گزارش های نقض قانون حق مالکیت ، گوگل یک فرم ثبت درخواست را طراحی کرده تا کاربران بتوانند گزارش خود را ثبت نمایند و صفحات دزد را معرفی کنند تا با اعمال الگوریتم دزد دریایی در کمترین زمان ممکن صفحه مورد نظر از نتایج حذف شود.

فرم ثبت گزارش سرقت محتوا

شما می توانید از طریق لینک حذف محتوای دزدی از گوگل ، به راحتی درخواست خود را ثبت نمایید و وب سایت ناقض قانون DMCA را معرفی کنید تا جریمه و حذف آن توسط گوگل انجام شود.

این صفحه به شما کمک می کند تا به سرعت به هدف خود برسید و بتوانید محتوایی را که می خواهید از خدمات یا نتایج گوگل برداشته شود ، براساس قوانین قابل اجرا گزارش دهید.

البته این به معنی حذف صفحه مورد نظر از اینترنت نیست. بلکه حذف از نتایج گوگل است. حتی اگر گوگل یک صفحه وب یا تصویر را از نتایج جستجو حذف کند ، قادر به حذف محتوا از کل اینترنت ، یا موتورهای جستجو دیگر یا حتی خود سایت میزبان نیست. این صفحه ممکن است هنوز در وب سایت وجود داشته باشد و این بدان معناست که می توان آن را از طریق اشتراک URL یا لینک به وب سایت ، اشتراک شبکه های اجتماعی یا سایر موتورهای جستجو پیدا کرد. برای حذف کامل بهترین اقدام تماس با مالکیت سایت است.

این اقدام از این جهت اهمیت دارد که به صاحبان سایت ها و محصولات حق فروش و کسب درآمد داشته باشند و عده ای از سایتها که مطالب رایگان ، کپی ، تقلبی و تکراری را ارائه می دهند ، نتوانند به سو استفاده های خود ادامه دهند و در بلندمدت چنین اقدامات ناشایستی به پایین ترین حد ممکن برسد.

الگوریتم دزد دریایی چگونه سایت خاطی را جریمه می کند؟

همانطور که توضیح دادیم ، گوگل قادر نیست که اطلاعات کپی یا سرقت شده را از روی یک وبسایت حذف کند. اگرچه شما طبق قانون حق مالکیت دیجیتال می توانید با شکایت از وبسایت موردنظر و طی مراحل قانونی از شرکت هاستینگ که میزبانی سایت موردنظر را برعهده دارد بخواهید اطلاعات موردنظر را حذف نماید.

اما اقدام گوگل در جریمه سایت براساس الگوریتم دزد دریایی چیست و چگونه می تواند سایت را جریمه کند؟

ذکر این نکته ضروری است که گوگل تنها با یک یا دو درخواست حذف ، جریمه را در دستور کار قرار نمی دهد، بلکه این درخواست ها باید به حد قابل قبولی برسند و سند و مدارک کافی ارائه شود.

اما اولین اقدام در جریمه صفحه ای از سایت که خطا کرده انجام می شود. یعنی پس از دریافت گزارشهای کافی از سوء استفاده یک سایت در کپی برداری یا استفاده بدون اجازه یا ارائه یک محصول رایگان از وبسایت دیگری ، حذف صفحه مربوطه از نتایج گوگل است ، به شکلی که آن صفحه وب به ازای هیچ عبارات یا کلمه ای در نتایج جستجو ظاهر نمی شود.

با تکرار چنین خطایی یا با مشاهده خطا و سرقت در سایر صفحات آن دامنه ، احتمال جریمه کل سایت و حذف آن تمامی صفحات آن به ازای تمامی عبارات کلیدی از نتایج جستجو تشدید می شود و گاها امکان دارد کل یک سایت و هرآنچه تحت نام دامنه آن ارائه می شود توسط گوگل حذف شود.

در پایان ، پیشنهاد می کنیم مقاله 29 علت جریمه سایت توسط گوگل را مشاهده کنید و وب سایت خود را از هرگونه خطر جریمه در امان بدارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *