Bounce rate چیست و چگونه نرخ پرش را کاهش دهیم؟
احتملا میدانید یکی از مهمترین فاکتورهایی که در گوگل آنالیتیکس به چشم میخورد چیست؟ بله، bounce rate است که برای هر صفحه بصورت مجزا محاسبه میشود و برای کل دامنه میانگین بانس ریت مربوط به کل صفحات است. در فارسی نرخ پرش گفته میشود که درصد بازدیدکنندگانی است که یک صفحه وب را بدون انجام اقدامی مانند کلیک کردن بر روی لینک،تکمیل یک فرم، دریافت خدمات یا خرید محصول، ترک می کنند.
آیا bounce rate و نرخ پرش کاربر از سایت شما خیلی بالاست؟ در صورتی که تمایل دارید bounce rate صفحات وب سایتتان را کاهش دهید ، پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه نمایید و 14 روش جهت پایین آوردن نرخ گزاف گویی (نرخ پرش) و تقویت سئو و بازدید سایت را بشناسید و اجرا کنید.
نرخ گزاف گویی یا bounce rate یکی از رایج ترین ایرادات در سئو بسیاری از سایتها محسوب می شود. اگر این فاکتور در سایت شما بالاست و اکثر کاربران شما پس از بررسی یک صفحه که معمولا صفحه اصلی سایت است ، از وبسایت شما خارج می شوند ، فرصتی برای تبدیل کاربران به مشتریان و مخاطبان وفادار خود ندارید.
ابتدا تعریف دقیقی از این مفهوم ارائه می دهیم تا با جزئیات بیشتر آشنا شوید و سپس روشهایی که جهت کاهش نرخ گزافه گویی کاربرد دارند را بیان می کنیم تا شما به راحتی و به درستی بتوانید سئو سایت خود را ارتقا دهید و کاربران ورودی به سایت را بهترین نحو به سمت صفحات محصولات یا خدمات خود راهنمایی نمایید.
Bounce rate چیست؟
نرخ پرش ، نرخ گزافه گویی یا bounce rate آمار یا درصد کاربرانی است پس از ورود به یکی از صفحات سایت شما ، بدون مراجعه به صفحه دیگری ، تصمیم می گیرند از سایت خارج شوند.
هرچه bounce rate بالاتر باشد ، نشاندهنده این است که نتوانسته اید با کاربر ارتباط موثری داشته باشید و این یعنی وب سایت شما یا سرعت مناسبی ندارد ، یا تجربه کاربری بدی را برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده و یا محتوای نامناسب و بی کیفیتی را ارائه می دهید ، پس در فروش محصولات یا ارائه خدمات با مشکل مواجه خواهید شد.
احتمالا در گوگل آنالیتیکس یا سایر ابزارهای سئو ، با bounce rate مواجه شده اید و درصدی را برای هر صفحه سایتتان مشاهده کرده اید.
بیایید نگاهی به میزان متوسط این نرخ داشته باشیم و بررسی کنیم در چه حالتی خوب و در چه درصدهایی وضعیت بد است.
درصورتیکه نرخ bounce rate بیش از 80٪ باشد خیلی وضعیت سایت یا صفحه بد است.
بین 70 – 80 درصد ضعیف است
اگر این نرخ بین 50 – 70 درصد را نشان دهد ، سایت شما از این نظر متوسط است
بهترین حالت برای bounce rate درصدی بین 30 – 50 است ولی پایین تر از این مقدار احتمالا خطای ردیابی یا مشکل در دسترسی ربات های گوگل و یا استفاده از افزونه های تحلیلی در سایت را نشان می دهد.
دلایل اهمیت کاهش bounce rate چیست؟
توجه به نرخ پرش و درصدی که در آنالیتیکس برای هر صفحه نشان داده میشود، به سه دلیل اهمیت دارد:
کاربری که از سایت شما پرش می کند به خوبی جذب نشده یا به مشتری شما تبدیل نشده است. بنابراین هنگامی که بازدیدکننده را از پرش منع می کنید، می توانید نرخ تبدیل خود را نیز افزایش دهید. یعنی کاهش bounce rate = افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری.
فاکتور bounce rate به عنوان یک عامل رتبه بندی گوگل شناخته می شود. در واقع طبق مطالعاتی که توسط متخصصین سئو انجام شده، به این نتیجه رسیده اند که قطعا این فاکتور تاثیر پررنگ و زیادی در رتبه یک صفحه دارد. کاهش بانس ریت، عامل مهمی برای بهبود رتبه سایت است.
یکی دیگر از دلایل اهیمت نرخ پرش این است که اگر صفحه ای نرخ بالایی داشته باشد، به این معنی است که از نظر محتوا، تجربه کاربری، لینکسازی داخلی و ساختار مشکلاتی دارد که شما را متوجه میکند و میتوانید آنها را برطرف کنید.
نرخ متوسط bounce rate چقدر است؟
طبق گزارشی در GoRocketFuel.com، میانگین نرخ Bounce Rate بین 41 تا 51 درصد است. با این وصاف، نرخ پرش عادی به موضوع فعالیت سایت شما هم بستگی زیادی دارد. معمولا بصورت کلی، نرخ پرش برای سایتهای فروشگاهی کمتر از وبسایتهای خدماتی یا ارائه دهنده محتوا مانند وبلاگ ها میباشد. پس اگر قصد دارید نرخ پرش مطلوب را تجربه کنید، ضمن رعایت اصول سئو، حتما سایت خود را با وبسایتهای مرتبط و رقبای خود مقایسه کنید.
همچنین منابعی که برای سایت شما ترافیک ایجاد میکنند را چک کنید. کاربران از چه طریقی وارد سایت شما میشوند؟ موتور جستجو؟ تبلیغات بنری؟ لینک های رپورتاژ؟ طبق تحلیل های انجام شده، کاربرانی که از طریق بنر و لینکهای تبلیغاتی وارد سایتها میشوند، خیلی راحت تر از صفحه پرش میکنند. پس اگر تبلیغات زیادی انجام میدهید و bounce rate بالایی را مشاهده میکنید، خیلی هم نگران نباشید.
Bounce rate در مقایسه با exit rate
نرخ خروج یا exit rate فاکتور دیگری در گوگل آنالیتیکس است که مشابه با نرخ پرش است، با یک تفاوت عمده:
نرخ پرش درصد افرادی است که در یک صفحه قرار می گیرند و آن را ترک می کنند.
نرخ خروج درصد افرادی است که یک صفحه را ترک می کنند (حتی اگر در زمان ورود به سایت از طریق آن صفحه وارد نشده باشند ، یعنی از صفحه دیگری از همان سایت وارد صفحه مذکور شده اند)
مثلا، فرض کنید شما که از طریق گوگل وارد این صفحه از سایت ما شده اید، بلافاصله از سایت خارج شوید، این یک پرش است.
اما اگر از این صفحه ای که در حال حاضر حضور دارید، به صفحه دیگری از سایت سئوبهینه بروید و پس از مطالعه صفحه بعدی ، از سایت خارج شوید، این خروج است که نرخ exit rate صفحه بعدی را افزایش میدهد. اما موجب کاهش bounce rate این صفحه (همین صفحه ای که در حال مطالعه آن هستید) شده اید.
چرا کاربر از یک صفحه پرش میکند؟ چون انتظارات او برآورده نشده!
چرا کاربر از صفحه خارج میشود؟ احتمالا اطلاعات مورد نیاز خود رابدست آورده است!
چگونه bounce rate را کاهش دهیم؟
شناسایی و رفع مشکلات صفحات فرود ( landing pages ) سایت می تواند به راحتی مشکل bounce rate سایت شما را برطرف کند. ما شما را با برخی از رایج ترین مشکلاتی که موجب بالا رفتن نرخ گزافه گویی می شوند آشنا می کنیم و در ادامه نحوه رفع هرکدام را توضیح می دهیم.
قبل از شروع ، با استفاده از گوگل آنالیتیکس ، صفحاتی از سایت که نرخ گزاف گویی بالایی دارند را مشخص کنید.. با رفتن به Google Analytics و کلیک بر روی behavior در منوی سمت چپ ، می توانید bounce rate هر صفحه را مشاهده کنید.
مشخص کردن صفحاتی با bounce rate بالا می تواند در شناسایی مشکلات و رفع آنها کمک کند. اما 14 نکته برای کاهش میزان گزاف گویی ، عبارتند از:
ارائه تجربه کاربری بهتر برای کاهش bounce rate
گروه نیلزن نورمن ، یکی از موسسات معتبری که در این زمینه تحقیقاتی ارائه داده است ، تجربه کاربر را اینگونه تعریف می کند:
تجربه کاربری شامل کلیه جنبه های تعاملی کاربر با وب سایت ، شرکت ، خدمات و محصولات آن می باشد.
تجربه کاربری احساس کلی کاربر هنگام تعامل با وب سایت شماست. تجربه کاربری خوب نه تنها به معنی استفاده راحت کاربر از سایت ، بلکه احاساس خوشایند و رضایت در وی را نیز دربرمیگیرد.
ایجاد یک وب سایت ریسپانسیو که در تمام سیستم عامل ها و دستگاه ها باکیفیت عالی بارگزاری و نمایش داده شود ، اولین قدم در بهبود تجربه کاربری UX ، که از مهم ترین و تاثیرگذارترین فاکتور های سئو است ، می باشد.
البته در یک مطلب مجزا و تخصصی نحوه بهبود تجربه کاربری را کاملا توضیح داده ایم که می توانید آن را از لینک مشخص شده مطالعه بفرمایید. دقت کنید که بهبود تجربه کاربری فقط به نسخه دسکتاپ محدود نمیشود، نسخه موبایل و تبلت را هم بهبود دهید. اهمیت نسخه موبایل به دلیل کاربران بیشتر، از نسخه دسکتاپ هم بالاتر است.
لینک های داخلی را به صفحه اضافه کنید
احتمالاً اطلاع دارید که لینک های داخلی برای سئو عالی هستند. اما چیزی که ممکن است ندانید این است که لینک های داخلی می توانند به بهبود و کاهش Bounce Rate کمک کنند.
چرا؟ زیرا لینک های داخلی کاربران را به صفحات دیگر سایت شما راهنمایی میکنند. با این کار شما بطور طبیعی بازدیدکنندگان یک صفحه از وبسایت خود را به سایر صفحات منتقل میکنید و نرخ پرش آنها را کاهش میدهید. لینکهای داخلی مانند پل ارتباطی میان صفحات عمل میکنند و میتوانند مدت زمان حضور کاربر روی سایت را نیز افزایش دهند. علاوه بر این به درک بهتر ربات های خزنده گوگل از محتوای صفحه و نتیجتا کسب رتبه بهتر در گوگل منجر خواهند شد.
اما هر لینکی نمیتواند به شما کمک کند! لینکهای داخلی هر صفحه باید ویژگی های خاصی داشته باشند. شما نمیتوانید صفحه را پر از لینک کنید به این امید که شاید کاربر روی یکی از آنها کلیک کند.
ارتباط موضوعی صفحه لینک شده با صفحه ای که کاربر در آن حضور دارد مهم است. همچنین میتوانید به صفحاتی که توضیحات تکمیلی در مورد بخشی از صفحه حاضر را ارائه می دهند لینک دهید. یکی دیگر از تکنیک های لینکسازی داخلی، ارائه پروموشن یا پیشنهاد جذاب به کاربر است. مثلا صفحه محصولی که تخفیف خورده، یا صفحه ای که کاربر با ورود به آن میتواند کد تخفیف یا جایزه دریافت کند را در هدر، فوتر یا سایدبار قرار دهید.
بهینه سازی و اصلاح مکان دکمه cta سایت
اکثر کاربران ورودی تنها در دو ثانیه و اغلب فقط با یک نگاه ساده در نمای اولیه صفحه در مورد حضور یا ترک یک وب سایت تصمیم می گیرند. این ناحیه معمولا شامل منو و بنر یا اسلاید شو و محتوای بالای صفحه می شود. به همین دلیل شما باید با درج دکمه cta در این نواحی ، کاربران را به صفحات هدف خود راهنمایی کنید.
دکمه call to action کاربران را بصورت دوستانه به سمت عملی که هدف شماست ترغیب می کند. جهت کسب اطلاعات تخصصی بیشتر حتما مطلب روبرو را مطالعه نمایید: طراحی cta در سایت
کاهش نرخ bounce rate با بهبود سرعت سایت
همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم ، کاربران در دو ثانیه اول در مورد یک سایت تصمیم می گیرند. پس شما نباید این زمان طلایی را با بارگزاری اسکریپت ها و کدهای سنگین در سایت از دست دهید. سایت شما باید با بالاترین سرعت و در زمان کم بارگزاری شود. ترجیحا این زمان باید زیر دو ثانیه باشد.
با استفاده از ابزاری مانند Pingdom و Google Page Speed یا gtmetrix می توانید وضعیت سرعت سایت خود را چک کنید.
برای سرعت بخشیدن به سایت ، باید تصاویر را بهینه کنید ، استفاده از cdn یا شبکه توزیع محتوا و یا استفاده از یک هاست پرسرعت ، گزینه های پیشنهادی ما هستند. یکی از سریعترین و آسانترین راه برای سرعت بخشیدن به وب سایت شما استفاده از CDN است.
اما برای افزایش سرعت سایت اقدامات زیر را فراموش نکنید:
- فشرده سازی کدهای قالب
- استفاده از تصاویر بهینه و فشرده شده
- بهبود فاکتورهای core web vitals
- کاهش و حذف افزونه های اضافی
- ارتقا هاست از نظر سخت افزاری و نرم افزاری
سرعت سایت از دید گوگل هم اهمیت زیادی برای رتبه بندی دارد و در خلال خدمات سئو که سئوبهینه ارائه میدهد، به این بخش نگاه ویژه ای داریم.
استفاده از ویدئو در صفحات سایت
ویدئو ها برای کاربران بیشتر از متن و حتی تصاویر جذابیت دارند. علاوه بر این استفاده از ویدئو یکی از روش های ارتقای سئو سایت است که موجب افزایش بازدید سایت نیز می شود. ویدئوها جذابیت بیشتری برای کاربران عام دارند. درصد افرادی که تمایل دارند یک ویدئو معرفی محصول را مشاهده کنند نسبت به افرادی که ترجیح میدهند یک متن 3000 کلمه را برای کسب اطلاعات در مورد همان محصول بخوانند، خیلی بالاتر است. محبوبیت و توسعه شبکه های اجتماعی ویدئومحور مثل اینستاگرام این ادعا را به خوبی ثابت میکند.
طبق نتایج تحقیقات انجام شده ، استفاده از ویدئو می تواند بازدید سایت را تا دوبرابر افزایش دهد و صفحاتی که از این تکنیک استفاده می کنند ، نرخ کلیک بالاتری دارند.
در تحقیقات دیگری به اثبات رسیده که صفحاتی که ویدئو در آنها وجود دارد، بصورت میانگین 11درصد نرخ پرش کمتری دارند.شما میتوانید هم روی هاست خود ویدئو را بارگزاری کنید و یا برای سرعت بیشتر، ویدئو را در آپارات آپلود کنید و سپس لینک نمایش آن را در سایت قرار دهید.
درج تصاویر باکیفیت برای جلب توجه کاربران
تصاویر یکی دیگر از ابزارهای مؤثر به منظور کاهش bounce rate هستند.
دلیل اینکه بسیاری از وب سایت ها از عکس های با کیفیت بالا به عنوان پس زمینه تمام صفحه استفاده می کنند ، تاثیر بالای آن در سئو است. حتی شرکت هایی مثل خود گوگل نیز در صفحات و مقالات داخلی یا ساب دامین های خود از تصاویر باکیفیت بسیار بالا بهره می برند.
استفاده از تصاویر باکیفیت باید با رعایت اصول سئو و بهینه سازی تصاویر همراه باشد. یعنی در عین حالی که عکس های باکیفیت و با وضوح بالا را درج می کنید ، فرمت تصاویر و حجم آنها را باید بهینه کنید. اینفوگرافیک ها جز محبوبترین تصاویر هستند برای کاربر هستند به این دلیل که در عین جذابیت بصری که دارند، پیام های روشن و کاربردی را منتقل میکنند.
استفاده از تکنیک bucket brigades
Bucket Brigades یکی از بهترین راه ها برای بهبود یا کاهش Bounce Rate در صفحات فرود و پست های وبلاگ است.
در اینجا نحوه عملکرد آن آمده است:
ابتدا بخشی از صفحه خود را پیدا کنید که فوق العاده جذاب نیست، درواقع همان بخش هایی که امکان دارد برای کاربر جذاب نباشد و موجب پرش او از صفحه شود.
مرحله دوم اضافه کردن یکی از عبارتهای تکنیک Bucket Brigade است که برای کاربر جلب توجه کند. با فونت بولد، هدینگ یا تغییر رنگ فونت از عباراتی که توجه کاربر را جلب میکند و او را به مطالعه ادامه متن ترغیب می نماید استفاده کنید.
عباراتی مثل:
- مهم ترین نکته!
- بیشتر بدانید!
- نتیجه گیری مهم از متن!
- آمار قابل توجه!
- یک داستان واقعی!
- نتیجه تحقیقات انجام شده!
- معرفی ارزان ترین محصول!
البته به دلیل محدودیت، این بخش را کمی کلی توضیح دادیم که پیشنهاد میکنیم برای شناخت بیشتر این روش و آشنایی با چنین عباراتی مقاله کلیدی تکنیک bucket brigade چیست؟ چه تاثیری در سئو محتوا دارد؟ را مطالعه بفرمایید.
تست A / B لندینگ پیج
این امکان وجود دارد که عملکرد دکمه cta مؤثر نباشد. به همین دلیل به آزمون A / B نیاز دارید. این تست یکی از آزمون های مقایسه ای در بازاریابی است.
در هر صفحه از استراتژی های مختلف سئو و تولید محتوا استفاده کنید و نرخ تبدیل کاربر به مشتری را برای لندینگ پیج های سایت خود مقایسه کنید. با این کار متوجه خواهید شد که برای مثال بهترین مکان برای دکمه cta کجای صفحه است ، کاربران شما به کدام مطالب علاقه بیشتری دارند ، چه فاکتورهایی در سئو برای صنعت شما مناسب تر است و بسیاری از نتایج دیگر!
اجازه ثبت نظرات مشتریان
در بسیاری از سایت های معتبر یک بخش ویژه را مشاهده می کنید که بصورت اسلایدشو هر لحظه نقل قول یا نظری از یک مشتری را نشان می دهد. این اقدام ، تاثیر زیادی در کاهش bounce rate و افزایش اعتبار سایت دارد.
همچنین حتما در مطالب و مقالاتی که منتشر می کنید اجازه ثبت نظرات را به مخاطبان خود بدهید. در صورتی که انتقاد یا پیشنهادی از جانب کاربران ارائه شود ، مطمئنا در موفقیت شما نقش خواهد داشت و اگر توصیف یا تجمیدی از سایت شما ارائه شود ، موجب ارتقای اعتبار شما خواهد بود.
استراتژی تولید محتوای مستمر و متنوع
در حالی که بسیاری از متخصصین بازاریابی به شما توصیه می کنند استراتژی های مختلفی را برای تولید محتوا در پیش بگیرید ، اما استمرار در تولید و ارائه انواع محتاوی نوشتاری ، تصویری و صوتی اهمیت زیادی دارد.
تولید مستمر محتوا باید با استراتژی های متفاوت همراه باشد، یعنی شما بتوانید در حوزه کسب و کار خود و زمینه فعالیت سایت ، تصاویر ، ویدئو ، پادکست ، مقالات ، gif و … متنوعی را ایجاد کنید. این کار مزیت کاهش bounce rate را به همراه دارد به چند دلیل! تنوع محتوا طبیعتا بازه وسیعتری از سلایق کاربران را دربرمی گیرد. همچنین استمرار در انتشار محتوای جدید، خلاء ها و کمبودهای محتوای موجود را کاهش میدهد و زمانیکه کاربری وارد سایت شما میشود، با اطلاعات بیشتر و کاملتری خارج خواهد شد.
خوانایی وب سایت خود را بهبود دهید
بیشترین درصد محتوا در اکثر وب سایت ها در قالب متن نوشتاری است. جای تاسف است که اعلب این بخش مهم در تجربه کاربری نادیده گرفته می شود.
شما باید اطمینان حاصل کنید که محتوای متنی سایت به راحتی در تمام دستگاه ها و مرورگرها قابل خوانددن باشد.متن نباید خیلی کوچک باشد و نه خیلی بیش از اندازه بزرگ. از اندازه قلم و فونت مناسب و خوانا استفاده کنید.
تایپوگرافی یا خوانایی فقط به انتخاب اندازه و رنگ قلم محدود نمی شود. همچنین باید مطمئن شوید که متن موجود در وب سایت شما زیبا به نظر برسد. باید فاصله ، خطوط و حاشیه ها به اندازه کافی واضح و مشخص باشند.
نکته مهم دیگر که باید در نظر بگیرید زبان و سبکی است که در سایتتان استفاده می کنید. زبانی با درک آسان و با لحنی محاوره ای می تواند موجب کاهش bounce rate شود.
کاهش bounce rate با افزایش اعتبار سایت
مصرف کنندگان هر روز باهوش تر می شوند ، این بدان معنی است که آنها قبل از اقدام به خرید یا ثبت سفارش از یک سایت ، ابتدا با بررسی دقیق و پس از ارزیابی اولیه محصول یا خدمات شما میزان اعتبار سایت را می سنجند.
ایجاد اعتماد کاربر نسبت به سایت شما آسان نیست. کاربر جدید نمی داند کسب و کار شما چقدر معتبر است و برند شما چه میزان قابل اعتماد است.
تأییدیه ها ، گواهینامه ها ، نظرات مشتریان سابق خود را در سایت به نمایش بگذارید.. وب سایت خود را با گواهینامه امنیتی ssl ایمن کنید. تمام این موارد در نشان دادن اعتبار سایت شما به مخاطب و در نتیجه کاهش bounce rate تاثیر دارد.
پیشنهاد میکینم این مطلب را حتما مطالعه کنید: تاثیر گواهینامه ssl بر سئو و رتبه بندی گوگل
هدف قرار دادن کاربران خروجی
با وجود تمام تلاش های شما ، ممکن است گاهی اوقات یک کاربر بخواهد وب سایت شما را لنا به دلایلی که در حیطه کنترل شما نیست ، به سرعت ترک کند. در این شرایط شما دو گزینه دارید ، یا کاربر خروجی را کلا فراموش کنید و یا وی را به یک مشترک تبدیل کنید که در آینده به سایت شما مراجعه کند. برای این کار می توانید با ایجاد فرم ثبت اطلاعات تماس و درخواست ایمیل از وی ، در آینده با او در ارتباط باشید.
همچنین می توانید پروموشن یا تخفیف ویژه ای را در هنگام خروج کاربران از سایت به آنها نمایش دهید.
اگر پیشنهاد خروج را با یک فرم اشتراک یا ثبت اطلاعات ترکیب کنید ، این امکان را دارید تا با کاربر در تماس باشید. ارتباط و تعامل بیشتر با کاربران و تبدیل آنها به بازدیدکنندگان وفادار ، یکی از روش های موثر در کاهش bounce rate و افزایش مدت زمان حضور آنها روی سایت است.
پیشنهادات ویژه به کاربران حاضر در سایت
اغلب کاربران حاضر در سایت شما که با خروج خود موجب بالا رفتن bounce rate سایت شما می شوند ، باید با پیشنهادات ویژه یا لینک های هدفمند ، ترغیب به حضور در صفحات دیگر سایت شوند. مثلا فرض کنید ما مقاله ای در رابطه با کاهش bounce rate نوشته ایم. کاربر با مطالعه این مقاله به اطلاعات مناسبی دست پیدا می کند ، اما در صورت خروج از سایت پس از مطالعه مطلب ، نرخ گزافه گویی سایت را بالا می برد و گوگل به جای اینکه به مطلب امتیاز مثبتی دهد ، آن را بی کیفیت قلمداد می کند. پس ما برای جلوگیری از این کار ، چندین مطلب و مقاله دیگر را به شما پیشنهاد می دهیم که شامل اطلاعات تکمیلی در رابطه با bounce rate است.
یا مثلا در فروشگاه های اینترنتی ، زمانی که کاربر از یک صفحه بازدید می کند در پایین صفحه چندین محصول مشابه به وی پیشنهاد می شود. تمام این اقدامات در جهت کاهش دادن bounce rate صفحات سایت استفاده می شود.
در نهایت پیشنهاد می کنیم با یکی دیگر از فاکتورهای آماری مهم در سئو که ارتباط نزدیکی نیز با نرخ پرش دارد و البته متفاوت هستند نیز آشنا شوید: فاکتور dwell time چیست؟
به یاد داشته باشید که bounce rate و dwell time دو مفهوم نزدیک به هم اما کاملا متفاوت هستند. البته بسیاری از اقداماتی که جهت کاهش نرخ پرش انجام می شود می تواند در مدت زمان حضور کاربر در سایت نیز موثر باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.