الگوریتم پاندا و محتوای مطلوب از نظر پاندا چیست؟

معرفی الگوریتم پاندا و عملکرد پاندای گوگل

الگوریتم پاندا یکی از ابزارهای گوگل برای رتبه بندی و احیانا جریمه وبسایت هایی است که خارج از مقررات و ضوابط این الگوریتم عمل کنند. پس می توان panda algorithm  را یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو سایت دانست که نه تنها برای ارتقای سایت ، بلکه به منظور جلوگیری از افت رتبه در گوگل و موتورهای جستجویی که از این الگو استفاده می کنند ، باید به پاندا و عملکرد آن توجه داشت. در این مطلب دقیقا بیان می کنیم که پاندا چیست و چگونه برای تحلیل سایت تصمیم گیری می کند؟ نحوه طراحی و پیدایش الگوریتم پاندا را توضیح خواهیم داد و مهم ترین نکاتی که برای جلوگیری از جریمه سایت توسط گوگل باید بدانید را تشریح می کنیم.

همانطور که قبلا توضیح دادیم الگوریتم پنگوئن ابزاری برای بررسی کیفیت و اعتبار لینک های ورودی وبسایت است ، پاندا نیز همین فرآیند را در زمینه محتوا و مطالب بر عهده دارد. درواقع پاندا و پنگوئن گوگل دو عامل تعیین کننده در رتبه سایت هستند.

نحوه عملکرد الگوریتم پاندا گوگل

در سال 2011 گوگل با هدف حذف و جریمه وبسایت هایی با مطالب و خدمات بی کیفیت ، الگوریتم پاندا را با نام google panda معرفی نمود و با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی ، این الگوریتم مرتبا در حال بروزرسانی و تغییر بوده است. پاندا از نام یکی از متخصصین اصلی درگیر در پروژه طراحی این الگوریتم گرفته شده است.

این الگوریتم ، مقیاسی برای سنجش کیفیت سایت از بعد محتوای آن است که دامنه های مختلف را براساس محتوایی که ارائه می دهند رتبه بندی می کند و وبسایت های باکیفیت را بالا و بی کیفیت ها را به پایین لیست نتایج serp جابجا می کند و یکی از فاکتورهایی که در سئو باید به آن توجه شود کیفیت محتوا است و گوگل آن را جز سه الگوریتم مهم و اصلی در تصمیم گیری های خود می داند.

با توسعه رنک برین و الگوریتم bert  ، به عنوان مکمل هایی برای پاندا ، قدرت آن افزایش یافته و دور زدن یا فریب دادن آن با تقلب ، عملا غیرممکن است. پس بهتر است به جای یافتن روش های غیرطبیعی در سئو به فکر تولید محتوای باکیفیت و کاربردی برای کاربران باشید.

بروزرسانی الگوریتم پاندا در رتبه بندی سایت

سئو مطلوب از دید پاندا

به این نکته حتما دقت داشته باشید که صرفا محتوایی با حجم و تعداد کلمات بالا نمی تواند تضمینی برای کیفیت آن باشد ، محتوای باکیفیت مطالب ، خدمات و صفحاتی است که هم از دید ربات های گوگل و هم از چشم مخاطبان و کاربران انسانی جذاب و کارا هستند.

تفکیک دقیق مطالب و ارائه محتوای تخصصی که بر روی یک عبارت کلیدی حاص متمرکز است می تواند به افزایش کیفیت محتوا کمک کند و برای جلب رضایت پاندا بهتر است مطالب را دسته بندی کرده و به هر موضوع بصورت عمقی و جزئی بپردازید تا اینکه همه موضوعات را سطحی و کلی در یک مطلب جای دهید. گوگل محتوای هدفمند را دوست دارد ، نه محتوایی که صرفا طولانی باشد

کیفیت محتوا براساس  فاکتورهایی مانند  میزان علاقه کاربران ، مدت زمان حضور کاربر روی سایت و زمان dwell time  تعیین می شود و طول محتوا اگرچه یکی از فاکتورهای مهم سئو است اما تضمینی بر کیفیت آن نیست.

سئو مطلوب سایت از دید google panda

 عدم حذف مطالب قدیمی

برخی از افراد خیال می کنند اگر مطالب قدیمی بی کیفیت را حذف کنند موجب ارتقا عملکرد سایت و بهبود تصمیم گیری

اندا می شوند ، در صورتی که این تفکر کاملا غلط است. هر صفحه ای که در یک وبسایت ایجاد شده ، مخصوصا اگر قدیمی باشد ، دارای یک هویت و جایگاه خاص در گوگل است و در حافظه موتورهای جستجو ثبت شده است . حذف آن کاملا اشتباه است.

مشاورین سئو و متخصصین شرکت گوگل رسما اعلام کرده اند که حذف صفحات نمی تواند مانع از جریمه صفحه توسط پاندا شود.

حذف مستقیم مطلب و یا بستن دسترسی موتورهای جستجو از طریق تگ NOINDEX برای صفحات قدیمی بسیار خطرناک است. اگر صفحاتی در سایت خود دارید که علی رغم مدت زمان بالای انتشار مثلا 2 سال ، رتبه خوبی ندارند آنها را حذف نکنید ، بلکه به دنبال بهبود و ارتقای محتوا باشید.

اگر از طرف گوگل اخطاری از پاندا دریافت کرده اید بهترین راه این است که ابتدا صفحه مورد نظر را با تگ نو ایندکس از دسترس موتور جستجو خارج کنید ، سپس با دقت بالا محتوای آن را بروزرسانی کنید و بهبود دهید و مجددا پس از گذشت مدت زمانی ( سفارش ما حدود دو هفته است ) اجازه دسترسی گوگل را فعال نمایید. این روش تاثیر فوق العاده ای در بهبود رتبه صفحه مورد نظر دارد به شرط اینکه تمام اصول سئو محتوا را رعایت کرده باشید.

ایجاد صفحاتی با محتوای عمیق

به جای اینکه صفحاتی با محتوای بسیار طولانی و خسته کننده و کلی ایجاد کنید ، مطالب را به موضوعات خرد و عمیق تبدیل کنید و برای هرکدام یک صفحه اختصاصی ایجاد نمایید. باتوجه به افزایش دقت موتورهای جستجو در تشخیص کلمات و مطالب ، در حال حاضر مطالبی در رتبه های بالای SERP  قرار می گیرند که تخصصی تر و عمیق تر در رابطه با یک موضوع خاص بحث کنند. همچنین شانس کسب رتبه بهتر برای عبارات کلیدی طولانی تر باتوجه به رقابت کمتری دارند ، افزایش خواهد یافت و مثلا اگر شما 50 صفحه با موضوعات عمقی در یک حوزه خاص تهیه کنید و همگی در صفحه اول گوگل قرار بگیرند بی شک موجب افزایش قدرت دامنه اصلی و افزایش رتبه آن خواهد شد.

الگوریتم پاندا به دنبال بهبود صفحات بی کیفیت

این امکان وجود دارد که در سایت صفحاتی پیش ساخته ( مخصوصا در قالب های آماده وردپرس ) وجود داشته باشند که شما از آنها آگاه نباشید و یا صفحاتی هستند که توسط خود شما تولید شده اند اما هیچ گونه بازدیدی را برای سایت شما به ارمغان نمی اورند ، حتما این نوع مطالب را شناسایی کنید و محتوای مربوطه را بهبود دهید. قدرت یک دامنه متاثر از قدرت تمام صفحات داخلی و زیرشاخه های آن دامنه است و توجه به تک تک صفحات در بهبود تصویر الگوریتم پاندا از سایت شما دارد.

 حذف لینک های تبلیغاتی مطلوب پاندای گوگل

یکی از نکاتی که قبلا در مقاله تجربه کاربری نیز به آن اشاره کردیم تاثیر منفی تعداد زیاد پاپ آپ یا لینک های تبلیغاتی در صفحات سایت است. این موارد علاوه بر اینکه موجب دلزدگی کاربران می شوند از طرف پاندای گوگل نیز بی کیفیت و نامربوط محسوب می شوند و بهتر است تعدادی از آنان را حذف کنید.

ریدایرکت صفحات 404

یکی از نکات منفی که مورد توجه پاندا قرار می گیرد ، صفحات 404 است که توسط موتورهای جستجو شناسایی می شوند ، این صفحات یا توسط خود شما عمدا یا سهوا ایجاد می شوند و یا توسط رقبای شما با ثبت لینک های بی ربط تولید می گردند. به علت اینکه ربات های گوگل 404 ها را به عنوا یک صفحه از دامنه می شناسند و این صفحات هیچ گونه مطلبی برای ارائه ندارند ، جز محتوای بی کیفیت محسوب می شوند و تاثیر منفی در دید الگوریتم پاندا از سایت شما دارند و به راحتی افت رتبه وبسایت را به همراه دارند.

اجتناب از کپی یا تشابه محتوا هدف الگوریتم پاندا

اگر از سایت دیگری مطلبی را حتی در حد یک پاراگراف کپی کنید و یا از سایر صفحات سایت خود مطالب مشابه را استفاده کنید ، موجب عکس العمل منفی الگوریتم پاندا خواهید شد.

اگرچه بسیاری از متخصصین گوگل مانند john Mueller ، تشخیص محتوای کپی را در حوزه اختیارات پاندا نمی دانند ، اما باید در همه حال به عدم تشابه مطالب توجه داشت.

پاندا به دنبال بهترین مطالب است ، اگر ده ها هزار مطلب در رابطه با یک موضوع خاص نوشته شود به ترتیب از اول تا آخر همه را براساس کیفیت و قدرت مطالب رتبه بندی می کند.

جان مولر یکی از متخصصین گوگل اعلام کرده است که تعداد کلمات در تعیین کیفیت مطالب نقشی ندارد و شمار زیادی از وبسایت ها دیده می شوند که تعداد کلمات کم محتوای باکیفیت و با ارزشی را ارائه می دهند. به طور قطع می توان گفت که کمیت برای الگوریتم پاندا هیچ اهمیتی ندارد و فقط از بعد کیفی صفحات را بررسی می کند.

اگرچه تعداد مقالات و کمیت انها برای گوگل اهمیت دارد ولی اگر زمان یا همت کافی برای نگارش و ایجاد صفحات قدرتمند را ندارید به جای ایجاد تعداد زیادی صفحات بی کیفیت بر روی ارائه صفحاتی با تعداد کم اما با ارزاش بالا تمرکز کنید.

جریمه محتوای کپی و تکراری توسط پاندا

محتوای باکیفیت فقط شامل مقالات نیست!

در گذشته بیشتر تمرکز گوگل بر  رتبه بندی و امتیاز دهی به مقالات و متون نوشتاری بود اما در سالیان اخیر ویدئو ، تصاویر و صوت نیز توسط ربات های جستجوگر مورد آنالیز قرار می گیرند و تاثیر زیادی در جلب رضایت الگوریتم پاندا دارند. پس حتما باید به تولید محتوای تصویری و صوتی براساس اصول سئو ویدئو توجه داشته باشید. هرچقدر بیشتر در جهت کسب رضایت کاربران و ارائه خدمات مفید به آنان تلاش کنید می توانید رتبه بهتری در گوگل کسب کنید.

تحلیل محتوا درجهت رضایت الگوریتم پاندا

همواره تلاش کنید محتواهایی که بر روی سایت خود ارائه می دهید را از چند روش مختلف تحلیل کنید. خود شما می توانید با مطالعه یک متن نقاط ضعف آن را تا حدی متوجه شوید. همچنین می توانید از افراد دیگر و نظرات آنها کمک بگیرید و ایرادات محتوای منتشر شده را از دید آنان متوجه شوید. یکی دیگر از ابزار تحلیل محتوا استفاده از گوگل آنالیتیکس است که می تواند اطلاعات کامل از میزان بازدید هر صفحه و مدت زمان میانگین حضور کاربر روی هر صفحه را با شما نشان دهد.

در مقاله ابزارهای آنالیز سئو سایت برخی از وبسایت هایی که به منظور تحلیل محتوا استفاده می شوند را معرفی کرده ایم.

کسب رضایت کاربران با بهبود تجربه کاربری

در وهله اول باید گفت مطالبی برای کابران رضایت بخش است که بتواند به درستی به سوالات یا نیازهای آنان پاسخ کامل و جامعی را ارائه دهد. اما به یک سری نکات دیگر نیز برای بهبود تجربه کاربری باید توجه کرد. اولا اینکه لینک ها یا عبارات کلیدی که بواسطه آنها کاربر وارد سایت شما می شوند باید کاملا متناسب و هم راستا با محتوای ارائه شده باشد. مثلا اگر کاربری با کلیدواژه سئو سایت وارد یک صفحه می شود نباید محتوایی با هسته اصلی طراحی سایت ببیند، بلکه باید محتوا کاملا متمرکز بر سئو و راهکارها و تکنیکهای سئو باشد.

در این وضعیت الگوریتم پاندا گوگل از شما انتظار دارد به جای ورود تعداد زیاد کاربران ، شما مدت زمان حضور و رضایت کاربران را افزایش دهید. افزایش ورودی به هر روشی که انجام می شود زمانی موثر و مثبت است که به افزایش میانگین حضور روی صفحات در نتیجه رضایت کاربران منجر شود. الگوریتم های هوش مصنوعی مانند پاندا گوگل این قابلیت را برای ربات های ماشینی گوگل فراهم کرده اند که از دید یک انسان ببینند ، بخوانند و تصمیم بگیرند.

حذف مزرعه محتوا

در گذشته حجم مطالب در سئو تاثیر داشت اما امروزه اینگونه نیست. محتوای مطلوب الگوریتم پاندا ، باید هدفمند و کاربردی باشد و استفاده از مزرعه محتوا که بواسطه حجم زیادی از کلمات و مطالب بعضا غیر مرتبط ایجاد می شود ، جریمه پاندا گوگل را به دنبال خواهد داشت. مزرعه محتوا نه تنها مطلوب گوگل نیست بلکه موجب سردرگمی کاربران می شود و از دید ربات های موتور جستجو به عنوان اسپم و محتوای بی کیفیت شناخته می شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *