بررسی دلیل افت رتبه سایت در گوگل

مهم ترین دلایل افت رتبه سایت در گوگل

اگر وب سایت شما طی مدتی مشخص افت رتبه سایت در گوگل را تجربه کرده است و رتبه صفحات به طور ناگهانی کاهش یافته و شما را شدیدا نگران کرده است ، به شما دلیل آن را توضیح خواهیم داد. به کمک بررسی و روش های تخصصی که ارائه می دهیم خیلی راحت می توانید علت افت رتبه سایت در نتایج را متوجه شوید و سایت را به حالت مطلوب برگردانید.

در دنیای سئو ، افت رتبه سایت ، اتفاق ترسناکی نیست. کافی است کمی فکر کنید و اصلا دچار استرس نشوید. استفاده از الگوها و استراتژی های سئو می تواند در حل این مشکل موثر باشد.

به هیچ وجه نترسید! وحشت نکنید ، این مشکل برای همه ما اتفاق افتاده و در آینده نیز اتفاق خواهد افتاد. تجربه افت رتبه نیز بخشی از سئو سایت است. اگرچه یک تجربه منفی است اما کاملا قابل حل می باشد.

آیا رتبه سایت شما در گوگل واقعا افت کرده است؟

بعضی وقت ها عدم بروزرسانی مرورگر می تواند باعث شود که شما نتوانید رتبه بندی صحیح را مشاهده کنید. البته این عامل تاثیر کمی دارد اما توجه به آن خالی از لطف نیست. گاهی اوقات نیز نیاز است ابتدا کش مرورگر خود را پاک کنید تا بتوانید اطلاعات بروزرسانی شده را مشاهده نمایید.

اگر از نرم افزارهای ردیاب استفاده می کنید ، که رتبه سایت شما را گزارش می دهند ، باید بگوییم که معمولا این ابزارها کمی عقب تر از گوگل هستند و مثلا رتبه ای که دو روز قبل داشته اید را نمایش می دهند ، در حالی که ممکن است جایگاه فعلی سایت شما ، رتبه دیگری باشد. اغلب ردیاب های رتبه بندی نیاز به بروزرسانی نرم افزاری دارند. این عامل می تواند بر رتبه هایی که آنها به کاربران خود گزارش می دهند تأثیر بگذارد.

برخی مواقع نیز امکان دارد شما در حال استفاده از vpn باشید ، در این حالت ، به علت تغییر سرور ، رتبه بندی نتایج گوگل برای شما متفاوت خواهد بود. گاهی الگوریتم گوگل دنس موجب تغییرات شدید نتایج میشود، باید پیش از هر اقدامی همه این موارد را بررسی کنید.

مراحل بررسی دلایل افت رتبه سایت

اصلا نگران افت رتبه سایت خود نباشید. گام به گام مراحل زیر را بررسی کنید تا ایراد را بیابید. امکان دارد این افت رتبه فقط برای یک مدت زمان کم باشد و پس از دو تا سه روز ، سایت به جایگاه خود بازگردد.

اما برای اینکه خیالتان راحت شود ، ما مجموعه ای از روش ها را برای تشخیص اینکه آیا وب سایت شما دچار ایراد یا جریمه شده است را معرفی خواهیم کرد.

وقتی رتبه بندی شما به طور ناگهانی افت می کند ، مهم است که به هیچ وجه دستپاچه نشوید. لیستی از مواردی که باید به آنها دقت داشته باشید بسیار مهم است ، زیرا به شما کمک خواهد کرد که اقدامات اصولی انجام دهید و بدون برنامه ، کاری را انجام ندهید ، زیرا اقدامات غیر اصولی می تواند نتایج بدتری به دنبال داشته باشد.

توجه : گوگل هیچگاه به سایت شما اهمیت نمی دهد ، بلکه رضایت کاربران اهمیت دارد. زمانی شما رتبه خوبی کسب خواهید کرد که کاربران بیشتری را جذب سایت خود کنید و آنها از عملکرد وب سایت شما رضایت بالایی داشته باشند.

فاکتورهای افت رتبه را بررسی کنید

شما باید فاکتورهایی که نشانه هایی از افت رتبه سایت هستند را بررسی کنید. با استفاده کنسول جستجوی گوگل یا بینگ داده های مربوطه را بررسی کنید. مهم ترین آنها عبارتند از:

تغییر در نرخ کلیک یکی از فاکتورهای نشان دهنده افت رتبه سایت در گوگل است.

تغییر در میانگین رتبه ( مقایسه رتبه قبلی و فعلی )

کاهش میزان عبارات کلیدی جستجو شده

بررسی دسترسی ربات های گوگل به سایت

کاهش شدید impression ( اگر علاقه دارید این فاکتور را افزایش دهید مقاله افزایش impression سایت در گوگل را مطالعه کنید.

بررسی آدرس صفحاتی که رتبه خوبی داشته اند

با بررسی این عوامل ، علاوه بر اینکه یک الگوی مشخص ترسیم می کنید ، میزان تاثیر افت رتبه را در هر یک از بخش ها مشاهده خواهید کرد.

یکی دیگر از ابزارهایی که در مواقع افت رتبه به شما کمک می کند ، google analytics است که می تواند میزان افت بازدید ، کاهش کاربران ، کاهش زمان حضور در سایت را به شما نمایش دهد.

بررسی بروزرسانی یا تغییرات اخیر وب سایت

اغلب افت رتبه بندی ها ناشی از تغییرات زیاد در یک وب سایت است. هنگامی که تغییر اساسی رخ داده است ، اغلب شاهد نوساناتی در رتبه بندی خود خواهید بود که کاملا طبیعی است و نگران کننده نیست.

بررسی کنید که آیا اخیرا بروزرسانی در وب سایت ، مانند طراحی مجدد یا تغییر سرور انجام شده؟ برای اطلاع از این موضوع می توانید با تیم پشتیبان سئو یا پشتیبانی هاستینگ خود تماس بگیرید.

اگر رتبه سایت در کسب و کار شما مهم است ، بنابراین نظارت بر وب سایت باید روزانه و مرتبا انجام شود.

بین تغییرات فنی و تغییرات محتوایی تفاوت زیادی وجود دارد. اگر تغییرات محتوایی دلیل افت رتبه سایت است ، به احتمال زیاد در صفحه هایی که تغییرات را اعمال کرده اید دچار افت رتبه شده اند. اما تغییرات فنی و ساختاری معمولا بخش زیادی از سایت را درگیر می کند.

تغییرات فنی سایت

حتما بررسی کنید که موتورهای جستجو هنوز به سایت شما دسترسی دارند و وب سایت را به همان روش قبلی مشاهده و ایندکس می کنند. حتما پاسخ مناسبی برای سوالات زیر بیابید.

آیا صفحات شما به درستی از http به https تغییر مسیر می دهند؟

آیا آدرس canonical  تغییر کرده است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آدرس و تگ canonical چیست؟ را مطالعه نمایید.

در تگ های دسترسی ربات ها به سایت تغییری ایجاد شده است؟

آیا موتورهای جستجو هنوز به تمام بخشهای وب سایت شما دسترسی دارند ؟ آیا robots.txt شما تغییر کرده است؟

آیا تگ hreflang سایت درست تنظیم شده است؟

آیا زمان بارگزاری سایت افزایش یافته است؟

علاوه بر این موارد حتما خطاهای مربوط به بررسی و ایندکس صفحات سایت را در قسمت crawl error ، سرچ کنسول گوگل مشاهده نمایید.

در بیشتر مواقعی که افت بزرگی در رتبه سایت را مشاهده می کنیم به علت تغییر مسیر اشتباه است. امکان دارد ریدایرکت های قدیمی حذف شده باشند یا با بروزرسانی قالب سایت از بین رفته باشند و یا قوانین ریدایرکت تغییر کرده باشد. این امکان نیز وجود دارد که شما جدیدا گواهینامه ssl را نصب کرده باشید و آدرس های http را به https به درستی ریدایرکت نکرده باشید.

حتما هدرهای HTTP را بررسی کنید زیرا آدرس canonical و دستورالعمل های دسترسی ربات ها نیز در آنجا تعریف می شود.

توصیه می کنیم برای هرگونه مشکل و تغییر در مورد بنیاد فنی آن ، وب سایت خود را به طور مداوم حسابرسی کنید. به این ترتیب شما باید برای کل وب سایت خود تغییراتی داشته باشید.

بررسی افت رتبه سایت به دلیل تغییرات محتوا

موتورهای جستجو از محتوا برای تشخیص موضوع صفحه و رتبه بندی آن در نتایج استفاده می کنند، بنابراین تغییرات محتوا می تواند تأثیر زیادی در رتبه بندی سایت داشته باشد. همچنین صفحاتی که حذف می شوند تأثیر بسیار بیشتری خواهند داشت.

کوچکترین تغییر در برچسب عنوان صفحه می تواند تأثیر بزرگی در رتبه سایت داشته باشد. بررسی کنید آیا تغییراتی وجود داشته است؟

توضیحات متا هم بر رتبه سایت و هم بر نرخ کلیک (CTR) تاثیرگذار است. در صورتی که تغییری در متای توضیحات داده اید مجددا آن را بررسی نمایید

تغییر در تگ های هدینگ نیز اگر به درستی انجام نشده باشد ، افت رتبه را به همراه دارد

اما مهم ترین بخش ، تغییر در محتوای اصلی صفحه است. طبیعتا اگر تغییری در عنوان و توضیحات داده باشید ، متن اصلی شما هم تغییر کرده است. حتما تغییرات محتوای صفحه را چک کنید تا متوجه شوید که آیا علت افت رتبه سایت شما در گوگل بوده یا خیر!

جریمه دستی گوگل را بررسی کنید

هنگامی که رتبه سایت کاهش می یابد ، می تواند به دلیل جریمه شدن توسط گوگل باشد. این اتفاق معمولا کمتر می افتد ، مگر اینکه واقعا سایت شما هیچ قانونی را رعایت نکرده باشد.

جریمه های دستی به اشکال مختلفی ایجاد می شوند که شدیدترین آنها ، عدم ایندکس و حذف صفحات سایت در گوگل است. حتما چک کنید که آیا صفحات شما در گوگل همچنان نمایش داده می شوند؟

افت رتبه سایت به دلیل جریمه دستی گوگل

اگر صفحات شما هنوز ایندکس شده اند ، خبر خوبی است. اما اگر صفحات شما کلا در گوگل مشاهده نمی شوند ، می تواند به معنای جریمه دستی باشد ، و یعنی که سایت شما مشکلات زیادی در زمینه سئو تکنیکال و بهینه سازی زیرساخت دارد.

یکی نوع دیگر از جریمه های گوگل ، عدم نمایش صفحات در گوگل بدون برند یا آدرس سایت است. در این حالت اگر شما برند خود را گوگل جستجو کنید نتایجی را مشاهده می کنید ، اما اگر عبارات کلیدی را جستجو کنید هیچ اثری از سایت خود نمی بینید.

کنسول جستجوی گوگل را بررسی کنید. در کنسول جستجوی گوگل به بخش security & manual Actions بروید.

اگر اخطاری در مورد وب سایت شما در این بخش نمایش داده شده باشد ، یعنی اینکه جریمه شده اید و باید در پی رفع آن باشید.

مقاله پیشنهادی: 29 علت جریمه سایت توسط گوگل

احتمال هک شدن سایت را در نظر بگیرید

متأسفانه ، هک شدن یکی از دلایل افت رتبه سایت در گوگل است. وب سایتهایی را که هکرها به آنها دسترسی پیدا می کنند را با کد مخرب ، محتوای و لینک های اسپم آلوده می کنند که برای رتبه بندی سایت بسیار مضر است.

در همان قسمت secutiy & manual actions می توانید خطاهای امنیتی سایت خود را مشاهده نمایید. همچنین از طریق شرکت ارائه دهنده سرویس هاستینگ خود می توانید ، آی پی کاربران ورودی به مدیریت سایت را مشاهده نمایید.

گوگل وب سایت ها را برای شناسایی کد و فعالیت مخرب اسکن می کند و درصورتی که نکته منفی مشاهده کند به شما اطلاع خواهد داد.

البته همیشه فقط به گزارش گوگل بسنده نکنید ، در بسیاری از مواقع امکان دارد گوگل متوجه هک شدن سایت شما نباشد.

افت رتبه سایت به دلیل بروزرسانی های گوگل

بروزرسانی های گوگل اغلب دلیل نوسانات در رتبه بندی است. گفته می شود که گوگل سالانه 250-300 تغییر در الگوریتم های خود اعمال می کند. برخی از این تغییرات کوچک هستند اما بعضی از تغییرات بزرگ و عامل جابجایی شدید رتبه سایت است. نکته مهم که گوگل کمتر زمان این بروزرسانی ها را اعلام می کند. برخی اوقات ابتدا الگوریتم جدیدی را برای مدت چند روز تست می کند و مجددا به حالت قبل باز میگردد. بهتر راه برای اطلاع از تغییرات و بروزرسانی های گوگل و جلوگیری از افت رتبه سایت ، بررسی مقالات سئو است.

بررسی افت رتبه به دلیل تغییرات و بروزرسانی های گوگل

دقت کنید ، همه به روزرسانی های گوگل مربوط به الگوریتم ها نیست. گاهی اوقات ، گوگل صفحات نتایج جستجو (SERP) را تغییر می دهد و عناصر دیگری را به صفحه اضافه می کند ، مانند: اضافه شدن تصاویر ، ویدئو ها ، نتایج جستجوی محلی و… که این موارد باعث می شود رتبه شما تغییر کند.

در بیشتر اوقات افت رتبه سایت یکباره اتفاق نمی افتد ، مثلا اگر دچار جریمه الگوریتم های پاندا یا پنگوئن شده باشید ، سایت شما به مرور زمان و طی چند هفته ، کاهش رتبه را تجربه خواهد کرد.

از طریق این لینک با الگوریتم های گوگل آشنا شوید: آشنایی با مهم ترین الگوریتم های گوگل

بررسی گزارش های سرور

گزارش ها و اطلاعات مربوط به سرور را بررسی کنید ، مواردی مثل کاهش خزش ربات های گوگل ، افزایش کدهای وضعیت 4xx یا 5xx و زمان پاسخگویی سرور را قبل و بعد از افت رتبه مقایسه کنید. برای مثال وقتی رتبه سایت افت می کند ، نرخ خزیدن صفحات یا کل دامنه ها کاهش می یابد.

رقبای شما فعال تر از گذشته شده اند؟

سئو یک رقابت دائمی است. باید دائما تلاش کنید تا از رقبای خود بهتر باشید. ظهور رقبای جدید ، افزایش فعالیت سایت های رقیب می تواند افت رتبه شما را به دنبال داشته باشد. زیرا با زمانی که سایت رقیب شما ، با سئو وب سایت ، رتبه خود در نتایج را ارتقا می دهد ، سایت شما را پایین می آورد.

همواره رفتار رقبای اصلی خود را زیر نظر داشته باشید. تغییرات و میزان فعالیت سایت های رقیب را تحلیل کنید. یافته های خود را جمع بندی کنید و با تدوین استراتژی سئو مناسب ، جایگاه خود را پس بگیرید.

بک لینک های از دست رفته

لینک های دریافتی یک وب سایت که با نام بک لینک شناخته می شوند یک فاکتور مهم در سئو هستند. بک لینک ها می توانند بازدید سایت شما را افزایش دهند. همچنین گوگل با بررسی بک لینک ها میزان اعتبار و قدرت سایت را تخمین می زند.

با استفاده از برنامه های کاربردی مانند Ahrefs ، Majestic ، Monitor Backlinks میزان افزایش یا کاهش بک لینک های سایت خود را بررسی کنید. از دست رفتن تعداد زیادی بک لینک در زمان کم می تواند یکی از دلایل افت رتبه سایت در گوگل باشد.

کاهش رتبه به علت از دست دادن بک لینک ها

تمام موارد بالا را چک کردید؟ هنوز متوجه نشده اید که علت افت رتبه سایت در گوگل چیست؟ باز هم مشکلی نیست. این بخشی از سئو است. همواره تمام متغیرها تحت کنترل شما نیستند.

شما تمام مراحل بالا را طی کرده اید ، و هنوز هم خالی آمدید. این هم بخشی از سئو است. همیشه ساده نیست که بدانید چرا رتبه بندی وب سایت شما کاهش یافته است.

عوامل دیگری مانند: تجربه کاربری ، استفاده بیش از خد از تبلیغات و پاپ آپ ، تغییر لینک های داخلی ، منقضی شدن گواهینامه ssl ، ایجاد ساب دامین یا دایرکتوری جدید و بسیاری از موارد دیگر ، می توانند علت تغییر رتبه مقطعی سایت باشند.

پیشنهاد می کنیم مطلب مهم مرتبط را مطالعه کنید: دلایل حذف صفحات سایت از گوگل

مقالات پیشنهادی دیگر:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *