دیجیتال مارکتینگ از رادیو تا توسعه شبکه های اجتماعی

دیجیتال مارکتینگ چیست و تغییر روشهای بازاریابی از رادیو تا شبکه اجتماعی

در این مقاله به تشریح مفهوم، روشها، استراتژی، کانال ها، پیشینه و بطور کلی صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ پرداخته ایم. آنچه باید در ابتدا بدانید این است که این مفهوم چیزی فراتر از بازایابی یا تبلیغات اینترنتی است و دایره وسیعتری از مفاهیم، اقدامات و تعاریف را دربرمیگیرد. متاسفانه حتی در ویکی پدیا دیجیتال مارکتینگ به اشتباه بازاریابی اینترنتی، تعریف شده و بسیاری از افراد این دو مفهوم را یکسان میپندارند. درحالیکه به هیچ وجه اینطور نیست! سالها قبل از پیدایش اینترنت، بازاریابی از طریق رادیو، تلفن و بیلبوردهای الکترونیکی انجام میشده که این موارد نیز جزئی از دنیای گسترده دیجیتال مارکتینگ هستند. آیا تا به حال میدانستید که تبلیغاتی که در رادیو انجام میشده، جزئی از بازاریابی دیجیتال بوده است؟

دیجیتال مارکتینگ که به عنوان بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود ، روش و استراتژی های تبلیغ برند ، محصولات و یا خدمات بصورت آنلاین یا آفلاین است و این فرآیند را بسته به اهداف تجاری می توان با استفاده از کانال های متعددی مثل موتورهای جستجو ، رسانه های اجتماعی ، تولید محتوا و تبلیغات کلیکی، آگهی های تجاری تلویزیونی و… انجام داد. اگرچه بسیاری افراد دیجیتال مارکتینگ را محدود به وب سایت ها یا شبکه های اجتماعی می دانند ، اما این مفهوم بسیار گسترده تر است و فرصت های متعددی را برای بازاریابان و صاحبین کسب و کارها جهت تبلیغات ، برندینگ و افزایش فروش محصولات فراهم می نماید.

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

اگرچه امروزه دیجیتال مارکتینگ به تبلیغاتی اطلاق می شود که از طریق کانال های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، وب سایت ها، رسانه های اجتماعی، ایمیل و برنامه های موبایل ارائه می شود که عمدتا برپایه اینترنت هستند، اما در پیشینه این مفهوم به استفاده از رادیو، تلفن و تلویزیون به منظور اهداف تبلیغاتی باز میگردد. در حال حاضر با استفاده از کانال ها و رسانه های آنلاین، دیجیتال مارکتینگ تبدیل به روشی شده است که شرکت ها از طریق آن محصولات، خدمات و برندهای خود را معرفی میکنند. همچنین مصرف کنندگان برای تحقیق در مورد محصولات به شدت به ابزارهای دیجیتال متکی هستند تا جایی که نزدیک به 50درصد مشتریان پاسخ سوالات خود در رابطه با محصولات و خدمات مدنظر را از طریق موتورهای جستجو بدست می آورند.

دیجیتال مارکتینگ چیست و معرفی کامل فرآیند بازاریابی دیجیتال

بازاریابان این فرآیند را به “قیف تبدیل” تشبیه می کنند. برند شما در فضای دیجیتال ابتدا از طریق وبسایت ها یا تبلیغات موتورهای جستجو و سایر کانال های دیجیتال مارکتینگ توسط کاربران دیده می شود که این مرحله قسمت بالایی و پهن قیف را دربر می گیرد. در ادامه و با آشنایی کاربران با نام تجاری ، به سایت ، صفحات اجتماعی و لینک های تبلیغاتی شما مراجعه کرده و قسمت میانی قیف را طی می کنند و با ارتباط موثر و بهتر با کاربران ، بخشی از آنها به مشتریان شما تبدیل خواهند شد که از قسمت باریک و انتهای قیف خارج می شوند.

در مورد آینده دیجیتال مارکتینگ میتوان پیش بینی کرد که رسانه‌ های اجتماعی به طور فزاینده‌ ای در فضای B2B محاوره ‌ای خواهند شد، محتوای ویدیویی برای اهداف بهینه سازی و خدمات سئو سایت در موتورهای جستجو اصلاح می ‌شود و بازاریابی ایمیلی حتی شخصی ‌تر از آنچه امروزه هست نیز می‌شود.

تفاوت بازاریابی دیجیتال با سنتی

دیجیتال مارکتینگ ،  اصطلاحی گسترده است که شامل کلیه کانال ها و روش های بازاریابی که می توانید برای تبلیغ محصولات یا خدمات در اینترنت و همچنین در دستگاه های الکترونیکی مانند تلویزیون ، تلفن های همراه و بیلبوردهای الکترونیکی استفاده کنید، می باشد.

«جهان دیجیتال هسته اصلی همه چیز در بازاریابی امروزی است. درواقع این فرآیند از «یکی از کارهایی که بازاریابی انجام می دهد» به «کاری که بازاریابی باید انجام دهد» تبدیل شده است. بسیاری از روشهای قدیمی و سنتی بازاریابی را فراموش کنید، بازاریابی دیجیتال این قابلیت را دارد که هر فردی را در هر نقطه ای از کره زمین مخاطب پیامهای تبلیغاتی شما قرار دهد. دسترسی 24 ساعته، حذف محدودیت موقعیت جغرافیایی، قابلیت دسته بندی سریع مخاطبان، هدف قراردادن مخاطبین خاص، نرخ بازگشت سرمایه بالاتر، تنوع کانالهای دسترسی به مشتریان بالقوه، بخشی از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ است.

تفاوت اصلی بازاریابی دیجیتال با سنتی در این است که کمپین های دیجیتال مارکتینگ منحصرا از طریق کانال های دیجیتال اجرا می شوند و به بازاریابان امکان کنترل و تجزیه تحلیل بهتر و دقیقتر و با داده های بیشتر در کمپین های تبلیغاتی بزرگ را می دهد.

وظیفه بازاریاب دیجیتال چیست؟

وظیفه یک بازاریاب دیجیتال یا مدیر دیجیتال مارکتینگ ، تدوین یک استراتژی مناسب ، واضح و مشخص براساس نوع کسب و کار می باشد. همچنین تصمیم گیری در رابطه با انتخاب کانال های بازاریابی ، اختصاص بودجه و ترتیب تبلیغات اینترنتی ، نظارت بر نتایج بدست آمده ، را برعهده دارد.

معمولا در شرکت های بزرگ ، یک تیم بازاریابی دیجیتال شامل ، مدیر ، سئوکار ، افراد مسلط به تبلیغات ppc ، تبلیغات شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا است. اما مدیر باید به تمام کانالها و روش های ذکر شده تسلط کامل داشته باشد.

یک بازاریاب دیجیتال از کانال های دیجیتال برای دستیابی به مشتریان، ایجاد آگاهی از برند و ارتقای محصولات و خدمات استفاده می کند.

بازاریابها نقش های زیادی در برنامه ریزی، ایجاد خلاقیت و تدوین استراتژی ها دارند. آنها باید بر طیف وسیعی از مهارت‌ها و ابزارها تسلط داشته باشند تا بتوانند از طریق موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و بطور کلی رسانه های دیجیتال در حال رشد برای ایجاد، استقرار، مدیریت و پیگیری کمپین‌ها استفاده کنند. برخی از مطرح ترین و شناخته شده ترین بازاریابان دیجیتال در دنیا نیل پتل، لری کیم، گری واینرچاک، رایان دیس هستند که برای ارتباط با این افراد و مطالعه نظرات، مقالات و ایده های آنها در حوزه دیجیتال مارکتینگ میتوانید به لینک digital marketing experts مراجعه کنید، آدرس سایت، توئیتر، یوتیوب و وبلاگ 15 بازاریاب معتبر دنیا ارائه شده است.

بازار دیجیتال دائما در نوسان است. یک بازاریاب دیجیتال حرفه ای باید راه هایی برای همگام شدن با این تغییرات پیدا کند. آنها باید بتوانند روندهای نوظهور و توسعه و هوشمندسازی الگوریتم های موتورهای جستجوی را زیر نظر داشته باشند. عقب افتادن در این رقابت میتواند به منزله شکست یک بازاریاب تلقی شود.

دیجیتال مارکتینگ پیش از پیدایش اینترنت

دقیقا مشخص نیست اولین بار کی و کجا ابتدایی ترین روشهای دیجیتال مارکتینگ مثل رادیو و تلفن برای بازاریابی مورد استفاده قرار گرفتند. اما طبیعتا از زمان اختراع این وسائل الکترونیکی نبوده است. شاید اولین ابزار الکترونیکی که با اهداف بازاریابی مورد استفاده قرار گرفت ، رادیو باشد.

در حالی که صدها سال پس از اختراع ماشین چاپ گوتنبرگ، روزنامه ها وجود داشته اند، رادیو اولین شکل رسانه جمعی ارتباطی بود که تقریباً در زمان واقعی تحویل داده شد و تا دهه 1930 در اکثر خانه های آمریکایی مورد استفاده گسترده قرار گرفت. برنامه های مختلف رادیویی، شنوندگان و مخاطبان بیشماری داشتند.

در همان دهه 1930 بازاریابان باهوش، شروع به ارائه پیامهای تبلیغاتی خود هم از طریق روزنامه ها و هم از طریق شبکه های رادیویی کردند. حتی بعدتر و در خلال جنگ جهانی دوم، سیاست مداران نیز از رادیو برای ارتباط تبلیغاتی با مخاطبان خود استفاده کردند. در واقع، روزولت (رئیس جمهور وقت آمریکا) یکی از اولین سیاستمدارانی بود که متوجه شد چگونه می توان از رسانه به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط با رای دهندگان برای اطلاع رسانی و بیان اهداف تبلیغاتی در دوران رکود بزرگ ناشی از جنگ استفاده کرد.

به مرور زمان روشهای بازاریابی برپایه دستگاه های الکترونیکی تنوع بیشتری پیدا کرد، تبلیغات از طریق تماس تلفنی، تبلیغات تلویزیونی و حتی بیلبوردهای تبلیغاتی کانالهایی هستند که پیش از پیدایش اینترنت مورد توجه بازاریابان بوده اند و حتی امروزه نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

بازاریابی رادیویی

این روش هم کماکان مورد استفاده بازاریابهاست، نه فقط در ایران بلکه در سراسر جهان. رادیو رسانه فوق‌العاده ای برای مشاغل کوچک و متوسط است که به دنبال رشد هستند. با میلیون ها شنونده در هفته، تبلیغات تجاری رادیویی شکست ناپذیر است و به کسب و کارها کمک می کند تا با مشتریان جدید ارتباط برقرار کنند.

ما ایرانیها به ویژه درزمان رانندگی زیاد به رادیو گوش میدهیم. بسیاری از روستاهای دورافتاده که دسترسی خوبی به سایر رسانه ها ندارند، با رادیو از اخبار مطلع میشوند. پس رادیو مخاطبان خاص خود را همیشه داشته و استفاده از این کانال برای تحقق اهداف بازاریابی منسوخ نشده است. حتما بار بعد که سوار اتومبیل خود شدید، به یکی از شبکه های رادیویی برای چند دقیقه گوش دهید، تبلیغاتی از شرکتهای معتبر و شناخته شده ای خواهید شنید. همین یعنی، جایگاه ویژه رادیو در بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ، یعنی نزدیک به صد سال محبوبیت و جایگاه ویژه رادیو برای بازاریابان و شرکتها!

بازاریابی پیامکی

از زمان پیدایش تلفن های همراه و با راه اندازی سیستم ارسال پیام کوتاه ، بازاریابی پیامکی جایگاه ویژه ای در تبلیغات دارد. اما باید بصورت هدفمند انجام شود. در طی روز ده ها پیامک تبلیغاتی دریافت می کنیم که اکثر آنها را نخوانده پاک می کنیم. اما در این بین پیامک هایی که محتوای دقیق و پیام روشنی دارند ، موفق خواهند بود.

اگرچه با ایجاد پیام رسان های اینترنتی مثل واتساپ ، این روش بصورت آنلاین نیز قابل اجراست ، اما بازاریابی پیامکی بیشتر به ارسال sms تبلیغاتی اطلاق می شود.

همچنین روش های دیگری مثل بازاریابی رادیویی و تبلیغات از طریق شبکه های رادیویی ، بازاریابی از طریق بیلبوردهای دیجیتالی نیز جز دسته آفلاین هستند که پیش از پیدایش اینترنت نیز وجود داشته اند.

بیلبوردهای تبلیغاتی الکترونیکی

بیلبورد الکترونیکی یا دیجیتال، صفحه نمایش بزرگی است که از لامپ های LED ساخته شده. لامپ ها طوری چیده شده اند که تصاویر مختلفی را که ثابت یا متحرک هستند نمایش دهند. هرچه نمایشگر LED یا پیکسل ها به یکدیگر نزدیکتر باشند، تصاویر واقعی تر و باکیفیت تر می شوند. از این جهت جز روشهای دیجیتال مارکتینگ پیش از پیدایش اینترنت به شمار میروند که وابسته به سیستم دیجیتالی یا الکترونیکی هستند.

بیلبورد الکترونیکی یکی از روشهای بازاریابی دیجیتال

تابلوهای تبلیغاتی قدیمی، یا بیلبوردهای ثابت، فرصت های تبلیغاتی منحصر به فردی را که بیلبوردهای الکترونیکی ارائه می دهند، ارائه نمی دادند، تصاویر و متون تغییر نمیکرد.

نرم افزار بیلبورد الکترونیکی دارای یک CMS یا سیستم مدیریت محتوا است که به صاحبان این امکان را می دهد تا محتوا را برای چندین آگهی بارگذاری کنند، زمان نمایش تبلیغات را کنترل کنند و محتوا را در زمان های مختلف در طول روز برنامه ریزی کنند. این توانایی برای تغییر یا به روز رسانی سریع محتوا به عنوان علامت دیجیتال پویا شناخته می شود.

بازاریابی تلویزیونی

یکی دیگر از روشهای دیجیتال مارکتینگ ماقبل ظهور اینترنت، ارائه پیامهای تبلیغاتی از طریق جعبه جادویی تلویزیون بوده است. بازاریابی تلویزیونی یکی از قدیمی ترین روش های بازاریابی است که از گذشته تا امروز بازدهی بسیار بالایی از خود نشان داده است. حتی گاهی اوقات تعداد این تبلیغات به حدی زیاد است که بیننده تلویزیونی را کلافه میکنند.  البته هزینه بالای این روش ، امکان اجرای آن را برای شرکت های کوچک و متوسط کمی مشکل کرده ، مگر در شبکه های تلویزیونی نوپا و با بیننده کم که هزینه های تبلیغاتی کمتری دریافت می کنند.

پیش بینی می شود با توسعه تلویزیون های اینترنتی ، این روش بیشتر در آینده مورد استفاده قرار بگیرد. اما دیگر نمیتوان نام تلویزیونی بر آن نهاد، زیرا در بستر اینترنت و با تکنولوژی متفاوت تری ارائه میشود که در دسته کانالهای بازاریابی پیش از ظهور اینترنت قرار نمیگیرد.

وضعیت دیجیتال مارکتینگ با ظهور اینترنت

آنچه امروزه به عنوان دیجیتال مارکتینگ شناخته میشود برای اولین بار در دهه 1990 با پیدایش اینترنت مطرح شد. مفهوم جدید بازاریابی دیجیتال با ظهور پلتفرم وب 1.0 ارائه شد. این بستر به کاربران فقط اجازه می داد اطلاعات را بیابند اما امکان به اشتراک گذاری در فضای مجازی را نداشتند. تا این مرحله هنوز بازاریاب ها اطمینان کاملی نداشتند که پلتفرم جدید میتواند در بازاریابی موثر باشد یا خیر. از اوایل سال 1993 تغییرات بیشتری در وب ایجاد شد. برای مثال اولین بنرهای کلیکی رونمایی شدند و برخی از برندهای معتبر، بنرها را خریداری کردند. پس از این بود که اینترنت جایگاه ویژه ای را در برنامه های بازاریابی بدست آورد و با رونمایی از یاهو و کسب یک میلیون بازدید در سال اول، تغییرات عمده ای در فضای بازاریابی بوجود آمد و فرآیند دیجیتال مارکتینگ مفهوم جدیدی به خود گرفت. بعدتر و در سال 1996 شاهد راه اندازی چند موتور جستجو و ابزار دیگر مانند HotBot، LookSmart و Alexa بودیم.

تایم لاین تغییرات بازاریابی دیجیتال پس از ظهور اینترنت

سال 1998 گوگل پا به وب گذاشت. مایکروسافت موتور جستجوی MSN را راه اندازی کرد و یاهو جستجوی وب یاهو را روانه بازار کرد. در حدود سال 2000 بود موتورهای جستجوی کوچک و ناموفق کنار رفتند و عرصه برای رقابت غول های اینترنت محیا شد. دنیای دیجیتال مارکتینگ ادر سال 2006 زمانیکه ترافیک موتورهای جستجو یکباره و طی یک ماه به حدود 6.4 میلیارد بازدید رسید، شوک مثبتی را تجربه کرد. برای اطلاع بیشتر از موتورهای جستجو مقاله 14 موتور جستجو ایرانی و خارجی به غیر از گوگل را مطالعه نمایید.

در ادامه وب 2.0 آمد، که در آن افراد به جای اینکه کاربران منفعل باقی بمانند، مشارکت فعال ‌تری داشتند. امکان ارسال ایمیل ، ظهور شبکه های اجتماعی، افزایش محبوبیت موتورهای جستجو، امکان به اشتراک گذاری صوت و ویدئو، تبلیغات کلیکی متنوع، پدیده های دیگری بودند که به مرور زمان دیجیتال مارکتینگ را به شکل امروزی درآوردند.

مقایسه تفاوت های دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی اینترنتی

متاسفانه این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما آیا آنها به یک معنا هستند؟ ما قصد داریم به شما بگوییم که در مقایسه بازاریابی دیجیتال و اینترنتی، این دو اصطلاح متفاوت هستند.

دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح گسترده است که مجموعه ای از استراتژی های بازاریابی را توصیف می کند که از کانال های دیجیتال برای تبلیغ محصولات یا خدمات شما استفاده می کنند. این اصطلاح مانند یک چتر بر هر روشی که که از یک پلت فرم دیجیتالی برای بازاریابی کسب و کار استفاده می کند، سایه انداخته است، از پلت فرم های رسانه های اجتماعی گرفته تا تبلیغات تلویزیونی. این مفهوم فقط به اینترنت محدود نمیشود.

استفاده از اینترنت و سایر رسانه ها و فن آوری های دیجیتال در جهت تحقق بازاریابی مدرن از سال 2014 رواج زیادی گرفت ، اگرچه برخی روش های آفلاین قدمت بیشتری دارند که آنها نیز فقط بخش کوچکی از طیف گسترده روشها و کانال های دیجیتال مارکتینگ هستند.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی که به عنوان بازاریابی آنلاین نیز شناخته می شود، زیرمجموعه ای از دیجیتال مارکتینگ است که شامل استراتژی هایی است که شما برای بازاریابی آنلاین خود از آن استفاده می کنید. برای واجد شرایط بودن به عنوان یک استراتژی بازاریابی اینترنتی، باید به اینترنت نیاز داشته باشد تا با سرنخ ها کار کند. بازاریابی اینترنتی بر ایجاد حضور در وب تمرکز دارد.

همانطور که در تعاریف می بینید، تفاوت بین این دو جزئی است. بازاریابی دیجیتال مستلزم این نیست که استراتژی های اینترنتی در این دسته قرار گیرند، در حالی که بازاریابی اینترنتی نیاز به استفاده از اینترنت برای بازاریابی برای مخاطبان خود دارد.

دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی است که تحت آن بازاریابی اینترنتی قرار می گیرد. بازاریابی اینترنتی شکل دقیق تری از بازاریابی دیجیتال است.

انواع روشهای بازاریابی دیجیتال

با تقسیم دیجیتال مارکتینگ به قبل و بعد ظهور اینترنت، میتوان روشها را به دو نوع آفلاین و آنلاین دسته بندی کرد.  هرکدام از انواع این روشها ، جهت دستیابی به مشتریان بالقوه ، سطوح ، پیچیدگی و استراتژی های متفاوتی دارند. اگرچه شباهت هردو دسته در بهره گیری از تکنولوژی و ابزارهای الکترونیکی است، اما اینترنت شکافی را بین آنها ایجاد نموده است.

روشهای بازاریابی دیجیتال مارکتینگ

تفاوت اصلی این دو دسته این است که کانال های آنلاین دیجیتال مارکتینگ ، از طریق اتصال به اینترنت عمل می کنند ولی دسته دیگر بدون اتصال به فضای مجازی فرآیند بازاریابی را دنبال می کنند، مانند تبلیغات تلویزیونی و ماهواره ای. دسته آنلاین درواقع همان بازاریابی اینترنتی است ولی دسته اول روشهایی هستند که برای ارائه پیامهای تبلیغاتی نیازی به وب و فضای مجازی ندارند.

روشهای آنلاین دیجیتال مارکتینگ

همانطور که گفتیم ، کانال های آنلاین یا برخط ، به روش هایی اطلاق می شود که بازاریابی را در بستر اینترنت و فضای مجازی اجرا می کنند. سئو و بهینه سازی سایت ، راه اندازی وب سایت ، تبلیغات ppc ، تولید و بازاریابی محتوای سایت و شبکه های اجتماعی ، بازاریابی و تبلیغات شبکه های اجتماعی ، ایمیل مارکتینگ ، ویدئو مارکتینگ ، تولید پادکست ،بخشی از فرآیند موبایل مارکتینگ ، نمونه هایی از این کانال ها هستند.

در روش های آنلاین ، وب سایت محور تمامی فعالیت های بازاریابی است و هرکدام از روش های ذکر شده را که انتخاب کنید در نهایت به معرفی یک لینک از سایت ختم می شوند و هدف آنها افزایش بازدید محصولات ، خدمات ، مقالات و صفحات یک وب سایت است.

پس وب سایت شما باید به بهترین نحو برند ، محصولات یا خدمات را معرفی کند. علاوه بر این باید عملکرد و سرعت قابل قبولی داشته باشد و برای از دست ندادن کاربرانی که از طریق موبایل به اینترنت متصل می شوند ، سازگاری سایت با تلفن همراه امری حیاتی است.

روش های آفلاین

در اجرای این روش ها نیازی به اتصال به اینترنت نیست. تبلیغات تلویزیونی ، ارسال پیامک ، طراحی بیلبورد دیجیتالی و بازاریابی صوتی از طریق رادیو ، بهترین کانالهای آفلاین دیجیتال مارکتینگ هستند که حتی قبل از پیدایش اینترنت نیز مورد استفاده قرار می گرفتند.

البته روشهای آفلاین برای هر شرکتی مناسب نیستند ، زیرا نسبت به کانال های آنلاین هزینه بیشتری دارند و برای شرکتهای بزرگی که بودجه زیادی برای بازاریابی و تبلیغات اختصاص داده اند ، کاربرد دارند. برای مثال یک کسب و کار یا وب سایت کوچک که در زمینه فروش هدایای تبلیغاتی فعالیت دارد ، توانایی پرداخت هزینه های بالای دیجیتال مارکتینگ آفلاین را ندارد و اصلا این کار علاقلانه و ضروری هم نیست.

روش های دیجیتال مارکتینگ

همانطور که متوجه شدید ، بازاریابی دیجیتال گستره وسیعی از روش ها و اقدامات را برای سودآوری و درآمد بیشتر کسب و کارها به خصوص در فضای مجازی را شامل می شود و روش های دیگری مانند تبلیغات رادیویی و چند روش دیگر غیر مرتبط با اینترنت که در ادامه توضیح می دهیم را بیشتر از بازاریابی اینترنتی دارد.

بسیاری از افراد با روش هایی مثل سئو ، تبلیغات کلیکی یا ایمیل مارکتینگ تاحدودی آشنایی دارند اما از سایر روش ها شناخت کافی ندارند. مهمترین متدهای دیجیتال مارکتینگ را براساس اولویت توضیح می دهیم:

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

سئو یا بهینه سازی سایت یکی از روشهای بازاریابی موتورهای جستجو است و مجموعه اقداماتی را که برای ارتقا رتبه و افزایش بازدید سایت در نتایج ارگانیک موتورهای جستجو موثر هستند را شامل می شود. البته چون در ایران بیش از 90 درصد کاربران از گوگل برای جستجو استفاده می کنند ، می توان گفت هدف سئو ، بالا بردن و رساندن سایت به صفحه اول گوگل است.

سئو در یک دسته بندی کلی به سه روش ، تکنیکال ، داخلی و خارجی تقسیم بندی می شود.  که هرکدام به بهینه سازی جنبه های خاصی از وب سایت می پردازند.

در مقاله سئو چیست؟ ضرورت انجام سئو سایت چیست ؟ راهنمایی جامعی برای یادگیری و آشنایی با سئو ارائه شده که به درک بیشتر شما کمک خواهد کرد.

تبلیغات کلیکی (PPC)

تبلیغات PPC یا پرداخت هزینه به ازای هر کلیک ، یکی دیگر از روش های دیجیتال مارکتینگ است که به شما امکان می دهد در ازای پرداخت هزینه ، بازدید و ترافیک سایت خود را بصورت هدفمند و جذب مشتریان بالقوه افزایش دهید. یعنی هر کلیکی که کاربر روی لینکی از سایت ، محصولات یا صفحات وبسایت شما می کند ، شما مبلغ ناچیزی می پردازید. که در وب سایتهای بزرگ مثل varzesh3 ، شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و موتورهای جستجو مانند google و bing قابل اجرا می باشد.

کمپین های PPC این قابلیت را دارد که شما کاربران را براساس سن ، جنسیت و سایر ویژگی ها مثل علایق ، محل زندگی و.. هدف قرار دهید.

در حال حاضر محبوب ترین پلتفرمهایی که این نوع تبلیغات دیجیتال مارکتینگ را ارائه می دهند ، google ads و Facebook هستند و باتوجه به مخاطبان بیشماری که دارند کاملا پربازده و با نرخ بازگشت سرمایه خوبی شناخته می شوند.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا نیز یکی از روش های متداول ، کم هزینه و با بازده عالی در دیجیتال مارکتینگ می باشد ، و منظور از محتوا نه فقط متون نوشتاری ، بلکه این روش تولید محتوای ویدئویی ، صوتی ، تصاویر را نیز دربرمی گیرد.

هدف بازاریابی محتوا دسترسی به مشتریان هدف با استفاده از انتشار انواع یکی یا مجموعه ای از انواع محتوا می باشد. اگرچه بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی نیز می تواند مفید باشد ، اما معمولا محتوا در یک سایت تولید می شود و سپس در شبکه های اجتماعی و سایر وبسایتها یا حتی از طریق ارسال ایمیل به اشتراک گذاشته می شود. مزیت حالت دوم این است که با یک محتوا شما چند کانال بازاریابی را هدف قرار می دهید و نه تنها به سئو و افزایش بازدید سایت خود کمک می کنید ، بلکه در شبکه های اجتماعی نیز مخاطبانی را جذب می نمایید.


مقاله آموزشی جامع جهت یادگیری تولید محتوا : آموزش تولید محتوا رایگان

وب سایت و وبلاگ ها ، کتاب های الکترونیکی ، وبینار ، پادکست ، طراحی اینفوگرافیک ، دوره آموزش آنلاین ، ویدئو ، تصاویر و عکس ، ابزارهای در دسترس برای بازاریابی محتوا هستند.

چه نوع محتوایی نیاز دارید؟ فیلم ، عکس یا متن؟ آیا ترکیب چند نوع محتوا به شما کمک خواهد کرد؟ از چه کانالهایی محتوای خود را به اشتراک بگذارید؟ مشتریان شما از کدام شبکه اجتماعی بیشتر استفاده می کنند؟ یافتن پاسخ این سوالات به تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ کمک خواهد کرد.

بازاریابی ایمیلی

اگرچه که شبکه های اجتماعی ، امکان ایجاد ارتباط و تعامل را سریعتر و بهتر نموده اند ، اما همچنان ایمیل مارکتینگ جز روش های محبوب بازاریابی دیجیتال می باشد. ایمیل مارکتینگ را می توان یکی از قدیمی ترین کانال های آنلاین دیجیتال مارکتینگ دانست که قابلیت هدف قراردادن تعداد زیادی از کاربران را با ارسال یک ایمیل شامل تصویر ، محتوا و… دارد که به کمک آن می توان مشتریان بالقوه را هدف تبلیغات قرار داد.


در رابطه با بازاریابی ایمیلی و نحوه انجام آن مقاله اصول مهم ایمیل مارکتینگ جهت مطالعه پیشنهاد می شود

بسیاری از بازاریابان حرفه ای ابتدا از طریق سایر کانال های بازاریابی ، امکان دسترسی به ایمیل کاربران را فراهم می کنند و سپس با ارسال ایمیل ، پیام های تبلیغاتی خود را بیان می کنند.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

سوشال مدیا مارکتینگ ، در حال حاضر جز رایج ترین روش های بازاریابی می باشد که امکان دسترسی به تعداد زیادی از کاربران را از طریق تولید محتوا ، انتشار ویدئو ، درج تصاویر و ارسال پیام های تبلیغاتی فراهم می نماید. با افزایش چشمگیر کاربران در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک ، راه اندازی کمپین های تبلیغاتی به کمک این رسانه ها ، تاثیر بسیار زیادی در ارتقا و آگاهی از برند دارد، ضمن اینکه بسیاری از کسب و کارها از شبکه اجتماعی به عنوان کانال فروش مستقیم نیز استفاده می کنند.

به عنوان مثال فیس بوک را در نظر بگیرید. قیف فروش فیس بوک از 3 مرحله اصلی تشکیل شده است. مطلب کاربردی بازاریابی در فیسبوک و مزایای آن به شما کمک خواهد کرد که درک بهتری از تبلیغات در رسانه اجتماعی فیسبوک داشته باشید.

در شبکه های اجتماعی ، سه مرحله کلی بازاریابی ، یعنی آگاهی ، ترغیب کاربران و تبدیل آنها به مشتری خیلی سریع و موثر اتفاق می افتد.

در شرایط فعلی به دلیل دسترسی راحت تر کاربران ایرانی به اینستاگرام و قابلیت و جذابیت های این شبکه اجتماعی ، می توان آن را بهترین رسانه برای دیجیتال مارکتینگ آنلاین دانست.

بازاریابی واسطه ای یا مشارکتی

بازاریابی واسطه ای یا واسطه گری یا مشارکتی ،  یکی از قدیمی ترین روش های  بازاریابی بوده که در نتیجه توسعه اینترنت نه تنها رشد چشمگیری داشته بلکه بصورت دیجیتالی نیز درآمده است.

در این روش که معمولا توسط وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی بزرگ انجام می شود ، برخی از کاربران نقش واسطه در فرآیند فروش را اجرا می کنند. آمازون یکی از شرکت هایی است که چنین بستری را ایجاد نموده است. در ایران نیز دیجی کالا چنین سیستمی را دارد ، به این صورت که کاربران می توانند با بازاریابی و فروش محصولات مبلغی را به عنوان حق فروش یا پورسانت دریافت کنند. درواقع فرآیند بازاریابی بوسیله افراد واسطه انجام می شود.

بازاریابی واسطه ای یا مشارکتی یکی از کانال های دیجیتال مارکتینگ

هنگام طراحی استراتژی های دیجیتال مارکتینگ ، باید بازاریابی واسطه ای را به عنوان راهی برای جلب مشارکت افراد در ارتقای برند و فروش محصولات در نظر داشته باشید. پس برای تحقق این هدف ، باید برنامه یا وب سایتی را با قابلیت ثبت نام کاربران ایجاد نمایید و درصد پاداش یا کمیسیون فروش را مشخص نمایید. البته واسط می تواند یک فرد یا حتی یک شرکت باشد. شرکت های وابسته شما نه تنها می توانند فروش را افزایش دهند ، بلکه فرآیند بازاریابی شما از کانال های مختلفی پیگیری می شود.

بازاریابی جذبی

بازاریابی جذبی ، جاذبه ای یا درونگرا ، نوعی دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود که به چگونگی جذب مشتریان از طریف تولید محتواو معرفی برند اشاره دارد. در این روش هدف فروش را مستقیما پیگیری نمی کنیم ، بلکه با آگاهی دادن در رابطه با یک برند یا یک شرکت به دنبال فروش بطور غیرمستقیم هستیم.

هدف این روش کمک به کسب و کارها در ارتباط با مشتریان بالقوه و ایجاد کانال ارتباطی دو سویه با مشتریان می باشد.

معمولا در مقالات و نوشته هایی که برای مطالعه رایگان در بخش وبلاگ سایت منتشر می کنیم ، چنین روشی را دنبال می کنیم ، یعنی سعی می شود با ارائه یک مطلب آموزشی یا ارائه اطلاعات به روز به کاربر ، ارزش و اعتبار سایت را نزد کاربران افزایش دهیم.

موبایل مارکتینگ

موبایل مارکتینگ فرآیند جذب مشتریان از طریق برنامه های نرم افزاری و اپلیکیشن های تلفن همراه است. البته بازاریابی پیامکی نیز را می توان جز بازاریابی موبایلی قرار داد ولی به علت اینکه یک روش موثر و جامع تبلیغات می باشد ، تبلیغات پیامکی را بصورت جداگانه شرح می دهیم. اپلیکیشن های موبایل ، مثل فروشگاه های آنلاین ، بازی ، خدمات حمل و نقل ، پرداخت و دریافت پول و… روزانه میلیون ها کاربر در ایران دارند.  با استفاده از بازاریابی موبایل ، می توانید فروش و درآمد مستقیم ، تبلیغات کلیکی و بنرهای تبلیغاتی را استفاده نمایید. با هر بار نصب اپلیکیشن توسط یک کاربر جدید ، مخاطبان شما نیز افزایش می یابند.

دقت کنید ، که اپلیکیشن های موبایلی ، ارتباطی با سازگاری سایت با موبایل که از اصول سئو است ، ندارد. این برنامه ها گاها می توانند بصورت آفلاین نیز اهداف بازاریابی را محقق کنند.

ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ یکی از روش های نوین بازاریابی است که محبوبیت زیادی در بین کاربران دارد. حتی اگر بسیاری از کاربران تمایلی به مطالعه یا بررسی متون تبلیغاتی نداشته باشند ، اما درصد بالایی کلیپ و ویدئو ها را با تمایل بیشتری مشاهده می کنند.

تبلیغات یوتیوب ، اینستاگرام ، آپارات نمونه ای از پلتفرم هایی هستند که امکان انتشار ویدئو را می دهند و کاربران زیادی نیز دارند.  انتشار ویدئو می تواند به صورت مستقیم محصولات یا خدمات شما را تبلیغ کند و یا می تواند یک ویدئوی سرگرم کننده باشد و غیر مستقیم تبلیغات را منعکس نماید.

جایگاه و اهمیت ویدئو در دیجیتال مارکتینگ

همچنین جدیدا ویدئو ها نقش پررنگی در سئو و ارتقا رتبه سایت ایفا می کنند و به دلیل اینکه محتوای محبوبی بین کاربران به شمار می رود ، گوگل به سایتهایی که در تولید محتوای ویدئویی فعال هستند نگاه ویژه ای دارد.

باتوجه به اینکه ساخت کمپین های ویدئو مارکتینگ هزینه های بالایی دارد ، حتما باید توسط افراد متخصص و بازاریابان خبره طراحی شود.

یادگیری دیجیتال مارکتینگ

شرکت ها ، کسب و کارها و برندها می توانند با استراتژی های متنوع دیجیتال مارکتینگ ، مانند سئو ، بازاریابی محتوا و تبلیغات ، کاربران بیشتری را هدف قرار دهند و در عین حال تعداد بیشتری از آنان را به مشتریان خود تبدیل نمایند.

بازاریابی دیجیتال به یکی از محبوب ترین رشته ها و مفاهیم در دانشگاه ، صنعت و کسب و کارها در چند سال اخیر تبدیل شده است. بسیاری افراد در مورد بازاریابی دیجیتال صحبت می کنند و متخصصان این روش را برای رشد یک کسب و کار آنلاین فوق العاده می دانند.

دانشگاه ها ، موسسات آموزشی و بسیاری از مراکز علمی ، دوره های آموزش مرتبط با رشته دیجیتال مارکتینگ را ارائه می دهند تا مدیران و بازاریاب های با دانشی را روانه صنعت کنند. این دوره ها بصورت بلندمدت و با اعطای مدارک دانشگاهی و یا بصورت کوتاه مدت برای مدیران ارائه می شوند و تاثیر زیادی در افزایش تخصص بازاریابی و تبلیغات آنها دارد.

آموزش و یادگیری دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ می تواند ابزاری حیاتی برای رشد یک کسب و کار باشد. در دوره های آموزشی که در سرتاسر دنیا بصورت آنلاین یا حضوری و حتی دوره های آکادمیک دانشگاهی برگزار میشود ضمن بررسی چیستی بازاریابی دیجیتال و چرایی اهمیت آن ، به بیان استراتژی ها و روشهای نوین از جمله تبلیغات نمایشی، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، بهینه سازی موتورهای جستجو و بازاریابی ایمیلی، ایجاد تعادل و تعامل میان چند روش، یکپارچه سازی استراتژی ها، نحوه هدف گیری مخاطبان و بسیاری موارد دیگر پرداخته میشود، که نه فقط برای مدیران کسب و کارها با هدف مدیریت هرچه بهتر بازاریابی و تبلیغات، بلکه به عنوان ایجاد تخصص در یک فرد برای اشتغال در این حوزه و کسب درآمد کاربرد دارند.

ما در این مطلب سعی کرده ایم که هرآنچه در رابطه با دیجیتال مارکتینگ وجود دارد را بصورت چکیده ارائه دهیم، ولی در همین مقاله لینک ها و مقالات دیگری معرفی شده اند که توضیحات تکمیلی را به شما خوانندگان عزیز ارائه میدهند. همچنین در پایان میتوانید نظرات و انتقادات خود  را از موارد ارائه شده مطرح نمایید تا به بهبود این مطلب کمک کرده باشید. همچنین اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید میتوانید از مقالات و دوره های آموزشی وب سایت reliablesoft – digital marketing استفاده کنید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ ، مجموعه ای از برنامه ریزی های هدفمند و ساختاریافته برای بهره گیری از یک یا چند کانال بازاریابی بصورت همزمان و جهت تحقق اهداف تبلیغاتی و تجاری است. در زمان تدوین استراتژی باید هدف ، زمان اجرا ، بودجه بندی و هزینه ها ، مخاطبان و جامعه هدف را درنظر داشته باشیم و بررسی کنیم از کدام کانال ها و روشها بیشترین بازدهی حاصل می شود. نادیده گرفتن هریک از روش ها یا اجرای تمامی آنها یکجا ، هیچ کدام استراتژی های مناسبی نیستند.

یکی از ایرادات برخی مدیران یا صاحبین وب سایتها ، این است که یا بخشی از کانال های دیجیتال مارکتینگ را نادیده می گیرند و یا به اشتباه تصور می کنند که باید با هزینه بالا یکباره تمامی روشها را اجرا کنند. درصورتیکه استراتژی اصولی ، یعنی بدانیم در چه زمانی از چه ابزاری استفاده کنیم و در آینده چه برنامه هایی داریم.

نمونه ای از استراتژی مناسب دیجیتال مارکتینگ

فرض کنید شما یک شرکت تولید و فروش پوشاک دارید. پس از شناسایی مخاطبان ، رقبا ، تحلیل بازار و فرصت ها به نظر می رسد راه اندازی یک وب سایت ، گام محکمی به عنوان اولین مرحله از استراتژی دیجیتال مارکتینگ باشد. در ادامه سئو و بهینه سازی سایت به شما کمک می کند تا سایت را به رتبه های بالای گوگل برسانید و مشتریان جدیدی کسب کنید.

البته چون سئو یک پروسه زمانبر است ، می توانید تا به نتیجه رسیدن این فرآیند ، از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده کنید. همچنین بازاریابی و تبلیغات در اینستاگرام می تواند نقش مهمی در بازاریابی و فروش شرکت شما داشته باشد. روش هایی مانند بازاریابی محتوا در تمام مراحل پس از طراحی سایت ، کاربرد و اهمیت زیادی دارند و در جذب و ترغیب مخاطبان و تبدیل آنها به مشتری نقش کلیدی ایفا می کنند.


اگر یک کسب و کار نوپا دارید ، حتما بخوانید: استراتژی کسب و کار الکترونیکی شرکت های کوچک و متوسط

همچنین پیش از تولید محتوا شما باید عبارات و کلماتی که توسط کاربران برای یافتن محصولات شما یا محصولات رقبای شما بیشترین تکرار جستجو را دارند را پیدا کنید و در بدنه متن ، هدینگ و عناوین و توضیحات استفاده نمایید. در صورت استفاده از ویدئو یا تصاویر در ویژگی ها و توضیحات هرکدام عبارات کلیدی حتما باید درج شوند.


حتی برای خروج کاربر از سایت نیز استراتژی مناسبی اتخاذ کنید ، دریافت ایمیل ، شماره تماس یا عضویت در خبرنامه به جمع آوری اطلاعات تماس کاربران برای ارتباط در آینده کمک می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *