• سئوبهینه
  • نمونه پروژه سئو سایت
  • تماس با ما
  • ثبت سفارش
سئوبهینه
  • صفحه نخست
  • طراحی سایت
  • سئو فروشگاه اینترنتی
  • بررسی رایگان سایت
  • خدمات ما
  • درباره ما
  • منو

سئوبهینه » مقالات سئو » کاهش bounce rate صفحات سایت

مقالات سئو

کاهش bounce rate صفحات سایت

فاکتور bounce rate یا نرخ پرش

آیا bounce rate و نرخ پرش کاربر از سایت شما خیلی بالاست؟ در صورتی که تمایل دارید bounce rate صفحات وب سایتتان را کاهش دهید ، پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه نمایید و 12 روش جهت پایین آوردن نرخ گزاف گویی (نرخ پرش) و تقویت سئو و بازدید سایت را بشناسید و اجرا کنید.

نرخ گزاف گویی یا bounce rate یکی از رایج ترین ایرادات در سئو بسیاری از سایتها محسوب می شود. اگر این فاکتور در سایت شما بالاست و  اکثر کاربران شما پس از بررسی یک صفحه که معمولا صفحه اصلی سایت است ، از وبسایت شما خارج می شوند ، فرصتی برای تبدیل کاربران به مشتریان و مخاطبان وفادار خود ندارید.

ابتدا تعریف دقیقی از این مفهوم ارائه می دهیم تا با جزئیات بیشتر آشنا شوید و سپس روشهایی که جهت کاهش نرخ گزافه گویی کاربرد دارند را بیان می کنیم تا شما به راحتی و به درستی بتوانید سئو سایت خود را ارتقا دهید و کاربران ورودی به سایت را بهترین نحو به سمت صفحات محصولات یا خدمات خود راهنمایی نمایید.

Bounce rate چیست؟

نرخ پرش ، نرخ گزافه گویی یا bounce rate آمار یا درصد کاربرانی است پس از ورود به یکی از صفحات سایت شما ، بدون مراجعه به صفحه دیگری ، تصمیم می گیرند از سایت خارج شوند.

هرچه bounce rate  بالاتر باشد ، نشاندهنده این است که نتوانسته اید با کاربر ارتباط موثری داشته باشید و این یعنی وب سایت شما یا سرعت مناسبی ندارد ، یا تجربه کاربری بدی را برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده و یا محتوای نامناسب و بی کیفیتی را ارائه می دهید ، پس در فروش محصولات یا ارائه خدمات با مشکل مواجه خواهید شد.

احتمالا در گوگل آنالیتیکس یا سایر ابزارهای سئو ، با bounce rate مواجه شده اید و درصدی را برای هر صفحه سایتتان مشاهده کرده اید.

بیایید نگاهی به میزان متوسط ​​این نرخ داشته باشیم و بررسی کنیم در چه حالتی خوب و در چه درصدهایی وضعیت بد است.

درصورتیکه نرخ bounce rate بیش از 80٪   باشد خیلی وضعیت سایت یا صفحه بد است.

بین 70 – 80 درصد ضعیف است

اگر این نرخ بین 50 – 70  درصد را نشان دهد ، سایت شما از این نظر متوسط ​​است

بهترین حالت برای bounce rate درصدی بین 30 – 50  است ولی پایین تر از این مقدار احتمالا خطای ردیابی یا مشکل در دسترسی ربات های گوگل و یا استفاده از افزونه های تحلیلی در سایت را نشان می دهد.

چگونه bounce rate را کاهش دهیم؟

شناسایی و رفع مشکلات صفحات فرود ( landing pages ) سایت می تواند به راحتی مشکل bounce rate سایت شما را برطرف کند. ما شما را با برخی از رایج ترین مشکلاتی که موجب بالا رفتن نرخ گزافه گویی می شوند آشنا می کنیم و در ادامه نحوه رفع هرکدام را توضیح می دهیم.

12 روش ضروری جهت کاهش bounce rate سایت

قبل از شروع ، با استفاده از گوگل آنالیتیکس ، صفحاتی از سایت که نرخ گزاف گویی بالایی دارند را مشخص کنید.. با رفتن به Google Analytics  و کلیک بر روی behavior در منوی سمت چپ ، می توانید bounce rate  هر صفحه را مشاهده کنید.

مشخص کردن صفحاتی با bounce rate بالا می تواند در شناسایی مشکلات و رفع آنها کمک کند. اما 12 نکته برای کاهش میزان گزاف گویی ، عبارتند از:

ارائه تجربه کاربری بهتر برای کاهش bounce rate

گروه نیلزن نورمن ، یکی از موسسات معتبری که در این زمینه تحقیقاتی ارائه داده است ، جربه کاربر را اینگونه تعریف می کند:

تجربه کاربری شامل کلیه جنبه های تعاملی کاربر با وب سایت ، شرکت ، خدمات و محصولات آن می باشد.

تجربه کاربری احساس کلی کاربر هنگام تعامل با وب سایت شماست. تجربه کاربری خوب نه تنها به معنی استفاده راحت کاربر از سایت ، بلکه احاساس خوشایند و رضایت در وی را نیز دربرمیگیرد.

ایجاد یک وب سایت ریسپانسیو که در تمام سیستم عامل ها و دستگاه ها باکیفیت عالی بارگزاری و نمایش داده شود ، اولین قدم در بهبود تجربه کاربری UX ، که از مهم ترین و تاثیرگذارترین فاکتور های سئو است ، می باشد.

البته در یک مطلب مجزا و تخصصی نحوه بهبود تجربه کاربری را کاملا توضیح داده ایم که می توانید آن را از لینک مشخص شده مطالعه بفرمایید.

بهینه سازی و اصلاح مکان دکمه cta سایت

اکثر کاربران ورودی تنها در دو ثانیه و اغلب فقط با یک نگاه ساده در نمای اولیه صفحه در مورد حضور یا ترک یک وب سایت تصمیم می گیرند. این ناحیه معمولا شامل منو و بنر یا اسلاید شو و محتوای بالای صفحه می شود. به همین دلیل شما باید با درج دکمه cta در این نواحی ، کاربران را به صفحات هدف خود راهنمایی کنید.

دکمه call to action کاربران را بصورت دوستانه به سمت عملی که هدف شماست ترغیب می کند. جهت کسب اطلاعات تخصصی بیشتر حتما مطلب روبرو را مطالعه نمایید: طراحی cta در سایت

کاهش نرخ bounce rate با بهبود سرعت سایت

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم ، کاربران در دو ثانیه اول در مورد یک سایت تصمیم می گیرند. پس شما نباید این زمان طلایی را با بارگزاری اسکریپت ها و کدهای سنگین در سایت از دست دهید. سایت شما باید با بالاترین سرعت و در زمان کم بارگزاری شود. ترجیحا این زمان باید زیر دو ثانیه باشد.

با استفاده از ابزاری مانند Pingdom و Google Page Speed ​​یا gtmetrix می توانید وضعیت سرعت سایت خود را چک کنید.

برای سرعت بخشیدن به سایت ، باید تصاویر را بهینه کنید ، استفاده از cdn یا شبکه توزیع محتوا و یا استفاده از یک هاست پرسرعت ، گزینه های پیشنهادی ما هستند.

یکی از سریعترین و آسانترین راه برای سرعت بخشیدن به وب سایت شما استفاده از CDN است. تاثیر استفاده از cdn در سئو را مطالعه کنید.

تست A / B  لندینگ پیج

این امکان وجود دارد که عملکرد دکمه cta مؤثر نباشد. به همین دلیل به آزمون A / B نیاز دارید.  این تست یکی از آزمون های مقایسه ای در بازاریابی است.

در هر صفحه از استراتژی های مختلف سئو و تولید محتوا استفاده کنید و نرخ تبدیل کاربر به مشتری را برای لندینگ پیج های سایت خود مقایسه کنید. با این کار متوجه خواهید شد که برای مثال بهترین مکان برای دکمه cta  کجای صفحه است ، کاربران شما به کدام مطالب علاقه بیشتری دارند ، چه فاکتورهایی در سئو برای صنعت شما مناسب تر است و بسیاری از نتایج دیگر!

آیا می داتید!؟ لندینگ پیج چیست؟ چه اهمیتی در سئو دارد؟

استفاده از ویدئو در صفحات سایت

ویدئو ها برای کاربران بیشتر از متن و حتی تصاویر جذابیت دارند. علاوه بر این استفاده از ویدئو یکی از روش های ارتقای سئو سایت است که موجب افزایش بازدید سایت نیز می شود. این فاکتور رد در مقاله اهمیت و تاثیر سئو ویدئو در بالا رفتن بازدید سایت ، بصورت کامل توضیح داده ایم.

طبق نتایج تحقیقات انجام شده ، استفاده از ویدئو می تواند بازدید سایت را تا دوبرابر افزایش دهد و صفحاتی که از این تکنیک استفاده می کنند ، نرخ کلیک بالاتری دارند.

درج تصاویر باکیفیت برای جلب توجه کاربران

تصاویر یکی دیگر از ابزارهای مؤثر به منظور کاهش bounce rate  هستند.

دلیل اینکه بسیاری از وب سایت ها از عکس های با کیفیت بالا به عنوان پس زمینه تمام صفحه استفاده می کنند ، تاثیر بالای آن در سئو است. حتی شرکت هایی مثل خود گوگل نیز در صفحات و مقالات داخلی یا ساب دامین های خود از تصاویر باکیفیت بسیار بالا بهره می برند.

استفاده از تصاویر باکیفیت باید با رعایت اصول سئو و بهینه سازی تصاویر همراه باشد. یعنی در عین حالی که عکس های باکیفیت و با وضوح بالا را درج می کنید ، فرمت تصاویر و حجم آنها را باید بهینه کنید.

اجازه ثبت نظرات مشتریان

در بسیاری از سایت های معتبر یک بخش ویژه را مشاهده می کنید که بصورت اسلایدشو هر لحظه نقل قول یا نظری از یک مشتری را نشان می دهد. این اقدام ، تاثیر زیادی در کاهش bounce rate و افزایش اعتبار سایت دارد.

همچنین حتما در مطالب و مقالاتی که منتشر می کنید اجازه ثبت نظرات را به مخاطبان خود بدهید. در صورتی که انتقاد یا پیشنهادی از جانب کاربران ارائه شود ، مطمئنا در موفقیت شما نقش خواهد داشت و اگر توصیف یا تجمیدی از سایت شما ارائه شود ، موجب ارتقای اعتبار شما خواهد بود.

استراتژی تولید محتوای مستمر و متنوع

در حالی که بسیاری از متخصصین بازاریابی به شما توصیه می کنند استراتژی های مختلفی را برای تولید محتوا در پیش بگیرید ، اما استمرار در تولید و ارائه انواع محتاوی نوشتاری ، تصویری و صوتی اهمیت زیادی دارد.

تولید مستمر محتوا باید با استراتژی های متفاوت همراه باشد، یعنی شما بتوانید در حوزه کسب و کار خود و زمینه فعالیت سایت ، تصاویر ، ویدئو ، پادکست ، مقالات ، gif و … متنوعی را ایجاد کنید.

خوانایی وب سایت خود را بهبود دهید

بیشترین درصد محتوا در اکثر وب سایت ها در قالب متن نوشتاری است. جای تاسف است که اعلب این بخش مهم در تجربه کاربری نادیده گرفته می شود.

شما باید اطمینان حاصل کنید که محتوای متنی سایت به راحتی در تمام دستگاه ها و مرورگرها قابل خوانددن باشد.متن نباید خیلی کوچک باشد و نه خیلی بیش از اندازه بزرگ. از اندازه قلم و فونت مناسب و خوانا استفاده کنید.

تایپوگرافی یا خوانایی فقط به انتخاب اندازه و رنگ قلم محدود نمی شود. همچنین باید مطمئن شوید که متن موجود در وب سایت شما زیبا به نظر برسد. باید فاصله ، خطوط و حاشیه ها به اندازه کافی واضح و مشخص باشند.

نکته مهم دیگر که باید در نظر بگیرید زبان و سبکی است که در سایتتان استفاده می کنید. زبانی با درک آسان و با لحنی محاوره ای می تواند موجب کاهش bounce rate  شود.

کاهش bounce rate با افزایش اعتبار سایت

مصرف کنندگان هر روز باهوش تر می شوند ، این بدان معنی است که آنها قبل از اقدام به خرید یا ثبت سفارش از یک سایت ، ابتدا با بررسی دقیق و پس از ارزیابی اولیه محصول یا خدمات شما میزان اعتبار سایت را می سنجند.

ایجاد اعتماد کاربر نسبت به سایت شما آسان نیست. کاربر جدید نمی داند کسب و کار شما چقدر معتبر است و برند شما چه میزان قابل اعتماد است.

تأییدیه ها ، گواهینامه ها ، نظرات مشتریان سابق خود را در سایت به نمایش بگذارید.. وب سایت خود را با گواهینامه امنیتی ssl ایمن کنید. تمام این موارد در نشان دادن اعتبار سایت شما به مخاطب و در نتیجه کاهش bounce rate تاثیر دارد.

پیشنهاد میکینم این مطلب را حتما مطالعه کنید: تاثیر گواهینامه ssl بر سئو و رتبه بندی گوگل

هدف قرار دادن کاربران خروجی

با وجود تمام تلاش های شما ، ممکن است گاهی اوقات یک کاربر بخواهد وب سایت شما را لنا به دلایلی که در حیطه کنترل شما نیست ، به سرعت ترک کند. در این شرایط شما دو گزینه دارید ، یا کاربر خروجی را کلا فراموش کنید و یا وی را به یک مشترک تبدیل کنید که در آینده به سایت شما مراجعه کند. برای این کار می توانید با ایجاد فرم ثبت اطلاعات تماس و درخواست ایمیل از وی ، در آینده با او در ارتباط باشید.

همچنین می توانید پروموشن یا تخفیف ویژه ای را در هنگام خروج کاربران از سایت به آنها نمایش دهید.

اگر پیشنهاد خروج را با یک فرم اشتراک یا ثبت اطلاعات ترکیب کنید ، این امکان را دارید تا با کاربر در تماس باشید. ارتباط و تعامل بیشتر با کاربران و تبدیل آنها به بازدیدکنندگان وفادار ، یکی از روش های موثر در کاهش bounce rate  و افزایش مدت زمان حضور آنها روی سایت است.

پیشنهادات ویژه به کاربران حاضر در سایت

اغلب کاربران حاضر در سایت شما که با خروج خود موجب بالا رفتن bounce rate  سایت شما می شوند ، باید با پیشنهادات ویژه یا لینک های هدفمند ، ترغیب به حضور در صفحات دیگر سایت شوند. مثلا فرض کنید ما مقاله ای در رابطه با کاهش bounce rate  نوشته ایم. کاربر با مطالعه این مقاله به اطلاعات مناسبی دست پیدا می کند ، اما در صورت خروج از سایت پس از مطالعه مطلب ، نرخ گزافه گویی سایت را بالا می برد و گوگل به جای اینکه به مطلب امتیاز مثبتی دهد ، آن را بی کیفیت قلمداد می کند. پس ما برای جلوگیری از این کار ، چندین مطلب و مقاله دیگر را به شما پیشنهاد می دهیم که شامل اطلاعات تکمیلی در رابطه با bounce rate  است.

یا مثلا در فروشگاه های اینترنتی ، زمانی که کاربر از یک صفحه بازدید می کند در پایین صفحه چندین محصول مشابه به وی پیشنهاد می شود. تمام این اقدامات در جهت کاهش دادن bounce rate صفحات سایت استفاده می شود.

در نهایت پیشنهاد می کنیم با یکی دیگر از فاکتورهای آماری مهم در سئو که ارتباط نزدیکی نیز با نرخ پرش دارد و البته متفاوت هستند نیز آشنا شوید: فاکتور dwell time چیست؟

به یاد داشته باشید که bounce rate  و dwell time  دو مفهوم نزدیک به هم اما کاملا متفاوت هستند. البته بسیاری از اقداماتی که جهت کاهش نرخ پرش انجام می شود می تواند در مدت زمان حضور کاربر در سایت نیز موثر باشد.

آوریل 11, 2020/0 دیدگاه /توسط سئوبهینه
اشتراک این مطلب
  • اشتراک در Facebook
  • اشتراک در Twitter
  • اشتراک در Linkedin
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در اینستاگرام سئوبهینه را دنبال کنید

سئو سایت با آنالیز کامل

سوالات متداول

  • کلمات کلیدی چیست و چه اهمیتی داردکلمات کلیدی چیست ؟نوامبر 12, 2020 - 15:10
  • داده های ساختار یافته یا structured dataساخت structured data برای سایتسپتامبر 1, 2020 - 17:44
  • نحوه ارزیابی ارزش و کیفیت بک لینکچگونه ارزش یک بک لینک را ارزیابی کنیم؟آگوست 23, 2020 - 19:38
  • تفاوت هاست از سرور ایران و سرور خارجیهاست سرور ایرانی بهتر است یا خارجی؟آگوست 6, 2020 - 13:16
  • روش های ایجاد دسته بندی محصولات فروشگاه اینترنتیدسته بندی محصولات در فروشگاه اینترنتی چگونه انجام می شود؟ژوئن 29, 2020 - 09:01

آموزش اختصاصی سئو با تخفیف ویژه

درباره شرکت سئوبهینه

بایگانی‌ها

  • ژانویه 2021
  • نوامبر 2020
  • اکتبر 2020
  • سپتامبر 2020
  • آگوست 2020
  • جولای 2020
  • ژوئن 2020
  • می 2020
  • آوریل 2020
  • مارس 2020
  • فوریه 2020
  • ژانویه 2020
  • دسامبر 2019
  • نوامبر 2019
  • اکتبر 2019
  • سپتامبر 2019
  • آگوست 2019
  • جولای 2019

تماس با سئوبهینه

آدرس : تهران – پونک

جهت تماس با سئوبهینه با شماره 44871861 تماس بگیرید.

امکان ارتباط در تلگرام و واتساپ

از ما بخواهید…

  • تعرفه سئو
  • تبلیغات اینترنتی
  • طراحی سایت
  • طراحی فروشگاه اینترنتی

دسته بندی مطالب

هدف سئوبهینه رونق کسب و کار شماست! Copyright © 2021 seobehine.ir
  • Twitter
  • Instagram
  • Linkedin
  • Facebook
  • Youtube
رفتن به بالا