نشانه گذاری schema چیست و چگونه انجام میشود؟

تاثیر نشانه گذاری schema بر سئو

نشانه گذاری اسکیما schema ، یکی از ابزارهای بهبود درک گوگل و سایر موتورهای جستجو از سایت شما می باشد که می تواند بر سئو بصورت غیر مستقیم تاثیر داشته باشد. کدهای schema انواع مختلفی دارند و با چندین هدف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. مشخص نمودن نوع کسب و کار و فعالیت سایت ، آدرس ، نقش بخش های مختلف یک صفحه ، مشخص نمودن ویدئو و تصاویر ، breadcrumbs ، امتیازدهی ستاره ای و بسیاری از موارد دیگر از کاربردهای نشانه گذاری اسکیما هستند. این کدها موجب بهتر دیده شدن یک صفحه در نتایج جستجو می شوند و به بهبود Ctr سایت کمک می کنند. شما می توانید این نشانه گذاری را در صفحات سایت خود درج نمایید و یا از طریق ابزار نشانه گذاری در کنسول جستجوی گوگل ، اطلاعات مهم صفحه را تعیین کنید.

نشانه گذاری Schema چیست؟

نشانه گذاری Schema ، نوعی میکرودیتا است که پس از افزودن به یک صفحه وب ، توضیحاتی پیشرفته (معمولاً به عنوان یک بخش متمایز) ایجاد می کند ، که در نتایج جستجوی گوگل نیز ظاهر می شود.

موتورهای جستجوی برتر – از جمله گوگل ، یاهو ، بینگ و یاندکس – اولین بار در سال 2011 برای راه اندازی نشانه گذاری اسکیما با Schema.org  همکاری کردند.

نشانه‌گذاری Schema به ویژه در با رونمایی از الگوریتم مرغ مگس خوار  و RankBrain بسیار مهم شده است که به افزایش درک موتور جستجو و تشخیص ماهیت صفحه کمک می نماید. به گونه ای که توضیحات و یا نقش یک صفحه مبهم در اینترنت را مشخص نماید.

اکثر وب مسترها با کاربرد برچسب های HTML در صفحات خود آشنا هستند. معمولاً ، برچسب های HTML به مرورگر می گویند چگونه می تواند اطلاعات موجود در برچسب را نمایش دهد. به عنوان مثال ، <h1> تار </h1> به مرورگر می گوید متن “تار” را با فرمت h1 نمایش دهد. با این حال ، برچسب HTML هیچ اطلاعاتی در مورد معنی دقیق متن نمی دهد ، درواقع دقیقا مشخص نمی کند که منظور از تار ، یک ساز است ، یا منظور این کلمه تیره و مات است.

مطلب پیشنهادی مهم: ویژگی تگ H1 مناسب در سئو

آیا نشانه گذاری schema رتبه سایت را بهبود می دهد؟

هیچ مدرکی مبنی بر تأثیر اسکیما در رتبه بندی نتایج جستجو ، وجود ندارد. با این وجود ، کدهای نشانه گذاری باعث می شوند صفحات سایت شما برجسته تر در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شوند و همین عامل در افزایش نرخ کلیک تاثیر مثبت دارد.

طبق تحقیقات انجام شده ، می توان گفت که کمتر از یک سوم نتایج جستجوی از نشانه گذاری های  Schema.org استفاده کرده اند پس یک فرصت خوب برای تمایز از سایر رقبا پیش روی شماست.

schema برای چه مواردی استفاده می شود؟

کدهای schema بیشتر برای موارد زیر کاربرد دارند. اما شما می توانید با استفاده از نشانه گذاری ، نقش و کاربرد هر بخش از صفحه سایت خود را برای موتورهای جستجو تعریف و مشخص کنید.

مشاغل و سازمانها: بوسیله کدهای نشانه گذاری می توان نوع شغل و زمینه فعالیت یک سایت را برای موتورهای جستجو مشخص نمود.

مناسبت ها: یکی دیگر از کاربردهای نشانه گذاری schema ، تعیین زمان یک رویداد یا مناسبت می باشد.

افراد: بیوگرافی ، معرفی افراد و زندگی نامه مشاهیر نیز توسط کدهای اسکیما ، ایجاد می شود. این مورد را در نتایج جسجو زیاد دیده اید ، زمانی که نام یک فرد معروف را در گوگل جستجو می کنید ، در باکس سمت راست نتایج ، توضیحات کاملی جهت معرفی وی دیده می شود.

معرفی محصولات ، دستور پخت یا ساخت  و معرفی فیلم ها نیز از کاربردهای دیگر اسکیما هستند.

روش اضافه کردن کد schema  به سایت

بسیاری از افزونه های وردپرس مثل yoast این کار را به راحتی برای شما انجام می دهند ، اما اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم که چگونه می توان schema  را به سایت اضافه کرد ، پیشنهاد می کنیم به دو روش زیر توجه نمایید.

استفاده از میکرودیتا و  RDfa دو روش اصلی برای نشانه گذاری بخش های مهم صفحه هستند که قابلیت درک موتورهای جستجو از ساختار صفحه را افزایش می دهند.

با استفاده از Microdata

Microdata  مجموعه ای از تگ ها است که توضیحات تکمیلی را برای افزایش درک ربات گوگل به  HTML اضافه می کند و مناسب ترین انتخاب برای افراد مبتدی و وب سایت های نوپا است.

اما استفاده از میکرودیتا یک نکته منفی نیز دارد. شما با استفاده از microdata ، باید هر بخش از صفحه را جداگانه نشانه گذاری کنید که باعث شلوغی کد سایت می شود.

قبل از درج کدهای schema شما باید ماهیت و نوع صفحه مورد نظر را به خوبی بدانید. صفحه مربوطه بر چه موضوعی تمرکز دارد؟ موسیقی ؟ آموزش ؟ مواد غذایی؟ یا موارد دیگر!؟

برای مثال فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی صنایع غذایی هستید ، پس باید بخشی از سورس کد سایت شما ، شامل http://schema.org/foodindustrial باشد.

در هر صنعتی که فعالیت دارید می توانید با مراجعه به schema.org ، کد نشانه گذاری مربوط به کسب و کار خود را بیابید.

این یک مورد از کاربرد نشانه گذاری اسکیما می باشد ،  مشخص نمودن آدرس ، ساعات فعالیت ، شماره های تماس و… نیز توسط نشانه گذاری برای گوگل قابل فهم تر می شود و می تواند در نتایج جستجو به شما کمک کند.

نشانه گذاری  RDFa

RDFa  فرمت HTML5 است و برای کمک به کاربران جهت نشانه گذاری به داده های ساختار یافته طراحی شده است.

RDFa  توصیه W3C محسوب می شود و استاندارد بودن کدنویسی صفحات یک سایت را نشان می دهد. از این روش ، برای نشانه گذاری هایی فراتر از schema.org استفاده می شود و کاربر توانایی بیشتری در درج کدهای نشانه گذاری دارد

RDFa  تفاوت چندانی با Microdata ندارد، فقط دست شما را برای نشانه گذاری بازتر می کند.

مشابه میکرودیتا ، برچسب های RDFa در بدنه کدهای html صفحه به کار می روند.

جهت مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *